Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

"bytte" og ombygging av lade kabler..

Startet av Lars-bgo, onsdag 29. januar 2014, klokken 00:35

« forrige - neste »

Lars-bgo

Hei.  Etterhvert møter vi ulike ladeløsninger for ulike biler, og det melder seg spørsmål om du kan låne/bruke "naboen" sin ladekabel, enten det er en planlagt deling eller du står der med tomt batteri...

Er par konkrete utfordringer/spørsmål:

Tesla sin std. ladekabel med blått støpsel gir 32a 1fase 230v med Type 2 grensesnitt. Er det noe i veien for å lade en i3 ( med hurtiglader) med denne?

Vil man, om man har en Type 1 til Type 2 overgang, kunne benytte ladekabel f.eks. til  Trillingene og Leaf på en i3?

Nissan Leaf (2012) lades med ladekabel fra Panasonic, denne får du i styrker opp til 16a 1 fase 230v. Kan man rett og slett skifte kontakt på denne fra Type 1 til Type 2 dersom behovet melder seg?

Noen som vet? Jeg antar det er noen " fallgruber" rekatert til dette?
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

elektrolux

a) Ikke sikker på om Tesla sin kabel vil fungere på i3, men ser ingen grunn til at den ikke skulle det.

b) Ja. Med overgangskabel mellom type1 og type2 kan en lade i3

c) Ja
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jgilberg

Jeg lader i3 med både blå og rød adapter på Tesla ladekladden. Får 7,4 kWt lading.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

jgilberg

Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 21:13
Jeg lader i3 med både blå og rød adapter på Tesla ladekladden. Får 7,4 kWt lading.

Det blir sådd tvil om den virkelig får 7,4 kWt lading med blå adapter. Jeg gikk ut fra at den fikk det da jeg testet min tesla ladekladd. Jeg har nå startet lading på 65% og skal sjekke om en time hvor mye prosenter den har fått inn.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

jgilberg

Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 21:23
Sitat fra: jgilberg på søndag 09. februar 2014, klokken 21:13
Jeg lader i3 med både blå og rød adapter på Tesla ladekladden. Får 7,4 kWt lading.

Det blir sådd tvil om den virkelig får 7,4 kWt lading med blå adapter. Jeg gikk ut fra at den fikk det da jeg testet min tesla ladekladd. Jeg har nå startet lading på 65% og skal sjekke om en time hvor mye prosenter den har fått inn.

Svaret ble opp fra 65% til 86% på en time lading.
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

Toralfsen

Får du ladeinfo opp på skjermen foran rattet med teslakabelen? Det fikk ikke jeg. Jeg ladet med vanlig stikk på kladden. Er det standard kommunikasjon mellom kladd og bilen?

Griffel

Sitat fra: Lars-bgo på onsdag 29. januar 2014, klokken 00:35
Er par konkrete utfordringer/spørsmål:

Tesla sin std. ladekabel med blått støpsel gir 32a 1fase 230v med Type 2 grensesnitt. Er det noe i veien for å lade en i3 ( med hurtiglader) med denne?

Vil man, om man har en Type 1 til Type 2 overgang, kunne benytte ladekabel f.eks. til  Trillingene og Leaf på en i3?

Nissan Leaf (2012) lades med ladekabel fra Panasonic, denne får du i styrker opp til 16a 1 fase 230v. Kan man rett og slett skifte kontakt på denne fra Type 1 til Type 2 dersom behovet melder seg?

Noen som vet? Jeg antar det er noen " fallgruber" rekatert til dette?
1. Jeg vil være litt bekymret om det går, se:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11358.msg181629.html#msg181629

2. Det er i et hvertfall ikke tillatt, og det er et krav i standarden for lading av elbiler at de skal være slik bygget at det ikke skal gå. Men som det heter: "for elektrikkeren er ingen ting umulig"
(Proximity signaliseringen og kabel kodering er også ulik i pluggen mot bilen så det krever noe kunnskap for å få til noe som virker).

3. Standard signalisering er harmonisert, så det skal gå om det gjøres riktig og pluggen er riktig kodert.



Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jgilberg

Jeg har nå ladet 28% i løpet av en time med blå adapter og Tesla kladden. Ledningen er iskald. Gikk opp fra 34% til 62% (63% på de 1-2 minutter jeg brukte på å gå ut til garasjen).
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

Lars-bgo

Takk for svar, det betyr at lading med Tesla sin UMC og blått adapter fungerer tilsvarende en 32a veggboks ( f.eks Slimbox) når begge er koblet mot 32a 230v 1 fase.
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

Griffel

Sitat fra: Lars-bgo på søndag 16. februar 2014, klokken 22:32
Takk for svar, det betyr at lading med Tesla sin UMC og blått adapter fungerer tilsvarende en 32a veggboks ( f.eks Slimbox) når begge er koblet mot 32a 230v 1 fase.
Og dersom UMCen feiler etter en stund som BMW kladd er det bare å sende regningen til jgilberg som har anbefaler denne løsningen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ingebrigt

Jeg ser ingen anbefalinger, jgilberg har testet og deler sine erfaringer.  Det er ingen grunn til å leke amerikansk rettsvesen av den grunn.

LMOR

Sitat fra: Ingebrigt på mandag 17. februar 2014, klokken 10:12
Jeg ser ingen anbefalinger, jgilberg har testet og deler sine erfaringer.  Det er ingen grunn til å leke amerikansk rettsvesen av den grunn.
+1
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Griffel

#12
Sitat fra: Ingebrigt på mandag 17. februar 2014, klokken 10:12
Jeg ser ingen anbefalinger, jgilberg har testet og deler sine erfaringer.  Det er ingen grunn til å leke amerikansk rettsvesen av den grunn.
Nei, men det er kanskje grunn til å nevne at dette er ukvalifisert bruk i strid med bruksanvisning.

Jeg sier ikke at det ikke går, men jeg ville ikke føle meg trygg på at Tesla i sin design har lagt inn de nødvendige reserver som trengs for denne bruken. Så jeg vil anbefale de som ønsker å bruke UMC til lading av BMW me opptil 32A å heller spårre Tesla enn LMOR og  jgilberg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ingebrigt


Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA