Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøer dere alltid i Range Mode?

Startet av TeslaK, onsdag 22. januar 2014, klokken 23:23

« forrige - neste »

TeslaK

Har satt på Range Mode og bruker ca. 240 Wh/km på 20km til jobb. Uten Range Mode varmes batteriet den første mila og fører til at forbruket blir over 300 Wh/km. Noen ulemper med dette bortsett fra lite regen og noe mindre effektivt klimaanlegg?
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Tuxedo

Sitat fra: TeslaK på onsdag 22. januar 2014, klokken 23:23
Har satt på Range Mode og bruker ca. 240 Wh/km på 20km til jobb. Uten Range Mode varmes batteriet den første mila og fører til at forbruket blir over 300 Wh/km. Noen ulemper med dette bortsett fra lite regen og noe mindre effektivt klimaanlegg?
Nei, det skal ikke være noen ulemper med range mode bortsett fra de du har nevnt.

Chlangum

Kjører så og si aldri i Range Mode. I hvert fall ikke etter at jeg begynte å lære bilen å kjenne litt mere.
Bruker det kun når jeg vet at det er knapt med rekkevidde.

Selv ikke da jeg kjørte t/retur Bergen-Hemsedal med ladestopp begge veier på Aurland SC, brukte jeg range mode.

En av ulempene jeg har merket meg ved bruk av range mode er at det dugger lettere innvendig hvis forholdene er rette.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

bb

Noe annet jeg har merket er at det ikke blåser varmluft fra dysen mot baksetene når bilen er i range mode.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Nuvolari

Dersom du kun ønsker å deaktivere batterivarming kan du skru på range mode og deaktivere den igjen. Da har man deaktivert batterivarming for resten av turen. Kupevarmer fungerer som normalt.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Sjøhyene

Hva er da egentlig poenget med å varme batteriet. Hvis man bruker mer strøm på det enn man eventuelt får tilbake via regen mener jeg.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

jog

Er ulempen med kaldt batteri at du bare får redusert motorytelse og regen?
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

Oreo

Har aldri prøvd Range Mode. Om jeg bruker noen kW extra får så være, bruker mye mindre enn hva bensin/diesel utgjør uansett  ;)

Trodde nytten av et varmt (les optimalt temperaturvindu) batteri var at en får utnyttet det bedre, så da vil det vel være fornuftig og direkte mer effektivt å varme batteriet. Eller har jeg misforstått? Om ikke annet at det er snillere å forbruke strøm fra et varmt batteri?
Ved oppbevaring/lagring av batteri, så er et nedkjølt batteri det beste for å unngå tapping, etter hva jeg har oppfattet.

Om jeg ser det blir knapt med strøm for å komme frem til ønsket destinasjon vil jeg nok vurdere å bruke Range Mode.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

sondell

Sitat fra: jog på torsdag 23. januar 2014, klokken 08:50
Er ulempen med kaldt batteri at du bare får redusert motorytelse og regen?

Lurer også på dette. Og tror det er slik, hvis det ikke er svärt kaldt da, under 20-30 minusgrader. Derfor tenker jeg at range mode er fint å bruke for korte turer, motsatt navnet :). Hade 860 Wh/km på 4.5 km heromdagen når den forvarmet batteriet. Hvis en skal kjöre mer enn 20 km eller noe slikt kanskje det kan väre greit med forvarming. På langtur blir den jo også brukt for å redusere strömtrekk til klimaanlegget. Hvis det ikke blir problem med dugging da, men det har ikke jeg opplevt med range mode på (må av og til kjöre defroster et minutt da, men da er det ikke et problem lenger for meg i hvert fall).

asa

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 22. januar 2014, klokken 23:45
Sitat fra: TeslaK på onsdag 22. januar 2014, klokken 23:23
Har satt på Range Mode og bruker ca. 240 Wh/km på 20km til jobb. Uten Range Mode varmes batteriet den første mila og fører til at forbruket blir over 300 Wh/km. Noen ulemper med dette bortsett fra lite regen og noe mindre effektivt klimaanlegg?
Nei, det skal ikke være noen ulemper med range mode bortsett fra de du har nevnt.

Begrensning på maks effektuttak er vel også en ulempe... for dem som bryr seg om det nå på vinteren

laumb

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 23. januar 2014, klokken 08:38
Hva er da egentlig poenget med å varme batteriet. Hvis man bruker mer strøm på det enn man eventuelt får tilbake via regen mener jeg.

Dersom varming av batteriet "koster" 4kWh kan du velge om du vil ta disse med en gang og i det minste få tilbake noe i regen framfor å søle bort regen + 4kWh mens du kjører.

Johnny

Sitat fra: laumb på torsdag 23. januar 2014, klokken 09:21
Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 23. januar 2014, klokken 08:38
Hva er da egentlig poenget med å varme batteriet. Hvis man bruker mer strøm på det enn man eventuelt får tilbake via regen mener jeg.

Dersom varming av batteriet "koster" 4kWh kan du velge om du vil ta disse med en gang og i det minste få tilbake noe i regen framfor å søle bort regen + 4kWh mens du kjører.

Har en følelse av at det går mye mer energi med på å varme batteriet, en det jeg mister på regen.
TMS og eGolf.

Sjøhyene

Sitat fra: laumb på torsdag 23. januar 2014, klokken 09:21
Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 23. januar 2014, klokken 08:38
Hva er da egentlig poenget med å varme batteriet. Hvis man bruker mer strøm på det enn man eventuelt får tilbake via regen mener jeg.

Dersom varming av batteriet "koster" 4kWh kan du velge om du vil ta disse med en gang og i det minste få tilbake noe i regen framfor å søle bort regen + 4kWh mens du kjører.

Men virker som at ihvertfall på kortere turer så klarer man aldri å hente inn igjen de 4kWh som man bruker på å starte med varme batterier. Kanskje er det et magisk antall km man må opp i før forvarming faktisk lønner ser. Blir egentlig veldig avhengig av hvor lang tid batteriet bruker på å varme seg opp av seg selv.

Men har ikke bilen selv enda altså, bare baserer meg på ting jeg har lest ;)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Havebigfun

enig med de siste to talere :)
Rust på bremseskivene diskuteres på en annen tråd. Med rangemode på får man anledningen til å bremse litt :)
Det ser ut som om totalforbruket med range mode på er lavere på korte strekninger ettersom batterivarming foregår kun ved tømming/regen og batteriet har lavere temp når man ankommer. Såfremt man ikke får komfortproblemer for passagerene ser jeg ingen grunn til å bruke mer energi enn nødvendig. Jeg kjører alltid med regen og synes det ikke er noe problem- gjennomsittsforbruk på vinteren 240Wh/km med Sotto-dekk og mye kortdistanse.
Maks ytelse trenger man uansett ikke om vinteren.

jog

Det er vel også slik at varmen fra motoren går tilbake til batteriet og derfor blir det varmet når du kjører uten å bruke strøm til varming.    Jeg kjørte 25 mil med range mode og siste delen i -18 og  fikk da ikke redusert motor ytelse og hadde lavt strømforbruk.  Men var plaget av dugg som frøs på innsiden av vinduene.  Noe som forsvant når jeg slo av range mode.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA