Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Betaling per kwt?

Startet av TorC, mandag 13. januar 2014, klokken 15:00

« forrige - neste »

TorC

Er det noen som vet om det finnes noe system som tillater betaling for et bestemt antall kwt, eller hvor man faktureres for antall kwt?

Det jeg ser for meg er noe tilsvarende man har på dusjer i båthavner hvor man hiver inn mynt og får et visst antall minutter med vann.

Teknisk sett er det jo en ganske enkel sak, men noe helt annet er om det faktisk finnes et slikt apparat.

Noen som vet om noe?
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

ravn

#1
Vet ikke om noe ferdig produkt, men susslet litt med dette sammen med elbilforeningen i prosjekt for å "smartifisere" vanlige stikkontakter.

Det finnes mange løsninger (særlig fra solsengeindustrien) for å betale pr minutt, som lett kan brukes til elbil.

Men som du sier så er det ganske enkelt å få til med kwh.

Jeg for min del skulle ønske hurtigladerene fungerte på denne måten. Fastpris betyr vel i praksis at alle vil lade mest mulig for å få valutta for pengene, istedenfor å lade "det ekstra" man må ha for å komme seg hjem.

Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

TB

Har ikkje noko kjennskap til båtlivet, men mulig det er slike kwh målere i bruk der? Desse må i så fall tole vær og vind.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TorC

Sitat fra: ravn på mandag 13. januar 2014, klokken 15:37
Vet ikke om noe ferdig produkt, men susslet litt med dette sammen med elbilforeningen i prosjekt for å "smartifisere" vanlige stikkontakter.

Det finnes mange løsninger (særlig fra solsengeindustrien) for å betale pr minutt, som lett kan brukes til elbil.

Men som du sier så er det ganske enkelt å få til med kwh.

Jeg for min del skulle ønske hurtigladerene fungerte på denne måten. Fastpris betyr vel i praksis at alle vil lade mest mulig for å få valutta for pengene, istedenfor å lade "det ekstra" man må ha for å komme seg hjem.

Mtp kwt pris på hurtiglading er jeg helt enig, gjerne kombinert med minuttpris slik man har i drosjebilene hvor man betaler både for tid og for distanse. Men, det var en digresjon. :-)

Jeg skal ærlig innrømme at ikke har frekventert solsengbedriftene, så jeg kjenner ikke til hvordan de gjør det. Basert på det lille jeg vet tror jeg det kanskje er litt for kostbart for en enkel løsning?

Mitt "drømmeapprat" er basert på antall kwt, har en universal betalingsmåte enten myntinnkast, kortbetaling eller en form for pre-paid kort. Og ikke minst billig å kjøpe, enkel å installere og enkel å drifte...

Hvis dette ikke finnes bør det jaggu lages, for mange småkommuner har folkevalgte som "sparer på ørene, men lar kronene fly". (de vil gjerne bruke mange tusen kroner på et apparat som noen må tømme, reparere, føre i regnskap osv osv, for å få inn noen hundrelapper i året).  (Et eksempel fra min hjemkommune hvor jeg etterspurte kommunale ladestasjoner: første reaksjon var "vi kan da ikke gi bort strøm". Debatten var egentlig avsluttet da jeg forsøkte å forklare at det ville koste mer å drifte et system for betaling, enn det strømmen koster.)

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

ravn

#4
Nå har jeg heller aldri vært i en solseng, men har brukt myntinnkast derfra til flere prosjekter. Dukker opp på finn med jevne mellomrom til under tusenlappen.
Kort fortalt er det en boks med myntinnkast. Du programerer hvor mange minutt 1 kr gir, den har ett lite display som viser antall minutt du har betalt for.
Myntinnkastet styrer ett rele (skal du kjøre full 16A så bør du vel ha ett kraftigere, eventuelt om du har fastmontert vegglader kan du jo koble myntinnkastet i serie mellom dens rele og kontrollkort).

Finnes også solsengesystemer som er kortbassert (forhåndsladet kort).


Men ja du sier noe, kanskje jeg må få laga ett system for borettslag/arbeidslading.
Ser for meg rfidbrikke hvor du "logger inn", og at den mailer borettslag forbruket automatisk hver mnd feks. Burde ikke være så komplisert.


Edit:
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=45722475
Denne var litt dyr, men iallefall slik jeg tenkte på.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Leon

Sitat fra: TorC på mandag 13. januar 2014, klokken 15:00
Er det noen som vet om det finnes noe system som tillater betaling for et bestemt antall kwt, eller hvor man faktureres for antall kwt?

Det jeg ser for meg er noe tilsvarende man har på dusjer i båthavner hvor man hiver inn mynt og får et visst antall minutter med vann.

Teknisk sett er det jo en ganske enkel sak, men noe helt annet er om det faktisk finnes et slikt apparat.

Noen som vet om noe?

I Danmark praktiseres betaling per kWt: https://www.clever.dk/produkter/opladning-paa-farten/

For turister finnes også mulighet for forhåndsbetaling:
https://www.clever.dk/english/charge-on-clever%E2%80%99s-network/

Angående myntpåkast så er vel det en løsning som er på vei ut, selv på dagens parkometere. Man er avhengig av å ha mynter, pluss at man må ha rutiner for jevnlig tømming av automatene.

Eidsiva's hurtigladere på Hamar, Elverum, Lillehammer og Gjøvik tar kredittkort. Det er vel en bedre løsning.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

TorC

Sitat fra: Leon på tirsdag 14. januar 2014, klokken 15:37

I Danmark praktiseres betaling per kWt: https://www.clever.dk/produkter/opladning-paa-farten/

For turister finnes også mulighet for forhåndsbetaling:
https://www.clever.dk/english/charge-on-clever%E2%80%99s-network/

Angående myntpåkast så er vel det en løsning som er på vei ut, selv på dagens parkometere. Man er avhengig av å ha mynter, pluss at man må ha rutiner for jevnlig tømming av automatene.

Eidsiva's hurtigladere på Hamar, Elverum, Lillehammer og Gjøvik tar kredittkort. Det er vel en bedre løsning.

Kontantbruk er jo helt klart på vei ut, men hvilke andre universelle betalingsmåter har man som ikke er for dyre?

Kredittkortterminaler er ganske dyre i drift (altså de som tar alle typer kort, ikke bare lokale kort. VISA kortet man har i lommen har to "deler", en VISA del og en Bank Axept del. Det er som regel sistnevnte som blir brukt. Dette er egentlig bare et debitkort, og er en lokal løsning).

Debitkort? Som eksluderer utlendinger?

Pre-paid kort? Så man ender med en tilsvarende løsnings om Stokke kommune? Hvor man må komme i kommuneadministrasjonens åpningstid for å kjøpe et kort?

Det må da finnes en billig og enkel løsning for dette? De klarer det jo på brusautomater og solsenger? Eller er det kanskje så høy avanse der at de kan tillate seg høy kostnad?
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

ravn

Jeg ser jo på SMS som den klart enkleste metoden, selv om det er en del med dårlige erfaringer her.
Det er billig og omfavner alle. Vel å merke så tar vanlige avtaler ca 30% av inntekten, men så er det heller ingen fast utgifter.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Leon

SMS er greit for noen, men har du betalt telefon via jobben er det ikke sikkert alle arbeidsgivere er så glade for å få "drivstoffutgifter" på telefonregningen...

En felles ladebrikke, som går på alle leverandørers ladestasjoner, hadde vært en grei løsning. Denne kunne ligge fast i bilen. Den kan eventuelt ha en liten pris på maks 100 kr, men ingen faste utgifter. På nye biler kunne den fulgt med. Så kunne man fått en etterskuddsfaktura på beløpet, på samme måte som dagens bomringavgift.

I dag har hver leverandør sitt system, noe som er uheldig siden man da ender opp med å måtte anskaffe flere brikker. Fikk levert Fortum's ladebrikke med bilen jeg fikk utlevert i oktober 2013, men denne brikken skal fra andre halvdel av 2014 koste 10 kr per mnd. Har også anskaffet meg Grønn Kontakt sin ladebrikke, men her var jeg nødt til å bestille et 10 klipps klippekort til 500 + 50 kr for ladekortet. Kommer ikke til å anskaffe kort for Ishavsveien, både på grunn av pris og at to ladekort allerede er ett for mye...

Kanskje det hadde vært en forretningside for et firma, som leverandør for en felles ladebrikke? Så kunne brukerne få en felles faktura, og firmaet foretok avregning mot de enkelte leverandørene mot en passelig provisjon? :)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

ravn

SitatKanskje det hadde vært en forretningside for et firma, som leverandør for en felles ladebrikke?

Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Leon

Ikke noe problem det så lenge den 15ende standarden kan erstatte de 14 andre :)

Alternativt kunne alle dagens ladebrikker fungert på alle konkurrerende leverandørers ladere, men enklest med en felles ladebrikke...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA