Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Webasto i Golf EL

Startet av Chrian, onsdag 15. januar 2014, klokken 09:12

« forrige - neste »

Chrian

En kamerat som var innom Møller i går for å sjekke ut den nye Golf EL fikk opplyst at alle biler som kommer til Norge vil være utstyrt med Webasto, er det noen her som kan bekrefte at dette er korrekt?

Sonus

Det er nytt for meg, men det er vel gledelig å slippe å bruke hovedbatteri til oppvarming(?).

elektrolux

#2
Genielt om dette stemmer.

PSA Classic hadde dette som standard og Think Classic hadde dette som tilvalg, og gjør underverk for rekkevidden. Og så er det flott å slippe bruke dyrbar innladet strøm til å fyre for føreren.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rio

Oi! Det var interessant.

Mine VW Golf CityStromers har jo Eberspächer, men jeg finner intet på nett om verken Eberspächer eller Webasto på nye e-Golf.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Gordon Retriever

Misforståelse/oversettingsfeil?

SitatZur Serienausstattung des viertürigen VW E-Golf zählen unter anderem eine Klimaautomatik mit Standheizung, ein Radio-Navigationssystem, eine Frontscheibenheizung und ein LED-Tagfahrlicht.

Standheizung = parkeringsvarmer.
På en dieselbil er denne naturlig nok dieseldrevet, men på e-Golf mistenker jeg at den drives via hovedbatteri/strømnett. ;)

e-Golfer

Webasto/Ebespächer går vel på fossilt brennstoff. Tviler på at det er tema i en utslippsfri bil. Da må man jo ha diesel/bensintank i tillegg.

Men det hadde vært genialt å kunne varme med diesel og øke rekkevidden.
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

Coolio

Det skal vist komme på et senere tidspunkt noe de kaller varmepumpe. produskjon etter sommerferien.

Gordon Retriever

Jeg trodde e-Golf kom med varmepumpe på varmeapparatet som standard allerede fra dag 1?

KaiRK

Sitat fra: mortenfl på onsdag 26. februar 2014, klokken 12:41
Det skal vist komme på et senere tidspunkt noe de kaller varmepumpe. produskjon etter sommerferien.

Oi! Hvis den leveres uten varmepumpe nå, blir det tilgjengelig en introbil i Moss! Helt uaktuelt å kjøpe en elbil uten en god varmeteknologi!
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

e-Golf

Sitat fra: KaiRK på onsdag 26. februar 2014, klokken 14:06
Sitat fra: mortenfl på onsdag 26. februar 2014, klokken 12:41
Det skal vist komme på et senere tidspunkt noe de kaller varmepumpe. produskjon etter sommerferien.

Oi! Hvis den leveres uten varmepumpe nå, blir det tilgjengelig en introbil i Moss! Helt uaktuelt å kjøpe en elbil uten en god varmeteknologi!

Forhandleren min bekreftet at bilen ikke har varmepumpeteknologi, hva vil dette bety i praksis?
Tesla model Y Performance Hvit/sort- reservert mars 19 - utlevert juni 2022
Tesla model 3 reservert 1/4-16 -lev mars 19 - solgt okt 20

Daeedor

Det vil bety at Leaf har et bedre varmeapparat forbruksmessig , til Golf kommer med det samme. ::)

Thomas Parsli

Sitat fra: e-Golf link=topic=11812.msg189149#msg189149
Forhandleren min bekreftet at bilen ikke har varmepumpeteknologi, hva vil dette bety i praksis?
/quote]

"Varmepumpeteknologi" gjør at varmeanlegget bruker mindre energi (er mer effektivt), så rekkevidden blir noe kortere uten.

Varmepumpen mister effekt når det blir ordentlig kaldt, så den betyr ikke så mye de dagene du trenger den mest (rekkevidden blir kort pga. kalde batterier).

Hvor effektivt varmeanlegget er på e-Golf aner ingen, så å konkludere med at Nissan Leaf er "bedre" er i beste fall prematurt.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Coolio

blir ikke standard men som tillegsutstyr

Rio

Er det noen som vet hvordan varmesystemet på e-Golf fungerer?

Det er formodentiig vannbasert, med et varmeelement?

Varmer det batteriet også?

Og viktigst, hva er teoriene om å installere Eberspächer/Webasto i "kjølevannet"?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

EAKF

#14
"Og viktigst, hva er teoriene om å installere Eberspächer/Webasto i "kjølevannet"?"(..) Det betyr at Webastoen kobles på bilens kjølesystem, og at den i tillegg har egen sirkulasjonspumpe for dette. "Vanlige" biler med forbrenningsmotor har alle væskekjøling.

Har sjekket med en mekaniker hos Møller i Sandefjord. På e-Up'en fungerer varmesystemet for kupeen slik at det sirkulerer standard kjølevæske mellom et elektrisk vameelement i mottorrommet og en varmeveksler med vifte inni kupeen. Den sirkulerende væsken er ikke innom motoren. Dersom det er likt på e-Golf'en vil det være en smal sak å koble på en Webasto også på denne.

Så spørs det om det lar seg gjøre på et eller annet vis å overføre selve temperaturstyringen for det elektriske varmeelementet som allerede finnes på e-Golf'en over på Webasto'en. Matespenningen til det elektriske varmeelementet som man kobler fra bør kunne brukes til å styre effekten på Webastoen med litt ekstra elektronikk. Men dette vet man jo ikke før man har prøvd.
e-Golf siden august 2014. Kjørt 70 000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA