Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det er planlagt en konkurrent til Model X fra Audi

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), fredag 17. januar 2014, klokken 23:42

« forrige - neste »

ElFinn

Spennende!
Men omtrent dobbelt så dyr som TMX :(

Blir interessant å vite hvor stort batteri de må ha i en Q7 for å komme opp i 430miles (692km) range! 150 kwh?

JohanH

Tror det når jeg ser det for å si det sån. Personlig tror jeg dette er feilrapportering og kanskje er det en plug-in hybrid de snakker om (tenk Outlander PHEV).


Sent from my iPad using Tapatalk

valvolainen

Dette er jo utrolig spennende hvis så er tilfelle.
70 mils rekkevidde er ganske ekstremt.

takktakk

Rekkevidden antyder vel at dette neppe er en helt elektrisk bil. Samtidig tror jeg Audi har et voldsomt behov for å komme på kartet her. De holder på å bli frakjørt av både BMW og ikke minst Tesla i dette segmentet. For om lag ett år siden forsøkte Audi å latterliggjøre Teslas lansering. I dag er latteren stilnet, og noe må gjøres.

Hva de komme med synes jeg fortsatt er spennende. At de før eller siden kommer med noe er helt sikkert.

Tviler på en Q8 e-tron lansering i klar for markedet i 2015. Da tror jeg vi allerede hadde sett bilen. Gir det maks et halvt år før jeg tipper det skjemaet under ingen omstendighet kan nås.
P85+ Levert i uke 37 2013 - Solgt
90D Levert høsten 2015


sigurdi

#6
Sitat fra: Finnøy på tirsdag 04. februar 2014, klokken 16:55
Her kommer mer realistiske detaljer:
http://www.greencarreports.com/news/1090115_targeting-tesla-model-x-2017-audi-q8-e-tron-all-electric-crossover-utility

Flott at andre merker også kommer med elektrisk, men det store spørsmålet er om det ikke er litt seint med 2017.

Og så lenge de lager en diesel og bensin utgave av samme model, er det vel heller tvilsomt at plassen er like godt utnyttet i el versjonen som X. :-(
(Men håper jo de har en helt egen produksjons linje, med mer utnyttet plass)

Samt at de har en løsning for hurtiglading av det store batteriet sitt. :-p

I 2017 har Tesla hatt sin X ute i 1-2 år, og superladere begynner å bli ganske tett i hele Europa.
(Om utbyggingen fortsetter med samme tempo)

Så da blir det spennende å se hva folk vil ha, kjøpe Audi for de alltid har gjort det, som du må betale for å lade, eller Tesla der du kan kjøre hvor du vil på ferie i Europa, uten å betale en krone i drivstoffs utgifter. :-)

Tesla bygger opp et lade nettverk, som blir like viktig som selve bilene i fremtiden.
Du kjøper ikke bare selve bilen, men tilgang til nettverket.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)


Snart-i3

Golf lages også i versjoner med bensin og diesel. Utnytter plassen like godt (nesten) på el-versjonen som de andre versjonene. I tillegg har konsernet (Audi-VW-Seat-Skoda-Bugatti-Bentley) allerede to modeller av elektriske biler i handelen i tillegg til tidligere modeller av elektrisk Golf og hybrid av Audi A4. De er i tillegg kjent for å være flinke til å overføre kunnskap i bilsport til produksjonsmodeller.
Tror nok Audi kan komme med en relevant konkurrent HVIS ledelsen går inn for det. På grunn av forventet utvikling tilsvarer en rekkevidde på 70 mil i 2017 en rekkevidde på 40-50 mil i dag.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

Leif1

Dette viser vel at de har innsett at de må ta trusselen fra California på alvor.
Ligner litt på SAS da Norwegian dukket opp. De lo av de først, men tror latteren har
stilnet nå. Om de ikke våkner til litt brennfort kommer de til å bli solid frakjørt. Særlig med
tanke på det etter hvert uslåelige ladernettverket Tesla bygger ut. Hva hjelper det med 70 mils
rekkevidde om de må stå i timevis og gnage på en halvkjapp lader når det en gang er tomt for strøm??
Tenker som så at jeg spiser ei dårlig pølse på kiosken ved supeladeren, gjør nødvendig papirarbeid på det
lille kontoret og kjører videre. I mellomtiden får han i Audien stille seg i kø på Chademo eller type 2 laderen.
God tur.

Etter å ha eid en Model S i vel en måned ser jeg at bilen har sine svakheter,
men utgangspunktet er en rett så bra bil. Helt utrolig bra til å komme fra en
fersk produsent.
Konvertitt fra S til X

toS

Enig i at det supert med konkurranse, det er bra for hele elbil-markedet. Men det er veldig sent som andre har påpekt.

Det er vel i prinisppet to hovedutfordringer med utvikling av nye elbiler:
1. Batteriteknologi, og spesielt på produksjonssiden (ref Teslas planer om ny gigantisk fabrikk i USA). Det fines ingen steder å kjøpe slike batterier i dagens marked for hverken Audi eller andre. Spesielt hvis dette er noe Audi nå utviklier selv. Skal dette derfor kunne bli noe annet enn en svindyr "show-off" i små volumer må det betydelige investeringer til. Det holder ikke å tegne en ny bil og sende ut pressemelding. 2017 er jo rett rundt hjørnet i bilutviklingssammenheng.
2. Ladeinfrastruktur. Tesla selger bil med tilgang til superladerinfrastruktur. Vil Audi gjøre det samme? Tror på mange måter dette vil bli det absolutt største konkurransefortrinnet for Tesla fremover.

SimenT

Det er ikke uten grunn at Elon har strekt ut hånda når det gjelder SC-nettverket. Blir lettere for f.eks Audi og satse på EL-bil hvis de kan kjøpe hardware fra Tesla og betale for estimert strømkostnad som med Model S. Slipper de å tenke på ladebiten i det hele tatt.
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA