Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Første test med 4 på terningen

Startet av bromm, fredag 24. januar 2014, klokken 10:44

« forrige - neste »

leifm

Hva er en SOC og kan denne kobles til i3? :) Noen som har gode linker på dette? :)

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk

-i3 i mai

Espen Hugaas Andersen

SOC er "state of charge", altså et tall som viser hvor mye energi det er på batteriet. Som oftest vist i prosent.

Det finnes ingen tredjeparts løsninger for i3 som jeg vet om.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

bromm

Sitat fra: leifm på lørdag 25. januar 2014, klokken 11:26
Hva er en SOC og kan denne kobles til i3? :) Noen som har gode linker på dette? :)

SOC betyr State of Charge (altså batteristatus i prosent). Dette har du alltid tilgjengelig i Remote-appen for i3, og man kan også få den vist på 3D overview for Eco (tror jeg det heter) i iDrive (den store skjermen)

Mange andre Elbiler har stort behov for SOC fordi de ikke er så god på beregne rekkevidde. For i3 er imidlertid dette litt anderledes fordi den tar med langt flere faktorer i beregningen (og deler av kalkulasjonen blir gjort av BMW's servere online).  Derfor er rekkeviddeindikatoren det man vil foretrekke på i3.

LMOR

Sitat fra: bromm på lørdag 25. januar 2014, klokken 11:37
Sitat fra: leifm på lørdag 25. januar 2014, klokken 11:26
Hva er en SOC og kan denne kobles til i3? :) Noen som har gode linker på dette? :)

SOC betyr State of Charge (altså batteristatus i prosent). Dette har du alltid tilgjengelig i Remote-appen for i3, og man kan også få den vist på 3D overview for Eco (tror jeg det heter) i iDrive (den store skjermen)

Mange andre Elbiler har stort behov for SOC fordi de ikke er så god på beregne rekkevidde. For i3 er imidlertid dette litt anderledes fordi den tar med langt flere faktorer i beregningen (og deler av kalkulasjonen blir gjort av BMW's servere online).  Derfor er rekkeviddeindikatoren det man vil foretrekke på i3.

Og det er det samme du ser på den blå linje rett foran deg på skjermen nederst, og som alltid vises. Viser ikke % i tall med altså en "horisontal bar". Mye lettere å følge med på, enn å se på et tall, og som bromm skriver kan du få mer info hvis du absolutt vil. Men hvis dette virker så bra som alt tyder på, så trenger du ikker et eget program for å lage SOC-meter utregning... Det har du hele tiden med bedre kvalitet til høyre i km. Hvis du ofte vil ned på meter den siste km, så sliter du uansett :-)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Kjell Leaf

Sitat fra: Elmo på lørdag 25. januar 2014, klokken 00:48
Sitat fra: lillemarius på fredag 24. januar 2014, klokken 22:52
Skulle nesten tro at journalistene ikke har eiet elbil selv. For eksempel er ikke den ekstremt nøyaktige rekkeviddeindikatoren nevnt. De som har kjørt elbil noen år, vet at dette er svært viktig for uproblematisk kjøring.
For noe tull.
Vi som har kjørt elbil mere enn en stund vet at rekkeindikatoren er noe fordømt tull. SOC meter og tripteller er det eneste som er brukbart. At ikke alle (feks Leaf) har forstått at de må ha SOC meter i tillegg , uansett hvor godt de tror rekkevidde gjetteren er er utrolig.
Guessometer skaper bare rekkeviddeangst for nye brukere.
Hvor i all verden har du fått ideen om at man ikke kan se batteriprosent i Leaf? 
Jeg kan se både prosent og strekindikator med 12 streker i min Leaf.
Det er mye uvitenhet og feilinformasjon om Leaf på forumet her. På gamle Leaf tror jeg ikke man kunne se prosent, men den gikk ut av produksjon lenge før BMW kom med i3, så det er vel ikke den man bør se på...... Ingen rekkeviddeindikator kan helt og fullt erstatte det å se nøyaktig batteristatus.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

LMOR

Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 25. januar 2014, klokken 13:46
Sitat fra: Elmo på lørdag 25. januar 2014, klokken 00:48
Sitat fra: lillemarius på fredag 24. januar 2014, klokken 22:52
Skulle nesten tro at journalistene ikke har eiet elbil selv. For eksempel er ikke den ekstremt nøyaktige rekkeviddeindikatoren nevnt. De som har kjørt elbil noen år, vet at dette er svært viktig for uproblematisk kjøring.
For noe tull.
Vi som har kjørt elbil mere enn en stund vet at rekkeindikatoren er noe fordømt tull. SOC meter og tripteller er det eneste som er brukbart. At ikke alle (feks Leaf) har forstått at de må ha SOC meter i tillegg , uansett hvor godt de tror rekkevidde gjetteren er er utrolig.
Guessometer skaper bare rekkeviddeangst for nye brukere.
Hvor i all verden har du fått ideen om at man ikke kan se batteriprosent i Leaf? 
Jeg kan se både prosent og strekindikator med 12 streker i min Leaf.
Det er mye uvitenhet og feilinformasjon om Leaf på forumet her. På gamle Leaf tror jeg ikke man kunne se prosent, men den gikk ut av produksjon lenge før BMW kom med i3, så det er vel ikke den man bør se på...... Ingen rekkeviddeindikator kan helt og fullt erstatte det å se nøyaktig batteristatus.
Nå var det vel ikke en i3 entusiast som skrev dette. i3 var vel på samme listen over de som noen påstår mangler SOC, og dermed ikke er godt nok verktøy for nybegynnere.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Elmo

Ang om Leaf har SOC meter eller ei. Jeg har bare kjørt ver.1 og husker det var YME mas på forumet å hvordan få vist SOC på Leaf da. "Kjell Leaf" har sikkert rett i at det finnes på nyere Leaf.

@LMOR, du er nå hårsår og da. Jeg har aldri uttalt meg om hvorvidt i3 sitt gueesometer er godt eller dårelig. Veldig bra om BMW har fått det til bedre enn de andre.

Jeg står ved det jeg sa, og som andre også ser ut til å være enig i.   

Ingen rekkeviddeindikator kan helt og fullt erstatte et nøyaktig SOC-meter (batteristatus).
Men selvfølgelig er det beste å ha en GOD rekkeviddeindikator i tillegg til SOC.
Og alt for mange av dem er helt på jordet.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Vind

#37
Denne testen / som en del av kommentarene glemmer å se i3 for hva den er, en bybil - men konstruert på en helt ny måte.

Her har noen virkelig tenkt nytt, ingen annen moderne bil har så lav vekt - og er så fremtirsrettet i konstruksjonen - tiltenkt vanlige mennesker.

Når man sammenligner en slik bil med alternativer, uten å tenke på dette blir det feil.

Bilens størrelse og bruks område vil jeg sammenligne med en Mini.  Dørene er i praksis 2 dørs, men mere praktiske.  Lettere å komme ut ved en parkering.  Noen av bilens praktiske funksjoner, som at man kan skli over fra fører til passasjer sete, finnes ikke på noen annen bil.

Sitter man i forsetene er det mere plass enn en 5 serie, baksetene er veldig romslige når man tenker på at bilen er 4 meter lang.

Diskusjonen om rekkeviddemåler er litt morsom og trist.  Selvfølgelig ser man gjenværende batteri, det er i 4 lange streker under spedometeret.  Man ser lett grafisk om det er 50, 75, eller gjerne 62% igjen.  Det som skiller i3 fra andre biler er at rekkeviddemåleren faktisk kan stoles på.  Jeg ser noen som eier andre biler ikke tror på det - men det er sant.  Jeg har kjørt Leaf, Tesla, Trilling og i3, så jeg kan sammenligne.

Så får vi som har motatt i3, har bestilt , eller skal bestille bare lene oss tilbake og tenke på at vi har - eller snart får - den teknisk mest avanserte elbilen som produseres. Ikke den med aller lengst rekkevidde, ikke den med best plass til barnevogn, men den kuleste, smidigste og etter min mening beste el bil som finnes.

For mitt behov, terningkast 6
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Øyvind.h

Vel sagt Vind! Håper noen i nabolaget her snart får sin så jeg får sett mer til i3 i hverdagen :)

Ift. Klikk.no testen synes jeg de bommer på enkelte områder, men testen er stort sett grei. Er ikke enig i terningkastet ut fra hva jeg har sett, hørt og lest om bilen. Men en firer er vel ikke helt i tråd med andre tester uansett :) ?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

#39
Sitat fra: Vind på lørdag 25. januar 2014, klokken 18:42
Denne testen / som en del av kommentarene glemmer å se i3 for hva den er, en bybil - men konstruert på en helt ny måte.

Her har noen virkelig tenkt nytt, ingen annen moderne bil har så lav vekt - og er så fremtirsrettet i konstruksjonen - tiltenkt vanlige mennesker.

Nåja, e-UP er også en liten bybil (mindre enn i3) men den veier også 120kg mindre.

SitatBilens størrelse og bruks område vil jeg sammenligne med en Mini.  Dørene er i praksis 2 dørs, men mere praktiske.  Lettere å komme ut ved en parkering.  Noen av bilens praktiske funksjoner, som
at man kan skli over fra fører til passasjer sete, finnes ikke på noen annen bil.

Det er faktisk svært lett på Teslaen siden den mangler midtkonsoll ;)

SitatDiskusjonen om rekkeviddemåler er litt morsom og trist.  Selvfølgelig ser man gjenværende batteri, det er i 4 lange streker under spedometeret.  Man ser lett grafisk om det er 50, 75, eller gjerne 62% igjen.  Det som skiller i3 fra andre biler er at rekkeviddemåleren faktisk kan stoles på.  Jeg ser noen som eier andre biler ikke tror på det - men det er sant.  Jeg har kjørt Leaf, Tesla, Trilling og i3, så jeg kan sammenligne.

Å se om det er 50% eller 75% igjen er ikke så veldig imponerende. Går det greit å se om det er 1% eller 2.5% igjen? Det er da det virkelig er viktig. Leafen viser dessverre kun tre streker på rekkeviddemåleren i det området, men SOC-meteret jeg har er pinlig nøyaktig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kjell Leaf

Sitat fra: Elmo på lørdag 25. januar 2014, klokken 17:20
Ang om Leaf har SOC meter eller ei. Jeg har bare kjørt ver.1 og husker det var YME mas på forumet å hvordan få vist SOC på Leaf da. "Kjell Leaf" har sikkert rett i at det finnes på nyere Leaf.

@LMOR, du er nå hårsår og da. Jeg har aldri uttalt meg om hvorvidt i3 sitt gueesometer er godt eller dårelig. Veldig bra om BMW har fått det til bedre enn de andre.

Jeg står ved det jeg sa, og som andre også ser ut til å være enig i.   

Ingen rekkeviddeindikator kan helt og fullt erstatte et nøyaktig SOC-meter (batteristatus).
Men selvfølgelig er det beste å ha en GOD rekkeviddeindikator i tillegg til SOC.
Og alt for mange av dem er helt på jordet.
Skal en rekkeviddemåler være nøyaktig må den vite hvor du skal kjøre, det gjør den ikke uten at du forteller den det ? Og den kan ikke vite hvor fort du kommer til å kjøre. Men selvsagt enig i at en god rekkeviddemåler er bedre enn en dårlig.
Da det faktisk er gjort 100 store og små forbedringer på nye Leaf er det viktig å ikke se på den gamle modellen og dermed tro at det er sånn det er fremdeles.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

LMOR

Jeg støtter Vind fullt ut, kanskje ikke så overraskende. Men det er også den eneste premium elbilen på markedet, (som er lagt for folk flest). Men ikke alle er opptatt av det. Både Tesla S og Leaf fikk 1 snøfnugg i den berømte vintertesten på utstyr. i3 fikk 4.

Jeg synes denne beskriver min opplevelse også (jeg liker også Tesla S, den er flott å se på, og går fort. Men den kan ikke matche min 5 serie. Det er klasseforskjell. Men i3 gir samme og faktisk bedre følelse enn F10... dessverre...):

I don't suppose the Model S and the i3 would consider themselves to be rivals but a) we're a two car family and about to change one or both of our cars and b) because they're the first "credible" electric cars to come to market I suppose there might be some crossover in interest...

Anyway, I saw a Tesla Model S in Canada on holiday last year - in blue and on 21 inch wheels and under a glorious BC sky it did look a picture. Fast forward to a dim garage under Westfield shopping centre and the sight of the same blue on 19s and with awful yellow Dutch plates is slightly underwhelming. To these eyes the car looks slightly "beached" on smaller wheels (much like the Ferrari 612 when it launched), but 21s in the real world of potholes and poor road surfaces in Bucks/Herts is not going to happen. Indeed, the salesman said that they were no longer doing test drives on 21 inch wheels because they were breaking. The test drive itself was a series of "point and squirt" moments to demonstrate the undoubted speed of the Model S (I was in an 85). Yep, it's very fast, no doubt. But that's where it ends for me. The car that the Tesla would replace (an Audi A8) is simply better on everything else, especially the interior. I'm probably not target market (I am a v boring driver) but for £60K (and then some) I would be wanting more on the inside than what's on offer. I'm a huge fan of Tesla, and one day we will buy one, but not this...

As for the i3... Wow. One of the best cars I have ever driven. I managed to drive the car for an hour around where I live, on roads I know and I am really taken with it. So much so that once we can decide on the interior our order is going in. All that has been written on the pickup in traffic, the ride and the overall package is true. Loved the one pedal driving, once you dial into it everything seems easy and intuitive. We're being told September delivery...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 25. januar 2014, klokken 20:20
Å se om det er 50% eller 75% igjen er ikke så veldig imponerende. Går det greit å se om det er 1% eller 2.5% igjen? Det er da det virkelig er viktig. Leafen viser dessverre kun tre streker på rekkeviddemåleren i det området, men SOC-meteret jeg har er pinlig nøyaktig.
Det er ikke noe problem å se om det er noen få % igjen. Streken er lang. i3 er først og fremst en bybil, og hvis jeg ofte har mindre enn 1 km igjen, så jeg har jeg et større problem enn om den teller ned mer eller mindre nøyaktig i %. 1% og 1km er nesten det samme.

Og i byen så kjøre jeg ca 50, og det er stort sett flatt. i3 tar hensyn til temperatur, høyde, trafikk osv, det gjør ikke SOC meteret.

Det blir også tatt opp som et problem er hvis en faktisk skal opp en bakke, så må du vite hvor du skal... Når er det du ikke vet det? Så hvis du vil ha 99,9% nøyaktighet blir det vel bedre å legge inn destinasjonen enn å regne bakker, temperatur, trafikk i hodet basert på en % - angivelse.... og dette skulle være lettere for nybegynnere?

Dette blir helt absurd...

Hvis BMW en dag gir meg feil rekkevidde de siste km, så skal de få komme å hente bilen og parkere den hos meg :-)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på lørdag 25. januar 2014, klokken 21:03
Det blir også tatt opp som et problem er hvis en faktisk skal opp en bakke, så må du vite hvor du skal... Når er det du ikke vet det? Så hvis du vil ha 99,9% nøyaktighet blir det vel bedre å legge inn destinasjonen enn å regne bakker, temperatur, trafikk i hodet basert på en % - angivelse.... og dette skulle være lettere for nybegynnere?

Dette blir helt absurd...

Hvem snakker om nybegynnere? Det var snakk om oss som har kjørt elbil en stund, og gjerne strekker grensene en god del lengre enn ferske elbilister. For oss er nøyaktig SOC i prosent et mye mer anvendelig verktøy, så kan nybegynnerne bruke rekkeviddeanslagsmåleren.

Biler bør da tilby noe til alle, ikke kun til de aller ferskeste som må ha alt presentert på enkleste måte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

krl

Sitat fra: LMOR på lørdag 25. januar 2014, klokken 20:36
Jeg synes denne beskriver min opplevelse også (jeg liker også Tesla S, den er flott å se på, og går fort. Men den kan ikke matche min 5 serie. Det er klasseforskjell. Men i3 gir samme og faktisk bedre følelse enn F10... dessverre...):
Jeg må si meg enig i dette. Vi stod parkert med én Mercedes E-klasse og én C-klasse ved siden av en Tesla Model S på Gol på fredag. Og selv om E-klassen er en snart 10 år gammel bil, så fikk jeg følelsen av at den er mer moderne enn Teslaen. Tesla har ikke avstandsholder, dårligere sidestøtte i setene, skjermen og instrumentene lar seg ikke dimme ordentlig ved mørkekjøring osv. osv...

Men i3, med rett utstyr, er faktisk et godt steg opp fra Mercedesen. Spesielt i og med at avstandsholderen fungerer i lave hastigheter. Den når kanskje ikke helt opp med tanke på seter, men til å være så utrolig tynne, så var i3-setene uventet gode å sitte i. På rekkevidde har ikke i3 noe å stille opp med, men det er tross alt en bybil. Det er ikke mange som har behov for å kjøre rundt i byen i mer enn 2 timer hver dag!

Hvis i3 fortjener en dårlig karakter, så må det være pga. lite info. ut til forhandlerene, og at prisøkningen for 1. mars faktisk ble iverksatt 1. januar. Og kanskje kan det i tillegg legges inn litt trekk for at man foreløpig ikke får kjøpt piggdekk i rett dimensjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA