Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mindre enn 50kohm motstand mot jord

Startet av LMOR, mandag 27. januar 2014, klokken 19:51

« forrige - neste »

LMOR

#15
Sitat fra: Griffel på tirsdag 28. januar 2014, klokken 00:41
Dette har ingen ting med jordelektroder, eller jordspyd å gjøre. Målingen forteller ikke om kvaliteten av jordingssystemet. Det det er snakk om er en måling av kvaliteten av isolasjonen. Det er en litn feil  som kan være et fovarsel om en mer alvorlig jordfeil.Det indikeres en lekasjestrøm til jord større enn 4mA. Først ved 30mA vil jordfeilbrytere løse ut. Dette regnes altså som ufarlig.  Men altså om du har god eller dårlig forbindelse til jord sier denne målingen ingen ting om. Slike små jordfeil som kommer og går kan f.eks være fuktighet i en skjøtekontakt.

Takk for svar. Satser på at du har greie på dette.

Jeg vet hva det betyr, men spørsmålet var om det også kunne komme av for dårlig jording. Men det svarer du nei på: "Dette har ingen ting med jordelektroder, eller jordspyd å gjøre." Du mener at hvis jeg ikke har felles jord med naboen, så endrer ikke det oppfattelsen av "lekkasjer" andre steder i nettet. Samtidig sier du da at Tesla problemene ikke skyldes "norsk jord", men at for mange har lokale lekkasjer. "Han beskriver at problemet ligger i ladekabelen til Tesla-bilene og den informasjonen den gir bilen. Jordingen i det norske strømsystemet er annerledes enn i resten av Europa, og kun Albania har det samme. "

Ellers svarer du på det viktigste spørsmålet, at dette er ufarlig. Fukt er nok det mest sannsynlige i 2 av tilfellene her. Har allerede søkt etter jordfeil (om sommeren...)

Det er heller ikke uvanlig, siden det lyser i 3 av 5 hus/hytter jeg så langt har fått testet.

Hvis ingen protesterer, så slår jeg meg til ro med at jeg har fått svar på spørsmålene mine.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Mikmik

Ja det stemmer det Griffel skriver.
Spørsmålet er hva kladden skal detektere. Før eller etter kladden.
Jordfeil på nettet ditt har ikke noe med sikkerheten til bilen din. Så det gir ikke meningen å varsle om det.
Jordfeil (Her er det bare snakk om krypstrøm) mellom kladd og bil er mye viktigere å varsle om. :-)
Bor i Porsgrunn. Kjørt i3 fra april 2014. :-)

LMOR

Sitat fra: Mikmik på tirsdag 28. januar 2014, klokken 06:34
Ja det stemmer det Griffel skriver.
Spørsmålet er hva kladden skal detektere. Før eller etter kladden.
Jordfeil på nettet ditt har ikke noe med sikkerheten til bilen din. Så det gir ikke meningen å varsle om det.
Jordfeil (Her er det bare snakk om krypstrøm) mellom kladd og bil er mye viktigere å varsle om. :-)
Dette er før kladden. Bilen lader uansett. Feil i bilen får vi håpe at bilen varsler om selv.

Det begynte med at jeg oppfattet "Ground present" som noe positivt, men så ville jeg bare finne ut hva det betyr, siden det lyser noen ganger og andre ganger ikke.

Antok at andre her inne også ville lure på det samme, så derfor denne tråden.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA