Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Regenerering og slitasje på batteriet?

Startet av power59, fredag 24. januar 2014, klokken 13:33

« forrige - neste »

pottle

Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 25. januar 2014, klokken 11:31
Her skriver de ingenting om det som er av interesse, nemlig om batteriene er påvirket av all hurtigladingen.

Godt poeng Kjell. Jeg ser hva trådtittelen er :)

Det er et SINTEF-prosjekt så jeg går ut i fra at de har gjort de målingene de skal uten å ha publisert resultatet. Hadde vært interessant å lest forskningsrapporten.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

pottle

#16
Sitat fra: LMOR på lørdag 25. januar 2014, klokken 07:35
Hvorfor ikke? Høres ut som en genial kabel så lenge den tåler vind og vær, og kan leveres med i3 kontakt.

Justerbar ladekabel har nok sine fordeler. Men, det er ikke noe grunn til å bruke de på BMW i3, VW E-Up! og Tesla Model S fordi disse modellene har en meny i nav-systemet hvor en kan/skal justere amperestyrken. En kan bruke en justerbar, men det er å kaste bort pengene hvis en i steden kan kjøpe en billig 16A ladekabel og heller bruker bilen til å bestemme amperestyrken.

På Nissan Leaf og Trillingene finnes det dessverre ingen meny i nav-systemet hvor en kan stille inn amperestyrken. Her kommer en justerbar lader til sin rett. Mon tro om det bare er en softwareoppgradering som skal til for å kunne stille amperestyrke også på disse bilene?
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

LMOR

Sitat fra: pottle på lørdag 25. januar 2014, klokken 15:47
Sitat fra: LMOR på lørdag 25. januar 2014, klokken 07:35
Hvorfor ikke? Høres ut som en genial kabel så lenge den tåler vind og vær, og kan leveres med i3 kontakt.

Justerbar ladekabel har nok sine fordeler. Men, det er ikke noe grunn til å bruke de på BMW i3, VW E-Up! og Tesla Model S fordi disse modellene har en meny i nav-systemet hvor en kan/skal justere amperestyrken. En kan bruke en justerbar, men det er å kaste bort pengene hvis en i steden kan kjøpe en billig 16A ladekabel og heller bruker bilen til å bestemme amperestyrken.

På Nissan Leaf og Trillingene finnes det dessverre ingen meny i nav-systemet hvor en kan stille inn amperestyrken. Her kommer en justerbar lader til sin rett. Mon tro om det bare er en softwareoppgradering som skal til for å kunne stille amperestyrke også på disse bilene?
Jeg venter på samme kabel som jeg ser du har. Det kommer til å fungere bra for meg. Men fordelen med en slik kabel som han beskrev er at du kan la bilen stå på maks, og så bytte mellom 10A og 16A. Hvis jeg bruker 16A kabelen hjemme, der jeg har 13A, så går sikringen, hvis jeg glemmer å endre ladestyrke. Men i stedet har jeg standard-kabelen alltid hjemme, og 16A med i bilen. Det kommer til å fungere bra for meg.

Avhengig av prisen så er det ikke noen ulempe med en kabel du kan stille, bare mer fleksibilitet. MEN som jeg skrev så er det avhengig av hvor godt den tåler fuktig klima, og ting med brytere osv ville jeg vært skeptisk til å henge ut.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

TB

#18
Sitat fra: pottle på lørdag 25. januar 2014, klokken 15:47
På Nissan Leaf og Trillingene finnes det dessverre ingen meny i nav-systemet hvor en kan stille inn amperestyrken. Her kommer en justerbar lader til sin rett. Mon tro om det bare er en softwareoppgradering som skal til for å kunne stille amperestyrke også på disse bilene?

På Leaf og Trillingene (som begge brukar J1772 "pistolen") er det EVSE, populært omtalt som "kladd" som bestemmer nivå på lading. Det ville nok vera mogleg at bilen (lader i bilen) justerte ned, det skjer t.d. på slutten av ladeprosessen. Men, neppe at det vart justert opp - det går t.d. ikkje på VW e-up heller. EVSE har alltid "siste" ord. I teorien mulig med ein programvare oppdatering på Leaf, på trilling er det ingen display eller knappar der dette enkelt kunne blitt valgt. Navigasjon har ingen kobling mot bilen, berre 12V inn.

Men, det som hadde vore mulig var ein kabel, med trådløs styring, der du hadde ein fjernkontroll inni bilen, ala garasjeport opner - eller App på mobilen. Men, den hadde nok blitt dyrare enn dei fleste vil betale. Rimelege ladekablar har nok større etterspørsel enn avanserte kablar.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Elmo

Sitat fra: pottle på lørdag 25. januar 2014, klokken 15:47
Justerbar ladekabel har nok sine fordeler. Men, det er ikke noe grunn til å bruke de på BMW i3, VW E-Up! og Tesla Model S fordi disse modellene har en meny i nav-systemet hvor en kan/skal justere amperestyrken. En kan bruke en justerbar, men det er å kaste bort pengene hvis en i steden kan kjøpe en billig 16A ladekabel og heller bruker bilen til å bestemme amperestyrken.

I og for seg sant, men det er utrolig enkelt å ha bilen satt til maks og bare trykke 0, 1 eller 2 ganger på knappen på ledningen da. Og du får justerbar ledning (med kladd) som ikke er nevneverdig dyrere enn "billig 16A kabel"
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA