Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fellesdugnad - Ladekabelguide for dummies

Startet av 2mash, mandag 20. januar 2014, klokken 16:11

« forrige - neste »

2mash

Jeg prøver å lese om ladekabler, men blir gal av alle type1/2/3 mennekes blablabla...

Kan ikke dere som kan dette lage en guide utifra biltype, slik at vanlige folk kan forstå? :-)

Edit - dugnad! Dere som kan dette gir meg innspill, og jeg forsøker å forstå - og fletter det inn :-)

Eks.

Nissan Leaf
-------------

  • kan lade vanlig opp til 16A (32A om du har dobbeltlader innebygget)
  • standard kabel er 10A med Type 1/J1772-støpsel mot bilen, og vanlig støpsel i andre enden.
  • Bilde av Type 1/J1772-støpsel
    Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772
For å få mest mulig glede av din Leaf, bør du vurdere følgende kabler:
I tillegg bør du ha følgende overganger for å kunne benytte deg av 16A/32A på nye ladestolper:

  • kabel med type 1/J1772 kontakt (til bilen) og type 2 (til ladepunktet).
    Bilde av Type 2/Mennekes:
  • eksempel 2


---------------

Tror dere skjønner hvor jeg vil hen :-) På forhånd TUSEN TAKK !

Edit: oppdaterer etterhvert her, så får dere korrigere :-)
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

hma

#1
Hei,

Skjønner godt frustrasjonen din, alle betegnelsene gjør det svært forvirrende.
Skal prøve å redegjøre litt forenklet her, og jeg deler det opp i to begreper:

1) "Mode x" henspiller på den sikkerhetsmessige løsningen for ladingen

Mode1:
På de første elbilene var det ingen sikkerhetsutrustning i forbindelsen mellom nettstrømuttaket og bilen. På samme måte som du kobler vannkokeren til stikkontakten med en ledning.

Mode2:
For å øke sikkerheten kom ladekabler med "kladd". Denne sørger for at bilkontaken alltid er strømløs når den ikke er plugget inn. I tillegg gir den beskjed til bilen om hvor mye strøm man kan trekke.

Mode 3:
De nye ladepunktene (for vekselstrøm) hvor "kladden" er flyttet inn i ladestolpen. Den gir samme funksjon som mode 2, men brukeren kan bruke en mer lettvint kabel (uten kladd). Det er også mulig å få høyere ladefart.


2) "Type x" henspiller på kontakttypen

Type 1
Kontakten er navngitt og standarisert som "SAE J1772" og tilbyr lading med 1-fase. Denne kontakten er i hovedsak brukt på Nissan Leaf og iMiEV/C-Zero/i-On.
http://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772

Type 2
Kontakten er standarisert under "IEC 62196-2" og kalles for tiden "den nye elbilkonktakten. Den har også i flere sammenhenger fått navnet "Mennekes" etter produsenten Mennekes, men produsenten har også laget en rekke andre kontakter, ikke bare IEC 62196-2 type 2.
Type 2 kontakten tilbyr mulighet for lading over 3 faser og er dermed bedre og mer fleksibel enn type 1.
Kontakten brukes på nye elbiler som Tesla Model S, BMW i3 og VW e-up!
http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196


Noen praktiske eksempel
- Skal man lade en Leaf fra et Mode3 ladepunkt, trenger man en kabel med type 1 kontakt i den ene ennen (til bilen) og type 2 i den andre (til ladepunktet).
- Skal man lade en e-Up! fra et Mode3 ladepunkt trenger man en kabel med type 2 kontakt i begge endene. Her holder det med en kabel for 1-fase, siden bilens lader kun støtter 1-fase.
- Skal man lade en e-Up! fra en portabel Mode2 lader ("kladd") må denne ha type2-kontakt mot bilen og f.eks Schuko-kontakt til netttilkobling.
- Skal man lade en Tesla Model S fra et Mode3 ladepunkt, trenger man en kabel med type2-kontakt i begge endene, og gjerne en kabel for 3-fase, da bilens lader støtter dette.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

2mash

Takker! Da er vi igang!
Sitat- Skal man lade en Leaf fra et Mode3 ladepunkt, trenger man en kabel med type 1 kontakt i den ene ennen (til bilen) og type 2 i den andre (til ladepunktet).

Er det forskjellig kabel om man vil lade 32A vs 16A fra Mode3 - alt etter hva bilen takler?
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

hma

Sitat fra: 2mash på mandag 20. januar 2014, klokken 18:01
Er det forskjellig kabel om man vil lade 32A vs 16A fra Mode3 - alt etter hva bilen takler?
Det er samme type kontakter i begge endene, men en kabel som støtter 32A har tykkere ledere (6mm2) enn én som støtter 16A (2,5mm2).
Din Leaf Tekna med 6,6kW lader (smart å velge kraftigere lader forresten) trenger en 32A kabel med type 1 kontakt (mot bilen) og type 2 kontakt mot ladepunktet.

Om man har 32A uttak tilgjengelig hjemme, kan man også kjøpe en "hjemmelader" med (rød eller blå) industrikontakt for netttilkobling og type1 mot bilen. Slike hjemmeladere finnes både i stasjonær utgave og i portabel utgave.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Griffel

#4
Sitat fra: hma på mandag 20. januar 2014, klokken 18:17
Sitat fra: 2mash på mandag 20. januar 2014, klokken 18:01
Er det forskjellig kabel om man vil lade 32A vs 16A fra Mode3 - alt etter hva bilen takler?
Det er samme type kontakter i begge endene, men en kabel som støtter 32A har tykkere ledere (6mm2) enn én som støtter 16A (2,5mm2).
Din Leaf Tekna med 6,6kW lader (smart å velge kraftigere lader forresten) trenger en 32A kabel med type 1 kontakt (mot bilen) og type 2 kontakt mot ladepunktet.

Om man har 32A uttak tilgjengelig hjemme, kan man også kjøpe en "hjemmelader" med (rød eller blå) industrikontakt for netttilkobling og type1 mot bilen. Slike hjemmeladere finnes både i stasjonær utgave og i portabel utgave.

Kablen er også kodet, det betyr at dersom en har en 16 A kabel tilkoblet en bil med 32A lader og lader fra et 32A ladepunkt skal lading av seg selv begrenses til 16A.
Lade-effekten begrenses av "det svakeste ledd" enten det er kabel, lader, eller ladestasjon, uten at du som bruker behøver å tenke.

(Det er altså helt greit å bruke en 32A 3-fas kabel selv om du har en 16A enfas lader i bilen, men det du får er 16A enfas.
Det er også helt greit å bruke en en enfaskabel 16A på en Tesla med 3 faslader 32A, men det du får er da er også 16A enfas.
Derfor er det lurt å ha en kabel som passer med bilen.

Har du en 3 faslader 32A i bilen med 3fas 32A kabel og kobler deg til en enfas 16A ladestasjon får du også bare 16A enfas.)

Ha derfor en kabel med plugg i den ene enden som passer til bilen (Type 1 Japansk++, Type 2 Tesla og Europeisk), og Type 2 plugg i andre enden for å passe i moderne ladestasjoner, så er det bare å koble seg til uten å tenke.

Type 1 i bil:
Leaf
Trillinger
Ford fokus
De fleste plug in hybrider
Mia
Renault, Fluence og Kangoo
Type 1 er alltid enfas,
strømstyrke på kabel = Lader i bil

Type 2 i bil:
Tesla:              3-fas
BMW i3:          1-fas
VW e-up:        1-fas
Renault Zoe:  3-fas
Smart:            1-fas
+ alle framtidige fra EU
strømstyrke på kabel = Lader i bil
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Dersom en studerer disse 2 bildene fra min hjemmeside ser en at både prisforskjellen, og tykkelseforskjellen på 16 A vs 32 A kabel er minimal.

Kan derfor være lurt å velge 32A kabel selv om bilens lader kun er 16A. Da kan kabelen kanskje utnytte neste bil enda bedre.

http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Mode_3_type_2_til_type_1_ladekabel_for_lading_med_inntil_16A_fra_de_nye_ladestolpene
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA