Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mindre enn 50kohm motstand mot jord

Startet av LMOR, mandag 27. januar 2014, klokken 19:51

« forrige - neste »

LMOR

På standard ladekabel er det et lys som lyser hvis motstanden er mindre enn 50kohm mot jord. Bilen lader uansett.

Så hva er eventuelt problemet?

Har prøvd å finne ut av dette uten hell, og dette måles på et belastet nett, så mye spiller sikkert inn.

Men nå har jeg (og med litt hjelp) testet på 5 forskjellige steder. 2 av de stedene det lyser er bekreftet lokal jording (Telsa problemområde), og 1 sted det ikke lyser bekreftet jordplan fra nettselskap.

Kan noen forklare hva som typisk gjør at det kommer under 50kohm, eventuelt bekrefte at det er lokal jord som er problemet, og om dette er noe som bør undersøkes nærmere.

Alle steder er det jordfeilbryter som ikke slår ut (ellers hadde bilen ikke ladet :-))

Håper dette er interessant for mange, siden mange av oss sikkert vil oppleve at lyset lyser på steder vi lader.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

scoot

2009 Revai

LMOR

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Vind

Den lyste i går , men ikke i dag.  Har veldig nytt anlegg, med jordfeilbryter, så er litt usikker på betydningen av dette.  På jobb (med halvgammelt klattet på anlegg lyste den også)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Sitat fra: Vind på mandag 27. januar 2014, klokken 21:58
Den lyste i går , men ikke i dag.  Har veldig nytt anlegg, med jordfeilbryter, så er litt usikker på betydningen av dette.  På jobb (med halvgammelt klattet på anlegg lyste den også)

Takk, da er du en 50/50 :-) Alle så langt har jordfeilbryter, men den slår ikke ut før motstanden er ca 7kohm.

Jeg gjetter på at dette er det Tesla laderen har hatt problemer med (De kobler ut, mens i3 laderen bare viser det med lys). Det er bare noen som har hatt problemer, og det har vært mer problemer når det er kaldt, og f.eks. en dårlig lokal jording/jordspyd tror jeg har mer "problemer" om vinteren. Kanskje du ligger akkurat på grensen.

Har du jordspyd, eller får du jord fra nettet?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Vind

Sitat fra: LMOR på mandag 27. januar 2014, klokken 22:41
Har du jordspyd, eller får du jord fra nettet?
Nå spør du mer enn jeg kan svare.  Gammelt hus men nytt elektrisk anlegg.  Ganske gammelt anlegg i gaten, så tipper jeg har jordspyd.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Mikmik

Jordfeil er vanskelig å finne. Det kan være fuktighet i en koblingsboks eller lignende. Det kan til og med være naboen din (innenfor nærmeste trafo) som har jordfeil. Eks panelovnen til naboen. Da vil jo ikke din jordfeilbryter slå ut. Men fase jord motstand bli lav hos deg også.
Bor i Porsgrunn. Kjørt i3 fra april 2014. :-)

LMOR

#7
Sitat fra: Mikmik på mandag 27. januar 2014, klokken 22:58
Jordfeil er vanskelig å finne. Det kan være fuktighet i en koblingsboks eller lignende. Det kan til og med være naboen din (innenfor nærmeste trafo) som har jordfeil. Eks panelovnen til naboen. Da vil jo ikke din jordfeilbryter slå ut. Men fase jord motstand bli lav hos deg også.

Det kan ikke være naboen, hvis du har lokal jord?

Men ellers er det ikke unormalt at din jordfeilbryter slår ut pga naboen når dere har felles jord. Det har i hvert fall skjedd hos meg.

MEN det må vel være 1 elektriker her inne som vurderer eller har kjøpt i3, som kan fortelle oss amatører hva som er rett?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Mikmik

#8
Du og naboen har felles jord. Dere begge har jordspyd/jordplate selv om de ligger noen meter fra hverandre, og har dere litt nyere anlegg er jord også trukket med tilførsel.
Din jfb kan ikke slå ut hvis naboen har jf. Det må gå strøm i din jordleder hvis din skal slå ut.
Bor i Porsgrunn. Kjørt i3 fra april 2014. :-)

LMOR

Sitat fra: Mikmik på mandag 27. januar 2014, klokken 23:08
Du og naboen har felles jord. Dere begge har jordspyd/jordplate selv om de ligger noen meter fra hverandre, og har dere litt nyere anlegg er jord også trukket med tilførsel.
Vi snakker om de som ikke har jord gjennom tilførsel.

Der jeg har problem er det 60m til naboen (spiller kanskje ikke noen rolle), kun plastkabler til vann. Slik jeg har forstått det kan et eventuelt jordingsproblem være at jordspydet ligger for høyt og har for stor motstand mot jord, og blir påvirket av frost.

Dermed har jeg ikke "felles" jord med naboen. Enig?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Mikmik

Sitat fra: LMOR på mandag 27. januar 2014, klokken 23:03

MEN det må vel være 1 elektriker her inne som vurderer eller har kjøpt i3, som kan fortelle oss amatører hva som er rett?

Tititt. :-)
Bor i Porsgrunn. Kjørt i3 fra april 2014. :-)

LMOR

Sitat fra: Mikmik på mandag 27. januar 2014, klokken 23:15
Sitat fra: LMOR på mandag 27. januar 2014, klokken 23:03

MEN det må vel være 1 elektriker her inne som vurderer eller har kjøpt i3, som kan fortelle oss amatører hva som er rett?

Tititt. :-)
Flott!

Men, du svarte ikke på om du var enig i at det ikke er sikkert at jeg har felles jord med naboen, hvis jord"innretningen" min ligger for høyt og/eller kan fryse?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Mikmik


Neida, det er ikke sikkert at det naboen som er problemet.
Hvis du har elanlegg uten jfb på alle kursene, kan det være en annen kurs i ditt hus som gir ubalanse i kurser mot jord.
NB. Ref mot nabo var kun en referanse til hvor vanskelig det kan være å finne jordfeil.
Hva mener du med "for høyt eller fryse"? Er det sånn at kladden ikke vil lade hvis det gule lyset lyser?
Bor i Porsgrunn. Kjørt i3 fra april 2014. :-)

LMOR

Sitat fra: Mikmik på mandag 27. januar 2014, klokken 23:40

Neida, det er ikke sikkert at det naboen som er problemet.
Hvis du har elanlegg uten jfb på alle kursene, kan det være en annen kurs i ditt hus som gir ubalanse i kurser mot jord.
NB. Ref mot nabo var kun en referanse til hvor vanskelig det kan være å finne jordfeil.
Hva mener du med "for høyt eller fryse"? Er det sånn at kladden ikke vil lade hvis det gule lyset lyser?
OK, da er vi enig. Det kan være naboen. Det er ikke ubalanse. Begge lederne har 130V mot jord.

Bilen lader fint, men Telsa hadde noen problemer som de forklarte med lokal jord med dårlig kvalitet i Norge.

Det med høyde/frost er noe jeg leste når jeg lette etter forklaring på om 50kohm var unormalt med lokal jord. Vet du det?

Her er i hver fall et eksempel:

Kritiske faktorer for jordspyd som jordelektrode er:
- fare for frost og uttørring ved bruk av korte spyd (kortere enn 1,5-2m)
- behov for flere og lange spyd for å oppnå tilstrekklig lav jordingsresistans
- lange tilledninger som øker avledningsimpedansen for høyfrekvente strømmer og transienter


Det er mange dokumenter som omhandler dette. Altså, hvis ikke jordingsresistans er lav nok, så blir jordplanet feil, og det påvirkes tydeligvis av dybde og frost. Ellers ville vel ikke stort sett alle påpeke at det er viktig?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Griffel

Dette har ingen ting med jordelektroder, eller jordspyd å gjøre. Målingen forteller ikke om kvaliteten av jordingssystemet. Det det er snakk om er en måling av kvaliteten av isolasjonen. Det er en litn feil  som kan være et fovarsel om en mer alvorlig jordfeil.Det indikeres en lekasjestrøm til jord større enn 4mA. Først ved 30mA vil jordfeilbrytere løse ut. Dette regnes altså som ufarlig.  Men altså om du har god eller dårlig forbindelse til jord sier denne målingen ingen ting om. Slike små jordfeil som kommer og går kan f.eks være fuktighet i en skjøtekontakt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA