Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøer dere alltid i Range Mode?

Startet av TeslaK, onsdag 22. januar 2014, klokken 23:23

« forrige - neste »

TeslaK

Konklusjonen er kanskje at det hadde vært fint med en ny range Mode med full effekt på klimaanlegget (for å unngå dugg) men uten batterivarming..? Skal teste tipset lenger oppe i tråden med å slå av range Mode etter start.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Johnny

Sitat fra: TeslaK på torsdag 23. januar 2014, klokken 09:52
Konklusjonen er kanskje at det hadde vært fint med en ny range Mode med full effekt på klimaanlegget (for å unngå dugg) men uten batterivarming..? Skal teste tipset lenger oppe i tråden med å slå av range Mode etter start.

Selv om dette lar seg gjøre med å slå på RM, for så å slå av igjen og eventuelt også slå av A/C, så er det ikke et særlig elegant brukeroppsett. Dette forventer jeg blir forandret før eller senere.
TMS og eGolf.

fonberg

Sitat fra: Johnny på torsdag 23. januar 2014, klokken 10:01
Sitat fra: TeslaK på torsdag 23. januar 2014, klokken 09:52
Konklusjonen er kanskje at det hadde vært fint med en ny range Mode med full effekt på klimaanlegget (for å unngå dugg) men uten batterivarming..? Skal teste tipset lenger oppe i tråden med å slå av range Mode etter start.

Selv om dette lar seg gjøre med å slå på RM, for så å slå av igjen og eventuelt også slå av A/C, så er det ikke et særlig elegant brukeroppsett. Dette forventer jeg blir forandret før eller senere.

Det bør bli mulig å velge eco mode på klimaanlegget og batterivarming av/på uavhengig av hverandre.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

jkirkebo

Sitat fra: TeslaK på torsdag 23. januar 2014, klokken 09:52
Konklusjonen er kanskje at det hadde vært fint med en ny range Mode med full effekt på klimaanlegget (for å unngå dugg) men uten batterivarming..? Skal teste tipset lenger oppe i tråden med å slå av range Mode etter start.

Jeg kjører stort sett i range mode men er aldri plaget med dugg. Men man må inn og justere litt manuelt. Problemet er at automatikken som regel vil kjøre luft kun ned til bena og da blir det dugg. Jeg slår da på luft på vinduene i tillegg og problemet blir borte. I displayet står det da "custom eco" istedenfor "eco on".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mhal

Har ikke varmt batteri annen funksjon enn at vi får tilgang på regen/full efekt tidligere?

Vil det ikke også være med å holde batteriet i god stand?

Havebigfun

Sitat fra: Mhal på torsdag 23. januar 2014, klokken 12:02
Har ikke varmt batteri annen funksjon enn at vi får tilgang på regen/full efekt tidligere?

Vil det ikke også være med å holde batteriet i god stand?
Nei- kald batteri varer lengst -oppvarmingen er av hensyn til motorytelsen/regen.

Moray

Noen som har testet en strekning på f.eks 10 mil med og uten Range Mode, og sjekket differansen på forbruk?

Jeg har stort sett brukt range mode på mine hittil 4700 km. Har også prøvd noe uten, og må si jeg ikke har merket forskjell på forbruk på lengre distanser. Noen som har håndfaste tall på samme rute? Pendlere, kanskje?
S85

JWinterburn

Må ikke batteriet varmes opp før lading også ??
Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

ebbrey

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 23. januar 2014, klokken 11:02
Sitat fra: TeslaK på torsdag 23. januar 2014, klokken 09:52
Konklusjonen er kanskje at det hadde vært fint med en ny range Mode med full effekt på klimaanlegget (for å unngå dugg) men uten batterivarming..? Skal teste tipset lenger oppe i tråden med å slå av range Mode etter start.

Jeg kjører stort sett i range mode men er aldri plaget med dugg. Men man må inn og justere litt manuelt. Problemet er at automatikken som regel vil kjøre luft kun ned til bena og da blir det dugg. Jeg slår da på luft på vinduene i tillegg og problemet blir borte. I displayet står det da "custom eco" istedenfor "eco on".

Har lagt merke til det samme. Skikkelig duggfjerner den "rett frem" settingen. Bare man har åpent luftespjeld mot siderutene da.. Fant ut etter 2 mnder at helt mot ruta betyr stengt :P Var irriterende helt fremt il jeg så hvor godt stilt det faktisk er på innsiden :)
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

ebbrey

#24
Sitat fra: Moray på torsdag 23. januar 2014, klokken 22:12
Noen som har testet en strekning på f.eks 10 mil med og uten Range Mode, og sjekket differansen på forbruk?

Jeg har stort sett brukt range mode på mine hittil 4700 km. Har også prøvd noe uten, og må si jeg ikke har merket forskjell på forbruk på lengre distanser. Noen som har håndfaste tall på samme rute? Pendlere, kanskje?

jeg har en del noteringer på 9 mil's ruta mi. Kan teste imorgen med range mode, har ikke prøvd dette før.. Men jeg forvarmer bilen 20 minutter og har da ingen effektbegrensning når jeg starter. Men kan se hva slags utfall det får fordet. Siste 3 turer til jobb har vært på 22kw. Hjemmover derimot.. Har svingt veldig. Plutselig er den veldig energieffektiv. Har nok med vær å vind å gjøre, for hjemlengselen er på plass hver dag. Kanskje den er ekstra glad i salto boksen. Virker slik.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Bjørn

er det noen som har en forklaring på *hvorfor* regen. begrenses v kaldt batteri..?! Altså, jeg kan forstå en vis begrensning.. men blir det kaldt nok så slår jo regen seg helt av.. man får ikke engang regen det som varmekolber bruker..
Det er jo ikke sånn at man ikke kan lade på en 11/22kw stasjon selv om bat. er kaldt, jeg får full km pr time m en gang jeg lader kaldt bat.
Så hva er vitsen..?!  ???

Lanber

Nei du får ikke lading i det hele tatt før batteriet har en viss temperatur. 
Grensen for det er høgere enn hva bilen tillater i temp på lagring, altså må batteri varmes opp før den godtar lading

eledille

#27
Så vidt jeg har forstått så er det slik at hvis batteriet er for kaldt så vil ikke litium-ionene klare å trekke inn i anoden under lading. Da legger det seg som metallbelegg utenpå i stedet, og det ødelegger batteriet.

Bjørn: Har du sett at strømmen som trekkes fra ladestasjonen med iskaldt batteri faktisk går til batteriet og ikke til varming? Til sammen trekker jo kupevarme og batterivarme 12 kW maks.

Jeg opplever også at ved småkjøring, som vi gjør en god del av, så går det vanvittig mye strøm til batterivarming uten at det er til noen som helst nytte. Jeg skulle gjerne hatt full guffe på kupevarmen uten å varme batteriet. Det er først når jeg skal kjøre litt lenger distanse at jeg har nytte av batterivarming.

Jeg synes også at det er plenty med 30 kW regen. Jeg greier fint å ikke kaste bort energi på bremsing allerede ved 20 kW. Derfor hadde det vært fint å kunne sette et "target" for batterivarmingen, hvor den slår seg av automatisk.

Det burde også være mulig å slå batterivarming av og på uavhengig av kupevarmen ved hjelp av appen.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Harlex

Brukt rangemode en gang. Bergen-Hardangervidden... Kjørte uten rangemode tilbake og forbruket var mindre da.... Begrenset erfaring altså men foreløpig konklusjon er at rangemode ikke gir den helt store reduksjonen i forbruk og at det ikke er verd det ettersom jeg måtte knote litt med klimaanlegget som iallefall i begynnelsen ikke klarte å holde frontruten duggfri med rangemode...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Bjørn

Sitat fra: eledille på søndag 26. januar 2014, klokken 11:14
Så vidt jeg har forstått så er det slik at hvis batteriet er for kaldt så vil ikke litium-ionene klare å trekke inn i anoden under lading. Da legger det seg som metallbelegg utenpå i stedet, og det ødelegger batteriet.

Bjørn: Har du sett at strømmen som trekkes fra ladestasjonen med iskaldt batteri faktisk går til batteriet og ikke til varming? Til sammen trekker jo kupevarme og batterivarme 12 kW maks.

Jeg opplever også at ved småkjøring, som vi gjør en god del av, så går det vanvittig mye strøm til batterivarming uten at det er til noen som helst nytte. Jeg skulle gjerne hatt full guffe på kupevarmen uten å varme batteriet. Det er først når jeg skal kjøre litt lenger distanse at jeg har nytte av batterivarming.

Jeg synes også at det er plenty med 30 kW regen. Jeg greier fint å ikke kaste bort energi på bremsing allerede ved 20 kW. Derfor hadde det vært fint å kunne sette et "target" for batterivarmingen, hvor den slår seg av automatisk.

Det burde også være mulig å slå batterivarming av og på uavhengig av kupevarmen ved hjelp av appen.

Har prøvd noen ganger å lade i 10 min m 32A enfas, etter å ha sett beskjeden "regen disablet" (5- ute over natta) da får jeg 32km pr time m en gang, d må da si at all strømmen går til bat..?!  Jeg Kjører alltid i range mode.. som du sier så blir d jo tot. bortkastet å varme batteriet i 15 min for å så sette fra seg bilen igjen og all varmen forsvinner..
Og v langkjøring kommer jo varmen i bat. av seg selv etterhvert.. :) føler det blir bortkastet da og å svi av mange kw på å varme bat raskere.. du får d jo aldri igjen i form av regen uanz.. Og jeg klarer meg fint m 160kw effekt de første 15 min :P
Eneste gangen jeg ikke bruker range mode kan være mens jeg enda står tilkoblet, og vil ha kupen ekstra raskt oppvarmet.. :)
Helt enig i dette m at bat. varme og øko mode på kupe element burde vært mulig å kontrollere uavhengig av hverandre..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA