Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Til Alperittet, Stranda med Model S

Startet av Chlangum, onsdag 22. januar 2014, klokken 12:27

« forrige - neste »

Chlangum

Jeg tenkte å piske Tesla'en opp til Stranda i Sunnmøre for å få med meg årets alperitt 21-23 februar.
Ser at det er meget begrenset med lademuligheter den veien.

Er ganske nøyaktig 399 km fra huset mitt til Stranda (bor på Askøy utenfor Bergen). Den kan bli litt tøff på vinteren.
Kunne selfølgelig kjørt om Aurland men det er en good omvei. Spesielt siden jeg er på kurs fram til ettermiddagen på avreisedatoen i Haugesund. Så jeg får ikke kjørt serlig tidligt heller.

Noen som har tips på hvordan jeg kan klare turen?
Eventuelt noen som kan tillby ladelån på veien?

mvh

Christer
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

cra

Du kan f.eks. høre om Skitrekket på Utvikfjellet har en kontakt du kan få låne/leie en stund? Skitrekk bruker mye strøm, så det er gjerne tilgjengelig kontakter av ymse slag.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Kristian O

Ser at det har dukket opp en Type 2 ved Hotel Union i Geiranger. Må ha nøkkel fra resepsjonen, og der betalter man også ifølge ladestasjoner.no
Du burde kunne bygge opp litt buffer her, spesielt om du har dobbellader  :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

kjølholdt

jeg kjørte bergen gursken 2 juledag. kjørte konservativt hadde 12 km igjen når jeg kom frem. hadde da kjørt 375 km.Kan bli veldig spennende uten å lade. Men vi var 2 voksne og 3 barn pluss fullpakket bil.-
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

cra

Geiranger blir vel strengt tatt en omvei når en kommer fra Bergen; det kunne i alle fall ikke falle meg inn å kjøre den veien. Men Geiranger er for all del verdt et besøk, altså. Tror bare ikke det er elbil-pris på ferga, da det er ei "turistferge".
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

snurrehue

Sitat fra: cra på onsdag 22. januar 2014, klokken 13:24
Tror bare ikke det er elbil-pris på ferga, da det er ei "turistferge".

Du kommer deg uansett ikke til Geiranger på den tida av året da veien mellom Grotli (eller rettere sagt veikrysset mot Strynefjellet) og Geiranger er stengt for vinteren. Ferga er heller ikke i drift på vinteren.

Chlangum

Sitat fra: cra på onsdag 22. januar 2014, klokken 12:39
Du kan f.eks. høre om Skitrekket på Utvikfjellet har en kontakt du kan få låne/leie en stund? Skitrekk bruker mye strøm, så det er gjerne tilgjengelig kontakter av ymse slag.

Hmm

Det var kanskje ikke en dum ide.
Hadde jo passet perfekt å fått ladet noen km der!
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

valvolainen

Blir omveien over aurland lenger i tid enn lading på 22kW?
Ser ut til at det er ca. 8 mil eller noe slik ekstra, men 'kun' ~27 mil fra aurland til dit du skal.
Hvis du må stå i to timer på en 22kW lader, så er det jo kortere å kjøre via aurland.

Chlangum

Okey, fra begynnelsen:

Jeg starter 100% - 400km typical på batteriet fra Haugesund ca 1400, må mest sannsynlig innom Bergen hvis noen flere skal være med. Jeg har dobbeltlader og salto type 2 kabel men kun blått adapter.

Haugesund - Fyllingsdalen sønnico 140km - annkomst: 17:21 - Resterende på batteriet: 260 km
Lade en time hos sønnico ca 86 km/t (dobbelader) - Resterende på batteriet ved avgang (kl 18:21): 346km

Avstand til utvikfjellet hvis jeg får ladet der: 253 km
Ved ankomst utvikfjellet resterende på batteri (kl 22:29): 93km

Gjenstående km til destinasjon ca 101km
Beste fall kan jeg lade med 32 amp på skisenteret. 2 timer gir meg 75 km. Da skal jeg ha god margin.
Hvis de har kun rød kontakt og jeg klarer å grine til meg et adapter hos Tesla Bergen trenger jeg bare 1t20min med lading.

Klokkeslett ved avgang utvikfjellet: 00:29 (23:49 med rødt adapter)

Ankomst Stranda etter 101km: 02:03 (1:23)

Via Aurland:

Haugesund - Bergen: 3t21m 1400 - 1721: 400-140+86=346km
Bergen - Aurland     : 2t34m 1821 - 2055: 346-180=     166km (halvtimes lading Aurland 320 km
Aurland - Stranda    : 4t09m 2130 - 0139: 486-254=     232km ved ankomst Stranda kl 01:39

Kan sikkert korte ned ladingen både i Bergen og Aurland. La oss si ca 40 minutter totalt. Da er vi framme ca 01:00

Ingen tvil om at via Aurland blir det beste alternativet. Serlig siden det er kjekkere å kjøre enn å stå og lade på kvelden.

Hvis jeg blir å kjøre direkte fra Haugesund til Stranda blir via Aurland best uansett.

Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

bb

Basert på mine egne erfaringer av deler av strekningen (video #3) så vil jeg anbefale deg å kjøre via Aurland. Fra Haugesund via Bergen til Aurland er det under 300 km. Husk at du må trekke fra 22 km for ferge som Google regner med i kjørelengden. Du trenger ikke engang å kaste bort tid på å mellomlade i Bergen.

Bruk range mode under hele turen. Ligg i maks 80 km/t fra Haugesund til Bergen. Fra Bergen til Aurland kan du gi på litt mer når du ser at du har marginene.

Mine tidsberegninger:
- Start Haugesund kl. 14:00
- Ankomst Bergen kl. 17:00
- Tid i Bergen 30 minutter
- Ankomst Aurland kl. 20:00
- Lading Aurland i 1 time
- Ankomst Stranda kl 01:30
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

snurrehue

Sitat fra: Chlangum på torsdag 23. januar 2014, klokken 04:19
Avstand til utvikfjellet hvis jeg får ladet der: 253 km
Ved ankomst utvikfjellet resterende på batteri (kl 22:29): 93km

Gjenstående km til destinasjon ca 101km
Beste fall kan jeg lade med 32 amp på skisenteret. 2 timer gir meg 75 km. Da skal jeg ha god margin.
Hvis de har kun rød kontakt og jeg klarer å grine til meg et adapter hos Tesla Bergen trenger jeg bare 1t20min med lading.

Klokkeslett ved avgang utvikfjellet: 00:29 (23:49 med rødt adapter)

Noe som kan stikke litt kjepper i hjulene for alternativet uten Aurland:
bakkene opp mot Utvikfjellet kommer til å suge kW. Om man er så heldig at det er minusgrader på Vestlandet når du ferdes mot Alperittet, vil vel batteriet kjølne i løpet av ladetiden, evt må trekke en del strøm for å holde varmen slik at du får gleden av litt regen i bakkene ned mot Utvik.
Fra Utvik mot Stryn er veien stort sett grusom, smal og svingete, og du må være forberedt på mye gass og brems.
Fra Stryn må du nok en gang klatre noen høydemeter. Dernest er det litt klatring ut fra Grodås som vil suge litt batteri. Grei vei når du først har tilbakelagt denne stigningen. Så kommer du til Hellesylt og starter klatringen mot Strandadalen.

Så spørs det også om du klarer å få bilen nærme nok stikkontakten.

OleT

Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Voll1

OT!!  Mulig det oppfattes som å "banne i kirka"  ;) - men hva ville du ha brukt av tid med fossil-bil? Ville du ha vært framme kl 20:00 i stedet for kl 01:00 (6 timers kjøretid)?
Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

snurrehue

Sitat fra: Voll1 på torsdag 23. januar 2014, klokken 09:39
OT!!  Mulig det oppfattes som å "banne i kirka"  ;) - men hva ville du ha brukt av tid med fossil-bil? Ville du ha vært framme kl 20:00 i stedet for kl 01:00 (6 timers kjøretid)?

Strekningen ville da vært 48 mil, dvs ca 6,5-7 timer kjøretid. Å kjøre via Aurland tar ytterligere litt over 1 time i kjøretid. Så kommer ladetiden i tillegg. Si i beste fall 1 time ekstra som går med til lading, så er det rundt 2 timer forskjell i favør fossilbil.

Øyvind.h

Sitat fra: Voll1 på torsdag 23. januar 2014, klokken 09:39
OT!!  Mulig det oppfattes som å "banne i kirka"  ;) - men hva ville du ha brukt av tid med fossil-bil? Ville du ha vært framme kl 20:00 i stedet for kl 01:00 (6 timers kjøretid)?
Å kjøre fossilbil vil gå raskere, men det blir jo en avveining. Er det verd å tre tilbake til det forrige århundre og lide seg gjennom en tur i fossilbil for å spare tid?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA