Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

kulda skaper problemer for min model S

Startet av Lein, mandag 13. januar 2014, klokken 22:46

« forrige - neste »

eadie

Løsningen må da være å kjøre på suspension "high" for de som har luftfjæring. Tviler på at det gjlr stor forskjell fra Standard, dog
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

aness

Sitat fra: eadie på søndag 28. desember 2014, klokken 12:30
Løsningen må da være å kjøre på suspension "high" for de som har luftfjæring.

"High" slås vel automatisk av i 50km/t eller noe slikt, tviler på at det er en løsning på langtur.

RaBalder

Og idag måtte jeg tine bremsene på venstre forhjul. Satt bom fast selv med en del "rykk" for å få løsnet ting. Måtte på med en varmluftpistol på bremseskiva i 10 minutter så var det løsnet.

Men hva gjør man når man ikke har en varmluftpistol tilgjengelig?

Lurer på om ikke en blåselampe med propan hadde vært lurt og hatt i bilens verktøykasse vinterstid.

Pompel

Hva man har luftfjæringen på i fart er nok ikke så nøye i og med at da blir snøen kontinuerlig "filt unna", men det kan være en utfordring at den senker seg etter stans og da kanskje pakker snøen litt ekstra og fryser
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

jkirkebo

Sitat fra: Pompel på søndag 28. desember 2014, klokken 13:29
Hva man har luftfjæringen på i fart er nok ikke så nøye i og med at da blir snøen kontinuerlig "filt unna", men det kan være en utfordring at den senker seg etter stans og da kanskje pakker snøen litt ekstra og fryser

Hmm, jeg har aldri opplevd at min senker seg etter parkering. Mulig noen har lekkasje i systemet?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JonI

Sitat fra: jkirkebo på søndag 28. desember 2014, klokken 13:36
Sitat fra: Pompel på søndag 28. desember 2014, klokken 13:29
Hva man har luftfjæringen på i fart er nok ikke så nøye i og med at da blir snøen kontinuerlig "filt unna", men det kan være en utfordring at den senker seg etter stans og da kanskje pakker snøen litt ekstra og fryser

Min senket seg automatisk i sommer og høst.  Etter siste fw har den ikke gjort dette. Skjedde ca 30 sek etter stopp.

Hmm, jeg har aldri opplevd at min senker seg etter parkering. Mulig noen har lekkasje i systemet?
Bil: "Gråtass" P+ grå/grå/grå  (P2318)

Brede

#111
Langtur i går og masse snø/sørpe i hjulbuer, parkerte i garasjen og regnet med at det ville smelte bort. Det slo om til kaldere vær i natt og jeg kom i dag ut til hjulbrønner som var så fulle av is at jeg låste begge fremhjulene ved det minste rattutslag.
40 minutter med isøks etter så får jeg nå iallefall manøvrert bilen ut av garasjen..

Muffinman

Fikk også låsing på ene framhjulet ved rattutslag i dag. Startet med rene hjulbuer men etter 7-8 mil var det på tide å svinge av og da ble det dårlig svingeffekt gitt...sporene viste tydelig at et hjul hadde stått noen meter. Det ble hakking på ferga over Trondheimsfjorden.

Viktig å ta det jevnlig på under turen, og før man forlater bilen for kvelden. Mildvær i morgen ☺☺

kos

Hei flere av oss har problemer med hjulbuene og snø. dette med klabbing av hjulbuer er ikke et nytt fenomen - både snøfresere og verktøy for snørydding har det samme problemet. Løsningen på problemet har vært å smøre - snøfreseren, skiene og redskaper for snø rydding. lurer litt på om ikke noen har erfaring med å sprøyte hjulbuene med et eller annet som gjør at snøen ikke klabber seg i hjulbuene.

Uten sammenligning - så ble alltid snøfreseren penslet med parafin voks før sesongen. Noe som gjorde at klabbeproblemet forsvant i alle temperatursoner. Kan vi gjøre det samme med hjulbuene  - er det noen som har kontaktet tesla om dette ?

kos

Hei - etter å ha beskrevet problemet kom jeg på et produkt som jeg kjenner til. kansje tesla kunne testet dette ut for behandling av hjulbuer ?http://absorber.no/node/32

Havebigfun

Det er sikkert flere her som er interessert i å prøve ut dette "alltid tørr"- produktet. Vet du hva det koster og hvor mye man evt trenger for impregnering av filten i 4 hjulbuer?
- 2x5 liter høres ganske mye ut i denne sammenhengen.

kos

Hei - tror at dette må tesla være med på. Produktet er ikke ekstremt dyrt, men leverandører leverer stort sett store kvantum - så få det testet av Tesla burde være av alles interesse. For oss enkeltpersoner så tror jeg  at jeg ikke vil gjennomføre det uten tesla sin velsignelse. Skal gi de en henvendelse - for å se hva de sier. Dette er jo et norsk - nordisk problem og om alt skal til er å sprøyte hjulbuene med dette middelet så er det en rask løsning. Kjenner importøren, og skal be han ta en henvendelse til Tesla.

Så får vi se-

Batteritralla

Glad jeg slipper å irritere meg over dette problemet.

2 grunner til dette:

På Vestlandet ligger snøen skjelden så lenge, og det er skjelden forhold som fører til denne problematikken.

Den andre grunnen heter audi quattro. Min Model S koser seg inne i garasjen når det er saltslapse klabbeføre...

Føler meg priviligert  :)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Lars C. Krogenæs

Diverse Off-topic poster med sterkt personfokus er slettet.

Car-el og Kallagtunet er sendt på juleferie og kommer ikke tilbake før i 2015.

Lars
Forum-pastor
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

kjellan

Sitat fra: jkirkebo på søndag 28. desember 2014, klokken 13:36
Sitat fra: Pompel på søndag 28. desember 2014, klokken 13:29
Hva man har luftfjæringen på i fart er nok ikke så nøye i og med at da blir snøen kontinuerlig "filt unna", men det kan være en utfordring at den senker seg etter stans og da kanskje pakker snøen litt ekstra og fryser

Hmm, jeg har aldri opplevd at min senker seg etter parkering. Mulig noen har lekkasje i systemet?

Ja, eller at den senker seg ved spesifisert hastighet.

Mulig du har slått av Autosenk (Driving Control Settings) ? Slik at den aldri er Low ?

Eg har slått av denne funksjonen nå (men har ikkje vore på langtur i klabbeføre).

Andre erfaringer med autosenk ?


Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA