Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde i vinterland.

Startet av kristin1, onsdag 15. januar 2014, klokken 10:28

« forrige - neste »

fonberg

Sitat fra: Milzit på onsdag 15. januar 2014, klokken 11:19
Hvor kaldt må det være for å få denne "batteri is heating" meldingen?
Jeg bor i Oslo og har aldri sett denne når kjører...har kun fått melding om regen disabled

"Battery is heating" får du kun hvis "Range mode" er avslått.
Min erfaring er at batterivarmeren slår seg på hvis det er kaldere enn -5 og batteriet ikke er tilstrekkelig forvarmet.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Alfa Bergen

Sitat fra: fonberg på onsdag 15. januar 2014, klokken 12:04
Sitat fra: Milzit på onsdag 15. januar 2014, klokken 11:19
Hvor kaldt må det være for å få denne "batteri is heating" meldingen?
Jeg bor i Oslo og har aldri sett denne når kjører...har kun fått melding om regen disabled

"Battery is heating" får du kun hvis "Range mode" er avslått.
Min erfaring er at batterivarmeren slår seg på hvis det er kaldere enn -5 og batteriet ikke er tilstrekkelig forvarmet.

Jeg får "Battery is heating" på rundt 0 grader uten forvarming
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Balrog

Jeg får ca 250W/km nesten uansett hvordan jeg kjører. Ned mot 220W/km uten klimaanlegg og max 80, og noe mer (350W/km) ved småkjøring med forvarming. Kan ikke se at kulda har særlig betydning for rekkevidden.

Leafen nesten halverer rekkevidden i 10 kuldegrader vs 20 varmegrader, så TMS fungerer meget bra under normal vinterkjøring i Oslo/Akershus.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

NorwegianX

Har samme erfaring som TS her, høyt forbruk ved småkjøring i kulda.

I går startet jeg med 347 typical km på morgenen. (-8 / -10 grader og nysnø)
Forvarmet ca 20-25 min før første tur.
Kjørte først til kontoret i kø, ca 15km. Deretter rakk den å bli kald før jeg kjørte ca 8 km. Parkerte noen timer slik at den igjen ble kald før jeg kjørte enda ca 8 km. Kjølte igjen ned bilen før jeg avsluttet med 15 km. Endte opp med 238 typical km på meteret, eller et forbruk på 109 km. Virkelig utkjørt distanse var 46,9 km.

Bilen rapporterte et forbruk på 17,3 kWh eller 368 Wh/km.

Virkelig forbruk var imidlertid 25,4 kWh inkludert lade tap (Målt med serie måler ved ny oppladning)

Dvs drøye 541,6 Wh/km.

Nordstrand, Oslo
Model S P85, November 2013

D.O

Det samme skjer jo med vanlige biler... Tror nok du kan regne med endel diesel eller bensin på forvarming av kupe. I tillegg ville trolig forbruket vært på over literen. Med en bil like tung som Teslan trolig over 2 liter på mila. Men du måtte ut med 25,- for hele kjøreturen med oppvarming og tap. Noe som trolig ville kostet 100,- -200,- på en bensinbil.  :P
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

snurrehue

Sitat fra: D.O på onsdag 15. januar 2014, klokken 14:15
Det samme skjer jo med vanlige biler... Tror nok du kan regne med endel diesel eller bensin på forvarming av kupe. I tillegg ville trolig forbruket vært på over literen. Med en bil like tung som Teslan trolig over 2 liter på mila. Men du måtte ut med 25,- for hele kjøreturen med oppvarming og tap. Noe som trolig ville kostet 100,- -200,- på en bensinbil.  :P

Min fossilbil, ei nyere stasjonsvogn av typen dieselpurke, bruker 0,65 liter på småkjøring vinterstid (ca 15% høyere forbruk om vinteren er hva jeg har målt over de siste 4 årene). Om jeg bruker forvarmingen (parkeringsvarmer) kan det legges til noen desiliter pr tur. Dvs, en tur på 2 mil koster meg da ca 1,5 liter med diesel. Ganger vi det med 13 kroner (som er snittprisen jeg har fylt med siste halvåret) koster da turen meg 20 kroner.

Men skal jeg videre være kritisk til ditt innlegg, så tar det to minutter å fylle full tank på fossilbilen. Hvor lang tid tar det på Tesla'en?

Det blir for dumt å begynne å trekke inn fossilbiler og økt forbruk her som unnskyldning for høyt forbruk på Teslaen. Man kjører jo definitivt mer økonomisk i dag-til-dag-driftskostnader på en Model S enn en typisk fossilbil. Ingen nekter for det. Men ulempen med Model S og det langt høyere vinterforbruket er at rekkevidden blir drastisk redusert samtidig som man må bruke mye lengre tid på lading etter enhver kjøretur. Dobbelt så stort forbruk betyr dobbelt så lang ladetid. For en fossilbil svir høyere forbruk på lommeboka. For en elbil svir høyere forbruk på ladetida og rekkevidden.

Bowers

Må si meg enig med Snurrehue her...

Jeg har i dag en 2013 BMW 520 med wabasto og automatgir. Når det er kaldt forvarmer jeg alltid kupeen til 24 grader før jeg kjører (Tar ca 20 min) og mitt typiske kjøremønster er 15km til jobb, 20km hjem + normal småkjøring og noe motorveikjøring.

Reelt forbruk over 2 mnd i sommer lå på 0,62l/mil og reelt forbruk siste 2 uker er 0,68l/mil (målt ved å fylle full tank og registrere forbruk)
Kjørekomputeren hadde avvik på 0,02l/mil på sommeren (viste 0,64) og 0,03l/mil nå (viste 0,65).

Jeg kjører ikke for å spare diesel, men kjører heller ikke veldig aggresivt på glatt føre.

Så at en nyere fossilbil er bedre på vinterstid i vårt klima når det kommer til forutsigbarhet, rekkevidde osv er vanskelig å komme unna.
Spørsmålet videre er selvsagt om man kan leve med litt rusk her og der samt redusert rekkevidde på vinteren osv for å kose seg med en nyinnkjøpt TMS :)

turfsurf

Sitat fra: D.O på onsdag 15. januar 2014, klokken 14:15
Det samme skjer jo med vanlige biler... Tror nok du kan regne med endel diesel eller bensin på forvarming av kupe. I tillegg ville trolig forbruket vært på over literen. Med en bil like tung som Teslan trolig over 2 liter på mila. Men du måtte ut med 25,- for hele kjøreturen med oppvarming og tap. Noe som trolig ville kostet 100,- -200,- på en bensinbil.  :P
Den er drøy. Touaregen vi hadde som var tyngre enn Teslaen var aldri over literen på mila. Oppvarming med Webasto ett kvarter i forveien holdt plenty, og brukte kanskje en desiliter med diesel.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

#23
Så lenge man kommer seg dit man har lyst til å kjøre så har ikke forbruket noe å si. I helgen kjørte jeg eksempelvis glatt forbi Tesla hurtigladeren på Lillehammer på vei hjem fra hytta fordi jeg ikke hadde behov for strøm, selv om jeg startet turen med ca 82% SOC.

Ladetiden opplever jeg heller ikke som relevant, for batteriet er alltid fullt lenge før jeg har behov for at det skal være fullt. Pt. har jeg satt maks SOC til 80% og kjører batteriet ned til ca 20-25% SOC før jeg tar meg bryet med på plugge i ladekabelen igjen. (1-2 ganger per uke). Istedenfor å plugge i 1,5 ganger per uke på sommeren, må jeg vel plugge i 2 ganger i uka på vinteren. Går helt greit  ;D

Sitat fra: turfsurf på onsdag 15. januar 2014, klokken 15:24
Touaregen vi hadde som var tyngre enn Teslaen var aldri over literen på mila. Oppvarming med Webasto ett kvarter i forveien holdt plenty, og brukte kanskje en desiliter med diesel.
Hadde 2012 mod Passat før med webasto. Tok mer enn 15 minutter å tine ruter i den med webasto, men det var kanskje annen webastoenhet. I tosifret antall minusgrader var jeg avhengig av fulle 30 minutter for skikkelig kupevarme og isfrie ruter. Snittforbruket over året var for øvrig ca 0,7 målt på kjørecomputeren (som sjeldent avvek noe særlig), men ca 0,4 på mila ved pen langkjøring sommerstid :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

NorwegianX

Sitat fra: D.O på onsdag 15. januar 2014, klokken 14:15
Det samme skjer jo med vanlige biler... Tror nok du kan regne med endel diesel eller bensin på forvarming av kupe. I tillegg ville trolig forbruket vært på over literen. Med en bil like tung som Teslan trolig over 2 liter på mila. Men du måtte ut med 25,- for hele kjøreturen med oppvarming og tap. Noe som trolig ville kostet 100,- -200,- på en bensinbil.  :P

Ikke kostnaden som bekymrer meg her, men at det høye forbruket utvider tiden bilen må stå til lading.
Dvs praktisk rekkevidde reduseres betraktelig.

Med 10A kurs og 225V tilgjengelig tok det over 11t og 20min å lade opp igjen etter 46,9 km.
Hadde jeg kjørt det dobbelte så ville bilen måttet være hjemme for å lade i dag :-)

Nordstrand, Oslo
Model S P85, November 2013

ebbrey

Forvarming til morningen idag 20 minutter: Tilkoblet 1 fas 13A. Hadde battery is heating noen km. Men ingen effektbegrensning. Regen limit ca 30kw.
Forvarming før hjemtur 20 minutter: Tilkoblet 1 fas 32A. Kun regen limit på 35kw.

Turen hjem var på 98 km. Med en stopp uten å tilkoble strøm på over en time. Her forvarmet jeg 20 minutter før avreise videre. Slapp her noen som helst batterivarming for videre kjøring. Gjennomsnitt 234 wh/km totalt på 98km. Ganske bra syntes nå jeg :)

Det virker som typical går ut ifra 205 wh/km. Noe som for min del vil stemme på sommertid. Tesla gav beskjed om 10-15% økt forbruk om vinteren. 234 er 15% i forhold til typical. Så alt i alt meget fornøyd.

Har vært -5 i hele dag.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

D.O

Sitat fra: snurrehue på onsdag 15. januar 2014, klokken 14:40
Sitat fra: D.O på onsdag 15. januar 2014, klokken 14:15
Det samme skjer jo med vanlige biler... Tror nok du kan regne med endel diesel eller bensin på forvarming av kupe. I tillegg ville trolig forbruket vært på over literen. Med en bil like tung som Teslan trolig over 2 liter på mila. Men du måtte ut med 25,- for hele kjøreturen med oppvarming og tap. Noe som trolig ville kostet 100,- -200,- på en bensinbil.  :P

Min fossilbil, ei nyere stasjonsvogn av typen dieselpurke, bruker 0,65 liter på småkjøring vinterstid (ca 15% høyere forbruk om vinteren er hva jeg har målt over de siste 4 årene). Om jeg bruker forvarmingen (parkeringsvarmer) kan det legges til noen desiliter pr tur. Dvs, en tur på 2 mil koster meg da ca 1,5 liter med diesel. Ganger vi det med 13 kroner (som er snittprisen jeg har fylt med siste halvåret) koster da turen meg 20 kroner.

Men skal jeg videre være kritisk til ditt innlegg, så tar det to minutter å fylle full tank på fossilbilen. Hvor lang tid tar det på Tesla'en?

Det blir for dumt å begynne å trekke inn fossilbiler og økt forbruk her som unnskyldning for høyt forbruk på Teslaen. Man kjører jo definitivt mer økonomisk i dag-til-dag-driftskostnader på en Model S enn en typisk fossilbil. Ingen nekter for det. Men ulempen med Model S og det langt høyere vinterforbruket er at rekkevidden blir drastisk redusert samtidig som man må bruke mye lengre tid på lading etter enhver kjøretur. Dobbelt så stort forbruk betyr dobbelt så lang ladetid. For en fossilbil svir høyere forbruk på lommeboka. For en elbil svir høyere forbruk på ladetida og rekkevidden.
nå var turen det sammenlignes med på ca 5mil og med dine opplysninger blir det da 50kr kontra 25kr ved en strømpris på 1kr/kWh. Hos oss er denne ca 70øre med alle avgifter. Bensinen er over 15kr her.
Jeg kan ikke sammenligne med andre en de bilene jeg selv har og vår bil nr 2 i dag er mini suv'en på 1,5l og 105hk på 1200kg og er den mest økonomiske jeg har hatt, og den bruker over literen på jobbkjøring nå i kulden. Langkjøring 0,63. M5 en bruker 0,9 på en god sommerdag etter landeveien og over 2liter nå. Varebilen en nissan diesel bruker også over literen nå når det er kaldere enn -10. Mustangen gidder jeg ikke nevne... Tidligere bmw jeg har hatt har også ligget over literen på jobb/bykjøring i kulda. Men har ikke mere en 4km til jobb og innom butikk og barnehage blir det ikke lange turene. 
Er enig i ditt synspunk med ladetid, men på vårt kjøre mønster så er ikke dette noe problem med lading på 13A. Skal kjøre til Sverige på fredag og det er meldt liten storm med temp på -20'C ! Er 4 voksne med ski og brett på taket + fullpakket bil. Ca 500m høyde forskjell (oppover) så det blir spennede se på forbruk. Kommer til å kjøre med range av og uten forvarming, bare for å gjøre det noen lunde likt med testen fra Østerike.  :)
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Øyvind.h

Sammenligner jeg totalt strømforbruk for konas pendling med Model S kontra forbruk av diesel på samme strekning (begge inkl forvarming) ender jeg på ca 35kr for Passaten og 9kr for Model S. Per dag.

Da er bompenger holdt utenfor. Diff ca 7500,- NOK i drivstoff i Model S` favør kun for pendlingen per år :) (sett bort ifra at hun kjører scooter på sommeren for å slippe kø.

Snittforbruket for Passat 1,6TDI lå på snaut 0,7 i året. Hva den brukte fra semi-kald stand på køkjøring til jobb har jeg aldri sjekket, men det er sikkert ikke lite....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OddB

Når dere snakker om forvarming så er det kupeen dere snakker  om  ? 
Eneste måten å forvarme batteriet uten å tappe det er vel at det står til lading ,og har 6 kW ekstra tilgjengelig til varming i tillegg til ladingen ??

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Øyvind.h

Sitat fra: OddB på onsdag 15. januar 2014, klokken 17:57
Når dere snakker om forvarming så er det kupeen dere snakker  om  ? 
Eneste måten å forvarme batteriet uten å tappe det er vel at det står til lading ,og har 6 kW ekstra tilgjengelig til varming i tillegg til ladingen ??
Kommer an på utetemp. Ved en viss utetemp starter også batterivarme (det kan du eks se i VisibleTesla), og da trekker bilen inntil 10kW.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA