Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av Leaf

Startet av Tai, lørdag 25. januar 2014, klokken 23:17

« forrige - neste »

Tai

Hei elbilvenner :)

Jeg og min kone bestilte oss endelig en elektrisk bil  i september i fjor og valget falt på en Tesla. Nå gleder vi oss til å kjøre miljøvennlig om en måneds tid når bilen kommer. Men vi holder fremdeles på å sjekke ut ladealternativene våre og er i kontakt med styret i borettslaget vårt. I garasjeanlegget vårt er vi på samme kurs som en Nissan Leaf og siden jeg har fått etpar spørsmål om lading av Leaf jeg ikke kan svare på tenkte jeg å benytte ekspertisen på forumet her. Håper dere kan hjelpe.

Kursen i anlegget vårt er 16 Amper og den forsyner også garasjeportene samt 2 utelys. Leafen i anlegget er en 2011 modell.

1: Hvor lang tid tar det å lade en Leaf fra tom til full på en 16 A kurs?

2: Hvor mange kilometer vil en Leaf lade per time på en 16 A kurs

3: Kan en justere hvor mangen amper bilen skal lade på?

Jeg har egentlig ingen tro på at en 16A kurs kan lade en Leaf og en Model S samtidig uten å ta sikringen men jeg er ikke elektriker så jeg må skaffe meg fakta før jeg kontakter styret igjen.

Alle gode råd eller tips blir mottat med takk.
Ha en videre fin helg :)

Tai

"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Bekkenes

bruker de orginallader er den bare 10 amper.
0-100% ca tolv timer, men fok flest lader ikke så mye.

kurs for liten for dere begge :)
Tesla Model Y LR FSD - venter mottak
BMW i3 94ah FC 11.03.2019 > 14.01.2022 (60500 km)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017 > 23.01.2019 (35,000 km)
BMW i3 94Ah FC 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000 km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016 (58535 km) 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

pottle

#2
I teorien så kan en bruke en 16A-kurs på å lade Teslaen på 6A og Leafen på 10A samtidig. Til dette trenger du bare original lader til leaf (10A) og stille inn amperestyrken til 6A på Tesla mens du bruker original lader.

Om dette er praktisk mulig må du selv avgjøre :-)

På Leaf kan du ikke forandre amperestyrken. Dette gjøres på ladekabelen om du har riktig type.

I verste fall bruker du 2 kWh energi på 10 kilometer. I beste fall bruker du 1,3 kWh på 10 kilometer. En 16A-lader gir deg 3,6 kWh i timen.

Verste km-forbruk: Lader 18 km i timen
Beste km-forbruk: Lader 28 km i timen
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

shb

Fikk du ikke stikk ved trafoen da Tai? Var det ikke du som nevnte det i en annen tråd? Leafen lader med 10A og du kan lade sustere fra 6-13A. Med 6A vil mest sammsynlig motoren til porten ta sikringen. Når begge lader. Hva med å fylle Teslaen i helgen og etterfylle litt når Leafen ikke trenger mat?. Om du ikke trenger strøm hver dag. Jeg kjører 80 km lader 2-3 ganger i uken. Litt mer nå når det er minus ute. Kan du lade på jobb (det har ikke jeg) trenger du jo egentlig ikke tilkobling hver dag hjemme.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

Tai

Tusen takk for gode utfyllende svar, nå får jeg gitt styret mitt en tilbakemelding.

Det stemmer det shb, jeg har nevnt det kort i en annen tråd. Egentlig hadde jeg tenkt at vi skulle lade på tur, f.eks. en bil fra 1600 til 0000 og så den andre bilen fra 0000 til 0800. Men da gir det lite rom for feil og skulle vi ta sikringen så kuttes strømmen til alle garasjeportene. Og kommer det uker da jeg virkelig har behov for endel rekkevidde så kan det fort bli utfordrende. Vi kunne nok klart oss med å fylle i helgene og noen småtopper i uken men de som har leafen kjører 6-8 mil for dagen og trenger nok lading hver dag, også i helgene. Det er min kone som skal bruke bilen til jobb og hun har ingen mulighet til å lade på jobben desverre, det hadde jo løst alt for oss.

Jeg tror vi kunne jobbe rundt dette problemet og sjonglert ladingen på en ok måte. Men det kreves at ting går knirkefritt og at man ikke får for mange uforutsette ting som skjer. Hvis jeg får en egen kurs å lade på i garasjen vil det løse mangen utfordringer for begge bileiere og jeg har ingen problemer med å legge ut noen tusen for å få det gjort. Jeg fikk mail fra styret og de sier det er kapasitet i et av to sikringsskap i nærheten så trafoen er nok ute av bildet.

Blir det for vanskelig eller for dyrt å legge opp en kurs kommer vi til å prøve å dele kursen. Men det skader jo ikke å ha alternativene klare på forhånd :)

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

BE

Det absolutt enkleste blir nok å dele tidspunktet for lading slik du foreslår. Alternativt blir det å legge opp ny kurs som fort koster mye penger i et fellesanlegg.

Dersom det er en nabo av deg som eier Leafen, ville jeg absolutt latt denne få de mest gunstige ladetidspunktene. La da Leafen få tidspunkt f.eks. fra 0000 - 0900, da vil denne kunne lade og få bruke forvarming før den kjører på morgenen.

Med en Tesla er du ikke så avhengig av å lade til stadighet, da du har stort reservelager og kan lade i hytt og gevær utenom dette tidspunktet.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Eureka

Hei
Med hjemmelader (justerbar 6,10,16,32) innstilt 6A lader vi vår Leaf 95% av tiden. Med 50-70 Km kjøring daglig er dette mer en nok antakelig kunne vi kjørt 100 km daglig. Ser nesten bare fordeler lading 6A mindre belastning kontakter osv samt bilen står ikke toppladet hele natta. Ideelt 10A for Tesla og 6A for Leaf døgnet rundt.

MVH 
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

shb

#7
Da ville jeg hørt om en kunne lagt opp en slik http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-kombi-32a-3p-j-230v-9h-ip44/1504895/Product.html?Event=searchlist da kan en ta ut 32A til Tesla eller Nye Leaf kan jo og bruke det. Så lades Leafen på maks 3 timer.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Tai på lørdag 25. januar 2014, klokken 23:17
1: Hvor lang tid tar det å lade en Leaf fra tom til full på en 16 A kurs?
Svar: 6 timer på 16A (3,6kWh) , 10 timer på 10A (2,25kWh - standard med bilen) og 16 timer på 6A (1,35kWh)
Sitat fra: Tai på lørdag 25. januar 2014, klokken 23:17
2: Hvor mange kilometer vil en Leaf lade per time på en 16 A kurs
Pottlr har svar her også, men som vanlig er det veldig avhengig av bruk av varmeapparat, topografi og kjørestil. Om vinteren beregner jeg veldig konservativt 2kW/mil og om sommeren 1,6kW/mil. Har utfordrende topografi med 3 undersjøiske tunneler som passeres alle arbeidsdager.
Sitat fra: Tai på lørdag 25. januar 2014, klokken 23:17
3: Kan en justere hvor mangen amper bilen skal lade på?
Pottle har allerede svart, men det er muligheter for å anskaffe justerbar EVSE tilleggslader. Jeg bruker selv en lader "uten kladd" til min Leaf som kan justeres på intervall 6/10/16. Finnes flere alternativer på markedet nå, f.eks:
http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html, http://elbilshop.no/type1.html
Jeg ville ikke kunnet kjøre min egen Leaf'en 30K i året uten tilgang på 16A hjemme og på jobb, og 6A på besøk slekt og venner :-). Alternativet hadde vært 20K i året med 10Aading og fossilbilen de siste 10K.
Sitat fra: Tai på lørdag 25. januar 2014, klokken 23:17
Jeg har egentlig ingen tro på at en 16A kurs kan lade en Leaf og en Model S samtidig uten å ta sikringen....
Enig, siden denne kursen også skal leverer strøm til portene.

Hvis dere legger inn en ny kurs så kunne ville det vært lurt og tenkt min. 16A dedikert uttak og noe mer robust enn schucko kontakt. Med overgangskabel vil også Leaf 'en kunne bruke en type 2 kontakt, evt. en 16A 230V CEE kontakt som du kan bruke med blått adapter på Teslaen. Om Leaf eier ikke ønsker å kjøpe ny ladekabel, så klarer han seg med et enkelt adapter fra f.eks. Clas Ohlson.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA