Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvordan lades 12V batteriet?

Startet av LMOR, fredag 17. januar 2014, klokken 23:34

« forrige - neste »

LMOR

Jeg lager en egen tråd slik at de som ikke er interessert i dette, slipper å lese mine teorier :-)

Jeg har tro på at BMW har tenkt gjennom det aller meste for å beholde rekkevidden. Det eneste som kommer opp på listen over ting som vi bør skru av, er varme i setet og AC/Klima, da disse går rett på hovedbatteriet.

12V batteriet blir selvfølgelig ladet når vi lader bilen, men hva når vi kjører?

BMW skriver selv:

"The power electronics serve both as an inverter for the power supply from the battery to the electric motor and as a voltage transducer interacting between the high-voltage battery and the 12-volt onboard power system. Highly sophisticated software control ensures the best possible current flow during energy recuperation on the overrun."

Jeg tolker dette som at de har laget noe intelligent, og at de kun lader 12V når regenereringen har "overrun".

Jeg har ikke sett hvor mange Ah det norske batteriet har, men det hadde vært interessant hvis noen kunne sjekke, så kunne vi regnet ut hvor lang tid det tar å lade batteriet ut. Siden de fleste ikke får kjørt bilen mer enn 2-3 timer, så er det begrenset hvor mye vi klarer å tappe batteriet før vi uansett må sette bilen på lading.

Hvis BMW har valgt å stjele rekkevidde, så blir jeg skuffet over BMW ingeniørene...
Jeg har testet ved å kjøre et stykke med alt mulig PÅ, og med lyden på fullt osv, uten å se at rekkevidden ble påvirket, men det blir den med en gang du setter på varme.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#1
Jeg fant ut at batteriet er på 70Ah, som betyr at vi kan bruke minst 350w kontinuerlig før batteriet går tomt før neste lading, og sannsynligvis mye mer, fordi den får overskudd fra regenereringen. Hovedbatteriet kan maks ta imot 50kw, mens maks regenerering er på 70kw.

Da har vi:

Lys: ca 60W
Elektronikk: ?
Stereoanlegg med godt volum: ca 50W gjennomsnitt
Vindusviskere: 10W - hvis de står på hele tiden
Bakrutevarme: 100W - Den står ikke på kontinuerlig i 2,5 time - så: 20W i gjennomsnitt
Speilvarme: 25W?
Kupevifter: ?
Setevarmere: Står ikke på kontinuerlig i 2,5 time

Sannsynligvis må 12V batteriet stjele mer av regenereringen, hvis setevarmen står på lenge.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Jalla

Sitat fra: LMOR på lørdag 18. januar 2014, klokken 00:05
Jeg fant ut at batteriet er på 70Ah, som betyr at vi kan bruke minst 350w kontinuerlig før batteriet går tomt før neste lading, og sannsynligvis mye mer, fordi den får overskudd fra regenereringen. Hovedbatteriet kan maks ta imot 50kw, mens maks regenerering er på 70kw.

Da har vi:

Lys: ca 60w
Elektronikk: ?
Stereoanlegg med godt volum: ca 50w
Vindusviskere: 10w
Bakrutevarme: Den står ikke på kontinuerlig i 2,5 time
Varmetråder i bakrute har normalt en effekt på rundt 100W

Speilvarme: Den står ikke på kontinuerlig i 2,5 time
Kupevifter: ?
Setevarmere: Står ikke på kontinuerlig i 2,5 time

Sannsynligvis må 12V batteriet stjele mer av regenereringen, hvis setevarmen står på lenge.

LMOR

Jeg hadde også en teori om at det er lite sannsynlig at 12V batteriet kunne gå tomt hvis det ble ladet kontinuerlig, fordi det da ville være fullt, når hovedbatteriet gikk tomt.

Fikk følgende svar:

"Du konkluderer din teori med at det ikke er slik at 12V systemet kan gå tomt - fordi storpakken vil gå tomt først ?? Altså tenk deg litt om: det går fint an å få utladet begge systemene - bare kjør bilen helt tom, og la alt av elektriske funksjoner være aktivert (inkl. bruk av Harman Kardon) - så vil nettopp det manualen beskriver oppstå: nemlig at begge systemene går tomme."

Jeg tviler sterkt på at det er mulig, men det finner vi ut av. På min BMW i dag er det nesten ikke mulig. Hvis jeg låser døren, så skrues alt av. Hvis jeg sitter i bilen, og skrur av motoren, så stopper musikk, konsoll osv, etter 10min. Så må trykke på knappen mange ganger for å tømme batteriet.

Du må i hvert fall gjøre det ganske bevisst, hvis du skal klare å tappe ut 12V batteriet etter at hovedbatteriet er tomt for strøm, og det vil ta lang tid mens du sitter i bilen og fryser (AC har stoppet for lenge siden).

MEN det er mer sannsynlig hvis bilen prøver å nå frem med begge batteriene nesten tomme. Derfor har dette fått fokus i manualen. Dette er IKKE en konklusjon, men en teori.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på lørdag 18. januar 2014, klokken 00:05
Jeg fant ut at batteriet er på 70Ah, som betyr at vi kan bruke minst 350w kontinuerlig før batteriet går tomt før neste lading, og sannsynligvis mye mer, fordi den får overskudd fra regenereringen. Hovedbatteriet kan maks ta imot 50kw, mens maks regenerering er på 70kw.

Det kan ikke stemme. Du kan ikke kjøre 20kW inn på et 12V batteri, det blir 1667A. Det hadde smeltet. Jeg tipper ladestrøm over 100A ikke er spesielt heldig for 12V batteriet. Så om maks regen er 70kW kan du trygt gå ut ifra at traksjonsbatteriet kan ta imot 70kW. Eller ihvertfall 69kW ;)

Forøvrig kjører jeg både bakrutevarme og speilvarme kontinuerlig om værforholdene er slik at det hjelper.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

#5
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 18. januar 2014, klokken 02:08
Du kan ikke kjøre 20kW inn på et 12V batteri, det blir 1667A.
Forøvrig kjører jeg både bakrutevarme og speilvarme kontinuerlig om værforholdene er slik at det hjelper.
Selvfølgelig. Poenget var bare, som du får frem enda bedre :-), at det vil være mer enn nok ladestrøm, hvis det uansett er en overrun. Og det vil være lurere å ta denne, enn å tappe batteriet kontinuerlig.

Enig med deg i forhold til speilene, men bakrutevarmerene skrur seg av automatisk, og derfor tok jeg med at du skrur dem på igjen når det blir et problem, altså 20% av tiden (Som sikkert er for mye). Når bilen er blitt varm, antok jeg at at det ikke er nødvendig å varme den lengre.

Jeg har ikke enda tatt med i regnestykket at du forvarmer bilen og at varmepumpen sparer 30% av energi til oppvarming.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Vind

Jeg har ikke fin lest manualen, og diskusjonen er nesten der at jeg ikke har lyst til å svare, men jeg har noen innspill allikevel

  • BMW har i nesten alle sine biler de siste år 6-7 hatt teknologi som regenererer forbruksbatteriet ved bremsing
  • Jeg vil ikke bekymre meg for akkurat når det lades, men fornuftighet tilier at det lades når bilen lader, eller mot slutten av at hovedbatteriene er fulle.  At det lades når det er overskudd på regenerering, og helt sikkert når forbruksbatteriet nærmer seg en lav grense - f.eks 40%.  Derfor vil du ikke se at forbruksartiklene påvirker rekkevidde før man har konsumert fra 12V ganske lenge.
Jeg har ingen dokumentasjon på dette - så dette er en antagelse, men det vil overaske meg svært om dette - som alt annet på denne bilen ikke er svært godt gjennomtenkt.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

#7
Takk, Vind! Endelig noen som ser poenget med at BMW ikke ville laget en bil som stopper 7-9 km før du kom hjem, med et fullt 12V batteri :-)

Tror jeg nå fant litt av svaret hos Tesla, som har er lignende system.

Det lages "sakte" mens en har bilen til lading, og mens en kjører i Comfort. Lader i3 fra regenerering i stedet.

Hos Tesla skrues landingen av i ECO PRO+, og da er 12v batteriet tomt normalt på 12t, som ikke er en aktuell kjøretid med en i3 :-), og da skues jo også alle former for varme av.

Så vidt jeg har funnet ut, så leveres ikke Tesla med større batteri i Norge, slik som på i3, men er uansett mer utsatt, fordi mange lader raskere og kjører lengre, slik at risikoen for å gå tom er større. 12v batteriet lades med 2A hjemme.

Tesla vil ikke starte hvis 12v batteriet er for svakt, noe som ikke hadde vært en issue det var bygget for å lade kontinuerlig fra hovedbatteriet.

Før jeg får mange misfornøyde Tesla kunder på nakken, så er det over ment positivt :-), dere kaster heller ikke bort energi!

Ser at Leaf har det samme, og med 40Ah, og at mange går tom for strøm, noe en ikke ville gjordt med kontinuerlig lading.

Både Tesla og Leaf burde hatt større batteri i Norge.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#8
Leser også i manualen at det ikke er mulig å tømme batteriet helt med musikk osv som jeg også antydet over. Den kobler ut automatisk etter 8min og hvis det er lite strøm igjen.

Det vises også til "batteriene", på en slik måte at begge tømmes gradvis, og at 12v ikke fylles opp kontinuerlig.

Som på Tesla, så må BEGGE batteriene har nok strøm for å kunne starte bilen, altså klarer ikke hovedbatteriet å lade 12v batteriet alene.

Før noen igjen sier at en ikke skal tro på manualen, så leverer normalt BMW kvalitet, og dette er litt for spesielt til at noen sitter og dikter opp dette for å ha noe å skrive om. Det kan heller ikke være cut/paste fra en diesel bil.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#9
For de som lurer på hvorfor dette er så viktig, så betyr det i beste fall at vi hver dag kan bruke opp til 5-700W uten at det går ut over rekkevidden, fordi det som ligger på 12v batteriet om morgenen uansett ikke kan føres tilbake til rekkevidde.

For meg er det viktig å vite, for det eneste jeg trenger å tenke på hvis jeg trenger maks rekkevidde er varmen i kupeen.

De som har teste maks rekkevidde på nettet rapporterer det samme. De kjører uten varme, men med setevarme fordi den ser ut til å bety lite, ref teorien over. Du må kjøre langt for at den faktisk trekker med enn 500w. Men setevarme er det neste på listen, som det også er i ECO displayet.

Det er også viktig for potensielle kunder, slik at de ikke blir villedet av selgere som sier at noe av ekstrautstyret vil ha en negativ effekt på rekkevidden, hvis det i praksis ikke stemmer.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

pberg

På batteriet i den i3en med løst karosseri som står på BMWi Park Lane i London, så stod det et 25Ah AGM-batteri. Det er bittelite i forhold til et 70Ah-batteri.

Jeg tror det er mest sannsynlig at 12v i bilen kommer fra en DC-converter underveis , og batteriet lades når du bremser/regenererer.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

LMOR

#11
Sitat fra: pberg på lørdag 18. januar 2014, klokken 19:43
På batteriet i den i3en med løst karosseri som står på BMWi Park Lane i London, så stod det et 25Ah AGM-batteri. Det er bittelite i forhold til et 70Ah-batteri.

Jeg tror det er mest sannsynlig at 12v i bilen kommer fra en DC-converter underveis , og batteriet lades når du bremser/regenererer.
Det tror jeg alle er enig + at det lades når du lader bilen. Altså ikke uten at du regenererer.

I kontrakten min står det "Forsterket batteri" med kode 570. Så vidt jeg kan se er 570 et 70Ah batteri, men det kan en som har tilgang til en bil sjekke :-)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

pberg

Ellers så er det jo slik i båtverdenen der de har  batteribanker med blybatterier at de ikke lader ut til under 50% for å få maksimal levetid på batteriene.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

LMOR

Sitat fra: pberg på lørdag 18. januar 2014, klokken 19:43
På batteriet i den i3en med løst karosseri som står på BMWi Park Lane i London, så stod det et 25Ah AGM-batteri.

Mener du konseptbilen som står ved vinduet?
Den står bare til utstilling, men må ha litt lys osv.

25Ah er lite for UK? Leaf har 40Ah. Hvis en som det står over ikke skal kunne lade ut mer enn 50%, så har du bare 12,5Ah til å holde varmen hvis uhellet skulle være ute...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

pberg

Nei, jeg mener den som har løst chassis og karosseri. Den i vinduet er en helt vanlig bil. Okke som, den hadde som sagt et 25Ah batteri.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA