Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Første test med 4 på terningen

Startet av bromm, fredag 24. januar 2014, klokken 10:44

« forrige - neste »

bromm

Link: http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article886882.ece

Diskuter gjerne testen fra klikk.no her..........

Coachen

Flyttet min kommentar hit.

Spesielt at de gir lavest karakter til interiøret som de fleste andre anmeldelser har skrytet opp i skyene
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

bromm

Sammenligningen med Leaf på rekkevidde er jo noe som antyder et "journalistisk selvmord":

"dels snødekt vei i minus 4-6 grader" opp mot "gunstigere forhold i pluss 5"

Går det faktisk an å bruke disse resultatene opp mot hverandre ?????

LMOR

Sitat fra: Coachen på fredag 24. januar 2014, klokken 10:58
Flyttet min kommentar hit.

Spesielt at de gir lavest karakter til interiøret som de fleste andre anmeldelser har skrytet opp i skyene

Støtter at dette var det mest utrolige med denne testen. Da ser vi i hvert fall helt forskjellig "på verden". Han kunne da i det minste skilt innvendig størrelse fra interiør. Men den innvendige plassen i m2 er faktisk ganske god, pga takhøyde og tynne seter. Men interiøret fortjener minst en 5-er.

Ellers var den mye rart som ble skrevet, men det tok vi også opp i en annen tråd. Det er alltid forskjellig, og vi legger vekt på forskjellige ting, og hva sammenlignes det med osv.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Thomas Parsli

Sitat fra: bromm på fredag 24. januar 2014, klokken 11:03
Sammenligningen med Leaf på rekkevidde er jo noe som antyder et "journalistisk selvmord":

"dels snødekt vei i minus 4-6 grader" opp mot "gunstigere forhold i pluss 5"

Går det faktisk an å bruke disse resultatene opp mot hverandre ?????

Jeg tror poenget i avsnittet var at BMW oppgir rekkevidden til 130+ km og de ikke klarte mer enn 110km ved normal kjøring....
Sammenligningen med Leaf er en slags innskutt bisetning, men hvis jeg skal gjette ville Leafen muligens også gjort rundt 110km ved -5 og litt snø på veien. Men spesielt meningsfull var den ikke...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

i3_X5_116dA

Ser at det er "gamle grå gubber" som har testet ... det sier vel alt om testen mot oss som er unge (host, host) & friske & åpen for alt som er nytt og nytenkende ...  ;D

Coachen

Nå skryter de veldig av utseendet da som endel andre "unge" ikke liker så godt så veldig "gubbete" er de vel ikke.
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Thomas Parsli

Det er ihvertfall klart at BMW har konstruert en bil med "sjel" -og et interiør man enten elsker eller hater.
I et bilmarked der de fleste bilene har et dødeligt kjedelig interiør, fortjener BMW honnør for at de prøver.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

SE

Synes ikke den kom noe dårlig ut av testen, jeg.

Interiør: 2 :  Her er ankepunktet dørene, og at man må ta av seg beltet for å slippe noen ut. Jeg er enig i at dørene er en endring i hvordan biler normalt er, men jeg ser frem til å ha det slik.  Virket veldig åpen og lett å komme inn/ut av når jeg forsøkte selv.  Skal jeg slippe noen av og jeg sitter foran, så vil det nå vanke en klem ekstra.

Pris/utstyr: 3:   Det er jo en BMW da.. Men her er jeg nok litt useriøs, egentlig. Joo, min kommer på 335, og den er litt dyr.  Men sånn generelt er jo bilhold i Norge helt galskap.  En VW familiebil kommer vel fort på 5-600k..ny da...   

Sikkerhet : 4:   Her er det jo lotteri i det virkelige liv uansett.  Det er ingen dødsfelle ihvertfall. med 4..


Coachen

Dør oppsettet passer perfekt for meg og min familie også, hvertfall frem til barna blir større.
Nå må jeg uansett ut av bilen hver gang de skal ut av sine seter og dette er endel enklere i denne bilen enn vanlig dør løsning.
De kaller bilen en 2 mannsbil som blir helt feil. Småbarns familiebil passer mye bedre
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Espen Hugaas Andersen

Jeg syns artikkelen var ganske god og balansert. Bakdørene er ikke for alle; det blir som bakdørene på Tesla Model X, det er argumenter både for og i mot dørene, men faktum er at veldig mange vil velge bort bilen som et resultat. Det er også en dyr bil i forhold til størrelsen, i3 er kun en familiebil for familier som egentlig ikke trenger bil. Med en gang man skal ha inn et par unger, en barnevogn og noen handleposer, så har du en utfordring.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

bromm

#11
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 24. januar 2014, klokken 15:35
Det er også en dyr bil i forhold til størrelsen, i3 er kun en familiebil for familier som egentlig ikke trenger bil. Med en gang man skal ha inn et par unger, en barnevogn og noen handleposer, så har du en utfordring.

Det blir litt vel subjektive meninger både i anmeldelsen og fra deg her føler jeg... Nå skjønner vi jo fra signaturen din at du "håper å få kjøpt" en TMS i løpet av året, men å si at "i3 er en familiebil for familier som egentlig ikke trenger bil" er vel litt i overkant sleivete og lite gjennomtenkt. Jeg går ut ifra at familie-begrepet ditt ikke handler om gjennomsnittsfamilien i Norge på 1,88 barn (statistikk finnes bare pr. norske kvinne - så egentlig er den trolig litt større, men ikke over 2), og heller ikke det faktum at 80% av disse gjennomsnittsfamiliene bor i bynære strøk !?

...selv har jeg verken nok unger, nok avstand til dit jeg skal, nok penger, kort nok rygg for baksetet eller nok muligheter for ladestrøm til en Tesla S. Så jeg og hele familien min (på 3 personer uten hund, men som trenger familiebil), greier oss derfor SVÆRT bra med en bil som er bygd på en gjennomtestet teknologi (som BMW har fra mini-E og ActiveE-programmene siden 2007). At den kommer fra en godt etablert bilprodusent, som har lang fartstid og erfaring med biler i Premium-segmentet - er selvfølgelig en ekstra bonus på kjøpet (som absolutt er verdt pengene), slik at man ikke behøver å være urolig for verken garanti-håndtering eller et stort antall barnesykdommer ;)

...forresten - hvor mange ganger har man med en "ekstra" passasjer i forsetet, når man skal kjøre/hente den eller de som skal slippes ut/inn ? Har du tenkt over det, siden du har konkludert med at bakdørene er "grunnlag for å ikke kjøpe bilen" ? ? ? Det kan være interessant og høre svaret på det, siden det er bare i akkurat de tilfellene at de bakdørene medfører et "problem".

Kjell Leaf

#12
Sitat fra: bromm på fredag 24. januar 2014, klokken 11:03
Sammenligningen med Leaf på rekkevidde er jo noe som antyder et "journalistisk selvmord":

"dels snødekt vei i minus 4-6 grader" opp mot "gunstigere forhold i pluss 5"

Går det faktisk an å bruke disse resultatene opp mot hverandre ?????
Det er tydelig at her har de ikke brukt kalkulatoren men sett på rekkeviddeindikatorer som ikke er helt å stole på. De testet Nissan Leaf samme rute med forbruk på 1,49, det betyr en kjørelengde på 14,1 mil, ikke drøyt 13 som de skriver. Jeg ville tippet 12-13 mil under samme forhold som i3.
Når bilnyheten har lagt seg vil testene bli mer realistiske sånn som denne, da har ikke journalistene lenger glitter i øynene. Se bare på Tesla S, journalistene er så betatt av akselerasjonen at de ikke er i stand til å gjøre jobben sin. En motorjournalist skal se etter svake sider om det er noen.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

jaxry

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 24. januar 2014, klokken 15:35
Jeg syns artikkelen var ganske god og balansert. Bakdørene er ikke for alle; det blir som bakdørene på Tesla Model X, det er argumenter både for og i mot dørene, men faktum er at veldig mange vil velge bort bilen som et resultat. Det er også en dyr bil i forhold til størrelsen, i3 er kun en familiebil for familier som egentlig ikke trenger bil. Med en gang man skal ha inn et par unger, en barnevogn og noen handleposer, så har du en utfordring.

Da jeg prøvekjørte bilen andre gang hadde jeg med kone og barn. Vi gjorde det til en praktisk test. Lempet vår Emmaljunga City Cross (stor vogn) i bagasjerommet. Dt gikk faktisk helt fint. Monterte bilstolen til poden bak passasjerstol der jeg satt. Anslår egen benplass ved knærne til 15cm bedre enn i både 3-serien og 5-serien vi har. Det sier litt. Jeg, med mine 187cm er for lang til baksetet. Jeg har imidlertid sittet bak i egen bil én gang. Det vil ta minst 15 år før poden evt blir for lang. Tror dette blir en genial familiebil, og foretrukken framfor de andre...
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

02Henning

Jeg synes dette var en ganske ryddig test jeg. De trakk for en del som er uten betydning for meg (pris, dørløsning, bakseteplass, stumpete understell, overstyring før ESP slår inn, bagasjerom osv.) og trakk opp for nyskaping og ide.

Jeg har igrunnen to biler å velge mellom blant elbiler, det MÅ være skyv på bakhjulene, og ytelsen og plassen i Tesla har jeg overhodet ikke bruk for. Altså blir svaret i3 uansett. :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA