Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye (vampire) drain har du på din bil?

Startet av Lygren, søndag 19. januar 2014, klokken 23:04

« forrige - neste »

Lygren

Da det dessverre etter 4mnd ikke har blitt foretatt noe endelig fra Tesla mht drainproblematikken på min bil ser jeg meg dessverre nødt til å formulere en klage til forbrukerrådet.

Min bil har siden overlevering tappet 1-3KM rekkevidde pr. time i følge instrumentpanelet. Dette gjelder både rated og typical, men for ordens skyld ber jeg de som svarer angi rated for at vi skal forholde oss til samme beregningsmetode.

Vennligst snitt for maksimalt 24 timer og uten tilkobling til elnettet.

Tappingen går noe ned etterhvert, slik at det normalt tappes rundt 30KM per døgn. Tappingen går sannsynligvis ytterligere ned etter første døgnet, men da bilen er i daglig bruk er dette av liten relevanse for min del.

Jeg har for øvrig også basert på tips fra det amerikanske Tesla-forumet:

1. Slått av energy saving, rebooted systemet, slått på energy saving og dernest rebootet systemet på nytt.
2. Slått av mobil tilkobling.
3. Sjekket av bilen virkelig er i "deep sleep", hvilket den er.
4. Holdt FOB (nøkkelen) langt unna bilen.

Bilen har vært på service, der Tesla selv hevder den i snitt fra 1.-20. November kun bruker 3,2KM i snitt per døgn basert på data de har hentet ut fra bilen. De henviser til forskjell i beregning mellom "kald" og "varm" bil for de tallene jeg ser i panelet. Jeg har bedt om selv å få dataene slik at jeg kan verifisere denne påstanden / beregningen fra Teslas hold uten hell.

Videre har Tesla lovet å kjøre en ekstern sammenligning mellom min bil og to andre biler, men dette begynner å drøye såpass at jeg lurer på om det faktisk vil gjøres...

Spørsmålet mitt er derfor; ser dere andre tilsvarende differanser på "kald" og "varm"? Hvis dette gjelder for alle er jo saken grei, men hvis det kun gjelder for meg mener jeg noe er feil på min bil.

Takker på forhånd for at du stemmer!!

19quiz76

Burde kanskje også legge inn paramteret "Energy Save Mode" - on eller off?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

HKS

Noen som vet hvilken frekvens i Europa fob'en bruker?

Har sett på andre biler at enheter som for eksempel værstasjoner kan tømme batteriet på bilen.
Tesla Model 3 Long Range

OleJA

#3
Hadde tilsvarende problem med min etter en software oppgradering. Da måtte en fra Tesla HQ logge seg inn på bilen å fikse opp noe som 'hang' via fjerndiagnose. Fikk aldri noen eksakt forklaring på hva de hadde gjort, men det ble bra. Har inntrykk av at bilen min nå mister opptil 10-12km det første døgnet. Deretter blir det betydelig mindre, kanskje omkring 4 for påfølgende døgn. Dette er kanskje pga temp effekten Tesla nevner?

AndersinOslo

Forstod ikke helt pollen din.

Min typical falt fra 299 til 277 på seks dager, stod ikke tilkoblet, minus 10 til minus 5.

Var mer enn jeg hadde forventet?
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Jejl


D.O

Jeg tror batteriet mister effekt i kulda. Den er der fortsatt, men visningen går ned raskere. Og motsatt når man lader/varmer batteri. Jeg har i allefall merket meg at bilen når den varmer batteriet (trekker strøm fra umc, men 0 kmt) så øker kjørelengden i displayet raskere enn det lar seg gjøre på 13A. Så jeg tror den kompanserer rekkevidden etter temp på batteripakken.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Lygren

Skulle sikkert skrevet at energy saving må stå på, men det antar jeg vel de fleste har slått på? :)

Ser de fleste har ingen eller opp til 0,5km / t. Dere som har valgt 1KM eller mer pr. time, kunne dere bekreftet at dere har slått på energy saving?

Kilroy

Beklager, jeg var litt kjapt ute og trykket feil på avstemningen, får ikke til å endre den heller, stemte på 1-1,5 KM /t, men ligger egentlig på opptil 0,5km /t. Kjører ikke energisaving.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

JWinterburn

Min har gått fra 94 km til 89 på 2 timer............. Kommer jeg meg hjem tro??


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

JWinterburn


Ser ut som den roetbseg utover dagen..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

Også_Øyvind_H

Skalaen blir vel kanskje litt grov (alltid noen som klager... :) ), men normalt tap med energy saving på er vel et sted mellom 0.15 og 0.20 pr time (rated km)?
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

stjernen

Sitat fra: JWinterburn på mandag 20. januar 2014, klokken 17:40

Ser ut som den roetbseg utover dagen..


Sent from my iPhone using Tapatalk

OT, men min app har ikke "Standard,Max range". Har du en annen app en meg?

fonberg

Min har mistet 6 tkm på 20 timer i ca -6, med Energy saving avslått. Dvs. 0,3 tkm/t i snitt.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

JWinterburn


Sitat fra: stjernen på mandag 20. januar 2014, klokken 18:58
Sitat fra: JWinterburn på mandag 20. januar 2014, klokken 17:40

Ser ut som den roetbseg utover dagen..


Sent from my iPhone using Tapatalk

OT, men min app har ikke "Standard,Max range". Har du en annen app en meg?
har hatt samme app hele tiden :) kansje du har en oppdatering liggende på lur?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA