Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Installere elektrisk kupévarmer P106

Startet av Carl Anton Stenling, tirsdag 27. februar 2007, klokken 13:06

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Jeg planlegger å installere elektrisk kupévarmer (varmevifte) i min Peugeot 106.

Er det noen som har erfaring med å koble seg til 230 V strøm fra den originale ladekontakten? Hvor kommer man til egnede tilkoblingspunkter?

Carl Anton Stenling
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Lars C. Krogenæs

Hei

I min Saxo, valgte jeg å ha en egen kontakt for Defa-varmeren. Dette fordi man da kan lade uavhengig av varmeren og omvendt.

Dessuten:

Elbilen lader med 10-14 amp. (min lader med 13,4 amp) Da er det ikke så mye å gå på når du slår på en kupevarmer på 1000 - 2000 watt. Jeg har for øvrig 2 kurser ut til postkassestativet der ladeplassen min er...

Hvis du skal ha et felles inntak (som jo hadde vært det enkleste til daglig bruk) må du få til en løsning for å styre hhv lading og varme, slik at de ikke kan brukes samtidig.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

pilt

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 27. februar 2007, klokken 14:58
I min Saxo, valgte jeg å ha en egen kontakt for Defa-varmeren.

Hvor fikk du utført monteringen av kontaktene og ledningene i bilen? Og hva ble prisen?
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

EL CAR LØS

Jeg anbefaler helst en "Webasto" modul opsjon til webasto, tar forbehold på dere som kan ha det.
Det er klart det dyrest opsjon, men da blir det mye enklere.
Hvis en skal gjøre det selv, må det gjøres riktig, og det gjelder begge opsjoner, uansett koster det penger, men konfort er jo viktig spesielt om vinteren ;-)

Om man da velger "DEFA" vifte opsjon osv. og ha en ekstern verkstedet til å gjøre det så vil det også koster "flesk", valget er å ha en god venn/nabo som har peiling på elektrisk eller evt. fagbrevet etc...

Vær oppmerksomt på at enkelte Forsikrings Firma har begynnt med krav på "faglert" utførerlse på elektriske reparasjon på bilen.

Mvh.

Lars C. Krogenæs

Opplegget jeg benyttet med DEFA, er godkjent for å gjøre det selv, så vidt jeg vet.

Man går inn i en bilrekvisita butikke (Thorshov bil rek), og kjøper intak til bilen, en forlengelses ledning og en kontakt, samt vifteovn. Pris blir rundt 2000,-. (Mulig vifteovn og inntakskabel kan kjøpes billigere hos Clas/Biltema, hvis det ikke er med i en pakke hos bilrek forhandleren.)



2 hull må borres: gjennom nedkant av støtfanger, og fra motor-rom til kupeen. Deretter setter man inn ledningene etter klikk-metoden.

Så kan man også supplere med dyrt defa tidsur hvis man vil ha det, eller et enkelt og billig koplingsur hvis man vil spare penger, evt. gjøre det manuelt.

Nå er det ikke jeg som kjører elbilen daglig, men jeg tror nok kupevarmeren er avgjørende for at elbilen har blitt så godt "mottatt" av min bedre halvdel, som den har blitt. Det er utrolig deilig å slippe å skrape is hver morgen, samt ha en varm bil.

Vi ler av naboene som står og skraper i eksosen, mens bilene står på tomgang  ;D

Skal forsøke å ta noen bilder av opplegget mitt i kveld.

(Men tilbake til Stenlings opprinnelige spørsmål, har jeg ikke kommet med noe svar, utover at man må tenke litt på om en felles ledning fra bil til strømnettet er fornuftig).

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Carl Anton Stenling

Til problemstillingen rundt kombinert effekt:

Jeg tenkte å lage en liten styringsboks som kobler inn stikkontakten til kupevarmer når hovedladingen er fullført. Problemet er som sagt å finne tilkoblingspunktene for 230 V i bilen...

Hvis dette blir for komplisert er jo løsningen med separat inntak et greit alternativ. Som Lars sier så har man da full kontroll.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

pilt

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 28. februar 2007, klokken 09:45
Opplegget jeg benyttet med DEFA, er godkjent for å gjøre det selv, så vidt jeg vet.

Ja, det ser ut som man kan gjøre det selv, siden det bare er å klikke dem sammen. Så og si idiotsikkert.  ;) MEN, som alltid så dukker det opp nye spørsmål...
Selve monteringen av apparatinntaket er godt beskrevet i linken du la med, men hva er "beskyttet mot sprut og mekanisk beskadigelse"? Når den skal være foran på bilen så vil det da vel alltid kunne komme sprut på den? Og den vil jo stå litt ut fra selve støtfangeren og dermed være utsatt for mekanisk beskadigelse også?  ???

Sitat2 hull må borres: gjennom nedkant av støtfanger, og fra motor-rom til kupeen. Deretter setter man inn ledningene etter klikk-metoden.

Høres knotete ut... skal det gjøres fra kupesiden eller fra motorrommet? Og er det det samme hvordan man legger ledningen under panseret? Og må den festes på et vis så den ikke "slenger rundt"?

Sitat(Men tilbake til Stenlings opprinnelige spørsmål, har jeg ikke kommet med noe svar, utover at man må tenke litt på om en felles ledning fra bil til strømnettet er fornuftig).

Er det ikke like greit å ha to? For man lader vel ikke bilen like ofte som man varmer opp kupeen? Syns det hørtes lurt ut å ha tidsur på kupevarmeren sånn at den går på f.eks 30 min før man skal bruke bilen. Starter man ladingen på kvelden, så vil den jo uansett være ferdig før kupevifta starter.
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: pilt på onsdag 28. februar 2007, klokken 11:32
Selve monteringen av apparatinntaket er godt beskrevet i linken du la med, men hva er "beskyttet mot sprut og mekanisk beskadigelse"? Når den skal være foran på bilen så vil det da vel alltid kunne komme sprut på den? Og den vil jo stå litt ut fra selve støtfangeren og dermed være utsatt for mekanisk beskadigelse også?  ???

Se på hvordan vanlige biler har dette montert. Har ikke sett noen som har dette skjermet for sprut. Mekanisk beskadigelse er vel at inntaket skal sitte godt fast, og ikke å henge og slenge.

Sitat
Høres knotete ut... skal det gjøres fra kupesiden eller fra motorrommet? Og er det det samme hvordan man legger ledningen under panseret? Og må den festes på et vis så den ikke "slenger rundt"?

Ledningen feste med kabelstrips til andre ledninger i motorrommet. Da ligger den fint. Å borre gjorde jeg fra motorrommet. Litt knot var det, men verdt 15. minutter jobbing.

Sitat(Men tilbake til Stenlings opprinnelige spørsmål, har jeg ikke kommet med noe svar, utover at man må tenke litt på om en felles ledning fra bil til strømnettet er fornuftig).

Skal som sagt prøve å ta bilder i kveld.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

#8
Da tok jeg 2 bilder:

Inntak:

Inntake er overhodet ikke beskyttet for sprut...

Kontakt i kupeen:


Lars

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

pilt

Det der så da lekkert ut. Smart å ha inntaket der man kunne hatt tåkelys, for tåkelys får man knapt nok lov til å bruke uansett. ;D

Kontakten inni bilen er jo også plassert pent. Jeg tenkte ikke over at man kunne bore hullet ett sted og feste kontakten et helt annet sted... Da blir det ikke så vanskelig å bore fra motorrommet som jeg trodde. Eller... Jeg skal vel ikke uttale meg før jeg har forsøkt... Mulig jeg må be den bilkyndige altmuligmann-naboen min om hjelp.
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

EL CAR LØS

Bare lekkert!!!

Jo det gikk jo fint, ser bra ut. Til info så er det enkelte gummi "Plugger" mellom motor vegen og disse kan man perfurere gjennom og tre inn ledninger osv.

Har gjort det flere ganger både privat og da jeg jobbet med i elbilbransje :-)

elektrolux

Til El Car Los

Lurte bare på om du har info om styreboksen i PSA. Tenker da på detaljert beskrivelse av parameter, og kanskje til og med koblingssjema.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

EL CAR LØS

Hei.
Jeg har en del dokumentasjon om elbilen, for det meste er dette på Fransk, noe jeg fikk gjennom mitt firma's kontaktene i frankrike, en fransk kollega og SAFT.

Men jeg tror jeg har lest her et sted om enkelte manuale på fransk, som versere på en eller annet link et sted.
Når det gjelder spørsmålet ditt, så tror jeg ikke at jeg har noe slikk info på min dokumentasjon om beskrivelse av parameter for elbilene.

Jeg har vært borte fra elbil bransje siden slutt 2004 og har vært opptatt med andre tekniske ting, for det meste innen radio/elektronikk/hydraulikk for subsea"undervannsutstyr" og da jeg nå pga tekniske uenigheter med elbil verkstedet som utførte servicen siden 2004, har jeg valgt å gå "SOLO" med elbil servicen.

Så da jeg nå jobber med et prosjekt i firma mitt som tar i brukt batterier fra SAFT for styring av kontroll systemer og ventiler undervann opptil 3 tusen meter dypt, var det et naturlig ting å  ha min bil på et test prosjekt hos min arbeidsgiver. Vi har hatt slikk systemer i bruk for noe år, og beggynt forsking og test i 2004, systemet ble levert forrige sommer til Hydro og heter NORNE Prosjektet, jeg er Prosjekt/Kvalifikasjon Ingeniør i Qualification & Test Dept. innen kontroll systemer for subsea.

Jeg har direkte kontakt med SAFT ifm med testing av Saft batteriene og vi bruker Li-On batterier fra SAFT.
I 2004 ble tested mange batterier fra SAFT, både NiCd og Li-On og utfra testing ble det valgt å bruker Li-On til våre prosjekter og en del NiCd  batterier har vi hatt på verkstedet, så nå jeg skulle tester en del andre utsttyr brukt jeg bilen min som prøve "kanin" hvor vi kjørte en del tester på batterier og kontroll systemer, naturlig nok kan jeg ikke si mye om disee testene da det er i utviklings fase for en annen prosjekt men jeg har desverre ikke informasjon om detaljert beskrivelse av parameter fra elbilen, da vi bruker andre kontrol systemer og går via andre kommunikasjon protokoler  :-X

Men nå har jeg fått nye "gamle" SAFT batterier og styrer disse via et program lasted ned fra jobben.
Jeg har desverre ikke mye tid tid elbilen da jeg er meget opptatt på jobben, og har ingen interesse om å driver med elbil eksperimentering, men siden jeg trengt både nye batterier til min elbil og en klar test utstyr med elektrisk motor som var klar til å taes i bruk og gratis, ble det godkjent av min prosjekt leder om å ha min bil på den program noe jeg er glad for, har nye batterier og elbilen kjøre som en kule igjen uten problemer.

Det kan hende jeg etterhvert får mer tid, og engasjere meg mer i elbilen og finner andre løsninger.
Men for nå vil jeg gjerne være deltager i forum og holder meg i bakgrunn, dersom jeg kan hjelpe med noe vil jeg prøver mitt beste, men når det er sagt så er jeg også skepist til at enkelt informasjon burde ikke deles ut og ikke det minste prøves av ufaglert enkelt personner, for det er kraftige saker vi har med å gjøre her.

Dersom jeg kommer bort i info du etterlyse skal jeg kontakte deg, ta gjerne kontatk vi min e-post, men kan ikke si noe mer om programet/prosjektet jeg kjøre da den er "SECRET"  ;D, men den kommer ut i 2008, og har ikke noe å gjøre med elbil, men elbilen motoren har vært en deltager ;D.

elektrolux

Halle El Car løs

Sender deg en mail senere.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Carl Anton Stenling

Har kjøpt inn utstyr og står klar med boremaskin for å bore i veggen mellom motorrom og kupe. Men hvor borer man hullet?

Bør man bore fra kupesiden eller fra motorromsiden?

Må noe demonteres før boring?

Behøver man bukk for å komme til?

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA