Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvordan lades 12V batteriet?

Startet av valvolainen, fredag 24. januar 2014, klokken 20:51

« forrige - neste »

valvolainen

Sitat
Åpner tråden for å legge ut konklusjonen, og lukker den etterpå.
Hva er dette for slags diktatur???

Sitat
Det positive med dette er at i3 ikke like lett som Tesla og Leaf gå tom for strøm, som begge lager mindre enn de bruker f.eks. om vinteren. I i3 må hele forbruket kunne trekkes fra batteriet i gjennomsnitt.
Siden det bare er 20Ah, så er det heller ikke mye energi som "kastes bort" ved å holde det oppladet.

Da anser jeg denne saken som oppklart.

Pent lite sidespark til konkurrentene uten rot i virkeligheten eller mulig til oppklaring.

Hvordan du klarer å få et 20Ah batteri i en BMW til å bli bedre enn et 35Ah batteri i en hvilken som helst annen bil er jeg veldig nysgjerrig på. Bruker xenonlysene i bmw'en mindre strøm? Er 20 BayernAmpere mer enn 35 TokyoAmpere eller PaloAltoAmpere?
Det kastes da overhodet ikke bort energi på å veldikeholdslade et 35Ah batteri kontra et 20Ah batteri, mens med et større batteri vil du ha høyere strømreserverer til 12V forbrukere. Neimen ikke ulikt hovedbatteriet på bilen, større batteri = lengre rekkevidde.

LMOR

#1
Det var for å unngå akkurat dette. Denne tråden ble stengt for lenge siden. Du finner svarene i den tråden, og jeg oppsummerte grunnen før jeg stengte igjen, men med de faktiske opplysningene.

Grunnen er at jeg trodde den ladet som Leaf og Tesla, som lader som "vanlige" biler, men begrenset ladestrøm. Andre mente at den ladet direkte og på en bedre måte. Du finner dette i den andre tråden. Du misforstår totalt dette med sløsing. Hvis de hadde lest den andre tråden før du reagerer, så hadde du sett at jeg ønsket en løsning som Tesla har. Jeg ville kommet hjem med mindre strøm på 12V batteriet, slik at kraften ble brukt til rekkevidde og ikke til å komme hjem med et fulladet batteri.

Jeg bruker ikke mer energi til å diskutere dette med andre enn i3 eiere. Start en ny på gruppen til den bilen du har, og spør: Hvorfor går 12v batteriet tomt om vinteren, eller mens den står ved flyplassen.

Hvis du har erfaring med i3, så kom gjerne med ny informasjon som ikke står her allerede. Hvis du ikke har noen problemer, så trenger du ikke irritere deg. Jeg kan begynne å irritere meg den dagen jeg ikke kan kjøre bilen pga tomt 12V batteri. Hvis du har rett, så kommer det til å skje snart, når i3 bare har halvparten å gå på i forhold til Leaf og Tesla S. Hvis det ikke skjer med i3 kunder, kan du eventuelt revurdere om det kanskje var noe i dette likevel.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

valvolainen

Sitat fra: LMOR på fredag 24. januar 2014, klokken 21:20
Det var for å unngå akkurat dette. Denne tråden ble stengt for lenge siden. Du finner svarene i den tråden, og jeg oppsummerte grunnen før jeg stengte igjen, men med de faktiske opplysningene.
[/qoute]
Det er veldig enkelt å slenge ut en haug påstander å så stenge tråden. Igjen, diktatur, og ikke et felles forum.

Sitat
Grunnen er at jeg trodde den ladet som Leaf og Tesla, som lader som "vanlige" biler, men begrenset ladestrøm. Andre mente at den ladet direkte og på en bedre måte. Du finner dette i den andre tråden. Du misforstår totalt dette med sløsing. Hvis de hadde lest den andre tråden før du reagerer, så hadde du sett at jeg ønsket en løsning som Tesla har. Jeg ville kommet hjem med mindre strøm på 12V batteriet, slik at kraften ble brukt til rekkevidde og ikke til å komme hjem med et fulladet batteri.
Og det er her jeg mener du er på viddene. Tesla og andre lader ikke 12V batteriet i puljer, men jevnt og trutt.

Sitat
Jeg bruker ikke mer energi til å diskutere dette med andre enn i3 eiere. Start en ny på gruppen til den bilen du
har, og spør: Hvorfor går 12v batteriet tomt om vinteren, eller mens den står ved flyplassen.
[/qoute]

Det som er problemet med tesla er at ladingen stopper, bilen tror det er noe feil, og kutter tilkoblingen til hovedbatteriet for å beskytte det. Slik står den og venter på at noe skal skje. Da går 12V batteriet tomt, fordi det ikke kan få lading (siden hovedbatteriet kobler ut) og bilen forstatt er aktiv (pc, div lys osv).

Sitat
Hvis du har erfaring med i3, så kom gjerne med ny informasjon som ikke står her allerede. Hvis du ikke har noen problemer, så trenger du ikke irritere deg. Jeg kan begynne å irritere meg den dagen jeg ikke kan kjøre bilen pga tomt 12V batteri. Hvis du har rett, så kommer det til å skje snart, når i3 bare har halvparten å gå på i forhold til Leaf og Tesla S. Hvis det ikke skjer med i3 kunder, kan du eventuelt revurdere om det kanskje var noe i dette likevel.

Et 20Ah batteri er på ca. 120watt. Det hadde ikke blitt rare utnyttelsen hvis man skulle supplert med dette til fremdrift. Samt at alt i bilen slutter å virke etter noen hundre meter. 12V blybatterier (inlkudert agm/gel) trives best med full lading, skjønt agm/gel tåler endel utladning.

LMOR

Hadde ikke tenkt å svare, men nå er vel du litt på viddene, og slenger ut ting.

Jeg skrev at den lader som en "vanlig" bil. Det er vel ikke det samme som puljer. På Leaf er det så vidt jeg husker 4A.

og du mener ikke at det er 120Watt i et 20Ah batteri?.. Du mener kanskje 120Wh. Det vi snakket om i den andre tråden var et større batteri, som ble fylt på med overflow i regenereringen, som kunne gitt noen km.

Men vi er ferdig med den diskusjonen, og jeg hadde fått svar på spørsmålet. Når jeg stiller spørsmålet, og har fått svar, så kan jeg stenge tråden. Og hvis ikke BMW har funnet på noe lurere enn de andre bilene, så er vi "ute å kjøre" nå :-)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

valvolainen

Oops, mente selvfølgelig 240W, ikke 120. Regneferdighetene er ikke helt på plass idag :)

LMOR

Sitat fra: valvolainen på fredag 24. januar 2014, klokken 22:40
Oops, mente selvfølgelig 240W, ikke 120. Regneferdighetene er ikke helt på plass idag :)
Og kanskje en Oops til?
240Wh og ikke bare 240W :-)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Tore Wold

Ærlig talt gutter!  Dette blir for dumt.  Steng tråden og ta oppgjøret i epost til hverandre. Dette er uinteressant for 99% av "lytterne" på i3.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - -
Tidl.: 316i, 2x520i, 120i, Nå: 325iA Cab og i3 m/Wallbox Pure.

valvolainen

naaa, regner man ikke kapasitet i ampere?
Så et 20A batteri kan levere 20 ampere i en time, og det er 240W, eller, om vi sier 240Wh i en time. Da er det tomt.

LMOR

Sitat fra: valvolainen på fredag 24. januar 2014, klokken 22:51
naaa, regner man ikke kapasitet i ampere?
Så et 20A batteri kan levere 20 ampere i en time, og det er 240W, eller, om vi sier 240Wh i en time. Da er det tomt.
Vi får slutte, slik at Tore får en god helg. Han har nok mest rett. Antar at mer enn 1% er interessert i hvordan 12V genereres i i3, men resten av surret er egentlig ikke jeg interessert i heller.

Fint om du stenger denne tråden, før flere henger seg på. Det tror jeg 99% på forumet ville blitt glad for.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Kjell Leaf

Er det ikke bare å la være å lese for de som ikke er interessert ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

pberg

Enig i det. Enhver kan filtrere sin egen informasjon.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

bromm

Pussig at dette skal diskuteres egentlig. Det koker nok ned til det som BMW har sagt om dette uansett:

The power electronics responsible for the interaction between the battery and electric motor are also developed by the BMW Group. The power electronics serve both as an inverter for the power supply from the battery to the electric motor and as a voltage transducer interacting between the high-voltage battery and the 12-volt onboard power system. Highly sophisticated software control ensures the best possible current flow during energy recuperation on the overrun. And the operation of battery charging systems is also integrated into the power electronics, which regulate charge outputs of between 3 kW and 50 kW, depending on the electricity source.

Kilde: https://www.press.bmwgroup.com/usa/pressDetail.html?title=the-bmw-i3&outputChannelId=9&id=T0143611EN_US&left_menu_item=node__6728

LMOR

Sitat fra: bromm på lørdag 25. januar 2014, klokken 08:29
Pussig at dette skal diskuteres egentlig. Det koker nok ned til det som BMW har sagt om dette uansett:

The power electronics responsible for the interaction between the battery and electric motor are also developed by the BMW Group. The power electronics serve both as an inverter for the power supply from the battery to the electric motor and as a voltage transducer interacting between the high-voltage battery and the 12-volt onboard power system. Highly sophisticated software control ensures the best possible current flow during energy recuperation on the overrun. And the operation of battery charging systems is also integrated into the power electronics, which regulate charge outputs of between 3 kW and 50 kW, depending on the electricity source.

Kilde: https://www.press.bmwgroup.com/usa/pressDetail.html?title=the-bmw-i3&outputChannelId=9&id=T0143611EN_US&left_menu_item=node__6728

Det er nettopp det det gjør, men det at de norske bilene skulle ha et forsterket batteri var grunnen til at jeg ville forstå hvordan det hang sammen. Og det fikk jeg forklaring på (fordi det kun er strømstyrken eventuelt andre kuldeegenskaper som er forskjellig, og ikke Ah. Derfor stengte jeg tråden.

Frem til noen kan dokumentere noe annet har BMW mer sophisticated software control og power electronics enn konkurrentene, for ellers vil en i3 i vinterkulden knele raskere enn de andre, med bare 20Ah på batteriet.

Og for de som var bekymret for HK lydanlegg osv, så spiller det ingen praktisk rolle. Testet under "medium tøffe" forhold med "ALT" på og full styrke (lyden er god!) med bare 20+km igjen. Det eneste jeg klarte å fremprovosere noen effekt som sjal en km, var varme i setene, og selvfølgelig klima som i går stjal mellom 15% og 25% avhengig av valgt temperatur osv.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA