Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model X - størrelse og sammenligning

Startet av 0dB, torsdag 23. januar 2014, klokken 15:22

« forrige - neste »

0dB

Har kikket litt på "guestimatene" som gjøres for utvendige mål på Model X. En del har laget beregninger ut fra bilder av Model X sammen med Model S. Den største variasjonen i estimater går vel på høyden med åpne "falkevinge-dører".
Ved en sammenligning med Audi Q7 og BMW X6, så ser man at Model X blir en STOR bil :-)

Jeg er uansett spent på hva offisielle mål på X'en blir. I garasjen min kan jeg ikke over 220 cm i høyde pga portåpneren. Tesla har vel gitt signaler om at dørene kommer med sensorer og/eller mulighet for å programmere høyden ved åpning av dørene.
Er det noen som har sett andre tall på størrelser som virker mer troverdig/realistiske?
Model X90D - Mottatt 20.09.2016

Norx

Her har vi Q7 og e-up i dag, vurderer TMX for å erstatte Audi'en.
Senker Q7 med luftfjørene om jeg har takboksen på for å komme under garasjeporten. 2-3cm klaring til port da. Så de tallene i tabellen skremmer ikke for høyde. Bredden overrasker muligens mer. Det er trangt på mange parkeringsplasser. Inne i parkeringshus er det langt mellom plassene som passer. Slikt fortsetter det overalt på tur (for eksempel ferger).
Langtur komforten er derimot fantastisk og overskygger alt det negative rundt bredde. Kjøpesenter, bysentrum, parkeringskjellere, nei takk..

sigurdi

Må si jeg tviler litt på at akselavstand blir annerledes en model S.
Trodde de skulle bruke samme understell.
Er vel sakt at 60% av delene er felles.
Men litt lengre og litt breiere blir den nok, det er naturlig med større boddy.
Men mest spennende er om det er mye endringer fra prototypen.

Sigurdi

Horten
Model X90D (18.03.17)

MartinezSC

#3
Jeg har også vanskeligheter for å tro at Model X skal være 12 cm bredere, og ha 10 cm større akselavstand enn TMS, når den i følge uttalelser fra Tesla skal ha samme understell som Model S.. Men ellers en flott sammenligning  ;)

Amoss

#4
Sitat fra: MartinezSC på torsdag 23. januar 2014, klokken 20:04
Jeg har også vanskeligheter for å tro at Model X skal være 12 cm breiere, og ha 10 cm større akselavstand enn TMS, når den i følge uttalelser fra Tesla skal ha samme understell som Model S.. Men ellers en flott sammenligning  ;)

Større akselavstand stemmer. Finner det ikke igjen nå, men husker klart at da X ble lansert så ble det oppgitt at den brukte samme "surfbrett" som Model S, bare forlenget noen få tommer. At den skulle være så mye bredere derimot synes jeg virker merkelig. Litt bredere pga utbygging ja, men over 10 cm?

Husker som en kuriositet at jeg sammenlignet målene med Tucker "Torpedo" '48 og fant at den hadde praktisk talt samme bredde, men litt kortere akselavstand - ett sted ca midt mellom den til Model S og Tucker'n.  (Hadde ett artig tankeekspriment om å bygge opp en replica Tucker på en X ramme - derfor sammenligningen ;) - valget av X rammen vs S rammen var nettopp fordi X rammen var litt nærmere originalen)

Målene for Tucker'n er forresten:
Bredde:  201cm
Akselavstand: 325cm

Edit:  Men så klart,, dette var jo altså de opprinnelige oppgitte målene basert på prototypen da den ble lansert. Mye kan ha endret seg siden den gang...
Model S 85D

0dB

Nå var ikke min tabell basert på vitenskaplige utregninger (derav betegnelsen "guestimater"). Jeg er enig i at breddeforskjellen fra Model S virker stor.
Beregningene jeg har lagt til grunn for tabellen er hentet fra post'er i andre fora. Burde sikkert lagt inn "kildereferanser" allerede i første innlegg  :)

Lengde, bredde og akselavstand er hentet her:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/7554-Model-X-Specs

Estimater for høyde med åpne falkevingedører her:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/22749-For-those-worried-about-the-height-of-the-doors-%28like-me!%29-I-did-some-math
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/26216-Model-X-Garage-Measurement-Requirements
Model X90D - Mottatt 20.09.2016

MartinezSC

Hehe, flott med kilder ;) Spennende blir det uansett!

Forøvrig var det gode og relevante sammenligningsmodeller ;D

sigurdi

Da bekreftet Elon våre mistanker, X får samme bredde som S men bare cm lengre.
Så blir vel akuratt samme understell men med to motorer.


sigurdi
X #645
Horten
Model X90D (18.03.17)

aalbork

Ble det sagt/spurt mer om beinplass og komfort i seterad 2 og 3? Blir det en bil med 7 ordentlige seter eller en 5 + 2 som mange andre sk. 7-setere. For oss står og faller bilkjøp på om vi alle 6 kan dra på langtur med bagasje.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Ioniq 5 RWD 2021
Bil nr.2 - VW Caravelle 2006 7-seter når alle 6 skal på tur eller båten skal transporteres
Tidl Leaf Tekna 2015
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

sigurdi

Det er vel sakt før, skal være plass til 7 voksne med bagasje.
Men at det blir god plass til en person på 190 i sete 6-7 blir det ikke.
Men bedre plass en i Q7, samt alle seter skal kunne justeres i lengde retningen for tilpasning.

Slik at de fleste skal sitte bra.

Jobbet og med mykere seter, justerbare håper jeg, slik at en kan få bedre sitte komfort.
Det er ganske god bagasje plass både bak og forran pga dybden. All ekstra høyde på bilen kan utnyttes til lagring siden samme understell som S.
Mulig plass for ski under bakseter.


sigurdi
X #645
Horten
Model X90D (18.03.17)

Øggen

Kan ikkje finne svar på mitt sp.mål her inne.
Kan nokken fortelle meg høgda fra bakken til toppen av spoiler??
Fikk ikkje målt det sist ej prøvekjørte og driv å konstruera en tilhenger med så lav "luft motstand" som mulig.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA