Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvordan lades 12V batteriet?

Startet av LMOR, fredag 17. januar 2014, klokken 23:34

« forrige - neste »

LMOR

Ser ut til at det faktisk står 20Ah i spec i UK, så har de kanskje fått 25 i stedet.

https://www.press.bmwgroup.com/united-kingdom/download.html?textId=190985&textAttachmentId=234889&forceStandardPage=true&missingMobilePage=true

Nå mangler vi tallet for Norge. S570A er nok en fellesbetegnelse på større batteri, og ikke et 570 BMW batteri.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#16
Da har jeg fått vite at alle med 609 får batteri med 40Ah. Siden det er sett et 25Ah batteri på en 20Ah spec, så kan det være at batteristørrelsen tilpasses det forbruket du har på ekstrautstyret.

Venter i "spenning" :-) på at den første som har kjøpt en i3 med mye utstyr i Norge, finner ut hvilket batteri som står i bilen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Elmo

Sitat fra: LMOR på fredag 17. januar 2014, klokken 23:34
12V batteriet blir selvfølgelig ladet når vi lader bilen, men hva når vi kjører?
Jeg tolker dette som at de har laget noe intelligent, og at de kun lader 12V når regenereringen har "overrun".

Du kan ikke på ramme alvor mene at du tror bilen lader 12V batteriet under kjøring bare når den regnerer :o
Selvfølgelig gir DC/DC strøm til hele 12V systemet inkl. lading til 12V batteriet hele tiden.

Hva skulle være vitsen med å lade 12V bare under regenerering? Det ville jo gi veldig tilfeldig lading, og husk at levetdien på blybatterier forringes når de er under 100% SOC, og forringelsen øker med hvor dypt og hvor ofte de utlades. 
Og hva skulle være vitsen? Om 12V-lading tas fra hovedbatteriet konstant og hovedbatteriet får tilført lading ved regenerering, eller om 12V batteriet lades bare ved regenerering går da kapasitetsmessig for hovedbatteriet ut på ett. Men hvis du har ett i dine teorier så vil du risikere at 12V batteriets kapasitet er dårlig når du stanser - hvis du har regenerert for lite. 

Sitat fra: LMOR på fredag 17. januar 2014, klokken 23:34
Hvis BMW har valgt å stjele rekkevidde, så blir jeg skuffet over BMW ingeniørene...
Jeg har testet ved å kjøre et stykke med alt mulig PÅ, og med lyden på fullt osv, uten å se at rekkevidden ble påvirket, men det blir den med en gang du setter på varme.

Som sagt over, den minimale kapasiteten som brukes til 12V systemer "stjeler" rekkevidde uansett når og hvordan du lader 12v under kjøring. Og grunnen til at du ikke ser at rekkevidden påvirkes er nettopp fordi forbruket i 12V systemet er så mikroskopisk i forhold til kapasiteten i hovedbatteriet.

Du lester teksten du kopierte inn fra BMW fullstendig feil.
"The power electronics serve both as an inverter for the power supply from the battery to the electric motor and as a voltage transducer interacting between the high-voltage battery and the 12-volt onboard power system. Highly sophisticated software control ensures the best possible current flow during energy recuperation on the overrun."

De snakker om både 12V systemet og hovedbatteiret i samme åndedrag. Siste setningen refererer seg til hovedbatteriet og till til 12V systemet.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

#18
Sitat fra: pberg på lørdag 18. januar 2014, klokken 20:11
Ellers så er det jo slik i båtverdenen der de har batteribanker med blybatterier at de ikke lader ut til under 50% for å få maksimal levetid på batteriene.
Den store forskjellen på båt (og campingbil) og bil er at i førstnevnte bruker du mest strøm når du står stille uten mulighet til å få ladet batteriene, mens bilen for det meste bruker strøm i 12V systemet med den kjøres.
Hovedhensiken med to batteribanker er at du alltid skal ha nok strøm til å starte på det ene batteriet. Dvs. lys og annet forbruk kan bare tappe det ene batteriet helt.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

pberg

De tapper jo helst ikke forbruksbanken lenger ned enn halvparten heller, for å maksimere levetiden. Oftest brukes det også forskjellige typer batterier,  da de har forskjellige egenskaper. Høy startstrøm eller dypere utladning f.eks
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

LMOR

#20
Sitat fra: Elmo på søndag 19. januar 2014, klokken 11:41
Du kan ikke på ramme alvor mene at du tror bilen lader 12V batteriet under kjøring bare når den regnerer :o
Selvfølgelig gir DC/DC strøm til hele 12V systemet inkl. lading til 12V batteriet hele tiden.

Jeg prøver å finne ut av dette. Som jeg vist til, så tappes batteriene på Tesla og Leaf gradvis, altså langt under 100%. Hvorfor skulle BMW da velge en "standard" fossil metode for lading?

Kanskje du har rett, men hvorfor dobler de da kapasiteten om du legger på 609?
Hvis det skulle fungert å holde batteriet på 100% hele tiden, må laderen lever nok strøm uansett forbruk, og da trenger du ikke øke kapasiteten på batteriet?

Men hvis min teori stemmer, dimensjoner de batteriet etter "normalt" forbruk, utenom varmeseter og klimaanlegg.

Jeg tror de kan hente ut en reserve i kritiske situasjoner, men grensen går ikke på 100%. Det skal vel være i relativt spesielle situasjoner du i en i3 ikke klarer å lade ca 200W i timen med regenerering?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Elmo

Sitat fra: LMOR på søndag 19. januar 2014, klokken 12:02
Jeg prøver å finne ut av dette. Som jeg vist til, så tappes batteriene på Tesla og Leaf gradvis, altså langt under 100%. Hvorfor skulle BMW da velge en "standard" fossil metode for lading?
Jeg vil vel heller si - hvorfor skal BMW gjøre samme bommerten som Tesla og Leaf ?

Sitat fra: LMOR på søndag 19. januar 2014, klokken 12:02
Kanskje du har rett, men hvorfor dobler de da kapasiteten om du legger på 609?
For å ta høyde for kapasitetsreduksjon i Norsk vinter, og rett og slett for å minske sjansen for å få de samme problemene med 12V som en del Tesla og Leaf har hatt

Sitat fra: LMOR på søndag 19. januar 2014, klokken 12:02
Jeg tror de kan hente ut en reserve i kritiske situasjoner, men grensen går ikke på 100%. Det skal vel være i relativt spesielle situasjoner du i en i3 ikke klarer å lade ca 200W i timen med regenerering?

Ja du innrømmer at du "tror" og har "teorier".
Men bilselgeres tro og teorier liker du ikke (ref et tidligere innlegg).

Og som sagt, tro med - regenerering har absolutt ingenting med 12V systemet å gjøre !
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.


sven erik

skal en spare rekkevidde er det det dere kommer inn på her  da burde en ha som jeg har på ene bilen min sån at en slår av strømen til servo  den bruker en del å tar fra begge batteriene å en har ikke brukt for den nesten  å diverse andre ting da kan en faktisk spare en del   selvklart tar 12 volt batteriet strøm fra hoved batteriet når en ikke er plugget i selv da bilen står helt stille bruker bilen litt men det ser en ikke før den har stått en uke eller noe  da ser en at det har gått noe

LMOR

Sitat fra: Elmo på søndag 19. januar 2014, klokken 13:11

Ja du innrømmer at du "tror" og har "teorier".
Men bilselgeres tro og teorier liker du ikke (ref et tidligere innlegg).

Og som sagt, tro med - regenerering har absolutt ingenting med 12V systemet å gjøre !

Jeg har i en annen tråd referert det en ene selgeren sa til meg "vi har ikke tid til å sette oss inn i dette, slik som kundene våre kan....".

Jeg har mange eksempler på at selgeren sier noe som ikke stemmer. Jeg har ikke sagt at de ikke kan ha rett i dette, men jeg vil "vite" og ikke bare "tro".
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#25
Jeg lukker denne tråden også, finner ut av det på et annet forum.

Her blir det igjen for mye surr. Det hadde vært en stor fordel for utbytte i dette forumet, at kun de som kan bidra til å oppklare eller dokumentere det den som starter tråden spør om. Konstruktiv kritikk og motargumenter er selvsagt viktig å få med!

Hvis det skulle vise seg at BMW har valgt en annen type løsning enn Tesla og Leaf, som lader hele tiden, der jeg kommer hjem igjen med et fullt 12V batteri, så blir jeg skuffet.

Da kan de etter min mening ikke skrive "Highly sophisticated software control ensures the best possible current flow during energy recuperation on the overrun".

Da snakker vi om ekstremt primitiv software :-)

Jeg velger å tro videre på at de har valgt å forbedre det andre elbiler har, fremfor å gå tilbake til en løsninger som sitter i fossil biler og båter.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Åpner tråden for å legge ut konklusjonen, og lukker den etterpå.

Forsterket batteri betyr bare at den kan levere mer strøm. Batteriet er på 20Ah, og kan levere 300A. Produktnummeret er ikke det samme som står i "BMW parts" katalogen vi fikk link til.

Det betyr at det lades kontinuerlig. Bortsett fra klimaanlegget, er det bare setevarme som har noen nevneverdig effekt, med det merkes nesten ikke. ca. 1 km på 10 mil, hvis du har den på trinn 1 som er litt i varmeste laget for meg. Samme varme på trinn 1 som på F10.

Det positive med dette er at i3 ikke like lett som Tesla og Leaf gå tom for strøm, som begge lager mindre enn de bruker f.eks. om vinteren. I i3 må hele forbruket kunne trekkes fra batteriet i gjennomsnitt.

Siden det bare er 20Ah, så er det heller ikke mye energi som "kastes bort" ved å holde det oppladet.

Da anser jeg denne saken som oppklart.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA