Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rengjøring, vask og stell

Startet av Tore Wold, fredag 31. januar 2014, klokken 00:22

« forrige - neste »

Tore Wold

Jeg har nå hatt min i3 i 10 dager og kjørt ca 75 mil. Tiden har nå kommer for den første utvendige og innvendige vask. Er det noen av dere andre i3 eiere som erfaring med maskinvask og eventuelt hvilken type? (ie. børstefri eller med børster). Hadde opprinnelig tenkt å vaske for hånd den første gang, men det kunne vært interessant å lære hva andre har gjort og hvilken erfaring de har. 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - -
Tidl.: 316i, 2x520i, 120i, Nå: 325iA Cab og i3 m/Wallbox Pure.

GelpMan

Å kjøre bilen inn i en maskin med børster, er fy fy i mine øyne. Vaske for hånd kan være drepen det og, men bare hvis du bruker feil/skitten svamp eller lignende. Når lakken i sollys ser litt sån spindelvev aktig ut, betyr det at børstene eller svampen har laget micro riper.

Skummet i børsteløse maskiner og selvvask hallen er ofte for sterkt for lakken også, og tar drepen på polish og lakkbeskyttelse.

Selv vasker jeg bilene mine for hånd, bruker to bøtter en kun til skylling av svamp. Det er viktig å skylle bilen så godt som mulig før vask, da drar du ikke rundt på skiten når du vasker. ( Det er det de gjerne gør når du setter bort bilen for slik innvendig utvendig håndvask til 199kr) så vær forsiktig. Når lakken er ren bør man jo legge på noe lakkbeskyttelse også. Er man nøye på dette, har man faktisk strøken bil året rundt.

Anbefaler alle å sjekke guidene til Detailers club of Norway. Sjekk ut http://www.detailersclub.no/forum/ Her finner du svar på alt, og man risikerer å få seg en ny hobby ;)

Vind

#2
Jeg har vasket den 3 ganger allerede. 2 ganger har jeg brukt ett håndvask firma. Jeg bruker ikke de billigste (200 kr innvendig utvendig) men ett jeg vet gjør en god jobb, hvor jeg får regning. Betaler da 350 kr. (da gjør de en ordentlig jobb med karmer, felger - og jeg vet de er dyktige)

Bruker også selvvask hall om jeg må, men er forsiktig med skumbørsten og sjekker den før bruk.  Bruker mest selvvask hall for å få av det verste med høytrykksspyler nå om vinteren.

Automat bruker jeg aldri. Eneste unntaket er helt børsteløs, og bare som en nødløsning.

Vår sommer og høst vasker jeg gjerne hjemme, med masse vann rene svamper osv.

Trikset med vask om vinteren er å vaske regelmessig men unngå automat. Noen automatbørster ser jo ut som de har vasket utegrillen  :-\
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Tinhlevan

Nå på vinteren er det viktigst å spyle bremsene og der det er metalldeler p.g.a. salting. Særlig bremsene som blir lite brukt.

Coachen

Kommer nok til å bruke vaskefirma selv, hvertfall nå om vinteren.
Vi har heldigvis et seriøst et her på senteret jeg jobber (www.bilvask1.no)

I en annen post her så nevnte noen at polering med maskin kan være et problem med maskin da I3 ikke har metall under lakken, noen som har erfaring med dette?
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

esselt

Sitat fra: Coachen på fredag 31. januar 2014, klokken 10:52
I en annen post her så nevnte noen at polering med maskin kan være et problem med maskin da I3 ikke har metall under lakken, noen som har erfaring med dette?

Dette kommer helt an på hva du polerer med. Hvis du bruker roterende maskin kan det være fare for at man brenner gjennom lakken p.g.a. dårlig varmespredning. Men hvis man bruker en DA (oscillerende) eller polerer for hånd er det langt i fra så farlig som det kunne framstå. Husk at de fleste biler i dag har plastfangere eller skjermer, f.eks nest siste generasjon X5 har framfangere i plast.
BMW i3 Solar Orange/Lodge (Mars 2014)

Melhus, Sør-Trøndelag

Vind

#6
Sitat fra: Coachen på fredag 31. januar 2014, klokken 10:52
I en annen post her så nevnte noen at polering med maskin kan være et problem med maskin da I3 ikke har metall under lakken, noen som har erfaring med dette?
Jeg har en Audi A2, og den har akkurat som i3 plast paneler.  Her fikk jeg samme anbefalingen - for noen år siden, og har diskutert dette med noen proffe bilpleiefirmaer. Det mener (selvfølgelig) at det ikke er noe problem hos dem, men kan være ett problem med "hjemme maskiner" og uerfarne brukere.

Så jeg har holdt meg til det rådet, og den bilen ser fortsatt nesten som ny ut.  Fikk spørsmål før jul om A2en det var den nye el-bilen min av en bekjent som er ganske uinteressert i bil (det skjønner man av spørsmålet), når jeg sa den var fra 2001 så trodde han at jeg spøkte - han syntes den så ut som 2020. Gleder meg til å vise han i3'en - den ser 2020 ut den ;-)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Joey1313

Sitat fra: Coachen på fredag 31. januar 2014, klokken 10:52
Kommer nok til å bruke vaskefirma selv, hvertfall nå om vinteren.
Vi har heldigvis et seriøst et her på senteret jeg jobber (www.bilvask1.no)

Huff, min mor pleide å gå der på Bryn senter, men etterhvert ble servicen og kvaliteten på arbeidet så dårlig at hun klagde til dem, men ga dem en siste sjanse. Hun sa at om hun ikke blir fornøyd denne gangen, så kommer hun ikke tilbake. Så da vasket de likeså godt bilen med skittent vann og påførte den så mye vaskeroser og striper at bilen nå må inn til lakkrens/rubbing. Morsomt nok så var det min bil hun lånte den dagen...

Prøvde å klage til daglig leder, men det var et rent studie i håpløshet.

Så mitt råd; Unngå Bilvask1 om du er glad i bilen din!

Klykken

Gjør det selv, så har du full kontroll. En fin måte å se over bilen "med lupe" også. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Joey1313

Hadde jeg kunnet gjør det selv så hadde jeg gjort det. Det er jo ingen som er mer interessert i å ta vare på bilen sin enn en selv. Men nå er ikke det et mulig alternativ for meg.

Når jeg nå så Bilvask1 bli anbefalt her så måtte jeg nesten advare. Tenk å få tilbake den splitter nye i3'en full av vaskeroser og riper fra et "profft" vaskefirma der sjefen nekter å ta ansvar..

Bilvask1 var ganske bra, eller ihvertfall helt greit for et halvt år siden, men nå har det gått rett i dass..

Terondo

Godt at du sier fra Joey. Useriøse aktører stoppes best på denne måten. Og spesielt slikt kan gjøre uopprettelige skader i lakken. Personlig bruker jeg bare Statoils selvvask, uten å bruke den tannkosten. Jeg pleier å kjøpe svamp i stede. Har ingen vaskemulighet hjemme, så da blir det det nest beste.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

Jan-Børre Olsen

Hør med forhandleren din hvem de anbefaler til å utføre lakkbeskyttelse eller enda bedre, få bilen levert ferdig lakkbeskyttet. Jeg gjorde det og det letter vaskejobben mye. Vasker slik detailersclub folkene sier man skal gjøre det med microfiber vaskehanske(anbefales på det sterkeste) og microfiber tørkekluter. Kjøp tre stykker minst og maskin vask de på 60 grader mellom hver gang så går bilvasken lekende lett. Kjøp en skikkelig god bilshampo og du vil få en aha opplevelse. Har du en høytrykkvasker er en skumkanon helt topp. Det du da gjør er å først bruke prick bort som du kjøper på bensinstasjonen og sprayer det langs skjørt og steder der asfaltflekker, insekter osv fester seg, bruk skumkanon med feks Surfex HD og skumlegg hele bilen med prickbort som basislag. La det virke i 5 min og se hvor utrolig godt det virker. Vasken etterpå er da en lek. Spyl godt og bruk gjerne en Quick detailer før du tørker bilen tørr med et par microfiber filler(ikke ta den til mor, den duger ikke til bilbruk).
Ja det koster fort en tusenlapp i diverse vaskeprodukter men jøss hvor fin bilen blir etterpå. Selve poleringsjobben overlater jeg til andre.
Anbefaler også Meguiars Gold Class Endurance Tire Gel til å freshe opp dekkene slik at de blir sorte og fine. En sånn flaske holder leeeeenge og er genial med det at den ikke lager flekker på felgene eller belegningsteinen som mange andre "dekksverte" gjør.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Klykken

Prickbort trengs ikke så ofte på sommeren. Surfex blandes (svakt) ut i vann for best virkning. Autofoam fra bilt hamber har surfex i seg, og den er ment for skumkanonen.

Bilen leveres ferdig klargjort, forøvrig. Med forsegling. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Jan-Børre Olsen

Jeg bruker prickbort hver gang for å slippe å gnikke på lakken. Det er også mye nyasfalterte veier her i området for tiden så det er alltid noen asfaltprikker på bilen(hvit bil, ser alt). Dette varierer selvsagt fra sted til sted så det må man bare vurdere.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Olemann


Vasket nettopp min bil etter lesing her på Forum, ser det er på Tesla delen, så linker inn her så i'3 gjengen (som jeg tilhører) kanskje også finner noen tips.

Jeg er typen som normalt vasker med Biltema svamp, bøtte og en kork Statoil Shampo, så dette er en endring av min stil...men det funker!

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15009.45.html

Mvh Ole

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA