Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjul henger etter parkering

Startet av Cato76, onsdag 15. januar 2014, klokken 15:16

« forrige - neste »

Cato76

I dag var jeg og hentet bilen min hos Drammen Karosseriverksted. Når jeg skulle begynne å kjøre så smalt det som vanlig fra hjulene (bremsene) og jeg fortsatte å kjøre, for dette er vanlig når jeg parkerer i garasjen etter en bilvask.
MEN, jeg merket meg at styringen var helt fjern og en som var på parkeringsplassen gjorde meg oppmerksom på at noe var galt. Høyre fremhjul hadde låst seg (gikk ikke rundt)... Jeg forsøkte å trykke hardt på bremsepedalen noen ganger uten at det hjalp - rygget og kjørte frem uten at dette heller hjalp. Fikk beskjed av en ansatt om å kjøre bilen inn på verkstedet. Etter at bilen var kommet inn porten, på tørt gulv, så smalt det igjen - bremsen løsnet og jeg rygget forsiktig ut igjen.

Bilen har stått parkert ute i kulden siden i går formiddag, men har vært lite kjørt den siste uken. Men at bremsene skulle fryse fast (fremme) hadde jeg ikke trodd.  :o Noen andre som har opplevd dette?

Jeg kan i samme slengen rose Drammen Karosseri for godt arbeide med bilen min. De hadde også støvsugd og rengjort bilen innvendig! :)
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

gbzdoc

Har riktignok klart å frysefast parkbremsen med litt uvettig bruk sv høyttrykkspyler før en natt hvor tempen brått sank til under -10.

Men har også stusset over nå i disse saltsørpetider at det tidvis har vært låsing på alle fire hjulene (tror jeg) som løsner i det jeg skal kjøre ut fra gårdsplassen...

Nå med mange kalde over litt tid, null problem.

Pussig...

AndersinOslo

Det er klossene som setter seg, helt ufarlig. Klosser, kalipere og skiver tåler veldig store belastninger i rotasjonsretningen.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Cato76

Jo, men at hjulet låser seg såpass som i dag... Kjørte vel 100 meter med låst forhjul (på snø) og må ha tørt underlag for å klare å løsne opp  ???
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Tuxedo

Tror dette er like mye rust som frost.  Entter en grundig spyling i forgårs, kjørte jeg den hjem og parkerte den i oppvarmet garasje (13 grader).  Neste morgen måtte det ganske mye pådrag til før bremsene løsnet (med et smell).  Alt saltet for tiden gjør nok at rustprosessen går raskere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA