Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tvers over USA med TMS

Startet av pberg, onsdag 29. januar 2014, klokken 12:08

« forrige - neste »

pberg

SitatAfter five days on the road, on Saturday the pair pulled into Tesla's Superchargers at Hawthorne, Los Angeles, where they were met by a group of Model S owners. The father and daughter had covered a distance of 3,400 miles through 16 states, taking in 28 Supercharger stops along the way. Grand total spent on fuel: zero dollars.

3400 miles er ca 5500km.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

pberg

BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

sn0le

Det var en kjøretur det står respekt av.  :D
Med 28 stopp på Superchargere så har de brukt noen timer på lading da. :)

Kjøre bil med 0,8 liter pr mil hadde kostet rundt 1 kr pr km med en drivstoffpris på 12,50 pr km.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

bakskj

Sitat fra: sn0le på onsdag 29. januar 2014, klokken 13:28
Det var en kjøretur det står respekt av.  :D
Med 28 stopp på Superchargere så har de brukt noen timer på lading da. :)

Kjøre bil med 0,8 liter pr mil hadde kostet rundt 1 kr pr km med en drivstoffpris på 12,50 pr km.

La oss si med norske priser avhengig av biltype så har de spart ett sted mellom 6 og 10.000 kroner. Det er utrolig kult å tenke på at man kjører gratis med denne bilen, den er mere lønnsom jo mere man kjører i motsetning til fossilbilene. Håper på godt utbredt europanettverk snart, da er det ikke tvil om hvor ferien går om ett par år..
2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

pberg

Dersom du hadde kjørt med en moderne dieselbil, f.eks. en BMW 520d som bruker mellom .4 og .44 pr mil, og har 70 l tank, måtte du fylt diesel tre ganger dersom du startet med full tank. Den ville brukt i beste fall 220l diesel på turen.

I USA så koster diesel mer enn bensin(!), men allikevel ikke mer enn ca $1 pr liter, atså $220 eller ca 1300NOK med en dollarkurs på 6 kroner. Med norsk dieselpris ca 3000.-

28 ladinger på en halvtime hver er 14 timer, så du må nok regne minst en ekstra overnatting i forhold til 3 dieselfyllinger.

Konklusjonen må vel være at kontinentkryssing med elbil fremdeles er for spesielt interesserte.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

fredag

Sitat fra: pberg på onsdag 29. januar 2014, klokken 13:58
28 ladinger på en halvtime hver er 14 timer, så du må nok regne minst en ekstra overnatting i forhold til 3 dieselfyllinger.

Konklusjonen må vel være at kontinentkryssing med elbil fremdeles er for spesielt interesserte.

Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg pleier å ha behov for å gå på do og spise litt iblant. Dopauser og litt mat var ikke for spesielt interesserte sist jeg sjekket, det er et ganske vanlig behov.

Jeg rekker knapt å spise ferdig kyllingbrystet på Cinderella før bilen har nok strøm til å kjøre videre.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

cra

Må si meg enig med pberg her; noen stopp vil man uansett ha behov for underveis. Maslow har laget en fin illustrasjon av dette. Kan man kombinere dette med lading så tror jeg nok det jevner seg ut ganske mye. Med f.eks. en Leaf eller en trilling som hadde trengt et ladestopp på f.eks. hver 100km hadde det blitt en del annerledes. Men hvis veien og turen i seg selv er målet ser jeg absolutt ingen fordeler med å kjøre fossilt heller enn elektrisk. Hvis målet er å komme fra øst til vest raskest mulig derimot er nok fossilbilen (kanskje kombinert med rikelig med kaffe samt noen tomme flasker med kork innenfor rekkevidde) uslåelig enn så lenge.  ;D

Forøvrig anser jeg kryssing av et hvilket som helst kontinent med bil (uansett type og drivstoff) som noe som er for spesielt interesserte.  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bb

Sitat fra: pberg på onsdag 29. januar 2014, klokken 13:58
28 ladinger på en halvtime hver er 14 timer, så du må nok regne minst en ekstra overnatting i forhold til 3 dieselfyllinger.

Konklusjonen må vel være at kontinentkryssing med elbil fremdeles er for spesielt interesserte.
Du har vel aldri vært på road trip før? På mine europaturer på 6000-7000 km med dieselbil hadde jeg mange stopp. Det sier seg selv at man ofte må stoppe ca. hver 300-600 km for å gå på do og spise. Og disse stoppene varer fra 15-45 minutter. Det vil si 30 minutter i snitt.

Tar man utgangspunkt i turen på 5500 km og stopp hver 300 km blir det ca. 9 timers stopp totalt. Det høres kanskje unødvendig ut å stoppe hver 300 km med en dieselbil. Men for å oppnå det urealistiske lave forbrukstallet 0,4 l/mil må man lusekjøre i 80 km/t. (På mine europaturer med dieselbil dundret jeg av gårde i 150 km/t og hadde derfor lengre stoppintervaller.)

Og da er plutselig 9 timer kontra 14 timer ikke så big deal. Spesielt ikke siden man sparer 1300 kr. Det utgjør en timesbetaling på 260 kr.

Roadtrip på SC-nettverk er absolutt gjennomførbart og minst like behagelig og praktisk som en fossilbil. Dette er noe jeg skal bevise i løpet av sommeren 2014.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

sn0le

Lengste jeg noensinne har kjørt i et strekk er Bodø-Oslo kun med tissepauser, fylle bensin-pauser og 2-3 måltider.
Det er ca 120 mil, og det er noe jeg neppe kommer til å gjøre igjen.
Innser i ettertid at man på slutten av kjøretiden var så trøtt at jeg ikke burde vært bak rattet.
Alle de andre gangene jeg har vært på tur til Nord-Norge så har jeg sovet i bilen når trøttheten har meldt seg.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

snurrehue

Sitat fra: fredag på onsdag 29. januar 2014, klokken 14:06
Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg pleier å ha behov for å gå på do og spise litt iblant. Dopauser og litt mat var ikke for spesielt interesserte sist jeg sjekket, det er et ganske vanlig behov.

Selvsagt. Men sett at du skal ferdes nedover i Europa, og da gjerne på autobahn og andre motorveier. Især i tyske motorveishastigheter må du regne med et høyt strømforbruk, og dermed hyppigere besøk på supercharger (eller lengre stand-tid på hver supercharger). Har du virkelig behov for en halvtimes dopause/matstopp for hver andre time med kjøring?

Fleksibiliteten som mistes når man har Model S er noe min bedre halvdel stadig minner meg på når jeg nærmer meg kjøp av Model S. Og jeg er helt enig med henne; du mister faktisk enormt med fleksibilitet på langturer med Model S. Superchargere er vel og bra, men nettverket vil mest sannsynlig i flere år fremover sørge for at man blir tvunget til å ferdes visse strekninger om man ikke vil akseptere korte dagsetapper.

pberg

Hvor ofte må du lade i 150?

Jeg har kjørt mye på turer, og da kan det jo være greit å stoppe på fine plasser, og ikke bare på SCer. Det er også greit å kunne ta "the scenic route"  om du vil det. Jeg liker å stoppe for jeg vil, ikke for jeg må.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

fredag

Sitat fra: sn0le på onsdag 29. januar 2014, klokken 15:12
Lengste jeg noensinne har kjørt i et strekk er Bodø-Oslo kun med tissepauser, fylle bensin-pauser og 2-3 måltider.
Det er ca 120 mil, og det er noe jeg neppe kommer til å gjøre igjen.
Innser i ettertid at man på slutten av kjøretiden var så trøtt at jeg ikke burde vært bak rattet.
Alle de andre gangene jeg har vært på tur til Nord-Norge så har jeg sovet i bilen når trøttheten har meldt seg.

Jeg har vært passasjer på en tur Oslo-Tromsø på 24 timer, inkl en kort sovepause et eller annet sted nord i Sverige eller Finland. Anbefales ikke.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

AreLib

Sitat fra: pberg på onsdag 29. januar 2014, klokken 13:58
Dersom du hadde kjørt med en moderne dieselbil, f.eks. en BMW 520d

fyda....nå må du sammenligne tilsvarende biler :) er enig i en 520d kan være rimelig på drivstoffet men kjøreglede? hehe nei. siden dette er i usa, så er det passelig å sammenligne med M5, AMG, Panamera.
tror ikke noen klarer 3 tanker på 5500km i sånne biler :)
selv har jeg kjørt 240 mil, pissepause og mat ble tatt medan vi fylte bensin brukte 25 timer, så fossilbil er uten tvil best på akkurat det feltet, men nå som jeg er eldre og har unger så må eg medgi at det er greit å ta inn på hotell underveis ,puttipluttiplott, kaptein snabeltann og syngende barn er IRRITERENDE etter 2 timer så tesla og SC vil passe meg og blodtrykket helt greit :D
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

pberg

Dersom du har med kone og unger og skal langt, så er fly og leiebil fint...

Nei, dersom du sammenlikner med bensinslukere, så må de fylle oftere. Men så har de ofte større tank også. Men de må ikke fylle 28 ganger. :-)
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA