Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første dager i en i3, og litt om utstyret

Startet av Vind, mandag 20. januar 2014, klokken 12:17

« forrige - neste »

LMOR

Til info, som du eventuelt kan opplyse BMW forhandleren om, så sier leverandøren av kabelen, som er en av verdens største produsenter:

• Reclosure–if your car can be charged, it will be charged–guaranteed (litt artig garanti - bedre enn Tesla :-))
• Rugged Enclosure–takes the beating of daily use for the life of your car   (litt mer enn 2-3mnd :-))
• Outdoor rated
• UL Listed Outdoor Rated (NEMA 4) enclosure

Og NEMA 4 sier:

Watertight (weatherproof). Must exclude at least 65 GPM of water from 1-in. nozzle delivered from a distance not less than 10 ft for 5 min. Used outdoors on ship docks.

Som er ca 300liter per minutt fra en hageslange fra 3meters avstand. (totalt 1500liter vann på 5min). Tviler sterkt på at det kan skje inne i boksen foran?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

østfolding


Sitat fra: LMOR på fredag 14. februar 2014, klokken 22:48
Til info, som du eventuelt kan opplyse BMW forhandleren om, så sier leverandøren av kabelen, som er en av verdens største produsenter:

• Reclosure–if your car can be charged, it will be charged–guaranteed (litt artig garanti - bedre enn Tesla :-))
• Rugged Enclosure–takes the beating of daily use for the life of your car   (litt mer enn 2-3mnd :-))
• Outdoor rated
• UL Listed Outdoor Rated (NEMA 4) enclosure

Og NEMA 4 sier:

Watertight (weatherproof). Must exclude at least 65 GPM of water from 1-in. nozzle delivered from a distance not less than 10 ft for 5 min. Used outdoors on ship docks.

Som er ca 300liter per minutt fra en hageslange fra 3meters avstand. (totalt 1500liter vann på 5min). Tviler sterkt på at det kan skje inne i boksen foran?

Takk. Skal gjøre det.

Kvalitetslader ass! :)

LMOR

Flott, regner med at det er en annen grunn til det eventuelle problemet, og noen har funnet på en dårlig forklaring.
Hvis ikke, så blir dette dyrt for noen :-)

Ikke sikkert at forhandleren vet hvem som har laget kabelen:

Setting Standards in Safety and Reliability - ClipperCreek's products are the Gold Standard in the EV Charging industry.
Reliable Charge Every Time - innovative features that always work
Safest - many generations of independent, safety laboratory certified products
Hassle free performance every day. Millions of EV miles charged by ClipperCreek.
Choose the most respected name in the industry
Clipper Creek
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Terondo

Dette er faktisk en av de elementene selgeren min snakket med meg om i dag. I følge han er laderen IP44 sertifisert, som vil si at den tåler vann, men er ikke vanntett. Det kan regne med det vil på den, men den må ikke ligge i en dam. Frunk er ikke vanntett, men det kommer ingenting inn når det regner, men om man høyttrykkspyler bilen, eller kjører i en svær dam, vil det komme vann i frunk, men man kan fint lagre laderen der, siden oppbevaringsboksen er drenert. Bare ikke oppbevar saker og ting som ikke tåler noe vann, for vann kan, og vil komme inn der, på et eller annet tidspunkt.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

morroa

Har idag en Think (2008 mod) med ladder som er IP44 godkjent. Denne er ganske lik den som følger i3. Min ladder tåler ikke så mye vann. Har dessverre måtte skifte ladderen 1 gang på grunn av at den ble litt for våt.

Jeg ville forvente at en ladder til en elbil burde være IP67 siden bilen må stå ute til lading også?
BMW i3 - aug 14
Think City 2008 model. ca 68´- Solgt aug 14
Sykkylven

lillemarius

Kjøpte en ekstra lader fra Mennekes, mode 2 med schuko maks 13A. Denne er klassifisert IP67. Skal ha den liggende i bilen og ha orginalladeren hengende hjemme slik at jeg slipper pakke opp og ned lader hver gang jeg skal lade hjemme. (Dette fordi jeg må vente minst et halvårstid med å montere ladestasjon pga byggearbeid.)

LMOR

Sitat fra: lillemarius på søndag 16. februar 2014, klokken 11:34
Kjøpte en ekstra lader fra Mennekes, mode 2 med schuko maks 13A. Denne er klassifisert IP67. Skal ha den liggende i bilen og ha orginalladeren hengende hjemme slik at jeg slipper pakke opp og ned lader hver gang jeg skal lade hjemme. (Dette fordi jeg må vente minst et halvårstid med å montere ladestasjon pga byggearbeid.)
Tviler på at BMW har bedt ClipperCreek om å lage en lader som er dårligere enn OEM laderen de leverer, som altså er NEMA 4. Denne laderen koster i USA bare halvparten av det den koster i Norge.
Jeg mener at det ikke er mitt problem hvis BMW har laget en lader som ikke tåler regn.
Den tåler selvfølgelig ikke å ligge i vann, men NEMA 4 er bedre enn IP44. (hvorfor de skriver IP44 vet jeg ikke).
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Skipp

Denne diskusjonen hører vel hjemme i en annen tråd?

LMOR

Sitat fra: Skipp på søndag 16. februar 2014, klokken 21:52
Denne diskusjonen hører vel hjemme i en annen tråd?
Egentlig enig i det. Men det kom opp pga av noe som ble sagt om laderen ved overlevering av ny bil, så det er litt i gråsonen, og det gjelder oss alle.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Tinhlevan

Etter 4 dager med i3 blir det dessverre verkstedet neste-:(
Product Genius mente det måtte være feil på Sim-kortet, og da må det demonteres en del ting gitt. Uflaks rett og slett, har ikke hørt om andre med lign. feil.

LMOR

Sitat fra: Tinhlevan på tirsdag 18. februar 2014, klokken 17:58
Etter 4 dager med i3 blir det dessverre verkstedet neste-:(
Product Genius mente det måtte være feil på Sim-kortet, og da må det demonteres en del ting gitt. Uflaks rett og slett, har ikke hørt om andre med lign. feil.
Da var min mistanke riktig. Hadde ikke så stor tro på at dette var en software feil.
SIM kort burde vært forbudt i denne typen løsninger. Det burde vært integrert i en chip loddet på kortet. Har hatt mye problem i diverse overvåknings/alarm/trådløs mobil rutere osv med SIM kort. Over tid så blir det feil pga korrosjon eller at fjærene som presser SIM kortet blir svakere osv., og det kan være feil fra start på selve SIM kortet som BMW får. En av SIM kort leverandørene laget f.eks. en serie som var for tynne, og som dermed ikke fikk god nok kontakt.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Sirka

Hvor sitter dette kortet fysisk - siden det er såpass jobb å demontere?
- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

LMOR

Sitat fra: Sirka på tirsdag 18. februar 2014, klokken 20:27
Hvor sitter dette kortet fysisk - siden det er såpass jobb å demontere?
Ser ut som den sitter mellom setene, under oppbevaringsrom osv.

Det ser også ut til at denne delen skal byttes ut fom mars produksjonen. Det kan ha med USA å gjøre, men det kan også være at de har funnet en svakhet...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Ser også at skjermen foran føreren og HIFI-forsterkeren byttes ut fra mars produksjonen...

Får håpe det ikke er noe vi som får før går glipp av/får problemer med.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Tinhlevan

Sitat fra: LMOR på tirsdag 18. februar 2014, klokken 18:31
Sitat fra: Tinhlevan på tirsdag 18. februar 2014, klokken 17:58
Etter 4 dager med i3 blir det dessverre verkstedet neste-:(
Product Genius mente det måtte være feil på Sim-kortet, og da må det demonteres en del ting gitt. Uflaks rett og slett, har ikke hørt om andre med lign. feil.
Da var min mistanke riktig. Hadde ikke så stor tro på at dette var en software feil.
SIM kort burde vært forbudt i denne typen løsninger. Det burde vært integrert i en chip loddet på kortet. Har hatt mye problem i diverse overvåknings/alarm/trådløs mobil rutere osv med SIM kort. Over tid så blir det feil pga korrosjon eller at fjærene som presser SIM kortet blir svakere osv., og det kan være feil fra start på selve SIM kortet som BMW får. En av SIM kort leverandørene laget f.eks. en serie som var for tynne, og som dermed ikke fikk god nok kontakt.


Jeg får håpe for min egendel(og andre) at det bare er engangstilfelle. Ellers kan det bli flere turer til verksted. Om de ikke finner en løsning da!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA