Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Første test med 4 på terningen

Startet av bromm, fredag 24. januar 2014, klokken 10:44

« forrige - neste »

Snart-i3

Journalisten får gjøre sine egne vurderinger, jeg gjør mine og velger de bilene jeg vil ha.
Det jeg synes er rart er at Leaf får 6 for motor mens i3 får 5.
Tidligere har BMW hatt sine fortrinn på kultiverte, sportslige motoregenskaper og avanserte girkasser.
Det er vel ikke mer negativt med en el-motor på en i3 enn en Leaf, eller er det at det er en BMW?

Gjør oppmerksom på at jeg kun har kjørt Audi og har tre av de. Aldri hatt BMW.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

jkirkebo

Sitat fra: 02Henning på fredag 24. januar 2014, klokken 20:38
Jeg har igrunnen to biler å velge mellom blant elbiler, det MÅ være skyv på bakhjulene, og ytelsen og plassen i Tesla har jeg overhodet ikke bruk for. Altså blir svaret i3 uansett. :-)

Om kravet er liten bil med RWD har du ett alternativ til: iMiEV ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

02Henning

Sant nok, men jeg glemte å nevne at jeg er 196cm og fant ikke noe god kjørestilling i iMiev. :-)

lillemarius

#18
Det er rart å lese slike tester. Tenker ikke bare på denne testen, men test av elbiler generelt. Skulle nesten tro at journalistene ikke har eiet elbil selv. For eksempel er ikke den ekstremt nøyaktige rekkeviddeindikatoren nevnt. De som har kjørt elbil noen år, vet at dette er svært viktig for uproblematisk kjøring. Dette er innovasjon på høyt plan med integrasjon med kart ol. Rart at det ikke er nevnt. Videre ser jeg ingenting om avansert batteristyring, som gir lang levetid. En virkelig stor fordel med BMW er at de trolig har standardisert batterimodulene slik at det blir lave kostnader ved senere utskifting til bedre batteriteknologi. Selv om dette ikke er bekreftet etter det jeg vet, er det uansett viktige sider som grunnlag for å vurdere verditap. Det er absolutt ikke sikkert at en moderne elbil som har lett utskiftbare batterimoduler med lang levetid skal ha større verditap enn en fosilbil.

Det rareste i artikkelen er likevel omtalen av motoren:
'Tidligere har BMW hatt sine fortrinn på kultiverte, sportslige motoregenskaper og avanserte girkasser. Nå er det «bare» en elmotor som ikke skiller seg merkbart fra det andre produsenter tilbyr.'
Har de virkelig ikke fått med seg at mens en fossilmotor krever allverdens tekniske tilpasninger for å fungere godt, har ikke elmotoren det problemet Videre trekker de ikke fram at BMWs motor har en avansert konstruksjon som gjør den særlig effektiv ved både lavt og høyt turtal.


Kjell Leaf

Sitat fra: lillemarius på fredag 24. januar 2014, klokken 22:52
Det er rart å lese slike tester. Skulle nesten tro at journalistene ikke har eiet elbil selv. For eksempel er ikke den ekstremt nøyaktige rekkeviddeindikatoren nevnt. De som har kjørt elbil noen år, vet at dette er svært viktig for uproblematisk kjøring. Dette er innovasjon på høyt plan med integrasjon med kart ol. Rart at det ikke er nevnt. Videre ser jeg ingenting om avansert batteristyring, som gir lang levetid. En virkelig stor fordel med BMW er at de trolig har standardisert batterimodulene slik at det blir lave kostnader ved senere utskifting til bedre batteriteknologi. Selv om dette ikke er bekreftet etter det jeg vet, er det uansett viktige sider som grunnlag for å vurdere verditap. Det er absolutt ikke sikkert at en moderne elbil som har lett utskiftbare batterimoduler med lang levetid skal ha større verditap enn en fosilbil.

Det rareste i artikkelen er likevel omtalen av motoren:
'Tidligere har BMW hatt sine fortrinn på kultiverte, sportslige motoregenskaper og avanserte girkasser. Nå er det «bare» en elmotor som ikke skiller seg merkbart fra det andre produsenter tilbyr.'
Har de virkelig ikke fått med seg at mens en fossilmotor krever allverdens tekniske tilpasninger for å fungere godt, har ikke elmotoren det problemet Videre trekker de ikke fram at BMWs motor har en avansert konstruksjon som gjør den særlig effektiv ved både lavt og høyt turtal.

Men heldigvis blir ikke bilene verken bedre eller verre av at journalister spiller Yatzy!
Jeg syns testen var god bortsett fra det med motoren, der er de på bærtur, de blender kortene kraftig her.
i3 får rett og slett ikke full pott på motoren fordi de lager så spennende bensinmotorer.....De skriver: "og dette er bare en el-motor".. Hva i all verden skulle det ellers være ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Elmo

Sitat fra: lillemarius på fredag 24. januar 2014, klokken 22:52
Skulle nesten tro at journalistene ikke har eiet elbil selv. For eksempel er ikke den ekstremt nøyaktige rekkeviddeindikatoren nevnt. De som har kjørt elbil noen år, vet at dette er svært viktig for uproblematisk kjøring.
For noe tull.
Vi som har kjørt elbil mere enn en stund vet at rekkeindikatoren er noe fordømt tull. SOC meter og tripteller er det eneste som er brukbart. At ikke alle (feks Leaf) har forstått at de må ha SOC meter i tillegg , uansett hvor godt de tror rekkevidde gjetteren er er utrolig.
Guessometer skaper bare rekkeviddeangst for nye brukere.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Griffel

Sitat fra: Elmo på lørdag 25. januar 2014, klokken 00:48
Sitat fra: lillemarius på fredag 24. januar 2014, klokken 22:52
Skulle nesten tro at journalistene ikke har eiet elbil selv. For eksempel er ikke den ekstremt nøyaktige rekkeviddeindikatoren nevnt. De som har kjørt elbil noen år, vet at dette er svært viktig for uproblematisk kjøring.
For noe tull.
Vi som har kjørt elbil mere enn en stund vet at rekkeindikatoren er noe fordømt tull. SOC meter og tripteller er det eneste som er brukbart. At ikke alle (feks Leaf) har forstått at de må ha SOC meter i tillegg , uansett hvor godt de tror rekkevidde gjetteren er er utrolig.
Guessometer skaper bare rekkeviddeangst for nye brukere.
Helt enig, SOC når du er blitt kjent med det er det som gir trygghet og som gjør det komfortabelt å kjøre rundt med nesten "tom tank".
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LMOR

#22
Sitat fra: Griffel på lørdag 25. januar 2014, klokken 00:54
Sitat fra: Elmo på lørdag 25. januar 2014, klokken 00:48
Sitat fra: lillemarius på fredag 24. januar 2014, klokken 22:52
Skulle nesten tro at journalistene ikke har eiet elbil selv. For eksempel er ikke den ekstremt nøyaktige rekkeviddeindikatoren nevnt. De som har kjørt elbil noen år, vet at dette er svært viktig for uproblematisk kjøring.
For noe tull.
Vi som har kjørt elbil mere enn en stund vet at rekkeindikatoren er noe fordømt tull. SOC meter og tripteller er det eneste som er brukbart. At ikke alle (feks Leaf) har forstått at de må ha SOC meter i tillegg , uansett hvor godt de tror rekkevidde gjetteren er er utrolig.
Guessometer skaper bare rekkeviddeangst for nye brukere.
Helt enig, SOC når du er blitt kjent med det er det som gir trygghet og som gjør det komfortabelt å kjøre rundt med nesten "tom tank".
Og dere har mye erfaring med i3?
Rapportene så langt er at den er nøyaktig, som nevnt over. I går kjørte jeg den nesten tom, og har 17km igjen på tanken, og 6 km igjen og kjøre. Nå snakker vi Comfort mode og mye testkjøring frem til da, ingen feil på rekkevidden så langt. Det er -1grad og blåser 14m/s motvind. Parkerte bilen og var inne på besøk en times tid.
Når jeg kom tilbake stod bilen fremdeles på 17km, kjørte hjem i motvind, og parkerte med 11km igjen på rekkevidden. Dette var min 3. test-tur.

Hva ville SOC i stedet kunne gitt meg? Absolutt ingen ting under de forholdene, fordi en ny bruker ikke ville ant hva det faktisk ville gitt av km...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

Sitat fra: Elmo på lørdag 25. januar 2014, klokken 00:48
For noe tull.
Vi som har kjørt elbil mere enn en stund vet at rekkeindikatoren er noe fordømt tull. SOC meter og tripteller er det eneste som er brukbart. At ikke alle (feks Leaf) har forstått at de må ha SOC meter i tillegg , uansett hvor godt de tror rekkevidde gjetteren er er utrolig.
Guessometer skaper bare rekkeviddeangst for nye brukere.

Det er mye som tyder på at du, Elmo, bør prøve en i3 (helst et døgn) for oppdage hva som har skjedd med rekkeviddeindikatoren (den er djevelsk nøyaktig). Du kommer til å glemme SOC for evig og alltid !!!

jkirkebo

Sitat fra: bromm på lørdag 25. januar 2014, klokken 08:15
Sitat fra: Elmo på lørdag 25. januar 2014, klokken 00:48
For noe tull.
Vi som har kjørt elbil mere enn en stund vet at rekkeindikatoren er noe fordømt tull. SOC meter og tripteller er det eneste som er brukbart. At ikke alle (feks Leaf) har forstått at de må ha SOC meter i tillegg , uansett hvor godt de tror rekkevidde gjetteren er er utrolig.
Guessometer skaper bare rekkeviddeangst for nye brukere.

Det er mye som tyder på at du, Elmo, bør prøve en i3 (helst et døgn) for oppdage hva som har skjedd med rekkeviddeindikatoren (den er djevelsk nøyaktig). Du kommer til å glemme SOC for evig og alltid !!!

Det er den sikker, om man putrer rund på flatmarka på Østlandet. Kjører man i mer kupert terreng blir det straks verre. Jeg kjørte f.eks fra hytta til Lillehammer i går. Først 13km grusvei, i hovedsak nedover, deretter 3-400 høydemeter oppover på astalt, deretter noen korte men svært bratte opp- og nedoverbakker, før jeg kommer til en 10km lang nedoverbakke der jeg ligger konstant på 30-40kW regen hele veien. Til slutt 10km på flatmark.

Skulle likt å sett den rekkeviddeindikatoren som fikset dette.

Personlig vil jeg helst ha SOC-meter med 0.1% oppløsning der 0% faktisk er det punktet bilen stopper (mao. ingen "reservetank"). Dessuten bør det justere seg opp med en gang det har kommet inn nok energi via regen, ikke en kraftig "treghet" slik det er på Leaf og Model S i dag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hma

En presis rekkeviddeindikator OG et godt SOC-meter ville kanskje ikke være så dumt? La brukeren selv kunne konfigurere instrumenteringen.

Veldig bra om i3 har fått en nøyaktig prediktiv rekkeviddeindikasjon. Det gir en helt annen verdi enn et instrument som kun ser seg tilbake.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

bromm

#26
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 25. januar 2014, klokken 08:44
Det er den sikker, om man putrer rund på flatmarka på Østlandet. Kjører man i mer kupert terreng blir det straks verre. Jeg kjørte f.eks fra hytta til Lillehammer i går. Først 13km grusvei, i hovedsak nedover, deretter 3-400 høydemeter oppover på astalt, deretter noen korte men svært bratte opp- og nedoverbakker, før jeg kommer til en 10km lang nedoverbakke der jeg ligger konstant på 30-40kW regen hele veien. Til slutt 10km på flatmark.

Skulle likt å sett den rekkeviddeindikatoren som fikset dette.

Personlig vil jeg helst ha SOC-meter med 0.1% oppløsning der 0% faktisk er det punktet bilen stopper (mao. ingen "reservetank"). Dessuten bør det justere seg opp med en gang det har kommet inn nok energi via regen, ikke en kraftig "treghet" slik det er på Leaf og Model S i dag.

Read this:
A further key element of the linked-up navigation unit is a dynamic range display, which delivers remarkably precise, up-to-date and reliable information by factoring in all the relevant variables. The battery's charge status, the driving style, activity of electric comfort functions and the selected driving mode are all taken into account for the calculation, along with the route's topography, current traffic levels and the outside temperature. The system is therefore able to make allowance for the extra energy required for an upcoming climb, stop-start traffic or a traffic jam on the selected route, and lower its range calculation accordingly. The up-to-the-minute and detailed real-time traffic information provided by the RTTI system is also added to the equation. The information is analysed and evaluated centrally by the BMW ConnectedDrive server that is in permanent communication with the vehicle. The SIM card that comes built into the BMW i3 ensures a reliable connection between the vehicle and the BMW ConnectedDrive server.

Kilde: https://www.press.bmwgroup.com/usa/pressDetail.html?title=the-bmw-i3&outputChannelId=9&id=T0143611EN_US&left_menu_item=node__6728

...altså - så lenge i3 får ferten i hvilken vei du er på for øyeblikket (evt. destinasjon på navigasjon) - så regnes topografi inn i beregningen. Hvis du tverr-snur over på en annen veistump, så har den øyeblikkelig beregningen klar for den også ;)

Du skulle nok likt å se det, ja.... (hehe)

LMOR

#27
Sitat fra: hma på lørdag 25. januar 2014, klokken 08:49
En presis rekkeviddeindikator OG et godt SOC-meter ville kanskje ikke være så dumt? La brukeren selv kunne konfigurere instrumenteringen.

Veldig bra om i3 har fått en nøyaktig prediktiv rekkeviddeindikasjon. Det gir en helt annen verdi enn et instrument som kun ser seg tilbake.

Du har begge deler i i3. Den blå linje i displayet gir deg %, og rekkevidden i tall til høyre. Det er høy nok oppløsning til at det er lett å følge med (altså godt nok). Når du lader, blir det større og mer nøyaktig, og %en øker minker "gradvis", mens rekkevidde hopper opp og ned i forhold til hva du skrur på og av osv.

MEN, det er 1 ting i3 ikke klarer å regne inn dessverre. Det er hvilken kjørestil føreren "kommer til" å bruke på resterende rekkevidde :-) ... eller gjør den det?.. Den gir noen advarsler når du begynner å gå tom, som nok får de fleste til å kjøre så pent de kan og skru varmen ned så mye de tåler :-)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

jkirkebo

Sitat fra: bromm på lørdag 25. januar 2014, klokken 09:03
...altså - så lenge i3 får ferten i hvilken vei du er på for øyeblikket (evt. destinasjon på navigasjon) - så regnes topografi inn i beregningen. Hvis du tverr-snur over på en annen veistump, så har den øyeblikkelig beregningen klar for den også ;)

Sikkert greit det om man orker å legge inn destinasjon i navien for steder man alt er kjent til og deretter skru ned volumet så man slipper å høre på dama. Det gidder ikke jeg...

Kjøre inn på nye veier gjør jeg da støtt og stadig, uten at jeg vil kalle det "tverr-snuing" ;)

Men jeg har altså ikke noe imot en grei rekkeviddeindikator for de som liker det, så lenge jeg også har tilgang til SOC for batteriet. SOC-meter var det første jeg installerte når jeg fikk Leafen, og det har jeg hatt MYE nytte av. Teslaen har ikke SOC i prosent men de sk. "typical km" er greie nok siden de utgjør ca. 190Wh pr. stk og det er tett oppunder 400 av de. 1 stk. er altså ~0.25%. Rekkeviddeindikatoren (projected km) ser jeg aldri på. Den viser også en graf med batterikapasitet, men der er ingen tall så den er håpløst unøyaktig og helt ubrukelig.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: bromm på fredag 24. januar 2014, klokken 17:12Det blir litt vel subjektive meninger både i anmeldelsen og fra deg her føler jeg... Nå skjønner vi jo fra signaturen din at du "håper å få kjøpt" en TMS i løpet av året, men å si at "i3 er en familiebil for familier som egentlig ikke trenger bil" er vel litt i overkant sleivete og lite gjennomtenkt. Jeg går ut ifra at familie-begrepet ditt ikke handler om gjennomsnittsfamilien i Norge på 1,88 barn (statistikk finnes bare pr. norske kvinne - så egentlig er den trolig litt større, men ikke over 2),
Jeg tenker på en "familie" som to voksne med ett eller flere barn. Blant denne gruppen er det ca 70% med 2 eller flere barn, og ca 30% med flere enn 2 barn. (Statistikken finnes hos SSB.)

Eksemplet jeg brukte hadde to barn, som er den største gruppen av "familier". Med en barnevogn og noen handleposer blir det fort fullt i bilen - dette antar jeg du innser?
Sitat fra: bromm på fredag 24. januar 2014, klokken 17:12og heller ikke det faktum at 80% av disse gjennomsnittsfamiliene bor i bynære strøk !?
Selv om man bor i bynære strøk betyr det ikke at man ikke vil ha behov for å ta med en barnevogn og noen handleposer.

Sitat fra: bromm på fredag 24. januar 2014, klokken 17:12...selv har jeg verken nok unger, nok avstand til dit jeg skal, nok penger, kort nok rygg for baksetet eller nok muligheter for ladestrøm til en Tesla S. Så jeg og hele familien min (på 3 personer uten hund, men som trenger familiebil), greier oss derfor SVÆRT bra med en bil som er bygd på en gjennomtestet teknologi (som BMW har fra mini-E og ActiveE-programmene siden 2007). At den kommer fra en godt etablert bilprodusent, som har lang fartstid og erfaring med biler i Premium-segmentet - er selvfølgelig en ekstra bonus på kjøpet (som absolutt er verdt pengene), slik at man ikke behøver å være urolig for verken garanti-håndtering eller et stort antall barnesykdommer ;)
Bra for deg. Jeg sier ikke at bilen er dårlig - men å kalle det en familiebil er å ta litt i.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA