Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skilt bak

Startet av cra, mandag 26. februar 2007, klokken 11:17

« forrige - neste »

cra

Kom over denne: http://www.au-my.com/english/buy_Driv-e-mocion.htm

Batteridrevet med trådløs fjernstyring. Et biligere alternativ til den store lystavla til f.eks. Clas Ohlson. Skal ikke se bort fra at det blir en Think (evt caravelle) å se med denne i bakruta her på Sunnmøre. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

pilt

Ja, den var kul. Bedre enn den tekstremsa fra Clas Ohlson.

Ser det hele for meg her:
Man putrer avgårde i kollektivfeltet når man plutselig får en taxi med vanvittig dårlig tid helt oppi støtfangeren. Begynner han å blinke med lysene, så kan man trykke på "Back off" knappen og håpe at han roer seg.

Gjør han ikke det, så kan man jo gi ham "Idiot"-meldingen, noe som muligens kan få ham til å se rødt, og som kan få fatale konsekvenser. I stedet er det nok lurere å sette på venstre blinklys og legge seg ut foran en bil med en snill sjåfør som slipper en inn og som dermed får meldingen "Thanks" etterfulgt av :). Tipper det får fram smilet hos denne sjåføren i hvertfall.
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

Silkefot

Den så utrolig artig ut!  ;D

Noen som vet om det er lov i Norge? Den kuleste koster 240 norske så da blir det vel toll, noen som vet hvor mye?
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

pilt

Sitat fra: Silkefot på tirsdag 27. februar 2007, klokken 20:57
Noen som vet om det er lov i Norge? Den kuleste koster 240 norske så da blir det vel toll, noen som vet hvor mye?

Det må da vel være lov å ha en sånn i bakruta når trailersjåfører kan ha blinkende hjerter og annen stæsj på dashbordet...  :D

Er £-kursen så høy nå? Har alltid tenkt at den har vært såvidt under 10, jeg. Den dyreste koster 19,99 og ganger man med 10 så blir det akkurat under 200 kr...

Ellers er reglene i Norge som følger:
Under 200 kroner: Du kan bestille varer som koster under 200 kroner før portoen legges til uten å betale moms og spedisjonsgebyr.

Over 200 kroner: Koster varen over 200 kroner før frakten legges til, må du betale moms på 25%, toll som varierer fra 0 til 15%, pluss spedisjonsgebyr til Posten på minst 72 kroner (når du fortoller selv). Momsen beregnes av hele varebeløpet.

Så det blir litt dillete straks det går over 200 kr. Mulig du bør vente til krona står sterkere i forhold til £'ene.  ;)
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

Ken

Sorry, 12,4 NOK til et Britisk pund ei uka siden. En liten triks er at man ber de å skrive et mindre beløp på toll skjema klistret til konvoluten f.eks 10 pund men da få du ingen kvittering i pakke. Flere og flere utenlanske foretninger har blitt kjent med de tåpelige norske reglene og er villig til å hjelpe.  Selv kjøper jeg frø fra England og et større bestilling over 200NOK kan deles i flere sendinger men porto blir kanske mer. Spør om de kan trekke MOMS i England først da få man produkter enda billigere fordi som du sier ingen norsk MOMS under 200Kr.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

For å finne ut hvor mye en vare fra utlandet koster kan jeg anbefale kalkulatoren på importalen.no (Har jeg lov til å linke til den her?) Den regner automatisk ut hvor mye varen koster med oppdaterte kurser, og legger på div avgifter mm dersom du kommer over grensa. Veldig snertent!

Jeg har for øvrig sendt en forespørsel til de so mselger disse om de er villige til å sette et lavere beløp på pakken, men har ikke hørt noe enda. Hvis noen andre gidder å sende en mail også så kan hende de skjønner at der er et marked her og faktisk svarer på mailen. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Sitat fra: cra på mandag 05. mars 2007, klokken 09:47


Jeg har for øvrig sendt en forespørsel til de so mselger disse om de er villige til å sette et lavere beløp på pakken, men har ikke hørt noe enda.

Tror seriøse firma kvier seg for dette, da det kan slå tilbake på dem. Det er jo veldig lett for tollvesenet å sjekke prisen de aveterer med.

De fleste firma som selger på Ebay f.eks, legger enkelt og greit ved hele kvitteringen med kjøpspris og ev. spørsmål om å jukse med denne. Veldig kinkig å forklare seg vekk fra, dersom du blir grilla av tolleren.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på mandag 05. mars 2007, klokken 17:23
De fleste firma som selger på Ebay f.eks, legger enkelt og greit ved hele kvitteringen med kjøpspris og ev. spørsmål om å jukse med denne. Veldig kinkig å forklare seg vekk fra, dersom du blir grilla av tolleren.

At de legger ved kvittering kan nok være (det er vel ikke annet enn god praksis å legge ved en følgeseddel), men at de skulle legge med en utskrift av evt forespørsel om å merke pakken med lavere pris bare på F tviler jeg på at hverken seriøse eller useriøse selgere tar seg bryet med. Min erfaring tilsier i alle fall det motsatte. Enkelte butikker jeg har vært innom reklamerer sågar med at dersom pakken din går igjennom tollen på en slik måte at du blir belastet med avgifter så dekker de kostnadene. (Betaler dine utlegg til mva.) Dette gjør de fordi det er utrolig billig reklame for dem å betale for de få som blir "tatt" og nyte effekten av "Word of mouth" som dette gir. Hvem ville ikke villig fortelle til sine venner at den du handlet med dekket dine ekstrautgifter? En del aktører har også en lavere pris på varen og høyere pris på frakt slik at man kommer nettopp under denne grensa.

Hvoridt det er riktig eller ikke å be dem gjøre dette er vel egentlig ikke noe å diskutere, selv om man i grensetilfellene selvfølgelig kan argumentere for at *verdien* av en vare er under 200 kr selv om man egentlig har betalt mer. Selv tilhører jeg den gruppen som mener at det tollfrie beløpet på 200 kr er latterlig lavt; man kan jo knapt kjøpe en film før man passerer grensa. Og at man da i tillegg skal betale mva av frakt også er jo meningsløst. Eksempelet kan faktisk settes opp slik:

Vare: €24 = 196,39
Frakt: €25 = 204,57
Avgifter: 0
TOTAL: €49 = 400,96

Vare: €25 = 204,57
Frakt: €25 = 204,57
Avgifter: 185.75
TOTAL: €50 = 594.89

(Klippet fra kalkulatoren på importalen.no med de ialøyeblikket innlagte kurser for EURO)

Akkurat den med avgift på frakta i andre eksempel har jeg litt tungt for å skjønne.

Uenighet med regelverket gir deg selvfølgelig ingen rett til å bryte det, men det finnes mange måter å omgå det på. Hvor mange har ikke gjøpt seg elbil for å spare bompenger, i stedet for å være med og betale for veien de sliter på?  ;)

Og en ting til på tampen (for de som gidder å lese så langt): Hvor man setter grensa for når man ber en butikk jukse med tallene får man vurdere selv, men det er nok opgitt verdi på pakka som legges til grunn ved en evt erstatningssak dersom det er skade på den eller den kommer bort. Det er vel uansett mest vits i å dille med dette i de tilfellene der en liten "overskridelse" som medfører et stort tillegg. I dette tilfellet medfører kr 39,90 div avgifter på kr 162,71, altså over 52% av summen på varen + frakt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Sitat fra: cra på tirsdag 06. mars 2007, klokken 00:14
At de legger ved kvittering kan nok være (det er vel ikke annet enn god praksis å legge ved en følgeseddel), men at de skulle legge med en utskrift av evt forespørsel om å merke pakken med lavere pris bare på F tviler jeg på

Det er ikke gjort av vond vilje, men dersom du betaler med PayPal (og har bedt om at f.eks 2 $ av kjøpsprisen legges på frakten i stedet for på varen) og legger til additional information, vil dette vise på salgskvitteringen. :-[

Been there done that, riktignok uten at varen ble stoppet i tollen.

Korrespondanse på mail før avsluttet handel er en helt annen sak, og vil neppe bli vedlagt av selger.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

EL CAR LØS

Er toll satsen nå 200 kr igjen? ???

Jeg har operert med 1000 kr! Har i de siste årene kjøpt ting via eBay og betalt med PayPal osv. og altid operert med 1000 kr grense og det går gjennom tollen.

Har aldri kommet bort i firma som er villig til å betale/legger på  for  Norsk moms/VAT men de gjerne trekke fra VAT dersom vi insistere!!! erfarings messig så er jo prisen "universal" dersom den selges via internett osv. men moms/VAT kan man trekker fra dersom det er "lovlig" i det landet som varen selges fra!!!

Jeg har altid hatt god erfaring med å be en kvitering med riktig beløpet bli sendt til min e-post og sender pakke uten kvittering, de fleste "u/seriøse" firmer gjør det, og det er mange ;D

cra

Tollsatsene har "alltid" vært 200 kr. Det var snakk om å øke den tilsvarende indeksreguleringen til ca 1000 kr, men politikerne feiget selvfølgelig ut (kjør bilen i revers resten av året alle som er overrasket over det). De fant vel ut at kostnadene med å utvinne all oljen var så store at de trengte pengene.  :P

1000 kr er grensa for å motta tollfri gave fra utlandet. Også et smutthull for å snike varene inn uten avgiter. MAnge butikker er vi llige til å merke pakken som gave. Har også hørt at "Vareprøve" skal være gyldig grunn for å slippe avgifter, men det har jeg ikke fått bekreftet.

Det er riktig at MVA for det landet du kjøper fra kan trekkes fra lovlig. Omtrent som taxfree-handel. :)

Hvor langt man vil tøye strikken får jo bli opp til hver enkelt. Noen betaler ikke TV-lisens, andre forsikrer segal mot fartsbøter. Mulighetene til å "gjøre seg til kjeltring" er mange, enten man går inn for det bevisst eller havner i uføret ubevisst. Men det er vel slik det blir når det er så mange regler å passe på¨. :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

pilt

Sitat fra: cra på tirsdag 06. mars 2007, klokken 15:47
1000 kr er grensa for å motta tollfri gave fra utlandet. Også et smutthull for å snike varene inn uten avgiter. MAnge butikker er vi llige til å merke pakken som gave.
Vi (eller rettere sagt: mannen min) prøvde på det en gang. Han bestilte noe data-greier til litt under 300 kr og fikk pakken merket med "gave". Det kom en lapp i posten om at pakka var kommet og at den måtte fortolles. >:(

Vi troppet opp på Postterminalen og prøvde å forklare at det var en gave til meg (så heldig!). Tolleren sa at denne 1000-kroners-gave-grensen kun gjaldt når en privatperson fra utlandet kjøpte en vare og sendte den som gave til noen i Norge. (Så m.a.o. bør man kjenne noen "over there" som kan videresende pakker for deg.) Det hele endte med at tolleren åpnet pakka, så på innholdet, syns sikkert fryktelig synd på denne kona som fikk noe sånt til bursdagen sin og sa at det var greit. Vi slapp å fortolle den! Godt at ikke alle statsansatte er helt firkanta! :)
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

cra

Jo, det stemmer nok at det er pakker fra private det gjelder. Vet at muttern (som ikke er i den typiske data-generasjonen) bestiller en del varer fra noe hun kaller "jordbærbutikken" (de selger mye sminke og kremer og denslasgs dame-greier) og da kommer dahver enkelt artikkel pent pakket i sølvpapir og med silkebånd.  :D  Småjentene mine synes det er stas, for de får alltid båndene.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

EL CAR LØS

Ja vel, da er vel det som dere sier, men uansett har jeg aldri betalt moms, bortsett fra en gang der butikken sendt regningen med pakken  >:( det var jo det som skal gjøres, men jeg fikk dekket moms tilbake da jeg nevnt dette til det amerikanske butikken det var altså ca. 2,200 i moms jeg måtte betaler  ;D
Ellers kan jeg si at har bestilt både data og andre varer uten noe problemer, så lenge avsenderen følger det enkelte regler om ikke sender regningen så går det som smør på pålegg?  ;)

Men jeg tror kansje siden jeg er utlending er det kanskje nornal at jeg får pakke fra utlandet  ;D
Når det er sagt, så er helt sant at jeg har familie i Tyskland, England, Spania, Portugal, Brasil og USA og i tillegg mange gode venner fra hele verden  8) Så da er jeg helt sikkert VIP borte hos Tollvesenet  ::)

Når det dukker opp en pakke til meg, blir den ofte leverte på døra  ;D
Ja da, jeg vet.....det ble betalt for :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA