Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trenger 16 ampere ladekabel på jobb.

Startet av melon, torsdag 30. januar 2014, klokken 23:08

« forrige - neste »

MajorBard

Jeg bruker kabelen fra Charge.amps.com. Den er justerbar og er kladdløs. Jeg bruker alltid 16A lading på jobben. Ikke noe problem med varmgang da boksen er ute. Har også brukt den i garasjen, det er ikke mulig å kjenne på kontakten at det er varmgang. Så ta de pessimistene som sier at du ikke kan bruke 16A på 16A kurs med en klype salt.  I tillegg så trekker den bare litt over 15 A fra kontakten i garasjen min. En god rutine er å sjekke kontakten du bruker for varmgang med jevne mellomrom. 

Powerflux

Sitat fra: Knotten på fredag 31. januar 2014, klokken 10:14
Sitat fra: sven erik på torsdag 30. januar 2014, klokken 23:39
gjør deg å alle en tjeneste ikke lad med 16a du ødelegger kontakter å i verste fal brann  for leaf trekker 16 A men disse som en kan regulere er bra  hol denne på max 15 a  da sparer en masse  + at det er stor forskel på 10 og 15a
men ikke stor forskel i lade tid på 15 og 16a men du sparer masse på utstyret
og er det 16a sikring kan du risikiere å ikke ha fått noe  for den er gåen

Jeg har ikke hørt på maken til tull og tøys!! ::)
Om 16A kursen er i god stand kan du UTMERKET GODT trekke 16A kontinuerlig uten å ødelegge noe, da marginene er gode.
Om 16A kursen IKKE er ok, hjelper det ikke en dott å gå ned med skarve 1A til 15A, da er det to ting å gjøre:
Ikke bruk kursen OVERHODET
Skaff elektriker og få den koblet bort eller reparert.

TAKK ;D
På tide at det blir forklart i klartekst slik at vrøvlet enkelte forfekter ikke får fotfeste!!
Har snakket med flere elektrikere som bekrefter akkurat det du sier her!

Bestilte forøvrig laderen fra EV-institute før jul, venter enda på den etter flere utsettelser  ::)
Har forståelse for at man er prisgitt leverandører i utlandet men dette er mildt sagt forbannet kjedelig da
temp og kjøremønster gjør at jeg virkelig kunne hatt bruk for den ekstra ladehastigheten :o
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

elektrolux

Sitat fra: Powerflux på fredag 31. januar 2014, klokken 21:50
Sitat fra: Knotten på fredag 31. januar 2014, klokken 10:14
Sitat fra: sven erik på torsdag 30. januar 2014, klokken 23:39
gjør deg å alle en tjeneste ikke lad med 16a du ødelegger kontakter å i verste fal brann  for leaf trekker 16 A men disse som en kan regulere er bra  hol denne på max 15 a  da sparer en masse  + at det er stor forskel på 10 og 15a
men ikke stor forskel i lade tid på 15 og 16a men du sparer masse på utstyret
og er det 16a sikring kan du risikiere å ikke ha fått noe  for den er gåen

Jeg har ikke hørt på maken til tull og tøys!! ::)
Om 16A kursen er i god stand kan du UTMERKET GODT trekke 16A kontinuerlig uten å ødelegge noe, da marginene er gode.
Om 16A kursen IKKE er ok, hjelper det ikke en dott å gå ned med skarve 1A til 15A, da er det to ting å gjøre:
Ikke bruk kursen OVERHODET
Skaff elektriker og få den koblet bort eller reparert.

TAKK ;D
På tide at det blir forklart i klartekst slik at vrøvlet enkelte forfekter ikke får fotfeste!!


Enig. Slike forum som dette er en arena for mye synsing, men noen ganger kan en blir frustrert over at det kan virke som de som skriker høyest får rett, og ikke de som legger fram dokumenterte påstander.

Et bokstavelig talt klassisk eksempel er Defa kabelen på Think Classic. Folk lirer av seg hvor svak og dårlig denne er, og glemmer helt at de snakker om en kontakt som gjerne har fungert fint i 8-12 år som nå begynner å bli varm ved lading. Har byttet flere slike, og med ny kontakt i bilen, og ny ledning er varmgangen eliminert. Husk det nytter ikke å bytte bare ladeledningen, da kontakten i bilen gjerne er svart av sot, som tross alt er karbon, som brukes bl.a til å lage motstander. Hva skal til for å produsere varme? Nettopp. Strøm opphøyet i annen  x motstand.

Se: https://www.google.no/search?q=ohms+lov&tbm=isch&imgil=1H5jJuhs0SuPHM%253A%253Bhttps%253A%252F%252Fencrypted-tbn3.gstatic.com%252Fimages%253Fq%253Dtbn%253AANd9GcQmnBvY5mSkhPD1q3LLGCIEllCa9Lar-OcfvWht0-TeNLppy6M49A%253B334%253B336%253BVWwFkZ7_SkyFTM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fwww.glemsom.dk%25252Ftalmaal%25252Fohms_lov.htm&source=iu&usg=__yZBOy-fXq6suY_Iw8LNoW0FO1mE%3D&sa=X&ei=PorsUpzbLsyZ4gSKmICAAw&sqi=2&ved=0CEMQ9QEwBQ&biw=1024&bih=663#facrc=_&imgdii=_&imgrc=1H5jJuhs0SuPHM%253A%3BVWwFkZ7_SkyFTM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.glemsom.dk%252Fxximages%252Fohms%252520lov.gif%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.glemsom.dk%252Ftalmaal%252Fohms_lov.htm%3B334%3B336

Dette betyr at med litt motstand i kontakten vil dobling av strømmen 4 doble varmgangen. Dermed vil selvfølgelig økning av strømmen fra 10A til 16A påvirke varmgangen, men utgangspunktet er at der bør ikke være varmgang hverken på 10A eller på 16A dersom kontaktene er rene og ellers i god stand.

Stort sett alle problemene vi har opplevet med dette startet i det de nye ladekladdene kom, og fysisk belastet stikkene med vekten av kladden. Dermed ble kontaktpunktene inni stikket redusert fra 2 lange halvmåner til 4 bitte små punkter akuurat som når en holder en blyant skjevt inn i et hull. Da vil blyanten kun få kontakt helt framme og helt bak. Dette skader stikket, som så skader støpselet, og så er en i gang.



Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Kim-DK

Sitat fra: melon på torsdag 30. januar 2014, klokken 23:08
Hei. Har bestilt Nissan Leaf Tekna, og får denne om 2 uker. Jeg er avhengig av å ha denne laderen http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-j1772?category_id=5 med meg hver dag på jobb. Skulle bestille denne nå, men ser leveringstida er på 4 uker. Er det noen som vet om noen andre steder jeg kan kjøpe denne laderen. Eventuelt om noen her inne har den og ønsker å selge den, så er jeg veldig interessert.

Jeg har prøvet denne lader i Danmark. Den jeg prøvede, kunne ikke lade en Nissan Leaf, med timer på, eller til brug med forvarmning. Om det er det samme her, kan jeg ikke sige, men den ligner min lader 100% og er også fra Kina.

Kjell Leaf

Sitat fra: Kim-DK på lørdag 01. februar 2014, klokken 12:03
Sitat fra: melon på torsdag 30. januar 2014, klokken 23:08
Hei. Har bestilt Nissan Leaf Tekna, og får denne om 2 uker. Jeg er avhengig av å ha denne laderen http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-j1772?category_id=5 med meg hver dag på jobb. Skulle bestille denne nå, men ser leveringstida er på 4 uker. Er det noen som vet om noen andre steder jeg kan kjøpe denne laderen. Eventuelt om noen her inne har den og ønsker å selge den, så er jeg veldig interessert.

Jeg har prøvet denne lader i Danmark. Den jeg prøvede, kunne ikke lade en Nissan Leaf, med timer på, eller til brug med forvarmning. Om det er det samme her, kan jeg ikke sige, men den ligner min lader 100% og er også fra Kina.
Hvorfor skulle den ikke virke med forvarming på ? Det er jo bilen som styrer dette, ikke kabelen.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

EV-Institute

Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 01. februar 2014, klokken 15:02
Hvorfor skulle den ikke virke med forvarming på ? Det er jo bilen som styrer dette, ikke kabelen.

EVI har fått med seg diskusjonen. Vi kan bekrefte at forvarming og fjernstyrt start av lading skal virke. Hvis ladekabelen på en eller måte ikke virker slik intensjonen er, så er det selvfølgelig for oss en enkel reklamasjonssak.

EVI må selvfølgelig også beklage på det sterkeste lang leveringstid - det var ikke helt etter hva vi hadde ønsket.

Eier og driver franchiseforetaket Electric Vehicle Institute AS.

www.ev-institute.no.

Selger EVI ladekabler og ladesystemet for de fleste el-biler.

TB

#21
Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 01. februar 2014, klokken 15:02
Hvorfor skulle den ikke virke med forvarming på ? Det er jo bilen som styrer dette, ikke kabelen.

Tenker årsak er slik:
Elektronikken i kabelen / EVSE koblar ifrå straumen når lading er ferdig. Når bilen så etterspør meir strøm til varme vil ikkje EVSE aktivere rele før den er plugga inn på nytt.
Ikkje utenkelig at tidlige EVSE hadde ein slik "feature".

Dette gjeld i følge post her i denne tråd ikkje EV-Institute kabel / EVSE.

Edit: retta "quote" og skrivefeil.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Kjell Leaf

Sitat fra: EV-Institute på lørdag 01. februar 2014, klokken 19:46
Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 01. februar 2014, klokken 15:02
Hvorfor skulle den ikke virke med forvarming på ? Det er jo bilen som styrer dette, ikke kabelen.

EVI har fått med seg diskusjonen. Vi kan bekrefte at forvarming og fjernstyrt start av lading skal virke. Hvis ladekabelen på en eller måte ikke virker slik intensjonen er, så er det selvfølgelig for oss en enkel reklamasjonssak.

EVI må selvfølgelig også beklage på det sterkeste lang leveringstid - det var ikke helt etter hva vi hadde ønsket.
Gjør en skikkelig funksjonstest av dette før du sender oss kablene vi har bestilt da sånn for sikkerhets skyld, sånn at det er 100% sikkert at de virker på forvarming/timer etter at lading er fullført. Virker det ikke er kabelen verdiløs for meg.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Powerflux

Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 02. februar 2014, klokken 12:04

Gjør en skikkelig funksjonstest av dette før du sender oss kablene vi har bestilt da sånn for sikkerhets skyld, sånn at det er 100% sikkert at de virker på forvarming/timer etter at lading er fullført. Virker det ikke er kabelen verdiløs for meg.
Støttes! Skullle det mot formodning vise seg at dette ikke virker etter oppskriften så vil jeg ha muligheten til å kansellere kjøpet FØR kabelen blir sendt ut slik at ikke det blir mer logistikk enn strengt tatt nødvendig!

Begynner så smått å angre på at jeg ikke bare gikk for den uten "klump" først som sist. Vet at den fungerer og ikke minst hatt den for lengst :-\
http://www.elbilshop.no/type1.html
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA