Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva med Michelin X-Ice ?

Startet av Elkjell, onsdag 15. januar 2014, klokken 13:38

« forrige - neste »

Elkjell

Ser masse poster og diskusjon om vinterdekk her , det meste handler om Hakka og
Pirelli. Noen som kan rapportere om erfaringer med X-Ice III  ?

laumb

*thumbs up*

Har kjørt 2500km tilsammen med Hakka R2 og er utrolig imponert over Xi3 (kjørt rundt 5000km).
Skulle jeg valgt igjen? Xi3. På snø, slaps, bakkestart osv er dekkene tilnærmet like.

Selve mønsteret er litt mykere sideveis på R2 enn Xi3 (sideveggene er omtrent like) - noe som med Xi3 minimerer litt av båtfølelsen man får på R2. Når man ble vandt til R2 forsvant denne følelsen, men når man switcher merker man forskjellen igjen. Denne følelsen eksisterer for det meste kun på tørr asfalt.

Havebigfun

Får man like lave forbruksverdier som med R2?

hma

Sitat fra: ElKjell på onsdag 15. januar 2014, klokken 13:38
Noen som kan rapportere om erfaringer med X-Ice III ?
Kjøpte X-ice 3 (priggfritt) i høst til min Th!nk (1050kg) og må si jeg er svært fornøyd.
Om de er like gode på den dobbelt så tunge Model S så kan jeg klart anbefale dem!
Veldig stillegående dekk med knallbra grep på alt fra is til snø.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Anders Heibø

Jeg har valgt å bestille Vredestein Wintrac Extreme 99W. Har hørt at de har mye stivere side enn R2, men ganske lik gummiblanding i mønster. Jeg blir ikke vandt til den litt flytende følelsen på R2. Fulgte tipset om at Vredestein ville hjelpe på. Oppgraderer i tillegg til 20" for å være sikker på at bilen blir stiv nok. Mulig jeg kommer til å savne Cyclone felgene hvis jeg får solgt de, men kommer ikke til å savne R2.

Nå vil jeg nevne at jeg har + og liker bilen god og stiv. Tar det med ro på dårlig vei og blir faktisk forbikjørt over fartsdumper av og til...

Det er vel ikke rettferdig å sammenligne 20" Vredestein med 19" R2 men kan komme med en liten rapport når jeg har fått dekkene levert hvis det er av interesse?

P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

ebbrey

Jeg har Xi3. Tommel opp!
Har dette dekket på alle bilene våres nå. Syntes det er et godt vinterdekk som passer MS godt også.
Nå er elektronikken etter min smak god i bilen. De siste dagene har det vært skikkelig vinterføre her, og bilen/dekkene har for min del bestått med glans.

Mine er fylt til 49 PSI.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

MyTess

Hvordan vil xi3 passe i Oslo? Endel snø nå, men også mye sludd og vått og tørt?


Sent from my iPad using Tapatalk

hma

#7
Sitat fra: MyTess på onsdag 15. januar 2014, klokken 20:09
Hvordan vil xi3 passe i Oslo? Endel snø nå, men også mye sludd og vått og tørt?
X-Ice 3 fikk høyest total score i NAF sin vinterdekktest blant piggfrie. Om du ser på detaljene i testresultatet, ser du at andre dekk kan score høyere på enkelte områder. Du bør mao vurdere hvilket underlag og egenskaper du prioriterer mest, avhengig av kjørestil og kjøremønster.
https://www.naf.no/Global/Forbrukertester/Dekktester/vinterdekk2013/tabeller/karakterkort-vinterdekktest-2013.png
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

MyTess


OddB

Vekker denne tråden til live...
Jeg har kjørt et par dager på disse dekkene (Hadde bestilt Nokian R gjennom gruppebestillingen til  QWT  i høst De var tom, så jeg fikk Michelin istedet.)
For det første er jeg overrasket over hvor lett de slipper når jeg gir på i forhold til GY standard sommerdekk, selv på tørr asfalt, men slik oppfører sikkert alle vinterdekk seg på denne bilen...

Den største skuffelsen er dog støyen ! Mellom 70 og 80 km/t oppstår det en slags "fe-rist resonans"- en dyp tone i hele bilen.
Hadde samme erfaring med Michelin piggdekk på slutten av 80-tallet, hadde trodd at de hadde lært å ta hensyn til slikt når de utviklet mønster... ?!?
Noen som har samme erfaringer, eller er det bare DU :P som bestemte seg for å gå i frø samme dag som jeg byttet dekk ??
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

hgs

Sitat fra: OddB på torsdag 20. november 2014, klokken 01:21
Vekker denne tråden til live...
Jeg har kjørt et par dager på disse dekkene (Hadde bestilt Nokian R gjennom gruppebestillingen til  QWT  i høst De var tom, så jeg fikk Michelin istedet.)
For det første er jeg overrasket over hvor lett de slipper når jeg gir på i forhold til GY standard sommerdekk, selv på tørr asfalt, men slik oppfører sikkert alle vinterdekk seg på denne bilen...

Den største skuffelsen er dog støyen ! Mellom 70 og 80 km/t oppstår det en slags "fe-rist resonans"- en dyp tone i hele bilen.
Hadde samme erfaring med Michelin piggdekk på slutten av 80-tallet, hadde trodd at de hadde lært å ta hensyn til slikt når de utviklet mønster... ?!?
Noen som har samme erfaringer, eller er det bare DU :P som bestemte seg for å gå i frø samme dag som jeg byttet dekk ??

Hehe, høres veldig DU ut, men for min del oppstår denne lyden mellom 55 og 65 og særlig mellom 90 og 100. Forsvinner umiddelbart ved 0 pådrag, men tilbake i mindre volum ved regen. Da er det ikke dekkene. Har R2. Hvor langt har bilen din gått nå?
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Lille Lance

Kjørte X-ice 3 ifjor vinter og det føltes veldig OK ut. Aldri noe tull  :D
Har ikke kjørt med de andre vinterdekkene som nevnes her, så vanskelig å sammenlikne.
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Hyperstress

Sitat fra: OddB på torsdag 20. november 2014, klokken 01:21
Vekker denne tråden til live...
Jeg har kjørt et par dager på disse dekkene (Hadde bestilt Nokian R gjennom gruppebestillingen til  QWT  i høst De var tom, så jeg fikk Michelin istedet.)
For det første er jeg overrasket over hvor lett de slipper når jeg gir på i forhold til GY standard sommerdekk, selv på tørr asfalt, men slik oppfører sikkert alle vinterdekk seg på denne bilen...

Den største skuffelsen er dog støyen ! Mellom 70 og 80 km/t oppstår det en slags "fe-rist resonans"- en dyp tone i hele bilen.
Hadde samme erfaring med Michelin piggdekk på slutten av 80-tallet, hadde trodd at de hadde lært å ta hensyn til slikt når de utviklet mønster... ?!?
Noen som har samme erfaringer, eller er det bare DU :P som bestemte seg for å gå i frø samme dag som jeg byttet dekk ??

Angående at de slipper lett:
Har ikke prøvd akkurat disse, men med R2 så måtte jeg kjøre 100 mil før dekkene oppførte seg akseptabelt.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

Spørs om det var dekkene eller føreren som ble innkjørt da ;)

OW

Sitat fra: OddB på torsdag 20. november 2014, klokken 01:21
Vekker denne tråden til live...
Jeg har kjørt et par dager på disse dekkene (Hadde bestilt Nokian R gjennom gruppebestillingen til  QWT  i høst De var tom, så jeg fikk Michelin istedet.)
For det første er jeg overrasket over hvor lett de slipper når jeg gir på i forhold til GY standard sommerdekk, selv på tørr asfalt, men slik oppfører sikkert alle vinterdekk seg på denne bilen...

Den største skuffelsen er dog støyen ! Mellom 70 og 80 km/t oppstår det en slags "fe-rist resonans"- en dyp tone i hele bilen.
Hadde samme erfaring med Michelin piggdekk på slutten av 80-tallet, hadde trodd at de hadde lært å ta hensyn til slikt når de utviklet mønster... ?!?
Noen som har samme erfaringer, eller er det bare DU :P som bestemte seg for å gå i frø samme dag som jeg byttet dekk ??

Jeg kjøpte samme gruppekjøpet, og erfarer også noe snodig lyd med X-ice. For meg er dekkene helt stille opp til 20-30 km/t også kommer det en "knattre" lyd som fortsetter oppover i fart. Det er ikke veldig sjenerende, men har aldri erfart noe lignende med piggfrie vinterdekk. Ved litt pådrarg høres det ut som om bilen har blitt en trikk. Om de slipper lett er jeg usikker på. Vi har omtrent kun hadd våte veier de ukene jeg har kjørt de, og da er det fort slipp uansett. Dessuten håper jeg at de skal holde noen sesonger, så jeg kjører litt penere.
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA