Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

50-75% optimalt for batteri?

Startet av Milzit, torsdag 30. januar 2014, klokken 19:04

« forrige - neste »

Sjøhyene

Er sikkert organisert i moduler der alle batteriene i en modul balanserer ut hverandre. Og så har du elektronikk på utsiden som kopler inn/ut modulene etter behov. Er ihvertfall sånn det virker mest logisk for meg, uten at jeg er noen ekspert på batteriteknologi.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Lanber

Vi kan gjette og synse så mye vi vil, og det gjør vi.

Bottom line er Tesla sier maks 90% til daglig, gjerne sett ned til 85%. Men bruk 100% når det trengs.
Ja da tenker jeg de vet mer enn meg om dette og følger rådet.

Jeg følger ikke rådet med å sette på lading til enhver tid, jeg lader opp i snitt annenhver natt når SOC er på 30-50%

jahnarne

Mulig de fleste alt har sett disse bildene, men om dere ikke har det så ser en MS-pakke slik ut. Filene ble lagt ut på TMC tidlig i fjor av EVSE-upgrade.

Harlex

Lader opp til Max på daily på jobb. Det jeg lurer på er om det er forskjell (gunstig/ugunstig) å lade med for ulik lade styrke. Hjemme setter jeg den på lunk på 230v 5A mens jeg lader med 3x16 400V på jobb. Er det noe som er bedre enn noe annet. Noen fra Tesla som har uttalt seg om dette eller er det noen meninger rundt dette?
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Batteritralla

Jeg har et noe forenklet syn på dette.

Klart det er artig å vite mer om teknologien bak, men for meg holder det at tesla gir 8 år ubegrenset km garanti.

Jeg orker ikke gnage på kjerringen om at hun må huske å lade 7,4 ampere, og huske å forandre settings til 73 % og hun bare skal kjøre på butikken den uken.

Når min bil kommer om kort tid skal den piskes maksimalt, uten tanke på strømforbruk og annet.

Når den kommer i garasjen, med flatt batteri - så skal kontakten plugges inn.

Hverken mer eller mindre  :)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

cairnz

Sitat fra: Harlex på fredag 14. mars 2014, klokken 21:33
Lader opp til Max på daily på jobb. Det jeg lurer på er om det er forskjell (gunstig/ugunstig) å lade med for ulik lade styrke. Hjemme setter jeg den på lunk på 230v 5A mens jeg lader med 3x16 400V på jobb. Er det noe som er bedre enn noe annet. Noen fra Tesla som har uttalt seg om dette eller er det noen meninger rundt dette?
Ikke tenk på det. 11 kW er så lite når man sprer det ut over tusenvis av battericeller. Bare lad når du kan/gidder/har mulighet.

Sitat fra: Batteritralla på fredag 14. mars 2014, klokken 21:51
Jeg har et noe forenklet syn på dette.

Klart det er artig å vite mer om teknologien bak, men for meg holder det at tesla gir 8 år ubegrenset km garanti.

Jeg orker ikke gnage på kjerringen om at hun må huske å lade 7,4 ampere, og huske å forandre settings til 73 % og hun bare skal kjøre på butikken den uken.

Når min bil kommer om kort tid skal den piskes maksimalt, uten tanke på strømforbruk og annet.

Når den kommer i garasjen, med flatt batteri - så skal kontakten plugges inn.

Hverken mer eller mindre  :)

Du bør lade før den får flatt batteri :)
Elbilist

Batteritralla

Sitat fra: cairnz på fredag 14. mars 2014, klokken 22:07
Sitat fra: Harlex på fredag 14. mars 2014, klokken 21:33
Lader opp til Max på daily på jobb. Det jeg lurer på er om det er forskjell (gunstig/ugunstig) å lade med for ulik lade styrke. Hjemme setter jeg den på lunk på 230v 5A mens jeg lader med 3x16 400V på jobb. Er det noe som er bedre enn noe annet. Noen fra Tesla som har uttalt seg om dette eller er det noen meninger rundt dette?
Ikke tenk på det. 11 kW er så lite når man sprer det ut over tusenvis av battericeller. Bare lad når du kan/gidder/har mulighet.

Sitat fra: Batteritralla på fredag 14. mars 2014, klokken 21:51
Jeg har et noe forenklet syn på dette.

Klart det er artig å vite mer om teknologien bak, men for meg holder det at tesla gir 8 år ubegrenset km garanti.

Jeg orker ikke gnage på kjerringen om at hun må huske å lade 7,4 ampere, og huske å forandre settings til 73 % og hun bare skal kjøre på butikken den uken.

Når min bil kommer om kort tid skal den piskes maksimalt, uten tanke på strømforbruk og annet.

Når den kommer i garasjen, med flatt batteri - så skal kontakten plugges inn.

Hverken mer eller mindre  :)

Du bør lade før den får flatt batteri :)

Will do, for det er allerede flere som har kjørt Tesla helt tom for strøm.

Når det gjelder I3, så gikk jeg i bresjen for dette:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12768.msg192182.html#msg192182
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

cairnz

Sitat fra: Batteritralla på fredag 14. mars 2014, klokken 22:14

Will do, for det er allerede flere som har kjørt Tesla helt tom for strøm.

Når det gjelder I3, så gikk jeg i bresjen for dette:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12768.msg192182.html#msg192182


Jeg får vondt i ladekneet av å lese det du gjør med stakkars bilen.. :)
Elbilist

frekri

Jeg hadde et batteri som holdt godt på min 3 år gamle laptop. Så stilte jeg den til å lade fullt opp hver gang og batteriet var dødt innen 3 uker. Det er vel ca. samme teknologi?
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

Muffinman

Hvordan stiller man en laptop til å ikke lade fullt?

AndersinOslo

Jeg ladet 100%, kjørte ned til 90% og ladet opp til 100% igjen, da fikk jeg melding på skjermen. "Anbefaler at du ikke lader 100% hvis du ikke trenger det. Sette ned?" Noe slikt på engelsk. Så bilen passer på.

Leste en US Army testrapport som ligger her på forumet, den anbefalte 20-80%. De fant marginal forskjell på 20-60% og 40-80%.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Norleif

Kortversjonen er at 50% er best.

Tesla kan selvsagt ikke gå ut å si dette siden det medfører at folk flest vil oppleve det som at bilen bare har halvparten av oppgitt rekkevidde.
Temperatur er også viktig. Høyere temperatur er mer skadelig enn lavere temperatur, så lenge bilen ikke er i bruk. For lav temperatur under lading eller forbruk kan være ugunstig, siden den kjemiske reaksjonen som absorberer eller frigir strømmen inni batteriene går saktere ved lavere temperaturer.
Strømstyrken ut og inn av batteriet påvirker også levetiden på batteriet. Lavere strøm gir lengre levetid.

Tar man alt dette i betraktning er det beste bare å la bilen stå parkert et kaldt sted, eller om man faktisk må bruke bilen, kjøre så forsiktig som mulig med så lite strøm i batteriet som mulig for så å koble til laderen så snart man har anledning og kun lade med nok strømstyrke til at når man skal dra avgårde, kun har nok strøm til å komme frem til destinasjonen.

At batteriet vil vare lengre er helt sikkert, men hvor mye lengre er det verre å si noe om.. Det kan dreie seg om så lite som noen måneder...

Porsgrunn

#27
Sitat fra: Norleif på lørdag 15. mars 2014, klokken 02:18
Kortversjonen er at 50% er best.

Tesla kan selvsagt ikke gå ut å si dette siden det medfører at folk flest vil oppleve det som at bilen bare har halvparten av oppgitt rekkevidde.
Temperatur er også viktig. Høyere temperatur er mer skadelig enn lavere temperatur, så lenge bilen ikke er i bruk. For lav temperatur under lading eller forbruk kan være ugunstig, siden den kjemiske reaksjonen som absorberer eller frigir strømmen inni batteriene går saktere ved lavere temperaturer.
Strømstyrken ut og inn av batteriet påvirker også levetiden på batteriet. Lavere strøm gir lengre levetid.

Tar man alt dette i betraktning er det beste bare å la bilen stå parkert et kaldt sted, eller om man faktisk må bruke bilen, kjøre så forsiktig som mulig med så lite strøm i batteriet som mulig for så å koble til laderen så snart man har anledning og kun lade med nok strømstyrke til at når man skal dra avgårde, kun har nok strøm til å komme frem til destinasjonen.

At batteriet vil vare lengre er helt sikkert, men hvor mye lengre er det verre å si noe om.. Det kan dreie seg om så lite som noen måneder...

Enig i alt du sier her.

Dersom jeg forstår innlegget rett så er hovedpoenget ditt at bilen og batteriene er kjøpt for å brukes og slitasje er et naturlig og forventet resultat av bruk (som det er på motor og drivverk på alle biler). Dette er jeg spesielt enig i.

Det siste avsnittet skurrer imidlertid litt.

Sitat
At batteriet vil vare lengre er helt sikkert, men hvor mye lengre er det verre å si noe om.. Det kan dreie seg om så lite som noen måneder...

Helt klart vanskelig å si noe nøyaktig, til det er variablene for mange både på bilbruk, batteri, batteristyring, klima osv.

Det som midlertid er klart er at slitasjen ikke er linjær. Forskjellen fra 50 % SOC  og opp til 70 eller ned til 30 er så marginal at det ikke er interessant i praksis. Men når du nærmer deg maks og min spenning så blir slitasjen kraftig overproposjonal. Det er mye som tyder på at forskjellen mellom f eks 50 og 85 er mindre en mellom 90 og 100. Forskjellen på 90 og 95 er garantert mindre en 95 og 100 osv. Selvom det varierer tildels mye mellom batterityper så er prinsipet det samme for alle Litium-ion batterier

Jeg mener ikke at det har noen påviselig effekt per gang eller time i nærheten av 100 eller null. Men summen av mange ganger og lang tid vil utgjøre en forskjell som kan være betydelig.

Har imidlertid en følelse av at jeg skriver ting du er klar over, så mente bare å presisere litt.

Mr.Hansen

For de som vil vite litt mere om Li-Ion batterier. Refererer også til Tesla batterier.

http://www.youtube.com/watch?v=pxP0Cu00sZs
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Havebigfun

Sitat fra: Norleif på lørdag 15. mars 2014, klokken 02:18
Kortversjonen er at 50% er best.
...
Tar man alt dette i betraktning er det beste bare å la bilen stå parkert et kaldt sted, eller om man faktisk må bruke bilen, kjøre så forsiktig som mulig med så lite strøm i batteriet som mulig for så å koble til laderen så snart man har anledning og kun lade med nok strømstyrke til at når man skal dra avgårde, kun har nok strøm til å komme frem til destinasjonen.

At batteriet vil vare lengre er helt sikkert, men hvor mye lengre er det verre å si noe om.. Det kan dreie seg om så lite som noen måneder...

Her må det presiseres at det alltid er bedre å ha litt for fullt batteri før start enn litt for tomt etter ankomst- med andre ord- sørg for at dere alltid har nok strøm -det verste for batteriene er om de tømmes helt- i såfall bør de iallefall lades umiddelbart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA