Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fordeler med dobbeltlader?

Startet av BMW850, søndag 19. januar 2014, klokken 05:43

« forrige - neste »

BMW850

Starter en tråd på dette. Virker litt uklart om denne er nødvendig eller ikke. Selvfølgelig er dette avhengig av kjøremønster. Greit å få gode argumenter istedet for å bare kjøpe det for sikkerhets skyld...

Altså, gode argumenter for å kjøpe dobbeltlader ER:
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

RaBalder

Hvis ledningen og strømkilden du kobler inn på bilen er "stor" nok, så lader du dobbelt så fort med dobbeltlader.

satheesh.net

#2
... å kunne lade dobbelt så raskt.

Tid er noe man aldri får nok av i dagens samfunn. Jeg for min del ønsker å bruke tiden til noe mer spennende enn å se på maling tørke - å kjøre bilen f.eks. ;)

For og imot dobbeltlader virker som et ømt tema, noe som har blitt diskutert i en mengde tråder allerede. Igjen; personlig synes jeg å lade raskt er én av de viktigste mulighetene på en el-bil.

BMW850

#3
Mulig jeg var litt uklar. Vet at man lader dobbelt så fort men har forstått at det er noen forutsetninger med tanke på tilgjengelig effekt for at lader II skal slå inn. Tenker også på hvor/hvilke ladestasjoner man har nytte av dobbeltlader. Fremtiden, utbygginger og ved reise utenom SC- nettverk i Europa f.eks.

Selv har jeg fått lagt til dobbeltlader da jeg overhodet ikke ønsker å vente to timer hvis det holder med en. Det mest normale blir nok å lade over natten ved reise og da holder det sikkert med 16/32A. Ved hjemmelading er det vel sjelden bruk for dobbeltlader? Iallefall med 230V  ???
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Øyvind.h

#4
Som Sateesh nevner er dette godt gjennomdebattert her på forumet, men skal man oppsummere her svært kort blir min liste:

- Vi snakker elbil - Hva er viktig i dette markedet? Rekkevidde og ladetid! Optimal ladehastighet er noe av det første utstyret du legger til! Pri 1!
- Salgsverdi - biler med optimal ladehastighet har langt større kjøpergruppe i bruktmarkedet
- Høy pris for ettermontering - dropp dobbeltladeren så sørger du for størst mulig verditap ut av døra
- Dobbeltlader gjør bilen mer anvendelig for meg. Fungerer knall som rekkeviddeforlenger på flere turer jeg har behov for å ta
- Prisen for dobbeltlader er peanuts :)
- 22kW punkter er spådd å poppe opp "over alt", noe som begynner å bli godt synlig. Flere aktører slenger opp haugevis rundt omkring, og mange på hver plass. Bare i Danmark ble det nettopp varslet 150 nye 22kW punkter fra en enkelt leverandør....

Backup er litt søkt argument (og promille sannsynlighet for), men jeg har hørt om brukere som har fått feil på intern lader i bilen, og derfor blitt kuttet til enkeltlader-hastighet. Har man enkeltlader og laderen går i stykker står man med null lading.

I mitt hode eksisterer ikke alternativet enkeltlader annet enn om man skal ha en ganske ribbet 60 eller 85kWh hvor man må gjøre kraftige prioriteringer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Epleskreller

#5
Skal du lade med UMC vil ikke dobbeltlader gjøre noen forskjell ideelt sett. Det kan likevel være noen software-begrensninger på maks strømtrekk fremdeles. Forhåpentligvis vil dette rettes på.

Har du ladestasjon med 400V trefase 32A, da kan du lade dobbelt så fort som en med enkeltlader.

Det var også en som rapporterte at laderen ble mer fintfølenede ovenfor strømkilden da dobbeltlader ble etterinstallert. Usikker på om det er felles for alle med dobbeltlader.

jeg har kun enkeltlader og har enda ikke benyttet fullt ut kapasiteten i den. Dvs jeg har kun brukt vanlig stikkontakt og superlader og kjørt snart 13k km på 4 mnd. Fordelen med  dobbeltlader vil være på tur om du er nødt til å lade underveis på en type 2 ladestasjon, da blir plutselig 11kWh litt tregt. Det er håp om at det skal komme mange slike ladestasjoner etter hvert.  Det er altså de med 32A400V man vil merke forskjell på.

Selv har jeg kun enkeltlader, usikker på om jeg ville valgt dobbeltlader i dag.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Hyperstress

I tillegg til det som er nevnt: En bør kjøpe dobbeltlader slik at personen bak deg i køen ikke skal behøve å vente dobbelt så lenge på tur.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Cirion

Sitat fra: Hyperstress på søndag 19. januar 2014, klokken 08:55
I tillegg til det som er nevnt: En bør kjøpe dobbeltlader slik at personen bak deg i køen ikke skal behøve å vente dobbelt så lenge på tur.
Høres ut som ladestasjons mentalitet fra en som er vandt med å sitte i ladekø...

Har man parkert, spiller det da ingen rolle hvor lenge man står der. Type2 settes opp på parkerinsplasser og det settes gjerne mange av gangen.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Maartensommer

Dobbelt så mye som kan gå galt/feil...... :)

Philip Marlowe

Vi er jo i elbilalderens begynnelse. Jeg regner derfor med at det vil bli etablert mange slike anlegg som ved Vulkan Mathallen. Da vil forskjellen være ca 80 km/t med dobbeltader mot ca 40 km/t med enkeltlader. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11009.0.html.

Jeg antar at for de fleste så er ikke dobbeltlader så viktig for hjemmeladingen, men jeg kan ikke skjønne annet enn at når man er på tur, langt hjemmefra, og ikke skal overnatte, så må jo dobbeltlader være veldig kjekt.  ???
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Havebigfun

Sitat fra: Maartensommer på søndag 19. januar 2014, klokken 09:13
Dobbelt så mye som kan gå galt/feil...... :)
-eller er det omvendt- Redundans skaper trygghet da det er fare for at ting man trenger svikter. Jeg vet det ikke positivt men håper bilen lader med den andre laderen om den første svikter.

smurf

Det er sikkert lurt å tenke igjennom kjøre-/bruksmønster og hva som passer for deg. Jeg har landet på enkeltlader da jeg kan lade hele natta hvis jeg er hjemme (vanlig stikk eller 16A 400V 3 fase). På tur vil der være mest aktuelt med hurtig DC lading (supercharger, chademo, combo) hvor man kan få full tank på 30 min- 1 time. Semihurtig lading som uansett vil ta x timer vil være lite aktuelt.
Tid er viktig i dagens samfunn og vi får jo håpe at det kommer enda flere SC, chademo og combo ladere. Kan jo lese selv på Transnova sine sider. Ser lovende ut. Og så får vi håpe Tesla snart kommer med en CCS/Combo adapter.
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

Bjørn

Jeg har enkeltlader.. Og angrer bittert..!  :-\ Prøvde å få det omgjort før bilen kom, men ble for sen..
Som den gnier'n jeg er så gjør det vondt hvær gang jeg står på en 22kw plass, og reiser derfra m halvparten jeg *kunne* fått..  ::)

Epleskreller

Sitat fra: Bjørn på søndag 19. januar 2014, klokken 12:00
Jeg har enkeltlader.. Og angrer bittert..!  :-\ Prøvde å få det omgjort før bilen kom, men ble for sen..
Som den gnier'n jeg er så gjør det vondt hvær gang jeg står på en 22kw plass, og reiser derfra m halvparten jeg *kunne* fått..  ::)

står du ofte på 22kW-plasser?

Jeg tenker som smurf, på tur vil det være SC, combo eller chademo som gjelder. Disse gir vel maks 130kw, 75kw og 50kw om jeg har forstått det rett.

Er dobbeltlader ekte redundans? Vil motsatt lader virke om den første feiler?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Øyvind.h

Kanskje folk burde lese hva trådstarter spør om :) ?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA