Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Regenerering og slitasje på batteriet?

Startet av power59, fredag 24. januar 2014, klokken 13:33

« forrige - neste »

power59

Jeg har inntrykk av at 

  • sakte lading med lav effekt betyr lengre levetid på batteriene
er en mer eller mindre vedtatt sannhet på forumet.

Hva betyr da regenering - lading med flere 10-talls kW inn på batteriet mange ganger på hver kjøretur - for levetiden?

bromm

Active Liquid Cooling - der fikk du kanskje svaret på spørsmålet ditt...

(Det brukes også under hurtiglading - selv om bilen er i "OFF" modus)

LMOR

Sitat fra: bromm på fredag 24. januar 2014, klokken 14:08
Active Liquid Cooling - der fikk du kanskje svaret på spørsmålet ditt...

(Det brukes også under hurtiglading - selv om bilen er i "OFF" modus)
Men det svarer vel egentlig ikke på spørsmålet?
At BMW har en god løsning tror jeg også, men hvorfor anbefales det da f.eks. 10A lading, fremfor 16A, når bilen selv genererer mer?
Er svaret at en ikke trenger å tenke på dette heller med i3?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

Batteri-ekspertene kan sikker poppe inn her og fylle på med detaljer. Men slik jeg har forstått det, så er det ikke noe større problem med rask(ere) lading, så lenge temperaturen i batteripakken holdes i sjakk...

power59

Hvis det er overheting og ikke ev. kjemiske prosesser pga. strømstyrke som reduserer levetiden på batteriene, så vil jeg tro at kjølesystemet må være satt opp til å regulere aktivt under enhver lading - ikke bare ved regenerering og hurtiglading - men også under vanlig lading i området 6A til 32A. Temperaturutvikling uten kjøling ved 32A (7.4 kW) en varm sommerdag vil jeg tro kan bli betydelig.

- hvis det er riktig at

  • det er temperaturen under lading som bestemmer levetiden på batteriet, og at
  • i3 kjøler aktivt under all lading
så betyr det i såfall at strømstyrke IKKE har betydning for levetiden på i3's batteri?



TB

Regenerering, som i praksis er lading av hovedbatteriet vil neppe slite meir på batteri enn rask utlading av batteriet. Dvs, det er designa til normal bruk.

Normalt foregår akselerasjon, og retardasjon / regenerering i kort tid. Dermed vil tida denne ekstra slitasje pågår foregå totalt sett ein kort tid, i forhold til normalt forbruk.

Framtida vil vise om bilar som er køyrt hardt (mange raske akselerasjonar, og tilsvarende retardasjon) vil få ein kortare levetid på batteriet enn bilar som er køyrt meir forsiktig. Om det vil vere ein merkbar forskjell?

Alle leverandørane av elbilar advarar mot slep av bil når den står "i gir". Slep skal foregå i N. Dette kan bli ein svært lang unnabakke, og kan dermed tenkes gi slitasje, eller skade på batteri, eller andre komponentar.

Denne typen bruk vil vera unormal bruk.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Thomas Parsli

Det er nok få bakker som gir så mye regen at det blir et problem.

* Det tar vel 4-5 minutter å kjøre ned Lierbakkene -og man har garantert mindre enn 50kW regen.
* Oslofjordtunnellen tar vel rundt 3 minutter (~7km lang) og heller ikke der får man full regen.

Hvis man tauer bilen blir det fort mer enn i 5 minutter -og potensialet for regen er større enn i normale bakker.
Å lade på 7,4kW i tre timer er også langt unna 30-50kW regen over lang tid.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Kjell Leaf

#7
Sitat fra: LMOR på fredag 24. januar 2014, klokken 14:12
Sitat fra: bromm på fredag 24. januar 2014, klokken 14:08
Active Liquid Cooling - der fikk du kanskje svaret på spørsmålet ditt...

(Det brukes også under hurtiglading - selv om bilen er i "OFF" modus)
Men det svarer vel egentlig ikke på spørsmålet?
At BMW har en god løsning tror jeg også, men hvorfor anbefales det da f.eks. 10A lading, fremfor 16A, når bilen selv genererer mer?
Er svaret at en ikke trenger å tenke på dette heller med i3?
Litt om 10A mot 16A.
Nissan Leaf som jeg kjenner til har innebygd 16A lader, men ladekabelen som følger med bilen begrenser ladingen til 10A. Dette er ikke fordi det er bedre for batteriet men fordi svært mange ikke har kapasitet til å bruke en 16A kabel hjemme. I eldre hus med 16A sikring til garasjen er ofte ledningene for tynne til så høy belastning i timevis dag etter dag. Det resulterer i sprø ledninger og dårlige kontakter over tid. Nissan leverer altså 10A kabel pga brannsikkerheten.
Nå var det jo ikke Nissan det var snakk om her, men andre merker gjør det kanskje på samme måten.
Selv kommer jeg til å kjøpe en 16A kabel til å ha i bilen som jeg kan bruke på offentlige ladepunkter.
I Stavanger går et par Nissan Leaf som TAXI, disse blir naturlig nok hurtigladet hele tiden. Det blir spennende å høre hvordan dette vil påvirke batteriene deres etter 2-3 år. Det er et fint eksperiment for å finne ut hvor mye man skal bekymre seg for hurtiglading.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

LMOR

Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 25. januar 2014, klokken 00:02
Sitat fra: LMOR på fredag 24. januar 2014, klokken 14:12
Sitat fra: bromm på fredag 24. januar 2014, klokken 14:08
Active Liquid Cooling - der fikk du kanskje svaret på spørsmålet ditt...

(Det brukes også under hurtiglading - selv om bilen er i "OFF" modus)
Men det svarer vel egentlig ikke på spørsmålet?
At BMW har en god løsning tror jeg også, men hvorfor anbefales det da f.eks. 10A lading, fremfor 16A, når bilen selv genererer mer?
Er svaret at en ikke trenger å tenke på dette heller med i3?
Litt om 10A mot 16A.
Nissan Leaf som jeg kjenner til har innebygs 16A lader, men ladekabelen som følger med bilen begrenser ladingen til 10A. Dette er ikke fordi det er bedre for batteriet men fordi svært mange ikke har kapasitet til å bruke en 16A kabel hjemme. I eldre hus med 16A sikring til garasjen er ofte ledningene for tynne til så høy belastning i timevis dag etter dag. Det resulterer i sprø ledninger og dårlige kontakter over tid. Nissan leverer altså 10A kabel pga brannsikkerheten.
Nå var det jo ikke Nissan det var snakk om her, men andre merker gjør det kanskje på samme måten.
Selv kommer jeg til å kjøpe en 16A kabel til å ha i bilen som jeg kan bruke på offentlige ladepunkter.
Dette står i andre tråder her også, men det er det samme på i3 også. Standardkabelen kan maks lade med 12A, men kan stilles til 10 og 8.
Jeg har også kjøpt en 16A kabel, men har ikke fått den, så jeg vet ikke hvordan den virker, men antar at du da får 8A, 12A og 16A.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Kjell Leaf

Ladekabelen jeg har bestilt gir 6-10 og 16A, den er uten kladd og A justeres på selve pistolen.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

pottle

Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 25. januar 2014, klokken 00:02
I Stavanger går et par Nissan Leaf som TAXI, disse blir naturlig nok hurtigladet hele tiden. Det blir spennende å høre hvordan dette vil påvirke batteriene deres etter 2-3 år. Det er et fint eksperiment for å finne ut hvor mye man skal bekymre seg for hurtiglading.

I Trondheim har de hatt noen som rullet rundt i 2011 og 2012. De har så å si avsluttet eksperimentet. http://www.tu.no/forskning/2013/11/26/slik-fungerte-elbilen-som-taxi
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Griffel

Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 25. januar 2014, klokken 00:23
Ladekabelen jeg har bestilt gir 6-10 og 16A, den er uten kladd og A justeres på selve pistolen.
men ikke særlig egnet for BMW i3.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

Sitat fra: Griffel på lørdag 25. januar 2014, klokken 01:10
Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 25. januar 2014, klokken 00:23
Ladekabelen jeg har bestilt gir 6-10 og 16A, den er uten kladd og A justeres på selve pistolen.
men ikke særlig egnet for BMW i3.
Hvorfor ikke? Høres ut som en genial kabel så lenge den tåler vind og vær, og kan leveres med i3 kontakt.
Gir deg da valg hele veien fra 6A til 16A på en i3. Enten 6-10 + 12 og 16, eller 6-10 + 12,14,16. (Siste vet vi ikke før noen har testet "strøminnstillingene" på en 16A kabel på i3.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Øyvind.h

Tipper det er denne - og den leveres vel ikke med europeisk standard på ladepluggen (dvs den BMW, Tesla, vw etc bruker)?

http://charge-amps.com/
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kjell Leaf

Sitat fra: pottle på lørdag 25. januar 2014, klokken 00:25
Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 25. januar 2014, klokken 00:02
I Stavanger går et par Nissan Leaf som TAXI, disse blir naturlig nok hurtigladet hele tiden. Det blir spennende å høre hvordan dette vil påvirke batteriene deres etter 2-3 år. Det er et fint eksperiment for å finne ut hvor mye man skal bekymre seg for hurtiglading.

I Trondheim har de hatt noen som rullet rundt i 2011 og 2012. De har så å si avsluttet eksperimentet. http://www.tu.no/forskning/2013/11/26/slik-fungerte-elbilen-som-taxi
Her skriver de ingenting om det som er av interesse, nemlig om batteriene er påvirket av all hurtigladingen.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA