Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mye steinsprut i frontrute?

Startet av frskby, søndag 26. januar 2014, klokken 10:00

« forrige - neste »

frskby

Har nå for andre gang ila 14 dager fått steinsprut i frontruta. Første gangen gikk fint å reparere, men nå må ruta byttes da den har sprukket opp rundt "rosa".
Før Tesla har jeg kjørt bil i 19 år, og kun fått det en gang tidligere.

Er dette bare uflaks, eller kan det skyldes bilens design?
BMW i3 2023-
NIO ES8 2021-
Mitsubishi i-Miew 2022-2023
Ford Mustang FE 2021-2021
MG ZS EV 2020-2021
Tesla Model X 90D 2016-2020
Tesla Model S P85 2013-2016

Nuvolari

Sitat fra: frskby på søndag 26. januar 2014, klokken 10:00
Har nå for andre gang ila 14 dager fått steinsprut i frontruta. Første gangen gikk fint å reparere, men nå må ruta byttes da den har sprukket opp rundt "rosa".
Før Tesla har jeg kjørt bil i 19 år, og kun fått det en gang tidligere.

Er dette bare uflaks, eller kan det skyldes bilens design?

Steinsprut er en funksjon av avstanden man holder til bilen foran. Med Tesla har jeg bevisst holdt større avstand med det resultat at jeg sålangt har 0 steinsprut i vindu og panser.

Kanskje du burde holde større avstand?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

OddB

At det kommer haglende småstein gjennom lufta kan vel bilen knappest klandres for. :-) Må også bytte frontrute for første gang på et par tiår. .på en Toyota :-)

Sent from my GT-I9100 using Forum Fiend v1.1.5.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Frodebo

Etter min erfaring kommer 90% av steinsprut nå man ligger i "rett" avstand bak forankjørende i aksellerasjonsfelt. Man kommer inn fra sideveier, har småstein i dekkene og disse spyttes ut når man aksellerer opp til 80 - 90.

Med TMS er det kanskje slik at man synes den forankjørende bilen aksellerer aaaaaalt for sakte, og dermed blir liggende i steinsprutavstand, dvs. litt for nært?  ;)
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

Jimmy1

Har dessverre vert like uheldig som deg...aldri fått så mye som en steinsprut på 18 år i trafikken, men fikk en etter en uke i rolig fart i ny TMS..
Møtte buss i motgående felt, og pang... Rett fremfor øynene i frontvinduet... Har ikke utbedret enda og usikker på om ruta må skiftes..,

laumb

Min rute har og steinsprang. Hadde ingen bil foran meg, men møtende bil klarte å virvle opp en. :(

Har og funnet 4 små steinsprut på lakken som må flekkes, slipes og poleres til våren. 2 på panser og 2 på høyre bakdør, faktisk.

getor

 Samme skjedde meg for et par uker siden. Hakk i frontruta. Har ikke hatt det på noen bil de siste 20 årene. Tilfeldig?

Trøndertesla

En av mine huskunder påpekte at det var så mye fluer i den ene vinduskarmen, og han mente at det var en grunn til å holde tilbake penger. Han tenkte ikke på at dette var et helt glass-hjørne, og med solsteik hele dagen så ble det den varmeste plassen i huset... Han betalte etter å ha tenkt seg litt om ;)
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

Harlex

Snart 8000 km og ingen steinsprut hittil.  :) min erfaring er at de aller fleste steinsprutene kommer når man ligger i den rette vinkelen i forhold til lastebiler/trailere..... Typisk ved tofelt og man ligger litt på skrå på siden av traileren. Slik har iallefall jeg fått de aller fleste steinsprutskader på andre biler jeg har hatt... Prøver selvsagt å unngå den posisjonen nå da....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

jkirkebo

Sitat fra: Nuvolari på søndag 26. januar 2014, klokken 10:04
Steinsprut er en funksjon av avstanden man holder til bilen foran. Med Tesla har jeg bevisst holdt større avstand med det resultat at jeg sålangt har 0 steinsprut i vindu og panser.

Jeg har også sprukket ruta pga. steinsprut, skal byttes på Skøyen til torsdag. Denne kom dog fra en møtende lastebil, sikkert plukket opp av dekket eller noe sånt. Skikkelig uflaks siste år da Touranen også måtte få ny rute pga. det samme rett før jeg skulle selge den. Før det har jeg kjørt i 23 år uten sprukne ruter (dog 2-3 reparerte steinsprut).

Jeg fant ikke steinspruten på Teslaen før ruta sprakk under forvarming, fra treffpunktet og ut til begge sider. Den var selvsagt rett over ventilen til varmlufta...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ebbrey

4 steinsprut hittil. 2 av dem i ruta. Sett 2 av dem fra møtende trafikk.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Øyvind.h

Var det ikke nylig en lik tråd, bare for Nissan Leaf?
Og i forrige bil måtte jeg bytte rute rett før den ble to år gammel. Kanskje VW Passat også er veldig utsatt :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 26. januar 2014, klokken 13:30
Var det ikke nylig en lik tråd, bare for Nissan Leaf?
Og i forrige bil måtte jeg bytte rute rett før den ble to år gammel. Kanskje VW Passat også er veldig utsatt :)

... eller kanskje veistandarden har blitt dårligere de siste årene så det blir generelt mer steinsprut?  Har selv måttet bytte en frontrute i fjor, etter ett steinsprut fra en møtende lastebil 2 dager etter at ruta var reparert etter forrige :p
Model S 85D

Cirion

Jeg knekker en frontrute annenhvert år... Det er vogntog i venstrefil inntill betongskillerne som er værst. Et problem som desverre er brutalt mellom skøyen og sandvika. Forrige bil hadde noen millioner steinsprut. Min Tesla har fått en del allerede... Sprakk min første rute på Tesla'en i November. Måtte byttes.

NB! Hurtigruta som Tesla bruker tar over 15 høvdinger for ny frontrute...

Forsikringselskapet ba meg pent om å heller bruke deres samarbeidspartner neste gang.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Anew

Jeg lurer på om det rett og slett er stadig bedre piggfrie dekk som er årsaken til økningen i steinsprut. (kanskje kombinert med redusert salting på småveier, i det minste i Bærum, og dermed økt bruk av grus?)

Dekkmønsteret "griper" smågrus, og så slipper det når farten blir høy nok. (se f.eks denne artikkelen: http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=39220)
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA