Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer en Opel Ampera - Merkelig historikk?

Startet av Tai, mandag 27. januar 2014, klokken 22:41

« forrige - neste »

Tai

Hei

Jeg har en kamerat som vurderer å kjøpe en Opel Ampera og jeg skjønner ham godt. Jeg var millimetre fra å kjøpe en selv men grunnet dårlig kundebehandling hos bilforhandleren skrinla jeg tanken og siden har jeg bestilt noe annet. Nok om det.

Bilen han ser på er en 2012 model som har gått 26000. Den ser flott og fin ut men har en litt merkelig historie. Han har kjøpt bilen i januar og vil nå selge den, har ikke fått oppgitt grunn. Men videre forteller ham om bilen dette:

(sitat)
Dette er en demobil for Opel Norge, som ble eksportert til Tyskland, fordi den medfølgende laderen ikke fungerte i alle norske stikkontakter. Da det kom en ny type lader som fungerer overalt i Norge, kjøpte vi bilen i Tyskland. Dette er derfor en norsk bil med norsk garanti fra Opel Norge. Bilen ville ha kostet 435 000 i 2012, og fremstår somsagt som ny

Synes det høres veldig dramatisk ut å eksportere en bil til et marked der den er mindre verd på grunn av at laderen ikke virker. Er det noen her som har noen tanker om det?

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

valvolainen

Det mest naturlige ville vel vært å fikse laderen her hjemme.
Opel Ampera er dog et lite marked her. På toppen av det hele skal altså noen importere den igjen??

Thomas Parsli

Å importere bilen to ganger (med ditto avgifter) høres ut som en utrolig dårlig deal, så forklaringen var litt merkelig. Men hvis den har tilhørt Opel Norge er det vel enkelt å snakke med noen der?
Jeg ville ikke kjøpt bilen uten å sjekke bakgrunnen ordentlig.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

En får avgiftene tilbakebetalt om en ekporterer en importert bil inne et gitt tidsrom, så antakelig har dette stuntet svart seg. ( Lavere avgift på import 2 )

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Hans Håvard Kvisle

Jeg har ingen tro på at det er laderen som ikke virka. Den var nok fit for fight. Men antagelig var den medfølgende ladekabelen - med klumpen på - ikke i stand til å takle det norske strømnettet. Der har de fleste leverandørene hatt problemer (og noen har fortsatt!) før de har modifisert kontrollenheten til å gjøre den mer tolerant. Jeg tror også Opel hadde et lignende problem. Men løste det kjapt.
For øvrig er Ampera en flott elbil (når du holder den i det moduset)!
St.Hanshaugen

sjokomelk

Historien jeg ble fortalt av min lokale Opel-forhandler var at alle demobilene ble sendt tilbake til Tyskland, da det var kommet mer utstyr og/eller feilrettinger på årsmodellen som kom etterpå.
Jeg hadde vært skeptisk til å kjøpe en bil som skal ha blitt importert to ganger. Historien høres ikke helt rett ut i mine ører.

--
Yngve
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Elmo

#6
Enig med Hans Håvard.  Problemet er ikke laderen, men kun "kladden" på ladeledningen.

Demo-Ampera'n til Sørensen og Bulken på Billingstad hadde det problemet. De fikk ikke ladet den i butikken på Billingstad. Men salgssjefen hadde ikke problem med å lade den hjemme et annet sted i Asker.

Løsningen var såre enkelt. De kjøpte en Czero ladekladd hos naboen - Auto Elite.
Da ladet bilen over alt. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Tai

Idag ringte kameraten min til Opel Norge. Der ble han frarådet å kjøpe bilen. Det stemmer som noen sier her at bilen hadde problemer med ladingen. På grunn av at Norge opererer med et gammelt IT nett hadde endel av bilene som Opel disponerte problemer med lading. Samtlige biler  ble eksportert til Tyskland.

Uansett virker det litt snålt og en unødvendig sjanse å ta. Hvis Opel Norge fraråder kjøpet så regner jeg med at det er med god grunn.

Er det forresten andre ting en bør være observant med når man kjøper en brukt Ampera? Feil eller mangler som dukker opp?

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Elmo

Det er typisk fossilbilselgere. Kan ingenting om elbiler (og knapt noe om fossilbiler ??)

Problemet med IT-nettet stopper i "kladden".
Du skulle virkelig snakket med Ampera-selgeren som var på S&B Billingstad, men hun har visst sluttet som bilselger (jeg har fremdeles navnet hennes).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på fredag 31. januar 2014, klokken 10:16
Det er typisk fossilbilselgere. Kan ingenting om elbiler (og knapt noe om fossilbiler ??)

Problemet med IT-nettet stopper i "kladden".

Ikke nødvendigvis. Renault Zoe kan visstnok ikke lades fra IT-nett overhodet, uansett type ladekabel eller ladestolpe.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gekko

Hei !

Jeg kikket også på en bil som har vært tilbake til fabrikken. Snakket en del med Opel Norge. De bilene ønsker ikke Opel Norge solgt her. Ja dette fordi det var problemer med ladningen (og sikkert noe annet). Tok med papirer til Opel Norge på den aktuelle bilen men de ville ikke skrive under på at det var garanti på denne bilen ???? selv om det står i vognkortet som følger med bilen at det er 5 år garanti og 8 på batteriet.
Av denne grunnen valgte jeg å ikke kjøpe en slik bil.. Gidder ikke å krangle hvis det hadde blitt en garantisak som jo kan oppstå..

Ente med en Demokjørt Rød 2013 modell :-)

Til opplysning informerte Opel Norge om at alle 2013 biler har garanti.

Geir
Think City (79' Km), Opel Ampera (68' Km), Leaf (72' Km)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA