Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

I3 og pendling

Startet av ali_ben, onsdag 22. januar 2014, klokken 08:24

« forrige - neste »

ali_ben

Mange som meg kjøper i3 for å kjøre til jobb med. Den er jo perfekt til formålet. Hvertfall inntil videre. Lave drivstoffutgifter, ingen bompenger, kollektivfelt, lav årsavgift osv. Rekkeviddeangsten er et tema. Hvertfall for de av oss som skal kjøre langt. Jeg har planer om å kjøre fra Moss til Oslo t/r hver dag. For meg blir det 65 km hver vei. Vi har plenty ladestasjoner på jobben så jeg regner med fulladet bil både om morgenen og når jeg skal hjem.

Hvis det er noen som er i samme båt som meg så er det fint om dere kan legge ut erfaringer om dette. Spesielt interessant er det jo nå på vinteren. Jeg tenker da på forhold som:

- Kjøreavstand til arbeidsplass, og om det er lading på arbeidsplassen
- Ladetilstand (SOC) ved ankomst arbeidsplass
- Hvordan batteriet påvirkes av køkjøring
- Hvor mye varmeapparatet trekker av strøm

Om det er noen som kjører samme strekning som meg så er det spesielt fint om de kan skrive noe om det.

Etter det jeg har lest så langt så har jeg ikke noe særlig forhånds-rekkeviddeangst, men det er alltid fint med noen erfaringer fra andre.

Jeg har for øvrig to kolleger med Leaf som kjører ca samme distanse som meg til jobb og de rapporterer om SOC på ca 25-40% ved ankomst arbeidsplassen nå ved minus 5 til 15 grader ute. Da kjører de helt vanlig og med 20 grader i kupeen.
BMW i3 levert 2. mai 2014

Vind

Jeg kjører mye kortere, har lading på jobb, men trenger den ikke.  Min korte erfaring er at det som påvirker køkjøring er varmeapperatet, derfor synker rekkeviddeindikatoren ganske raskt når man står i kø (med varmeapperat på) ( og den tror det er kø hele veien frem), med en gang trafikken beveger seg normalt går rekkevidden tilbake til normalt.  Om man har på Navigasjon så er rekkevidden mere nøyaktig (for da vet jo bilen hvor du skal).  Jeg har sammenlignet litt med en Leaf eier på jobben, og om rekkeviddeindikatoren på i3 er riktig (noe veldig mye tyder på at den er) så har ikke i3 dårligere rekkevidde enn en ny Leaf.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Kjell Leaf

Sitat fra: Vind på onsdag 22. januar 2014, klokken 09:15
Jeg kjører mye kortere, har lading på jobb, men trenger den ikke.  Min korte erfaring er at det som påvirker køkjøring er varmeapperatet, derfor synker rekkeviddeindikatoren ganske raskt når man står i kø (med varmeapperat på) ( og den tror det er kø hele veien frem), med en gang trafikken beveger seg normalt går rekkevidden tilbake til normalt.  Om man har på Navigasjon så er rekkevidden mere nøyaktig (for da vet jo bilen hvor du skal).  Jeg har sammenlignet litt med en Leaf eier på jobben, og om rekkeviddeindikatoren på i3 er riktig (noe veldig mye tyder på at den er) så har ikke i3 dårligere rekkevidde enn en ny Leaf.
Rekkeviddeindikatoren kan du ikke se på, bare batteriprosent gir et riktig bilde.
Tester har vist at Leaf går lenger enn i3, hvorfor er det så vondt for i3 eiere å svelge, og hvorfor er det så veldig viktig å være bedre enn Leaf for nen hver pris ? Nekte å tro på rekkeviddetester osv ? Lage sine egne konklusjoner for å gjøre den best i alt ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Thomas Parsli

Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 22. januar 2014, klokken 09:58
Tester har vist at Leaf går lenger enn i3, hvorfor er det så vondt for i3 eiere å svelge, og hvorfor er det så veldig viktig å være bedre enn Leaf for nen hver pris ? Nekte å tro på rekkeviddetester osv ? Lage sine egne konklusjoner for å gjøre den best i alt ?

Samme diagnose som på Leaf-forumet, hvis de som har en 2013-modell på død og liv prøver å få den bedre enn 2012-modellen; min bil er best.
Da blir det tom. en fordel å måtte åpne fordøren for å kunne åpne bakdøren ;)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

MortenH

Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 22. januar 2014, klokken 09:58

Tester har vist at Leaf går lenger enn i3, hvorfor er det så vondt for i3 eiere å svelge, og hvorfor er det så veldig viktig å være bedre enn Leaf for nen hver pris ? Nekte å tro på rekkeviddetester osv ? Lage sine egne konklusjoner for å gjøre den best i alt ?

Dette blir barnslig. Hold dere til saken!
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Øyvind.h

#5
Det ville overraske meg om ikke i3 går omtrent like langt som Leaf under en god del scenarier.
I3 har bare snaut 10% mindre tilgjengelig kapasitet i batteriet (18,et eller annet vs 21 for Leaf).
I3 er mindre og lettere enn Leaf, og virker mer finspisset ift forbruk enn Leaf.
At praktiske erfaringer viser at de går omtrent likt i noen situasjoner burde ikke komme som noe sjokk.

Ellers er vel også rekkevidde-indikatoren i i3 svært god, og totalt overlegen Leafs guessometer. Batteriprosent liker jeg selv også best, men for folk som bare vil sette seg inn og gkjøre er i3s rekkeviddeindikator et stort steg opp fra de fleste andre biler (ut fra det jeg har lest og erfart med Leaf).

For øvrig kanskje greit om videre svar i tråden omhandler det trådstarter spør om, ikke "min er større enn din", eller som her "min er like stor som din"  ;D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vind

#6
Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 22. januar 2014, klokken 09:58
Sitat fra: Vind på onsdag 22. januar 2014, klokken 09:15
Jeg har sammenlignet litt med en Leaf eier på jobben, og om rekkeviddeindikatoren på i3 er riktig (noe veldig mye tyder på at den er) så har ikke i3 dårligere rekkevidde enn en ny Leaf.
Rekkeviddeindikatoren kan du ikke se på, bare batteriprosent gir et riktig bilde.
Tester har vist at Leaf går lenger enn i3, hvorfor er det så vondt for i3 eiere å svelge, og hvorfor er det så veldig viktig å være bedre enn Leaf for nen hver pris ? Nekte å tro på rekkeviddetester osv ? Lage sine egne konklusjoner for å gjøre den best i alt ?
Herregud - her er noen hårsåre - eller veldig missunnelige.  Ja noen tester viser at i3 har dårlige rekkevidde enn Leaf (Auto Motor und sport som for Leaf også var helt urimelig), mange tester viser at i3er hårfint bedre pga lavere vekt, og noe annen teknologi. 

Her har jeg sammenlignet min kjøring i en uke med en kollega som har ny Leaf, og vi har konkludert med at rekkevidden ikke er dårligere på en i3 enn Leaf. 

Mitt inspill var da til Ali_ben, som spørr om rekkevidde fra Moss, og henviser til at han har en del koleger som kjører Leaf at han nok kan forvente omtrent det samme. 

Foreslår at man holder seg til sitt eget forum om man ikke har noe konstruktivt å komme med, og at man prøver å holde tråden.  Jeg anbefaler att ett svar som ikke hjelper Ali_ben, eller andre som ønsker å pendle med en i3 legges til en tråd der det hører hjemme.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

bromm

Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 22. januar 2014, klokken 09:58
Rekkeviddeindikatoren kan du ikke se på, bare batteriprosent gir et riktig bilde.

Hehe, der kom den første meldingen fra en Leaf-eier om at rekkeviddeindikator ikke kan brukes... Og det er jo helt riktig, altså i en Leaf. Jeg har kjørt begge bilene ganske mye - og Leaf har ikke noe i nærheten av en slik indikator som den som finnes i i3, bare så det er sagt  ;)

Thomas Parsli

Sitat fra: MortenH på onsdag 22. januar 2014, klokken 10:19
Dette blir barnslig. Hold dere til saken!

Nå skrev han da tross alt at:
"Jeg har for øvrig to kolleger med Leaf som kjører ca samme distanse som meg til jobb og de rapporterer om SOC på ca 25-40% ved ankomst arbeidsplassen nå ved minus 5 til 15 grader ute. Da kjører de helt vanlig og med 20 grader i kupeen."

Jeg tror "saken" var at man kan forvente omtrent samme rekkevidde som på en Leaf, hvis man ikke er alt for merkelojal -da går muligens bilen lenger...

Forøvrig er sitatet fra trådsvarer svaret på hans eget spørsmål: det er mer enn nok rekkevidde på i3 til å kjøre Moss-Oslo og du kan kjøre omtrent som du vil, bortsett fra noen få dager i året hvor du må kjøre litt økonomisk.

Om sommere er t/r (120km) uproblematisk på en lading, mens du på vinteren må kjøre til dels plagsomt økonomisk for å klare t/r.

Det er selvsagt mulig å kjøre bilen tom for strøm på strekningen, men du må virkelig gå inn for det (slik Top Gear gjorde med Tesla Roadster).

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

SE

Planen er å pendle 80km nesten daglig... Spent på resultatet og deler gjerne her.  Men må få bilen først da  ;D

ali_ben

Ja her var det mange gode og noen tildels morsomme svar. Jeg snakket litt med den ene Leaf-kollegaen min i dag og han sa at han til å begynne med kjørte veldig økonomisk - fordi han var usikker. Etter hvert ga han blanke og kjørte akkurat som han hadde kjørt tidligere med sin fossil-bil. Og med behagelig varme i bilen. Så de 25-40 prosentene kan regnes som minimum. Nå kjører både han og jeg veldig tidlig - før køen starter for alvor. Men det hadde vært fint om noen med kø-erfaring kan si noe om dette. Og ja gjerne Leaf-eiere også ;-)
BMW i3 levert 2. mai 2014

Vind

#11
I dag kjørte jeg 76 km i ganske grisete vintervær, og hadde 45 km (38% batteri) igjen i rekkevidde.

Du kan lese detaljer om turen i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10878.0.html

Så da ville jeg ikke vært bekymret med daglig pendling Moss-Oslo, selv om du ikke får fulladet på jobb kommer du fint hjem.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

ali_ben

Takk. Det var veldig gode nyheter. Ja det var veldig grisete vær i dag så den kjøreturen du beskriver var en høyst realistisk test. Lover godt for neste vinter etter som jeg ikke får bilen før til våren...
BMW i3 levert 2. mai 2014

Olsleaf

Var på Sulland Bil i Trondheim i går. Skal bestille prøvekjøring, bare for å ha gjort det. Selger sa de prøvde bil i -15 tur retur Støren (ca 9,2 mil), med 20 grader varme fra varmeapparat. Da de kom tilbake var det mellom 15 - 20% igjen. Altså konkluderer de med 10 mil i slik kulde.

Synes at BMWi3 er den første elbilen som ser ut som en helt vanlig bil, selv om den ikke er helt vanlig, og at denne ikke er bygd på en tidligere versjon av BMW, men bygd helt fra grunnen.

Spent på hvordan prøvekjøringa blir, og om jeg får lyst til å bytte fra IMiew  ;)
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Vind

Sitat fra: Terolsen på tirsdag 28. januar 2014, klokken 11:45
Spent på hvordan prøvekjøringa blir, og om jeg får lyst til å bytte fra IMiew  ;)
Jeg skal love deg at du får veldig lyst til å bytte fra en iMiev  8)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA