Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Blizzak NV 155/70-19 - vinterdekk til i3

Startet av Lars-bgo, torsdag 30. januar 2014, klokken 00:37

« forrige - neste »

Lars-bgo

Jeg er "normalt" opptatt av å være så godt skodd som mulig om vinteren.

Er det noen om har gjort seg interessante erfaringer med hvordan kombinasjonen av disse dekkene og i3 egentlig er?

Store, smale hjul bør være positivt..

Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

bromm

#1
På i3 så slår de 205/70-16" Nokian Hakkapalita 7 m/pigg på en 118D :D

...LETT !

Se: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10696.msg150367.html#msg150367

Vind

Sitat fra: Larssen-bgo på torsdag 30. januar 2014, klokken 00:37
Store, smale hjul bør være positivt..
Nå er det vel ikke mange alternativer, men jeg har kjørt i 2 uker nå på veldig varierende vinterføre, fra speilblankt til slaps og dyp sne.

Synes dekkene fungerer veldig bra, og har ikke behov for bedre grep.  Når jeg gjorde en "rekkeviddetest" tildigere denne uken kjørte jeg forbi noen biler under svært grisete forhodl og følte meg trygg og god.

Les mere om den turen her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10878.msg174698.html#msg174698
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Tinhlevan

Vet ikke om det er en favorisering fra min side, men erfaringsmessig, etter flere Bmw med blizzak piggfritt på samtlige så må jeg si at det er det beste merke til nettopp Bmw. Ikke alle bilmerker og dekktyper/merker passer til hverandre. Understell etc. spiller stor rolle.

02Henning

Det er jo også svært stor forskjell på "vinterføre" også. De fleste tester av nordiske vinterdekk lister jo også opp delpoeng for forskjellige disipliner slik at hver enkelt kan velge det dekket som yter best under de forholdene de selv opplever som viktigst. For meg og mitt bruk har aldri Blizzak vært den naturlige valget, men til vinterlig komakjøring i lokalområdet vil jeg tro det meste av nyere dekk laget for nordiske forhold er mer enn godt nok.

Jeg har kjørt BMW på isbane under skikkelige vinterforhold i flere år med Conti WC (friksjonsdekke - piggfritt) i forskjellige generasjoner og synes det har vært helt topp. Jeg har eksperimentert litt med Michelin, Nokia og Good Year sine piggfrie testvinnere også, og de har vært svært gode på snø og stålis alle sammen. Det er en del forskjeller ved kjøring på barmark (sidestabilitet, drenering og bremselengder) og siden dette er normalen en vestlandsvinter så har jeg prioritert disse kategoriene hvor Conti har scoret best.

Poenget mitt er at Blizzak dekkene helt sikkert er mer enn kapable for det bruket i3 ser mest av. Bare vi passer på å kaste dem etter tre år, uansett slitasje, siden de da begynner å degraderes raskt ned mot det nivået der vi ser bilister med "andre merker" sliter for tiden.

Tinhlevan

Sitat fra: 02Henning på torsdag 30. januar 2014, klokken 14:19
Det er jo også svært stor forskjell på "vinterføre" også. De fleste tester av nordiske vinterdekk lister jo også opp delpoeng for forskjellige disipliner slik at hver enkelt kan velge det dekket som yter best under de forholdene de selv opplever som viktigst. For meg og mitt bruk har aldri Blizzak vært den naturlige valget, men til vinterlig komakjøring i lokalområdet vil jeg tro det meste av nyere dekk laget for nordiske forhold er mer enn godt nok.

Jeg har kjørt BMW på isbane under skikkelige vinterforhold i flere år med Conti WC (friksjonsdekke - piggfritt) i forskjellige generasjoner og synes det har vært helt topp. Jeg har eksperimentert litt med Michelin, Nokia og Good Year sine piggfrie testvinnere også, og de har vært svært gode på snø og stålis alle sammen. Det er en del forskjeller ved kjøring på barmark (sidestabilitet, drenering og bremselengder) og siden dette er normalen en vestlandsvinter så har jeg prioritert disse kategoriene hvor Conti har scoret best.

Poenget mitt er at Blizzak dekkene helt sikkert er mer enn kapable for det bruket i3 ser mest av. Bare vi passer på å kaste dem etter tre år, uansett slitasje, siden de da begynner å degraderes raskt ned mot det nivået der vi ser bilister med "andre merker" sliter for tiden.

Man bytter vel etter ex antall km vel? ikke uansett selv om man har hatt de i 3 år?

02Henning

Det er en del tester som viser at alder/lagring har mer (evt. minst like mye) å si enn kjørelengde/mønsterdybde for gripe-egenskapene til friksjonsdekk. Bl. a. NAF har deltatt på en god del tester opp gjennom årene hvor grafen for grep gjør en skarp knekk fra tre års alder og oppover.

Du kan sikkert strekke dette noe ved å lagre dekkene mørkt/kjølig og å vaske dem regelmessig, men gummi blir hardere ettersom årene går og det er ikke forenelig med godt grep på frossent vann.

Om dekkene er "gode nok" etter tre år også er subjektivt for hver enkelt, men jeg tviler ikke på at de aller fleste kommentarer om "elendig vinterbil" kommer av dårlige dekk. Vil du derimot ha "god vinterbil" så sørger du for friske dekk.

jaxry

Gummien blir slitt av km, og i større grad stiv over tid. Så tid er en faktor. Blir Blizzak fortere dårlig enn andre dekk som feks Conti, Nokian etc?
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

Terondo

Folk flest bytter vel strengt tatt etter hvor mye som er igjen av dekket, og verken av antall kilometer eller antall år på felgen.

Det er likevel en fordel å bytte med bakgrunn i antall år på felgen og antall kilometer også. Det bør nesten være en "antall år/kilometer/minimum-mønster"-grense på dekk.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

02Henning

Jeg er nok ikke "folk flest" når det kommer til dekk, men heldigvis finnes det et greit bruktmarked for dekk som er for gamle så mellomlegget til nytt trenger ikke være helt håpløst.

Det hele koker ned til hvor kritisk du trenger bilen på morgener hvor det er litt ekstra glatt og hvor kjekt du synes det er å være den som må holde 40km/t på motorveien fordi at det ligger noe hvitt i veikanten.

Og bare for å ha nevnt det også: Nei, jeg tror ikke Blizzak er hverken bedre eller verre mtp aldring enn andre premium dekk. Det aller viktigste er at dekkene er laget for nordiske vinterforhold og ikke noen høyprestasjonsdekk med M+S merking fra sør-Europa.

Tinhlevan

Noen inne på forumet her mener det er forskjellige dimmensjoner bak og foran på dekkene.
Stemmer det?
Står ikke det på Bmw.no

Kjell Leaf

Sitat fra: Tinhlevan på torsdag 30. januar 2014, klokken 14:10
Vet ikke om det er en favoriseritng fra min side, men erfaringsmessig, etter flere Bmw med blizzak piggfritt på samtlige så må jeg si at det er det beste merke til nettopp Bmw. Ikke alle bilmerker og dekktyper/merker passer til hverandre. Understell etc. spiller stor rolle.
De beste dekkene er gode på alle biler selv om bilmerket kan gjøre små nyanser. Et dekk som er middels blir aldri mer enn middels uansett hvilken bil det settes på.
Om prestasjonene til et dekk varierer så mye etter hvordan bilene er som du sier ville det være rart om 1 serie,  7 serie og i3 passer samme dekkmerket best bare fordi det står BMW på bakluka.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Kjell Leaf

Sitat fra: Terondo på torsdag 30. januar 2014, klokken 15:27
Folk flest bytter vel strengt tatt etter hvor mye som er igjen av dekket, og verken av antall kilometer eller antall år på felgen.

Det er likevel en fordel å bytte med bakgrunn i antall år på felgen og antall kilometer også. Det bør nesten være en "antall år/kilometer/minimum-mønster"-grense på dekk.
Nei, fordi det kan variere hvor myke dekkene er etter et antall år.
Tester har også vist at ved riktig lagring har alder minimalt å si, det er blitt en myte.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

pberg

Vinterdekkene har samme dimensjon foran og bak, mens sommerdekkene på alt annet enn standard-felgene har ulik dimensjon.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA