Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Første test med 4 på terningen

Startet av bromm, fredag 24. januar 2014, klokken 10:44

« forrige - neste »

Vind

#75
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 26. januar 2014, klokken 12:39
ABS gjør ikke noe man ikke kan gjøre selv. Pumpebremsing gir like bra bremseeffekt som ABS.

Antispinn kan også erstattes av godt kalibrert gass-fot, men er en del vanskeligere å erstatte enn ABS, spesielt på elbil der effekten reguleres på millisekunder.

ESP kan ikke erstattes.
Da må du revurdere ditt syn. Volvo gjorde en test for noen år siden, med like biler med og uten assistansesystemer som ABS, Fotgjenger stopp systemer, anti kollisjons systemer EPS og mer.  De satt erfarne rallycross sjåfører i bilene, og testet alle systemer og sjåfører med og uten assistansesystemer.  I alle situasjonene hjalp assistansesystemer med å redusere eller unngå skade.

For vanlige sjåfører - inkluder deg - er nok potensialet større.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Espen Hugaas Andersen

Jeg forsøke å sammenligne med og uten ABS på glattkjøringsbane for ca 7 år siden, med ny bil. Pumpebremsing fungerte mye bedre for å få minst mulig bremselengde. Så klart er dette ikke en vitenskaplig studie, men det har neppe blitt utført veldig mange vitenskaplige studier på temaet.

Jeg sier ikke at ABS ikke burde være påbudt - det bør det absolutt. Det er mye enklere å stoppe på tilnærmet kortest mulig avstand med ABS, men ABS gjør egentlig ingenting som ikke er mulig å gjøre med bremsepedalen. Hvis man skulle sammenligne ABS med ideell pumpebremsing ville ABS være bedre i noen situasjoner og pumpebremsing være bedre i noen situasjoner.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Terondo

Dette har vært en festlig tråd å lese.

Det virker som de fleste er enig om at klikk.no er ute på dypt vann med denne testen. De later til å sammenligne i3 mot feil bilsegment, og ser på det å kunne tilpasse den som man ønsker, som noe negativt. De glemmer at bakdørene i praksis gir bilen samme funksjoner som en coupe, men med bedre tilkomst til baksetene (trekker de tilsvarende fra alle coupe'er, neppe). De trekker 1 poeng på motor, for at det er en elmotor, what :o? De kan da umulig ha kjørt bilen. Jeg synes tidligere tester jeg har lest om bilen, har vært langt bedre. Sammenligner man en Lamborghini med en traktor vil man selvsagt trekke traktoren for aksellerasjon og toppfart, men i så fall må man også trekke Lamborghinien for fremkommelighet og egenskaper utenfor veien. Virker som klikk.no glemmer dette i denne testen.

Det er mulig at det bare er jeg som oppfatter BMW i3 som en bil som er bygget for folk som bor i bynære strøk, og som ønsker en mindre bil, til å bruke i og rundt byen, men nå er det vel det den er laget for. Skal man trekke for alt en bil ikke kan gjøre, vil jo ingen bil få en sekser. Man må jo teste ut fra potensialet i segmentet. Jeg ser virkelig ikke hvor det skal trekkes noe på i3 i det segmentet den er i. BMW har gjort så mye forundersøkelser før de landet på bilen, slik den er. Den er designet fra grunnen av, for å dekke bilbehovet til folk flest, i by og bynære steder. Folk flest bruker bilen til/fra jobb, og gjennomsnittlig kjøres det ikke spesielt langt hver dag. Man har normalt ingenting med seg, og de fleste er alene i bilen. Dette dekker BMW i3 helt glimrende. Og om man ønsker, kan man være 4 i bilen, og likevel ha plass til litt bagasje. Hadde bilen vært større/tyngre, ville dette gått ut over smidigheten, så dette er en avveiing BMW har gjort.

Og for alle de som er avhengig av SOC, så kan man få frem denne informasjonen på iDrive-skjermen, om man ønsker. Og slik jeg forstår det er det bare når det er virkelig lite igjen at man ønsker å vite hvor lite det er snakk om. Null stress. Det er vel generelt bra å ha flere måter å sjekke slikt på. BMW i3 leverer SOC i % på iDrive-skjermen, SOC grafisk fremstilt i en lang bar og rekkeviddemeteret, som er så langt det mest avanserte på markedet, og som viser seg å være meget nøyaktig. Stopper bilen, og man er tom for strøm, må man ha latt være å se på skjermen over en lengre periode, i tillegg til å unnlate å få med audiovisuelle varslinger på at man er på vei til å gå tom.

Når det gjelder ACC, så fungerer jo dette i praksis som CC, men om man tar igjen biler, følger man øvrig trafikk. Hastigheten man setter ACC til, er enkel å se, og man kan enkelt klikke ned/opp i hele 10km/t bolker. Farten man plotter inn, står like ved fartsgrenseviseren, slik at man enkelt kan se om man er på tulltur et øyeblikk. Jeg opplevde dette som meget praktisk å bruke. I eksempelet nevnt tidligere ved at man ligger bak en bil i en 80 sone og ACC er satt til 80 km/t. Kommer man inn i en 60 sone, og vedkommende bil foran ikke senker farten, kan man selv enkelt klikke ACC 2 bolker ned, for å stille den til 60 km/t.

Til nå er det mye missoppfatteleser, ikke bare av i3, men elbiler generelt. Da er det gått med folk som faktisk eier bilene, som kan oppklare endel av disse uklarhetene.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

bromm

Sitat fra: Terondo på søndag 26. januar 2014, klokken 15:06
Hastigheten man setter ACC til, er enkel å se, og man kan enkelt klikke ned/opp i hele 10km/t bolker. Farten man plotter inn, står like ved fartsgrenseviseren, slik at man enkelt kan se om man er på tulltur et øyeblikk.

Liten rettelse: ...man kan enkelt klikke ned/opp i enten 1 km/t step (lett trykk på vippebryter) eller 10 km/t bolker (tyngre trykk på vippebryter)....

Systemet er fin-tunet over flere år på alle andre BMW-modeller, og det er en drøm og bruke (det samme gjelder regnsensoren om noen skulle være i tvil)...

i3_X5_116dA

Sitat fra: bromm på søndag 26. januar 2014, klokken 15:48
Liten rettelse: ...man kan enkelt klikke ned/opp i enten 1 km/t step (lett trykk på vippebryter) eller 10 km/t bolker (tyngre trykk på vippebryter)

Riktig. Jeg kan ikke leve uten etter å ha brukt dette på X5'en siden 2011. Har jeg først låst systemet på bilen foran, trenger jeg ikke bremse, gi gass eller NOE som helst. Bilen går av seg selv, bremser ned til 0 og gir gass igjen selv. Men man må være litt forsiktig. Av og til tar radaren fotgjengere og syklister ... da (nød)stuper bilen i bremsene, og alle får seg en Aha-opplevelse de sent glemmer.  ;)

LMOR

#80
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 26. januar 2014, klokken 16:00
Av og til tar radaren fotgjengere og syklister ... da (nød)stuper bilen i bremsene, og alle får seg en Aha-opplevelse de sent glemmer.  ;)
1. Det har jeg aldri opplevd etter 7 år med ACC, men motorsykler tar den
2. En radar registrerer ikke mennesker :-) (Hvis de da ikke skulle ha mye metall på seg..)
3. Det er IKKE radar på i3 :-)
4. Så hvis bilen du har kjørt stopper for eller reagerer på mennesker, så er det en kamera basert løsning du har kjørt.
5. i3 er kamerabasert så den kan stoppe som du beskriver

Eller kanskje det var i3 du beskrev, men skrev radar ved en feiltagelse?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

i3_X5_116dA

Sitat fra: LMOR på søndag 26. januar 2014, klokken 16:20
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 26. januar 2014, klokken 16:00
Av og til tar radaren fotgjengere og syklister ... da (nød)stuper bilen i bremsene, og alle får seg en Aha-opplevelse de sent glemmer.  ;)
1. Det har jeg aldri opplevd etter 7 år med ACC, men motorsykler tar den
2. En radar registrerer ikke mennesker :-)
3. Det er IKKE radar på i3 :-)
4. Så hvis bilen du har kjørt stopper for eller reagerer på mennesker, så er det en kamera basert løsning du har kjørt.
5. i3 er kamerabasert så den kan stoppe som du beskriver

Eller kanskje det var i3 du beskrev, men skrev radar ved en feiltagelse?

Nei, det er med X5'en jeg mener, og ja den tar fortgjengere og syklister, hvis jeg ikke slår den av, når jeg har retning/kommer nær objektene.  8) Om radaren og kamera bytter på oppgavene, vet jeg ikke.

LMOR

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 26. januar 2014, klokken 16:26
Sitat fra: LMOR på søndag 26. januar 2014, klokken 16:20
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 26. januar 2014, klokken 16:00
Av og til tar radaren fotgjengere og syklister ... da (nød)stuper bilen i bremsene, og alle får seg en Aha-opplevelse de sent glemmer.  ;)
1. Det har jeg aldri opplevd etter 7 år med ACC, men motorsykler tar den
2. En radar registrerer ikke mennesker :-)
3. Det er IKKE radar på i3 :-)
4. Så hvis bilen du har kjørt stopper for eller reagerer på mennesker, så er det en kamera basert løsning du har kjørt.
5. i3 er kamerabasert så den kan stoppe som du beskriver

Eller kanskje det var i3 du beskrev, men skrev radar ved en feiltagelse?

Nei, det er med X5'en jeg mener, og ja den tar fortgjengere og syklister, hvis jeg ikke slår den av, når jeg har retning/kommer nær objektene.  8) Om radaren og kamera bytter på oppgavene, vet jeg ikke.

Det spørs nok hvilken modell du har, men nå har X5 en fusion mellom radar og kamera, som er det beste du kan få. Det jeg trodde/håpet i3 hadde også, men det ligger bak oss nå i en nesten like lang tråd som denne begynner å bli.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

#83
Sitat fra: LMOR på søndag 26. januar 2014, klokken 16:32
Det spørs nok hvilken modell du har, men nå har X5 en fusion mellom radar og kamera, som er det beste du kan få. Det jeg trodde/håpet i3 hadde også, men det ligger bak oss nå i en nesten like lang tråd som denne begynner å bli.

Mobileye (som lager ACC systemet) har kommet til en litt anderledes konklusjon enn at fusion (m/radar) er best (eller at radar lengre er en nødvendig sensor), fordi deres nyeste Vision Only ACC (som brukes i i3), erstatter hele radar-biten. Dette er fordi det kamerabaserte systemet allerede klarer å beregne "range (distance) and range-rate (relative velocity) to the closest in-path vehicle" som i praksis er den eneste oppgaven til radaren.

I tillegg har VO ACC en del ekstra fordeler i forhold til tidligere systemer: "The VO-ACC has the added value of improved capabilities that only vision systems can offer, such as accurate lateral information about vehicles in front and the lanes model. This combination allows the VO-ACC to respond appropriately in curvy, rural, road scenarios, and creates a swifter and more driver-intuitive response to vehicles cutting-in and cutting-out in front. The latter effect is even more pronounced in the case of close cut-in vehicles, which is not currently addressed by today's ACC. Other vision advantages include the detection of and response to standing vehicles and the ability to verify before initiating a "Go" command that the space in front of the vehicle is indeed free (e.g. – no pedestrian is crossing)"

- det de i realiteten sier, er at det er mer "target oriented" logikk som er involvert på det siste VO-systemet, før det iverksetter kommandoene. Dette er fordelaktig, siden systemet kan sikrere beregne om biler står parkert og utenfor veien ("lanes model-beregninger"), og f.eks om fotgjengere virkelig har en retning som krysser veibanen - eller om det kommer kjøretøy som kutter inn veldig raskt/nært foran. At det tar mer hensyn til slikt bør (iallefall i teorien) medføre at det trigger responsen mer nøyaktig i forhold til omstendighetene.

Kilde : http://www.mobileye.com/technology/applications/vehicle-detection/vision-only-adaptive-cruise-control/

Vind

Sitat fra: bromm på mandag 27. januar 2014, klokken 14:52
At det tar mer hensyn til slikt bør (iallefall i teorien) medføre at det trigger responsen mer nøyaktig i forhold til omstendighetene.

Det er allerede min erfaring.  Har brukt ACC ganske mye på mange biler - og jeg opplever at den har en bedre forståelse av trafikkbildet enn noen av de andre systemene jeg har kjørt (som er radarbaserte). Jeg lurer nesten på om den ser blinklys til andre biler.  Har noen ganger observert at den øker luken litt når en bil skifter fil for å slippe inn forann.

I Comfort mode holder ACC fast avstand, men i Eco Pro så tar den litt mere hensyn til energibruk - og justerer avstanden noe mere.  Har noen ganger kjørt i svært tett snevær, og det har ikke vært noe problem.  Jeg har med radarbaserte systemer opplevd at de "gir seg" når det er tungt snevær eller slaps.

Som med alle systemer må man bruke ACC litt for at den sitter i fingrene.  i3 har kontrollen på venstre side av rattet, mens min andre bil har ACC på høyre side - har opplevd at jeg har skrudd ned lyden når jeg skulle øke avstanden litt, men dette sitter i fingrene nå.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Sitat fra: bromm på mandag 27. januar 2014, klokken 14:52
Mobileye (som lager ACC systemet) har kommet til en litt anderledes konklusjon enn at fusion (m/radar) er best (eller at radar lengre er en nødvendig sensor), fordi deres nyeste Vision Only ACC (som brukes i i3), erstatter hele radar-biten.
Vi kan ikke starte hele den diskusjonen igjen bromm, og vi er i hvert fall enige om at i3 kun har kamera, men X5 har en fusion. En av grunnene som du ikke kan protestere på, er at det kamera-systemet de har i dag ikke virker i hastigheter over 150km/t. Helt OK for i3, men ikke for en X5. Der er pga oppløsningen i sensorbrikken. Det kommer bedre løsninger. Men det er også mange andre grunner, som lysforhold, blind-sone, osv. De bilene som kjører selv, er så langt basert på en fusion. Jeg sier ikke at ikke kamera og IR-kamera kan løse alt, men ikke enda for en X5.

http://www.mobileye.com/markets/oem/oem-launches/bmw/bmw-launch-2013/

her ser du at det kun er i3, som har et rent kamerabasert system nå. Og dette er noe MobilEye sier selv.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Terondo

Ja, det er ikke tvil om at i3 bare har kamerabasert ACC. Og at det ikke er noe suksess i høyere hastigheter enn 150 gjør helt klart at det ikke kan leveres til BMWs øvrige flåte.

Er vel ikke noe å debattere videre på akkurat dette. Ingen radar = 1 ting mindre som kan gå i stykker.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

bromm

Sitat fra: LMOR på mandag 27. januar 2014, klokken 15:38
En av grunnene som du ikke kan protestere på, er at det kamera-systemet de har i dag ikke virker i hastigheter over 150km/t. Helt OK for i3, men ikke for en X5.

Skal selvfølgelig ikke protestere på det - og ikke kommer jeg til å bruke ACC i de hastighetene heller (men det er kanskje forståelig av helt andre årsaker ;) )

...for å si det slik: kjører du 150 km/t +++, så kan det vel være en ide å ha full kontroll på bilen selv...

LMOR

Sitat fra: bromm på mandag 27. januar 2014, klokken 16:19
Sitat fra: LMOR på mandag 27. januar 2014, klokken 15:38
En av grunnene som du ikke kan protestere på, er at det kamera-systemet de har i dag ikke virker i hastigheter over 150km/t. Helt OK for i3, men ikke for en X5.

Skal selvfølgelig ikke protestere på det - og ikke kommer jeg til å bruke ACC i de hastighetene heller (men det er kanskje forståelig av helt andre årsaker ;) )

...for å si det slik: kjører du 150 km/t +++, så kan det vel være en ide å ha full kontroll på bilen selv...

Tja, må vel være enig i det, MEN en ekstremt nyttig funksjon på BMWs ACC (og sikkert andre), er at jeg får opp i HUD'en (som mangler på i3...), at bilen LANGT foran reduserer hastigheten (delta), slik at hvis du fortsetter i samme hastighet så vil du måtte bråbremse om xx sekund. Da snakker vi om en bil du ser, men lenge før du "henger" på denne.

Den funksjonen er faktisk viktigere jo fortere du kjører.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA