Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dirrende pil på effektmåler

Startet av toreh, mandag 22. september 2008, klokken 15:52

« forrige - neste »

toreh

Pilen som viser grønn, gult eller rødt på min Peugeot 106 har begynt å "vibrere/dirre" når jeg kjører. Er det noen som kjenner til hva det kan være? Den står helt stille når jeg bruker motorbremsen.
Peugeot 106 Electric 1999-modell.

Boogie

Jeg har vært borte i problemet, men har ikke løst det enda.
Trodde først at det var sensoren i elektronikkassen rundt motorkontroller og hovedrele som sviktet, men etter bytte av hele kassen var problemet fremdeles der.
Neste var bytte av komputer. Det hjalp heller ikke.

Så da tror jeg problemet ligger i dashbord displayet. Muligens en dempekondensator eller lignende som svikter.
Etter en stund begynnte også varsellampen til bensintanken å blinke ved nesten tom tank. Og ikke slik det var tidligere med dempede endringer. Nå var det rimelig kontant av/på hele tiden etter som det skvulper rundt i tanken.

Har desverre ikke hatt tid til å se noe nærmere på det, men er spent på om andre kan finne en løsning her...

Det er jo ikke prekært, men litt irriterende.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Tj

Se denne linken : http://vehiculeselectriques.free.fr/Forum/viewtopic.php?t=2913&postdays=0&postorder=asc&start=15Her finnes skjema for kretsen som driver effektmeteret. Det er to elektrolytt kondensatorer i kretsen, den ene eller begge kan være tørket ut på kortet til det skjelvende meteret?
En må registrere seg for å lese...
Tj
P106, 77000km

elektrolux

Har du mulighet til å kopiere skjemaet over hit.

En elbilist her i Stavanger har en P106 der hverken kapasitetsmeteret, eller eco meteret virker. Ladelyset og Eco/beskyttelsesmodus virker likevel.  Eieren sier at en kan få liv i instrumentene ved å ta ut et par sikringer og sette dem tilbake, men dette virker bare til neste gang en skrur av tenningen. Sigmund vet hva dette er, men det blir både bakvendt og fordyrende å sende bilen helt til Drammen og tilbake bare for å reparere noe en allerede vet hvordan det skal gjøres.

Noen her som har vært borti lignende?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Boogie

Her er bildene fra innlegget.
Det kommenteres forøvrig at det vistnok er noe feil med skjema, men jeg tror det er godt nok for å finne fram.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

elektrolux

Den var fin.

Men nå bør vel dette flyttes under avanserte reperasjoner.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Boogie

Åpnet opp i dag, og tenkte at det kansje var samme kort som satt i en Partner som jeg har som delebil. Det var det. Byttet kortet, og da roet nåla seg ganske bra. Dette kommer helt ann på hvor gode de "nye" kondensatorene er. Begge bilene er fra 1999, mens kortet er produsert i 1998 på begge to.

Legger ved et bilde, så dere kan se hvor kortet er montert.
Du finner det under det grå dekselet på venstre side i bildet.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Daniel

Kortet er i følge bilde med ensidig printbaner det er en enkel jobb å bytte kondensatorer. Så ikke kast kortet men les av verdien å sjekk om et lokalt verksted har dem eller kontakt meg så skal jeg se om jeg kan hjelpe.

Daniel Åmot
Ingen elbil enda :(

Boogie

Sitat fra: Daniel på tirsdag 23. september 2008, klokken 22:28
Kortet er i følge bilde med ensidig printbaner det er en enkel jobb å bytte kondensatorer. Så ikke kast kortet men les av verdien å sjekk om et lokalt verksted har dem eller kontakt meg så skal jeg se om jeg kan hjelpe.

Daniel Åmot

Ikke noe problem. Her kastes ingenting. Vi holder på allerede. Tror det var 100 µF.
Jeg gir tilbakemelding på om det var kondensatorene som var problemet når vi har byttet dem og testet kortet i bilen igjen.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Boogie

Kondensatorene ble loddet ut, og er nå testet. De var faktisk helt i orden, så svaret ligger nok i noen av de andre komponentene. Jobber videre med saken. Vi er ihvertfall inne på riktig kort...
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

toreh

Det jeg også har lagt merke til er at pilen dirrer kun når jeg har kjørt et stykke (f.eks 5 km) Det betyr sannsynligvis at det har noe med varmeutvikling og gjøre.
Peugeot 106 Electric 1999-modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA