Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av i3_X5_116dA, fredag 31. januar 2014, klokken 20:46

« forrige - neste »

Sungrazer

Da var det tomt for gass på AC anlegget på bilen min igjen. Hadde samme problem i fjor, men de fant ikke lekkasjen så da fylte de på ny gass med fargeveske slik at de skulle kunne se lekkasjen.

Er det noen som har opplevd det samme?
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

KHL

Låsemekanisme til ladekontakten (pinnen som låser fast ladepluggen til bilen) holdt på å ta kvelden. Levert inn hos Bilia Skøyen i dag. Pris for arbeid og ny del: 7.135,-  :o

nasroht

Sitat fra: KHL på tirsdag 16. juni 2020, klokken 13:02
Låsemekanisme til ladekontakten (pinnen som låser fast ladepluggen til bilen) holdt på å ta kvelden. Levert inn hos Bilia Skøyen i dag. Pris for arbeid og ny del: 7.135,-  :o

Det har jeg også gjort på min. 2014 modell.
Venter spent på i3

hELgenen

Sitat fra: Sungrazer på onsdag 03. juni 2020, klokken 09:37
Da var det tomt for gass på AC anlegget på bilen min igjen. Hadde samme problem i fjor, men de fant ikke lekkasjen så da fylte de på ny gass med fargeveske slik at de skulle kunne se lekkasjen.

Er det noen som har opplevd det samme?

Jeg har en merkelig lukt i min bil - mistenkte at det var lekkasje i anlegget, men verkstedet tviler - da sier at da ville anlegget sluttet å virke. Kjøper den, men jeg sliter med en lukt av "maursyre". Den kommer når bilen har stått et par dager og når jeg skrur den på. Etter 2-3 minutter med vond lukt forsvinner det. Dette er en 2019 modell. Og jeg har renset AC 5 ganger nå. 3 ganger via Biltema boks - og 2 ganger via en mye dyrere sak fra Würth - men lukten kommer som bestilt dersom jeg lar bilen stå et par dager. Jeg pleier å ha bilen stående med lader i. Et annet tips jeg fikk var at denne lukten kunne komme fra 12 V batteriet - aner ikke hva det er og det lukter ingenting der 12V batteriet er. Har hele tiden mistenkt at det er en liten lekkasje fra AC anlegget.

Så - noen som har hatt lekkasje fra AC anlegget som kan fortelle hvordan de opplevde dette i tiden før anlegget sluttet å fungere?

Sungrazer

Sitat fra: hELgenen på søndag 30. august 2020, klokken 19:58
Så - noen som har hatt lekkasje fra AC anlegget som kan fortelle hvordan de opplevde dette i tiden før anlegget sluttet å fungere?

Ingen lukt i bilen min, men en vislende/surklende lyd innvendig når AC anlegget var i drift og begynte å gå tom for gass. Det hørtes ganske tydelig, og problemet var lekkasje på slangene inn på kompressoren. Da jeg var inne med bilen i vår var 680 gram gass forsvunnet. Gassen som brukes i anlegget er fargeløs og luktløs så lukten du beskriver kommer neppe fra AC anlegget.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Klykken

Sitat fra: hELgenen på søndag 30. august 2020, klokken 19:58
Sitat fra: Sungrazer på onsdag 03. juni 2020, klokken 09:37
Da var det tomt for gass på AC anlegget på bilen min igjen. Hadde samme problem i fjor, men de fant ikke lekkasjen så da fylte de på ny gass med fargeveske slik at de skulle kunne se lekkasjen.

Er det noen som har opplevd det samme?

Jeg har en merkelig lukt i min bil - mistenkte at det var lekkasje i anlegget, men verkstedet tviler - da sier at da ville anlegget sluttet å virke. Kjøper den, men jeg sliter med en lukt av "maursyre". Den kommer når bilen har stått et par dager og når jeg skrur den på. Etter 2-3 minutter med vond lukt forsvinner det. Dette er en 2019 modell. Og jeg har renset AC 5 ganger nå. 3 ganger via Biltema boks - og 2 ganger via en mye dyrere sak fra Würth - men lukten kommer som bestilt dersom jeg lar bilen stå et par dager. Jeg pleier å ha bilen stående med lader i. Et annet tips jeg fikk var at denne lukten kunne komme fra 12 V batteriet - aner ikke hva det er og det lukter ingenting der 12V batteriet er. Har hele tiden mistenkt at det er en liten lekkasje fra AC anlegget.

Så - noen som har hatt lekkasje fra AC anlegget som kan fortelle hvordan de opplevde dette i tiden før anlegget sluttet å fungere?
Bytt kupefilter.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

hELgenen

Kupefilter er byttet.(2 stk)
AC er renset
Bilen er jo ikke gammel,kun ett år,så kupefilter burde holde
,men er uansett byttet uten resultat
Som sagt,brukes bilen daglig så lite eller ingen lukt.
Står den et par dager eller mer så kommer det en eim ved start av vifte og varer et par minutter. Det lukter ingenting i frunk eller nær 12V batteri.
Lukter tydelig maursyre


Ferry

Den lukta av maursyre har jeg også kjent. Har ikke tenkt spesielt over det før jeg leste innlegget. Lukta forsvinner fort. Har ikke skjedd mange ganger. Skal ha det i bakhodet om jeg opplever det igjen.

Lynet

AC-anlegget har en radiator som kjøler ned luften som trekkes inn i bilen. Fuktigheten på denne kjøleren kondenserer på den, på fuktigheten fester det seg støv, pollen og mikrober som får ligge og godgjøre seg når bilen står parkert. Med det samme bilen startes vil da lukten fra denne suppen komme inn i bilen.
Det må foretas en rens av overflaten på kjøleren. Alle serviceverksteder for AC tilbyr dette.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

hELgenen

En vask altså. Er det komplisert å komme til her?
Tenkte kanskje prøve å spyle rent....om det er mulig

Klykken

Hvis radiatoren er av aluminium kan en spyling (med høyt nok trykk) bøye kjøleribbene. Vet radiatorene på hver side av frontfangeren på Tesla S er svært utsatt og tåler meget lite.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Orbit

BMW anbefaler vask ved å ta ut luftfilteret. Radiatoren sitter rett bak dette. Og med vask, er det ikke høytrykk, men med spesialrensemidler (som du kanskje allerede har prøvd). Å gå inn direkte her er i alle fall mer effektivt enn bruke ozon eller lignende som dras indirekte inn i systemet fra kupé. En profesjonell AC-rens vil åpne opp på denne måten, selv om det er litt mer arbeid.

Under ventilasjonsenheten er det også et dren (nr 2 på nederste bilde her) for kondensvann. Du bør se drypp fra dette under bilen når AC kjører i fuktig/varm luft, og på max kjøling. Kommer det ikke noe vann ut, har du kanskje et lite akvarium med uønsket mikrobiologi. Jeg tror utløpet sitter bak et av plastpanelene under bilen, så du må av med dette for å se selve avløpet fra undersiden.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Lynet

Kopi fra: https://www.dacom.no/aircondition-service
(tilfeldig valgt nettside)

Aircondition rens (NYHET)
Mange har sikkert merket rar lukt i bilen, hvis man ikke har brukt AC anlegget på en stund. Nå er løsningen her.

AC anlegget i bilen/lastebil/traktor etc. produserer mye fuktighet, noe som gir gode vekstforholdfor bakterier. I luftekanalene i dashbordet vil disse bakteriene spres ut i kupeen i bilen, og skape risiko for allergiske reaksjoner og vond lukt i bilen. Det er ikke mulig og komme til å rengjøre kanalene på vanlig måte. Vår Evapomat klimarenser forstøver en rensevæske, og denne trekkes inn i luftekanalen og AC anlegget, hvor den rengjører og dreper bakterier. Dette vil skape en frisk luft, og ta bort vond lukt i bilen. Vi har også en ekstra fresh lukt som kan tilføres til slutt etter rens.

Ta kontakt  for bestilling av time til AC rens.

Pris kun kr 699,-
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

sema2022

Heisan, har nå fått airbaglyset opp med feilmeldingen "Funksjonsfeil i sikkerhetsbeltesystemet på førersiden". Når jeg går inn med kodeleser er det feilen "930904 Drivers airbag interval stage 1, resistance too high" som genererer feilmeldingen på dashbordet (ikke helt logisk...). Har nullstilt feilen et par ganger, men den kommer igjen etter en tids kjøring.

Andre som har vært borti denne feilen og kan si hva det innebærer å få den fikset?

På min bil gikk selvfølgelig garantien ut i vår og jeg frykter at eventuell airbag bytte e.lign. fort koster noen skjorter. Greit å være litt forspent før jeg kontakter forhandler.

BMW har en Technical Service Bullitin (SI B65 18 16) fra 2016 som er relatert til denne feilmeldingen. Den sier at kablingen bak på airbaggen står i spenn slik at det blir dårlig kontakt mot pluggene. Vet ikke om den har relevans for min bil.

pberg

Resistance to high høres jo veldig ut som om det kan være litt dårlig kontakt, ja.

Det så jo ganske enkelt ut å fikse iflg. denne:

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2016/MC-10146965-9999.pdf

"Replace driver's airbag module OR change tension on harness. " Sistnevnte her er jo beskrevet.

BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA