Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva med Michelin X-Ice ?

Startet av Elkjell, onsdag 15. januar 2014, klokken 13:38

« forrige - neste »

Hyperstress


Sitat fra: Muffinman på torsdag 20. november 2014, klokken 09:03
Spørs om det var dekkene eller føreren som ble innkjørt da ;)

Måtte mye mer enn 100 mil til før jeg oppførte meg akseptabelt.. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

OddB

Sitat fra: hgs på torsdag 20. november 2014, klokken 07:21
Sitat fra: OddB på torsdag 20. november 2014, klokken 01:21
Vekker denne tråden til live...
Jeg har kjørt et par dager på disse dekkene (Hadde bestilt Nokian R gjennom gruppebestillingen til  QWT  i høst De var tom, så jeg fikk Michelin istedet.)
For det første er jeg overrasket over hvor lett de slipper når jeg gir på i forhold til GY standard sommerdekk, selv på tørr asfalt, men slik oppfører sikkert alle vinterdekk seg på denne bilen...

Den største skuffelsen er dog støyen ! Mellom 70 og 80 km/t oppstår det en slags "fe-rist resonans"- en dyp tone i hele bilen.
Hadde samme erfaring med Michelin piggdekk på slutten av 80-tallet, hadde trodd at de hadde lært å ta hensyn til slikt når de utviklet mønster... ?!?
Noen som har samme erfaringer, eller er det bare DU :P som bestemte seg for å gå i frø samme dag som jeg byttet dekk ??

Hehe, høres veldig DU ut, men for min del oppstår denne lyden mellom 55 og 65 og særlig mellom 90 og 100. Forsvinner umiddelbart ved 0 pådrag, men tilbake i mindre volum ved regen. Da er det ikke dekkene. Har R2. Hvor langt har bilen din gått nå?
Forsvinner  ikke  om jeg setter bilen  i N så det er nok dekkene. ..irriterende. ..verst rundt  80.. får kjøre i 100+ da
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Øyvind.h

Tipper det går seg til. Jeg har Nokian R2, og opplevde etter montering i fjor at de ga en svak durelyd i motorvei-hastighet. Lyden har over tid forsvunnet.
Og angående slipp - Oh yes. La om fra Goodyear dekkene nå på søndag. Gikk fra limt på veien til hjulspinn på bart føre i lav hastighet. Enorm forskjell i grep. Bilens krefter kan ikke hentes ut før til våren igjen :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

MrGekko

Får min P85D i april en gang, og trenger nok ikke vinterhjul denne sesongen. Har alikevel begynt prosessen med å finne ut hva som er mest optimalt til mitt bruk.
Hadde egentlig landet på Polar m/X-ice dekk.
Har slått det fra meg nå, og satser på Vredestein Wintax Extreme eller Sottozero 3. 245/40-20. Gode resultater og tilbakemeldinger fra brukere. De testet dekkene blant annet under alle salgs fører.Kan se om jeg finner igjen linken.
Alternativet er Sottozero 3. Skal være det beste kontinentale dekket på markedet ut i fra flere tester.
Ja, vet argumentasjonen om at det er de få gangene med ekstremføre man virkelig har bruk for et ekstremt bra vinterdekk. Men 97% av tiden kjører jeg nærmest på bare veier her i Østfold....

Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. november 2014, klokken 11:02
Tipper det går seg til. Jeg har Nokian R2, og opplevde etter montering i fjor at de ga en svak durelyd i motorvei-hastighet. Lyden har over tid forsvunnet.
Dette stemmer helt, opplever også during med R2. Kjørte ned et sett på drivakslingen i fjor og startet med helt nye i høst. Mitt inntrykk er at høyere temperatur=høyere during. Og de blir stillere jo mindre mønster som er igjen.

Og så venner man seg jo til lyden også. Det skal man ikke undervurdere.

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på torsdag 20. november 2014, klokken 12:24
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. november 2014, klokken 11:02
Tipper det går seg til. Jeg har Nokian R2, og opplevde etter montering i fjor at de ga en svak durelyd i motorvei-hastighet. Lyden har over tid forsvunnet.
Mitt inntrykk er at høyere temperatur=høyere during. Og de blir stillere jo mindre mønster som er igjen.

Og så venner man seg jo til lyden også. Det skal man ikke undervurdere.
Ja det kan være noe er tilvenning, men jeg har kjørt et par turer med dem etter montering på søndag og opplever ikke den samme duringen som jeg gjorde rett etter montering i november -13. Men jeg kjører fortsatt på de samme fire dekkene.

Etter en vinter-sesong ser fordekkene slik ut (tipper 6-8000km, i hovedsak på asfalt). På bakdekkene har 8-tallet akkurat forsvunnet. Ettersom de visstnok er 9,6mm fra fabrikk tilsier det at fordekkene ble slitt rundt 1-1,5mm. Bakdekkene ble slitt rundt 2,5mm. Med rotering holder de tre sesonger. Men jeg kjører ikke mer enn 20-25.000km i året, og minst på vinteren egentlig. Ups - avsporing :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. november 2014, klokken 12:34
Ups - avsporing :)
Har kjørt snart 9.000 på mine bare i høst. Det betyr at bakdekkene har gått tilsvarende, og at framdekkene er kjørt 27.000. De nye bakdekkene er slitt minst like mye som framdekkene. Dypt 6-tall på begge.  Min ble levert på vinterdekk, og følgelig ble det litt testing som medførte at jeg ikke ville sette bakdekkene på igjen i høst etter 19.000km. Tipper de nye holder fint 25.000km med fin kjøring hvis man bruker dem opp litt utover våren.

I følge tester taper R2 så vidt mot Michelin først og fremst fordi det har elendig grep på våt asfalt. I disipliner som is er det hakket bedre. Ville uansett ikke hatt noen skrupler med å velge Michelin - her snakker vi uansett svært bra dekk.

erot

Har ikke fått sammenlignet med andre, men kan i alle fall slutte meg til at X-ice er et kanondekk. Ingen støy her, og grep og forutsigbarhet er veldig bra.

Havebigfun

Har kjørt mine nye Michelin 5000 km denne sesongen- ingen resonans eller andre signifikante lyder testet opp mot 190km/h. Bra dekk- ikke så geleaktig som R2 når man gir på. Sålangt meget fornøyd- dog ikke testet på skikkelig vinterføre.
Er dine dekk montert feil OddB? mot kjørerettningen? :o
Skulle du byttet frem mot bakhjul for å se om fenomenet endres?

FThorsen

Sitat fra: MrGekko på torsdag 20. november 2014, klokken 12:06
Får min P85D i april en gang, og trenger nok ikke vinterhjul denne sesongen. Har alikevel begynt prosessen med å finne ut hva som er mest optimalt til mitt bruk.
Hadde egentlig landet på Polar m/X-ice dekk.
Har slått det fra meg nå, og satser på Vredestein Wintax Extreme eller Sottozero 3. 245/40-20. Gode resultater og tilbakemeldinger fra brukere. De testet dekkene blant annet under alle salgs fører.Kan se om jeg finner igjen linken.
Alternativet er Sottozero 3. Skal være det beste kontinentale dekket på markedet ut i fra flere tester.
Ja, vet argumentasjonen om at det er de få gangene med ekstremføre man virkelig har bruk for et ekstremt bra vinterdekk. Men 97% av tiden kjører jeg nærmest på bare veier her i Østfold....

Jeg har nesten tilsvarende dilemma som deg. Jeg har R2 på 19" felg i dag, og det syns jeg at er ALT for mykt, spesielt sidelengs. Så jeg kommer nok til å gå opp til 20" uansett, men er usikker på om jeg skal satse på at R2'ene er mer stabile/stivere i 20" eller om jeg skal gå for noen andre piggfrie. Jeg må si at R2 dekk på Teslaen hadde en fenomenal fremkommelighet på snø og is, men det er ikke mange prosentene jeg kjører på slikt føre.
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

MrGekko


Sitat fra: fthorsen på torsdag 20. november 2014, klokken 23:44
Sitat fra: MrGekko på torsdag 20. november 2014, klokken 12:06
Får min P85D i april en gang, og trenger nok ikke vinterhjul denne sesongen. Har alikevel begynt prosessen med å finne ut hva som er mest optimalt til mitt bruk.
Hadde egentlig landet på Polar m/X-ice dekk.
Har slått det fra meg nå, og satser på Vredestein Wintax Extreme eller Sottozero 3. 245/40-20. Gode resultater og tilbakemeldinger fra brukere. De testet dekkene blant annet under alle salgs fører.Kan se om jeg finner igjen linken.
Alternativet er Sottozero 3. Skal være det beste kontinentale dekket på markedet ut i fra flere tester.
Ja, vet argumentasjonen om at det er de få gangene med ekstremføre man virkelig har bruk for et ekstremt bra vinterdekk. Men 97% av tiden kjører jeg nærmest på bare veier her i Østfold....

Jeg har nesten tilsvarende dilemma som deg. Jeg har R2 på 19" felg i dag, og det syns jeg at er ALT for mykt, spesielt sidelengs. Så jeg kommer nok til å gå opp til 20" uansett, men er usikker på om jeg skal satse på at R2'ene er mer stabile/stivere i 20" eller om jeg skal gå for noen andre piggfrie. Jeg må si at R2 dekk på Teslaen hadde en fenomenal fremkommelighet på snø og is, men det er ikke mange prosentene jeg kjører på slikt føre.
R2 i 255/35-20 er selvfølgelig et alternativ, men jeg foretrekker 245/40-20 pga komfort og det estetiske.
Sotto3 og Vredestein får man tak i disse dimensjonene.
Sotto3 dekkene har vunnet de fleste "kontinentale" testene de har stilt i, og gjort det spesielt godt på snø.
Skal visst være en del bedre på snø enn Sotto2 som blir levert som et alternativ med 19" fra Tesla

AndreS

jeg og vil gjerne ha 20" vinterhjul, men kan ikke kikke for mye på snø resultater. Vi kjører veldig sjelden på skikkelig snøføre, er jo alltid hardpakket og eller isete hvis det er vinterføre. her er jeg redd kontinentale vinterdekk faller gjennom...
I3 i bestilling

turbolurbo

Har kjørt på Michelin X-ice3 siden januar. Meget godt fornøyd med egenskapene både på vått, tørt, snø og is. Ikke noe rumlelyd etter at dekkene var innkjørt. Jeg synes R2 er for mykt på en bil med slike krefter.

Kommer til å velge det samme på nybilen i mars.
2019 TM3P

OddB

Er fast  og fint på veien.  Skal gi det noen km innkjøring til før jeg feller endelig dom .
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

TerjeV

Har X-Ice på 19". Kjørt ca 12.000 km og fikk målt de til 8mm alle hjul i går. 48-50 psi og de blir stive og gode. Jeg opplever dette som gode og slitesterke dekk, men har mindre erfaring på glatta grunnet mild vinter både i fjor og til nå i år på vestlandet.....
Ingen merkbar ulyd observert. Har de på på orginalfelgene da jeg satte sommerdekkene på Polar.
Karmøy -
TMS 85 Levert 26.11.2013 - solgt 28.05.2016
Mercedes B 250 Electric 2017 Siden August 2016
E-tron fra Juni 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA