Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvilken leaf skal jeg velge?

Startet av Mippen, søndag 26. januar 2014, klokken 22:23

« forrige - neste »

Elbil fundamentalist

Hei eledille. Jeg svarte egentlig til trådstarter Mippen som virket motivert til å beholde sin gamle golf for alle pengene han sparer, hvis han heller kjøpte en 2011/12 Leaf. Du spurte litt angående min Leaf ansaffelse. Det en importert Leaf fra europa. Varmeapparatet fungerer fint og bilen blir mer enn varm nok på strømkolben, men stjeler rekkevidde og må lades oftere. EU Leafene har 5 år /100.000km fabrikkgaranti på hele høyspent systemet, motor, batterier etc. etc. 3 år på resten av bilen, og 12 år på rust, akkurat som de norske, bare at Norsk kjøpslov gir reklamasjonsrett i 5 år. Det fungerer fint for meg. Jeg har fått utbedret knirk i forstillingen hos Birgig N Haug og jeg ble tatt i mot med åpne armer og jeg kunne forsyne meg med kaffe og aviser mens de fikset bilen på garanti uten noen spørsmål eller problemer og det kostet meg kr 0,-   :)

Du spurte om 2011 har batterivarmer. Jeg håper ikke det, fordi jeg forstår ikke poenget men denne batterivarmeren: Den skrur seg atuomatisk på, og tømmer fulle batterier ned til 30% på under 2 døgn (300watt). Enda raskere om de ikke er fulle selvsagt. Altså, hvis det er en sjeldent lang og streng kuldeperiode, så synes Nissan ingeniørenen at det er bedre å kjøre av gårde med bare 30% igjen på batteriene uten varme(?), enn alternativet som var fulle batterier (før automatikken begynnte å tappe ned)?
Og hva med denne (u)nødvendige hurtigladingen på disse utladede og iskalde batteriene, hvis du er så heldig å ha rekkevidde bort til hurtiglader i en slik påført uheldige situasjon?

Jeg synes det hade vært mye bedre om bilen IKKE ladet ned batteriene, men heller kun fungerte i slags ECO mode med varsel: "Battery protection mode: cold battery pack!" Det er mulig at det allerede er slik på alle Leaf'ene? Uansett så er det like bra garanti på Leafen med eller uten batterivarmer, også for EU biler i Norge.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Thomas Parsli

Nå er jo varmeteppet der for at batteriene ikke skal skades av kulde...
Det ble standard på 2012-modellen, på 2011 er det bare "SL" som har det.

Så lenge man ikke utsetter batteriet for streng kulde går det bra uten, men de blir faktisk skadet når interntemperaturen faller ned mot -20 grader.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: Mippen på søndag 26. januar 2014, klokken 22:23
Spørsmålet er om det er verdt de ekstra kronene å kjøpe en som har varmepumpe teknologi eller om det holder å kjøpe en med vanlig varmepakke som er eldre enn 2013.

Det du omtaler som varmepakke er muligens Cold Weather Package (varme i ratt, seter og speil i tillegg til varmeteppe som skal beskytte batteriene mot frots). Det kom som standard i 2012, på 2011-modellen er det bare SL som har dette.

En 2013-modell med varmepumpe ser ut til å gi deg 10-15% lengre rekkevidde på kalde dager, så hvis en "gammel Leaf" ikke har nok rekkevidde er det jo verd det.
2013-modellen kommer også uten varmepumpe, men også denne har bedre rekkevidde enn 2012-modellen siden mye av klimaanlegget er flyttet inn i bilen og derfor ikke mister like mye varme.

Sitat fra: Mippen på søndag 26. januar 2014, klokken 22:23
Hvordan fungerer carwings på de eldre modellene? Må den lade for å bruke den?   

På US-modeller er det problematisk, jeg kjenner ikke til at noen har fått bilene til å virke med Carwings.
De andre modellen fungerer, men kjøper du en bil som ikke er solgt av forhandler må den muligens innom forhandler for "tilkobliing".

Sitat fra: Mippen på søndag 26. januar 2014, klokken 22:23
Det lengste jeg kjører vanlig på en dag er i underkant av 10mil. Litt køkjøring kan det også bli. Jeg lurer også på om den holder til en kort fjelltur? Bor 77km fra alpintanlegget. Er ladestasjoner der, vil jeg komme meg tur retur med en eldre eller nyere leaf?

Rekkevidden er avhengig av hvor du kjører og ikke minst hvordan du kjører.
Hvis det er relativt flatt (noen hundre høydemeter) går de fleste modellen 100km de fleste dager, men de dagene det er -25 kan marginene bli små.

77km til alpintanlegg kan være mye siden det normalt involverer en del stigning og veier med en del snø
I tillegg vil lading på 10A være vel treigt (tar fort 7-8 timer), så du bør ha mulighet for 16A lading.
Du må isåfall kjøpe en 16A ladekabel, så kalkuler med rundt 5000,- der.

Den billigste Leafen importerer du selv (2012 eller 2013-modell), det finne flere diskusjoner her om hvordan det gjøres.
Kjøper du en US-import bør du sjekke batteriene hvis bilen har gått i varme strøk (batterien kan være skadet).
Kjøper du av forhandler gjelder normalt forbrukerkjøpsloven, men du bør sjekke nøye.

Det beste er selvfølgelig en 2013-modell med varmepumpe, men hvis du beholder en fossilbil du kan bruke de aller kaldeste dagene i året blir en brukt 2011 eller 2012-modell et spesielt godt kjøp.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Daeedor

#18
Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 27. januar 2014, klokken 02:26
Velg Leaf, den er konge! Til info har gamle og den nye har akkurat den samme batteripakken. Jeg har derfor gått for en 2011 Leaf (dog med fabrikk garantien i orden og masse utstyr), og jeg har planer om å sette inn webasto (vann)varmer. Da kan man velge å la være å bruke strøm til oppvarming og komme lenger med 2011/12 Leaf enn med Tekna'n vinterstid, og mye lenger om det er skikkelig kaldt.

Da det nå er over 240 Leaf'er ute på finn.no, mot ca 80 i oktober, så kan du gjøre gode kjøp på godt utrustede Leafer. 2011/12 har bl.a xenon som kun Tekna'n har på 2013 modellen. Jeg tror det det høye tilbudet er midlertidig pga Tesla "frisleppet" og introduksjon av eUp og i3 som antakelig har tatt noen kjøpere fra Leaf. Tester viser imidlertid at Leafen er bedre en disse to på både plass og kjørelengde i praksis. Leaf'en vil bli nok bli utsolgt igjen... Til tross for nye elbiler i markedet solgte den bedre siste halvår en første (jan - juni 1.974 stk mot 4.604 stk totalt i 2013) Leaf'en er den desidert den mest populære elbilen, samt at den kom på 3'dje plass totalt av alle modeller med kun Auris og Golf foran seg.

Carwings fra 2011/12 gir mulighet til å fjernstyre kupevarmer, starte og stoppe lading, gir info om batteristatus, samt meldinger på e-post om ferdig lading, avbrutt lading etc. Tror de er like med 2013 modellen. Carwings oppdaterer også NAV'en med ladestasjoner fotobokser m.m. (ikke USA modell. Den har verken Carwings, Navi eller garanti fra fabrikk) Varmeapparatet fungerer utmerket (også uten Wabasto). Den trekker over 4500Watt og det kan bli skikkelig varmt i kupeèn (opp til ca 28 grader) om man velger å bruke batteriet til det. Jeg prioriterer forvarming med Carwing med eller uten tilkobling til strømnettet, men den blir også fort varm uten forvarming. Jeg stort sett kjører korte turer i by'n varmer opp bilen fra batteriet eller ladepunkt hjemme, men jeg vil ha mulighet til å kjøre langt uten å justere rekkeviddeangsten med kupetemperaturen... -Derfor vil jeg montere Webasto.

Til opplysning har 2011/12 samme hurtiglading som den nye.. Hva angår knirking i forstillingen er det noe Nissan forhandleren nå utbedrer på garantien. Mange oppdateringer gjøres i softwaren og vil derfor være oppdatert slik som 2013 modellen på det meste av det viktige som styring av lading, beskytte batterier etc.

Det er ganske mange endringer utover software på 2013 modellen, det handler om forbedret understell , litt lavere vekt , mye bedre varmeapparat og en god del til. feks , er den nye mye stillere å kjøre , mye mindre lyder fra forstilling...i det hele tatt bedre opplevd kvalitet.Nissan sier det er gjort ca 100 større eller mindre endringer. Rekkevidden er også lengre på "Euroleaf" fra juni 2013 enn på de eldre modellene. Kjøp så ny bil som mulig , det er mitt råd. (BTW: "Tekna" modellen av ny type  har ikke Xenon lys , det er LED !  Det hadde forøvrig den gamle også.... )

Forøvrig , Thomas har som vanlig gode poenger....... Kudos  ;)

bjorn_2390

Sitat fra: eledille på mandag 27. januar 2014, klokken 15:07

Forresten, siden du skriver "mer varme" - synes du det er behov for mer varme enn bare det elektriske varmeapparatet?
Jeg har 2012-modellen, kjøpt av norsk forhandler. Jeg ser du er veldig opptatt av dette med varmeapparatet. Jeg er av den meget f.r.ø.s.n.e typen, og har ingen problemer med å skjønne din skepsis, spesielt hvis du har fått mange velmenende råd fra folk som ikke kjører elbil selv. Jeg gjorde (i så fall) samme tabbe, før jeg kjøpte bilen min, men kjøpte tross advarsler. Og jeg skal si deg(!) at all skepsis er forsvunnet som dugg for solen. Jeg har aldri hatt en så god og varm bil før. Og det er ikke sånn at jeg må GUFFE OPP varmeapparatet for at det skal være godt nok. Det fungerer kjempefint, og det blir raskt varmt i bilen. Jeg bruker som regel forvarming (Carwings) av bilen på 230V før jeg tar den om morgenen, men av og til glemmer jeg å sette på dette, og det er ikke noe problem å få god og varm bil for det. Fordelen ved å ha forvarmet bilen, er selvfølgelig at du slipper å skrape is (ja, jeg står utendørs).
Så er det deilig at det er varme i sete, og ikke minst varme i ratt, men dette bruker jeg kun til boost, for eksempel hvis jeg har skrapt is og er blitt kald. Ellers er det faktisk ikke behov i det daglige. Deilig!

Ellers kan jeg bekrefte det Thomas Parsli nevner, nemlig at kjøremønsteret ditt påvirker rekkevidden. Jeg trodde dette var bare tøys, men erfarer at hvordan jeg har kjørt bilen dagen før, påvirker den totale rekkevidden jeg har til rådighet når jeg har ladet opp igjen bilen.

Jeg lader bare på 10-ampere, da jeg enda ikke har giddet å kjøpe meg den dyre 16-ampere ladekabelen enda. (Jeg hadde bestilt, men leverandøren sviktet meg. Jeg har oppgradert elbilladekontakten jeg har utendørs til 16A, så jeg var liksom i gang. Men prosessen stoppet altså opp.) Forhandleren jeg kjøpte bilen av, anbefalte meg å prøve meg frem gjennom den første tiden/vinteren, og ikke gå i gang med stooore investeringer før jeg virkelig vet om jeg trenger dem. Enn så lenge har det vært godt nok for meg, men dette behovet er jo individuelt! Så om du må ha mer enn 10ampere ved skitrekket - det vil vel tiden vise. Det vil kreve kapasitet å kjøre opp, som det skrives. Men så regenererer du jo strøm ned igjen :)

En siste kommentar (som egentlig var til trådstarter): Elbil fundamentalist skrev at enkelte biler var levert med xenon (hovedlys). Det er ikke helt riktig. Han mener nok LED. Jeg har LED, og Teknaen leveres med LED. Det er en del her inne som klager på at halogenlys (som de øvrige bilene har) ikke er så bra.  Det er faktisk noe å tenke på, hvis du står på vippen. Når det gjelder fjernlyset, er dette relativt dårlig på alle modellene.

Jess, - det var innspill fra meg :-)

Blå Euro-Leaf (2012)

eledille

#20
Sitat fra: bjorn_2390 på mandag 27. januar 2014, klokken 20:30
Jeg har 2012-modellen, kjøpt av norsk forhandler. Jeg ser du er veldig opptatt av dette med varmeapparatet. Jeg er av den meget f.r.ø.s.n.e typen, og har ingen problemer med å skjønne din skepsis, spesielt hvis du har fått mange velmenende råd fra folk som ikke kjører elbil selv.

Vi er to forskjellige som lurer på å kjøpe Leaf i denne tråden, jeg er en relativt erfaren elbilist med 60 000 km i en 2001-modell Think med Webasto og snart fire måneder i Model S. Thinken blir fort lunken med elvarmen, men Webastoen bruker lang tid på å få opp dampen skikkelig. Totalt sett er det temmelig kaldt i bilen de første 20 minuttene. Teslaen blir raskt skikkelig varm uten noe fossil varme, men gubban om den eter strøm for å få det til - inntil 6 kW kupévarme og 6 kW batterivarme. Heldigvis roer den seg på strømforbruket når den har fått temperaturen opp, men småkjøring i kulda bruker lett dobbelt så mye som langkjøring. Har en bekjent med Miev som ikke er veldig fornøyd med varmeapparatet, for å si det forsiktig.

Så det er veldig variabelt hvor bra varmeapparatene er i de forskjellige bilene.

SitatJeg gjorde (i så fall) samme tabbe, før jeg kjøpte bilen min, men kjøpte tross advarsler. Og jeg skal si deg(!) at all skepsis er forsvunnet som dugg for solen. Jeg har aldri hatt en så god og varm bil før. Og det er ikke sånn at jeg må GUFFE OPP varmeapparatet for at det skal være godt nok. Det fungerer kjempefint, og det blir raskt varmt i bilen. Jeg bruker som regel forvarming (Carwings) av bilen på 230V før jeg tar den om morgenen, men av og til glemmer jeg å sette på dette, og det er ikke noe problem å få god og varm bil for det. Fordelen ved å ha forvarmet bilen, er selvfølgelig at du slipper å skrape is (ja, jeg står utendørs).
Så er det deilig at det er varme i sete, og ikke minst varme i ratt, men dette bruker jeg kun til boost, for eksempel hvis jeg har skrapt is og er blitt kald. Ellers er det faktisk ikke behov i det daglige. Deilig!

Supert, dette er godt å høre :)

Takk igjen til alle!
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Mippen

#21
Sitat
Rekkevidden er avhengig av hvor du kjører og ikke minst hvordan du kjører.
Hvis det er relativt flatt (noen hundre høydemeter) går de fleste modellen 100km de fleste dager, men de dagene det er -25 kan marginene bli små.

77km til alpintanlegg kan være mye siden det normalt involverer en del stigning og veier med en del snø
I tillegg vil lading på 10A være vel treigt (tar fort 7-8 timer), så du bør ha mulighet for 16A lading.
Du må isåfall kjøpe en 16A ladekabel, så kalkuler med rundt 5000,- der.

Jeg har en 16a kurs. Er det 10a som er standard på de bilene? Jeg bor i Bergensområdet og det er svært sjelden under 4-5 minusgrader. På fjellet der jeg eventuelt hadde tenkt å kjøre med bilen for å stå på ski er det sjelden mer enn 10-15 minus. Litt stigning er det naturlig nok. Hadde vært gøy å testet om det gikk men kjipt hvis jeg står der. Kan vel ikke slepe elbilen heller?
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Elbilen min må også stå ute. Vil det påvirke ladingen mye?
Fremtiden er elektrisk.

johncl

For de i Bergensområdet, har dere kommet dere til Voss med Leaf? Ser at Voss har hurtigladestasjon også så det burde være mulig å "fylle" den opp for returen også. Men det er jo en del stigninger (og nedoverbakker) dit.
Perlehvit Leaf 2014

BE

Jeg bor i Stavanger, men har kjørt fra Bergen (Sandsli) til Voss med Leaf i høst (Måtte beskue Hardangerbrua). Det er ca 10 mil, og minimalt med høydeforskjell til min store overraskning, Voss lå jo bare noen få meter over havet :) Det er helt problemfritt å kjøre dette strekket om sommeren, men midt på vinteren er det nok avhengig av føret om du klarer det i et strekk.

Jeg mener det var muligheter for hurtiglading ca. halvveis mellom Bergen og Voss, men vi benyttet oss ikke av denne.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Mippen

Var å sjekket ut en meget pent brukt 2012 modell leaf til under 200k med det meste av utstyr. Likte bilen godt sett bort i fra at den hadde lyst interiør. Jeg hadde tenkt at det går sikkert fint å leve med, men gjorde ikke det for meg. Jeg har i hovedsak vært pa jakt etter en med mørkt interiør. På bildet så lyst fint ut men likte ikke det i praksis. Spes når denne bilen var hvit også. Kan være det hadde sett finere ut i en sort eller mørk grå.

Jeg syns også rekkevidden på 2012 modellen var merkbart i forhold til 2014 modellen jeg kjørte i går. Den føltes også "eldre" ut enn den jeg kjørte i går selv om den ikke hadde gått mer enn 6000km.

Jeg støtter meg nå til at den siste modellen er "bedre". Tror jeg går for en 2013 eller nyere i stedet. Får jeg bedre rekkevidde og mørkt interiør også.

Noen som har erfaring med selvimport av nissan leaf? Jeg bor i nærheten av bergen og det hadde vel ikke vært rare jobben og hentet en med danskebåten i Aalborg?
Fremtiden er elektrisk.

Knotten

Sitat fra: johncl på tirsdag 28. januar 2014, klokken 08:07
For de i Bergensområdet, har dere kommet dere til Voss med Leaf? Ser at Voss har hurtigladestasjon også så det burde være mulig å "fylle" den opp for returen også. Men det er jo en del stigninger (og nedoverbakker) dit.

Jeg kjørte i høst, riktignok, fra Klokkarvik (40km fra Bergen sentrum) via Bergen til Voss uten å lade.
Da var vi 2 personer i bilen.

Med godt med varme på må man nok benytte seg av hurtigladeren på Dale, vil jeg tro..
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

PK

Hadde jeg kjøpt elbil idag, hadde jeg først og fremst kjøpt Tesla M S om jeg hadde hatt råd.
Men, den satt til siden ville jeg valgt VW E-Golf som kommer til sommeren.
- Bedre kjørekomfort
- 2 års serviceintervall
- Samme rekkevidde som Leaf
- Oppvarmet frontrute (veldig lurt, slipper å bruke varme.app, savner det i Leafen)
- Bedre utstyrt

=) lykke til med valget
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

TorC

Sitat fra: Mippen på tirsdag 28. januar 2014, klokken 16:29
Var å sjekket ut en meget pent brukt 2012 modell leaf til under 200k med det meste av utstyr. Likte bilen godt sett bort i fra at den hadde lyst interiør. Jeg hadde tenkt at det går sikkert fint å leve med, men gjorde ikke det for meg. Jeg har i hovedsak vært pa jakt etter en med mørkt interiør. På bildet så lyst fint ut men likte ikke det i praksis. Spes når denne bilen var hvit også. Kan være det hadde sett finere ut i en sort eller mørk grå.

Jeg syns også rekkevidden på 2012 modellen var merkbart i forhold til 2014 modellen jeg kjørte i går. Den føltes også "eldre" ut enn den jeg kjørte i går selv om den ikke hadde gått mer enn 6000km.

Jeg støtter meg nå til at den siste modellen er "bedre". Tror jeg går for en 2013 eller nyere i stedet. Får jeg bedre rekkevidde og mørkt interiør også.

Noen som har erfaring med selvimport av nissan leaf? Jeg bor i nærheten av bergen og det hadde vel ikke vært rare jobben og hentet en med danskebåten i Aalborg?

Det er nok neppe noe å spare på å hente fra Danmark. Fra resten av Europa er det nok en del å spare. Men dette har vært gjennomgått i mange tråder.

Hvis det er pris du går etter, så er jo en importert 2012 modell det du burde velge. Den bør ligge rundt 100K lavere i pris enn ny 2013 fra norsk forhandler. Tar du inn en 2012 fra USA selv bør den ligge ytterligere 30 til 40K inkl. frakt. lavere.   
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Mippen

Nå har jeg blitt elbil eier  :) Fått meg en 2mnd gammel Leaf Tekna med 2000km kjørt. Får den på mandag.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA