Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Endring i pris fra 1/3 (stor navigasjon)

Startet av krl, mandag 20. januar 2014, klokken 13:15

« forrige - neste »

krl

Jeg lastet ned prislisten på i3 i slutten av desember. Der står det at stor navigasjon øker i pris fra 1/3 2014.

Men nå er allerede prisøkningen tatt inn -- lenge før 1/3. I følge forhandler betyr 1/3 at bilen må produseres før 1/3. Hvordan i alle dager skal en potensiell kunde vite dette? Jeg ville selvsagt bestilt noen uker tidligere for å spare 11-12.000.

Har noen andre her erfaringer med denne prisøkningen, og er den like hogd i sten som selgeren gir inntrykk av? Jeg vil si det er svært useriøst av BMW sentralt å endre prisene før datoen som er satt opp i prislistene!

Jorgensen

Det er vist en liten endring til også i ny prisliste:

2PA Låsbare hjulbolter som tidligere var Norsk Standard utstyr, er nå endret til tilleggsutstyr til kr 200,-



-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

LMOR

Dette er også diskutert i en annen tråd her etter nyttår. Det var absolutt ikke klart nok, men som du ser til venstre, endrer innholdet seg 3/14, ikke bare prisen. Innholdet følger ikke bestillingstidspunkt, men produksjonstidspunkt.

Ellers står det på alle prislistene:
"BMW Norge AS forbeholder seg retten til å endre priser og spesifikasjoner uten forvarsel"
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

krl

Vi var mer eller mindre klare for å bestille nå etter prøvekjøring, men denne typen uryddige prisendringer gjør det lite fristende å gå for en i-serie. Forhandlerne virker ikke å ha like stor kontroll over salgsprosessen som til vanlig (pga. mangel på informasjon fra BMW sentralt), så jeg er redd for at det kan dukke opp andre kjedelige overraskelser.

Jeg ser at BMW har tatt forbehold om prisendringer, men å fremskynde en allerede varslet prisendring blir litt i overkant useriøst.

LMOR

#4
Sitat fra: krl på mandag 20. januar 2014, klokken 14:11
Vi var mer eller mindre klare for å bestille nå etter prøvekjøring, men denne typen uryddige prisendringer gjør det lite fristende å gå for en i-serie. Forhandlerne virker ikke å ha like stor kontroll over salgsprosessen som til vanlig (pga. mangel på informasjon fra BMW sentralt), så jeg er redd for at det kan dukke opp andre kjedelige overraskelser.

Jeg ser at BMW har tatt forbehold om prisendringer, men å fremskynde en allerede varslet prisendring blir litt i overkant useriøst.

Du har nok rett i at det er en unormal salgsprosess rundt i3, men de mener ikke prisendringen er fremskyndet. Det er en dårlig beskrivelse av at innholdet endrer seg fra produksjonen 3/14, og at dermed vil prisen også endres. I UK ble denne misforståelsen oppklart allerede i November, men i Norge ikke før rundt juletider. Jeg trodde som deg at slik kan det ikke være, så jeg trodde BMW UK tok feil. Men både her i Norge og UK, "ryddet" de litt opp i forhold til at de som hadde bestilt, og som bestilte de neste +/- 2 ukene. Alle disse får 609 uavhengig av produksjonsdato. (men den detaljerte beskrivelsen i UK var klar allerede fra juli 2013: *Offered as a free of charge upgrade for all vehicles produced before the end of February 2014.)

Grunnen til dette surret var at 606 ikke var klar for levering før i mars, så for å ikke tape tid, så måtte den inkluderes i den minste pakken også.

Jeg ville ha vært like skuffet som deg, og tenkt samme tanker. Men hvis dette er grunnen til å kjøpe en annen bil en i3, så står nok alternativene nærmere for deg enn for meg. Jeg kjenner ikke samme godfølelsen i noen av dagens alternativer.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

krl

Sitat fra: LMOR på mandag 20. januar 2014, klokken 14:32
Jeg ville ha vært like skuffet som deg, og tenkt samme tanker. Men hvis dette er grunnen til å kjøpe en annen bil en i3, så står nok alternativene nærmere for deg enn for meg. Jeg kjenner ikke samme godfølelsen i noen av dagens alternativer.
Det står nok stort sett mellom i3 og en mer tradisjonell bensin-/dieseldrevet bil.. Ved kjøp av bruktbil vet man i det minste hva prisen på ekstrautstyret blir ;)

bromm

#6
Sitat fra: krl på mandag 20. januar 2014, klokken 14:55
Sitat fra: LMOR på mandag 20. januar 2014, klokken 14:32
Jeg ville ha vært like skuffet som deg, og tenkt samme tanker. Men hvis dette er grunnen til å kjøpe en annen bil en i3, så står nok alternativene nærmere for deg enn for meg. Jeg kjenner ikke samme godfølelsen i noen av dagens alternativer.
Det står nok stort sett mellom i3 og en mer tradisjonell bensin-/dieseldrevet bil.. Ved kjøp av bruktbil vet man i det minste hva prisen på ekstrautstyret blir ;)

Hvis du tar med i regnestykket at en "tradisjonell bensin-/dieseldrevet bil" koster fort 25.000 mer å drifte i året (før reduksjonen i vedlikeholdsutgifter er regnet inn) - så vil altså dette være snakk om en mindre detalj i mine øyne. Tenk heller på hvor mye mindre du får igjen for den gammeldagse bilen når du skal selge den... Det er altså anslått at 20-25% av nybiler vil være Elbiler på et tidspunkt lenge før du skal selge den, og da betyr det ganske enkelt at kundegrunnlaget for å kjøpe denne har droppet ned til tilsvarende 75-80% interesserte fra i dag - så du må bare innstille deg på at den er verdt mye mindre enn det du nå "taper" på at prisen på 609 går opp.

Jeg er også enig i at prislista kunne vært mer spesifikk på dette - men du får tross alt bilen i år, fordi BMW Norge har klart å få tak i nok biler. For noen uker siden kunne det se ut som at du måtte ha ventet til langt ut i 2015 - hvis du hadde ventet med bestilling helt til nå.... Og det har du jo ;)

Terondo

Og så er det heller ikke slik at BMW har satt prisen opp, men at introduksjonstilbudet gikk ut, og alt returnerte til sin opprinnelige pris.

Stiller meg likevel bak deg, når deg gjelder dårlig informasjon om dette. Det ville jo vært et godt trekkplaster for en selger å informere om de frister som var for dette, om det var slik at det var ønske om å selge en bil.

Jeg tror nok BMW i utgangspunktet hadde tenkt at dette tilbudet skulle dekke de som hadde vært støttende i tidlig fase, og allerede da "bestilt" bilen.

Det er uansett sure penger, om man kunne fått den rimeligere om man hadde bestilt før, men sånn er det jo med mye greier.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

krl

Sitat fra: bromm på mandag 20. januar 2014, klokken 15:13
Hvis du tar med i regnestykket at en "tradisjonell bensin-/dieseldrevet bil" koster fort 25.000 mer å drifte i året (før reduksjonen i vedlikeholdsutgifter er regnet inn) - så vil altså dette være snakk om en mindre detalj i mine øyne. Tenk heller på hvor mye mindre du får igjen for den gammeldagse bilen når du skal selge den... Det er altså anslått at 20-25% av nybiler vil være Elbiler på et tidspunkt lenge før du skal selge den, og da betyr det ganske enkelt at kundegrunnlaget for å kjøpe denne har droppet ned til tilsvarende 75-80% interesserte fra i dag - så du må bare innstille deg på at den er verdt mye mindre enn det du nå "taper" på at prisen på 609 går opp.

Drivstoff- og bomutgifter når neppe 15.000 kr i året for vår del, så sånn sett blir det nok et regnestykke som vipper klart i favør bensin/diesel. Vi vurderer som sagt ikke nybil mot nybil, men en enkel og grei brukt bensin/dieselbil mot en godt utstyrt elbil. Litt urettferdig, men uansett...

Godt mulig bensin/dieselbilen blir byttet ut igjen ganske raskt, da det dukker opp flere interessante elbiler fremover. F.eks. bekreftet en Volkswagen-forhandler i østlandsområdet at EL-Golf-en vil koste under 300.000 med ALT utstyr. Det var visstnok ikke offisielt ennå, men må si det høres lovende ut.

jaxry

#9
Det du beskriver her er akkurat det samme som jeg har opplevd, og som har gitt det å handle seg ny bil, for første gang, en bismak.
Jeg fikk prisliste i hånden 19. desember etter prøvekjøring. Selgeren forklarte at det var helt syk etterspørsel, og hvis jeg bestilte på daværende tidspunkt ville jeg kanskje få bilen om et år. Ikke ble det nevnt noe om at prislisten jeg da fikk ikke ville være gyldig (mtp at produksjon for leveranse i desember 2014 er lenge etter 03/14). Denne selgeren var av det tradisjonelle slaget, og grunnen til at bilselgere har dårlig rykte.
Neste selger var langt hyggeligere og mer imøtekommende, selv om oppfølging på epost var treg. Vi kom til et tidspunkt der han sa at hadde dette vært en fossilbil ville han nå gitt noen rabatter. Men det kan kunne han ikke nå, fordi BMW sentralt styrte alt.
Jeg bestilte meg bil, for noe mer penger enn opprinnelig planlagt da jeg satt i romjulen og førte opp ekstrautstyr ihht. gammel prisliste. Jeg valgte da å ikke ta med 609 pga. at et sted må grensen gå for avkrysning på utstyrslista. Etter en lang helg med grubling fant vi ut at bilen ville passe bedre med 609, da mange technoelskere sannsynligvis ønsker en slik bil, og de vil ha en dings som 609. MEN det gikk ikke an å endre noe på spec etter kontrakt var signert, selv om det er noen mnd til bilen produseres.
Jeg tror BMW ønsker å ha så streng kontroll med prosessen, og er så redd for å drite seg ut, at effekten blir salg av biler til kunder med litt bismak, evt ikke salg. Kjipt å sitte igjen med den følelsen. Kjøper jeg noen gang ny bil igjen, håper jeg det er med litt mer glede og spenning. Akkurat nå er jeg litt likegyldig (selv om jeg selvfølgelig tror det blir fantastisk å få en i3 på gårdsplassen).
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

leifm

Jeg sitter her med noe av den samme bi-smaken, desverre. Vi hadde sett oss ut en i3 med mye ekstrautstyr, 609 med stor skjerm og gledet oss veldig. Endelig mitt første ny-bil kjøp og jeg gleder meg "beyond"! :) Jeg tok så turen til forhandler i romjula og var klar til å signere kontrakt i forhold til kjøp. Før kontraktskrivingen kom jeg på å sjekke litt i forhold til mulige finansieringsløsninger da jeg ønsket å beholde min egen bank for kjøp. Ettersom det var sent på ettermiddagen 30.januar fikk jeg til svar av selger at det var helt greit å komme innom over nyttår igjen for å signere kontrakt og bestille. Et par dager senere er jeg så tilbake og får beskjed om at prisene nå var endret og at jeg måtte ut med godt over 10 lapper ekstra for samme bil jeg tidligere hadde fått et skriftlig tilbud på. Utrolig. De kunne her bare beklage seg men forsvarte seg med at deres eget skriftlig tilbud og muntlig lovnad nå ikke gjaldt da alt ble styrt sentralt og en prosess som de nå ikke hadde kontroll på lengre.

Dette synes jeg ble riktig pinlig ovenfor den lokale forhandleren, men spurte videre noen spørsmål vedrørende mindre skjerm og navigasjon for å komme innenfor budsjettet. Etter litt betenkningstid fikk jeg svelge den poteten og valgte så å begrense meg selv til en mindre skjerm da resten av funksjoner, etter nå muntlige opplysninger fra selger i butikk, ikke var særlig annerledes en for 609. 3D kart manglet men det var stort-sett det...

Jeg kan nå en ukes tid etter bestilling trygt si at forhandler innehar for lite kompetanse vedrørende eget produkt. Det er flere og til dels store forskjeller mellom business og professional navigasjonspakke foruten skjermstørrelse og 3D visning. Bla. fravær av dynamic range map + 609 har en langt mer avansert tegra-prosessor som da burde gi utslag på navigasjon og hastigheten her... (hvis noen har mer informasjon her ville jeg blitt meget takknemlig)

Dette blir så en slags bismak nr. 2 og ikke så greit å svelge. Når det er sagt er altså i3 likevel bestilt, jeg er fremdeles overbevist om at i3 er et meget godt produkt, men selve prosessen i forhold til kjøpet, valg av utstyr og veiledning fra forhandler gav en heller dårlig bismak. Jeg kan forstå at det for selger er mye nytt å sette seg inn i men her er det helt klart noe som ikke stemmer. Kommunikasjonen mellom BMW sentralt og forhandler blir rett og slett for dårlig samt at forhandler ikke setter seg godt nok inn i produktene sine. Bil terningkast 6, forhandler/bmw terningkast 2.. så langt, så får vi se hvordan det blir med oppfølging utover :/


-i3 i mai

LMOR

#11
Når det gjelder selgeres kompetanse, så er det min erfaring også dessverre, selv om noen her mener de kan mer om bilen enn oss som har lest "alt" som er skrevet... (Men det skal være i hvert fall 1 hos hver hovedforhandler som kan en del. Men ingen utenfor München kan alt om denne bilen, så det må bli mye feilinformasjon. Her på forumet også, fordi vi referer kilder som tar feil)

Heldigvis tar du feil i forhold til ECO routing på bilen. Skal du ha det som er nærmeste sannheten, så må du lese tysk. Det gjør jeg også i andre sammenhenger. Tyske bruksanvisninger og beskrivelser er som regel best. Tyskere (og nordmenn?) liker ikke slurv...

Dette er det du får med 606:

Navigationssystem Business
Routenplanung nach individuell festgelegten Kriterien, dynamische Routenplanung unter Einbeziehung aktueller Verkehrsmeldungen möglich, Bordcomputer mit erweiterter Funktionalität (Entfernung zum Zielort, voraussichtliche Ankunftszeit, etc.). integrierte Betriebsanleitung, elektronisches Serviceheft, BMW Service Historie.
BMW i spezifische ConnectedDrive Dienste: ECO PRO-Routing, Anzeige von Ladestationen, Reichweitenassistent.
Bedienung über iDrive Controller mit Direktwahltasten, länderabhängig 6 oder 8 frei programmierbare Favoritentasten, feststehendes 6,5" Display mit 800 x 480 Pixel Auflösung, Pfeildarstellung, Kartendarstellung nord- und fahrtweisend sowie perspektivisch. Steuerung der Navigationsfunktionen über Spracheingabe, nur in Verbindung mit Comfort Paket und Komforttelefonie mit erweiterter Smartphone-Anbindung, möglich.
Im Umfang Comfort Paket Advanced enthalten.

Det du ikke får er som du sier er 3D og satelittbilder, og touch på iDrive, 20Gb med plass til musikk,osv:
Festplattengestütztes System inklusive 20 GB Speicher, z.B. für Audiodateien.
3-D-Darstellung und Satellitenbilder, intermodales Routing zur Reiseplanung mithilfe öffentlicher Verkehrsmittel,
Feststehendes 10,2"-Vollfarbdisplay, 1280 x 480 Pixel Auflösung.
iDrive Controller mit erweiterter Funktionalität und Touch-Oberfläche, Ring Mittelkonsole beleuchtet,
3 Tasten (Menu, Back, Option), 2 Wippen (Media/Radio, Telefon/Navigation).

Det siste i kursiv kan det være at du får. Jeg har ikke sett en iDrive til Business.
Men jeg "tror" menyene på 609 er i 3D og ikke på 606. Veldig nyttig :-)


Den engelske som du ikke kan stole like mye på sier omtrent det samme:
Business:
Operation by iDrive with direct-selection buttons and 8 programmable Favourites Buttons. Fixed 6.5" display with 800x480-pixel resolution. Arrow pointers, north-up, direction of travel and perspective map displays. Includes functionality of option 663, BMW Professional Radio (with MP3 playback capability). Navigation data on integrated memory. Double tuner with RDS / TMC. USB interface for map-data updates. Voice control of the navigation functions also possible in conjunction with option 6NS.
BMW i ConnectedDrive Services for Navigation include:
- Range Assistant
- Standard Range Map
- Electric ECO route
- Static and Dynamic Charging Station search

Pro:
Sophisticated multi-media interface (MMI) utilises a new Intel processor for 'fast start' processing speeds, screen loads and page transitions. Features unique BMW i graphics
Operation by choice of direct-selection short cut keys, 8 programmable Favourite buttons, Voice Control or iDrive. Includes the latest generation iDrive Touch Controller with a touch sensitive pad located on the rotary dial which allows written character entry that includes telephone numbers and address information. Fixed 10.2" widescreen display with 1280x480-pixel resolution.
Hard disc drive (HDD) system with integrated Owner's Handbook, electronic service booklet and BMW Service history as well as 20 GB memory available for uploading and storing data such as audio files. Split-screen viewing allows parallel display of information with extended contents available including BMW Online 'widgets' such as a digital clock. Includes functionality of BMW Professional Radio (with MP3 and DVD playback capability) and double tuner supporting RDS/TMC data.
Route planning by individually defined criteria including ECO PRO route. Intelligent Route-ahead Assistance informs the driver of the most efficient driving style by anticipating the road conditions ahead. Multiple map views include arrow pointers, north orientation, direction of travel and perspective view with a choice of two coloured map modes, traffic map, satellite images and 3D city models. Integrated toolbar menus and pie charts allow access to various functions without having to deviate from the map screen. On-board computer adds extended functionality including distance from destination and estimated time of arrival.
Real Time Traffic Information (RTTI) is supported in combination with option code 6AM which displays highly-accurate traffic flow information in an easily interpreted colour-coded scheme, on both traffic and coloured map modes.
BMW i ConnectedDrive Services for Navigation include:
- Range Assistant
- Dynamic Range Map
- Electric ECO route
- Static and Dynamic Charging Station search
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

leifm

Takk for svar lmor. Ser ut som om(her leses tysken) at den dynamisk rekkevidde vises og at kartfunksjon kan være i perpektiv men uten 3d på mitt valg men at planlegging via offentlig transport ikke er med samt 3d funksjoner. (Dette har jeg i dag via Googlemaps på en note2 megatelefon :) Det andre jeg gjetter meg til er at det ikke er split screen på mindre display. Touch i knappen har jeg lest delte meninger om, men har comfort pakke og håper mikrofon-input kan hjelpe noe :) Tror egentlig det blir helt greit da så får jeg spille høy musikk over resten av fjøla med hk-valget :)

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk

-i3 i mai

LMOR

Jeg tror også det går helt greit. De kan ikke selge 606 med noe som begrenser det unike med i3. Jeg bruker stort sett alltid split screen, og da et det en 606 + en liten skjerm til :-)

Slik har det vært lenge på BMW. Det er mange som ikke vil bruke penger på en av de dyreste opsjonene.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

jaxry

Min forhandler forklarte at forskjellen var størrelse på skjerm og 3D-visning. Perspektivvisning vil man få på business. Jeg skal klare meg med tilkobling av tlf for avspilling av musikk.
Ift at menyene vises i 3D i 609, hvilke fordeler gir dette?
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA