Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladefeil, Think city

Startet av Ben, mandag 13. januar 2014, klokken 14:14

« forrige - neste »

Ben

Heisann!
Jeg kjøpte meg en 2001 Think City rett før jul. Egentlig var meningen å bruke den som donorbil for elbåtprosjekt, men jeg tenkte først å finne ut hva som er feil med bilen før jeg evt velger å hogge den.

Tidligere eier sa noe sånt:
-Bilen fikk kortere og kortere rekkevidde (slik jeg forstod var det fordi ladingen ikke ble fullført eller noe slikt)
-Til slutt tok ikke bilen lading i det hele tatt (bilen har stått siden 2012)
-12V batteri ble skiftet nå i sommer - ikke noe hell i det.
-12V tappes for strøm. (det er strøm på batteriet nå siden det ble ladet eksternt. Står ikke tilkoblet nå slik at det ikke tappes)

Eletrolux skrev til meg i en annen tråd:
"Ladeproblemer på Think skyldes i hovedsak 2 ting:
Isolasjonsfeil grunnet lekkasje i en eller flere batteriblokker, eller defekt lader.
Bilens batteri kan godt lades med extern lader, men det krever en del manuell kontroll med ladestrømmen.
Undersøk spenning på framdriftsbatteriet og 12V batteriet. Er disse over 90V/12V vil bilen gi feilmelding om der er isofeil."

Det jeg har gjort til nå:
-Prøvd førersetet: kan sittes i:-)
-Trillet bilen til parkering (girlås går jo av når tenning er på:)
-Når jeg skrur på tenninga kommer "system fault-service required" i meldingsvinduet.
-Jeg har målt spenningen på 12V-batteriet - viser ca 13V.

Jeg har ikke målt spenning på traksjonsbatteriene (kan jeg få noen hint til fremgangsmåte?)

Hva er neste trinn?

Jeg ser Agder Elbil foreningen har diagnoseverktøy for Think - blir jeg medlem kan jeg få låne denne...

Jeg har skrevet ut de dokumentene som ligger på ELbilwiki (bla servicemeldinger)

Takker for tips!!;-)


elektrolux

Sitat fra: Ben på mandag 13. januar 2014, klokken 14:14
Hva er neste trinn?

Ta ned batteriet og mål for isofeil mot gods. Ta ut alle blokkene og mal opp kassen og sett sammen en et batteri uten lekke blokker.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ben

OK! Takk for info!
Jeg fant flere gode tips til demontering av kassa og om isolasjonsfeil her på forumet og på elbilwiki - så dette bør jeg få til.

Ben

Hei igjen!
Nå fikk jeg endelig demontert batterikassa og målt spenninger.
Jeg la målingene i vedlegg.
Jeg ser at flere av blokkene har svært lav spenning (og noen negativ), samt at flere av dem har spenning til kassa. Kan noen hjelpe meg å tyde målingene?

Jeg har ikke enda tatt batteriene ut av kassa - da ser jeg muligens skader (?)

Bør jeg lade opp batteriene enkeltvis og gjøre målinger på nytt. For flere av blokkene er jo polspenning så lav at evt isolasjonsfeil ikke vises...?

elektrolux

I et slikt tilvelle bør du lade hele pakken helt opp inkl overlading og så trekke den ned til ca 50% før du tar en ny spenningetest..

Så testes restkapasitet på hver enkelt blokk.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ben

Sitat fra: elektrolux på mandag 07. april 2014, klokken 14:31
I et slikt tilvelle bør du lade hele pakken helt opp inkl overlading og så trekke den ned til ca 50% før du tar en ny spenningetest..

Så testes restkapasitet på hver enkelt blokk.

Du mener å lade alle blokkene samtidig? Det hørtes ikke lett ut...
Hmmm, hvor få tak i lader for 114V? Kan Thinkens lader "tyvkobles" og dermed brukes som ekstern lader?
Og utlading...på et varmeelement eller noe..? Til 50%: hvordan vite dette? Gjøre noen beregninger på energi, effekt og tid??

Ben

Noen kommentarer eller utdypninger til innlegget til elektrolux?

Jeg forstår ikke helt hvorfor jeg bør lade blokkene samtidig. Jeg tenker det er så mye enklere å lade hver blokk for seg (f.eks med en slik: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-612-V-758-A-37724/). Evt ta dem ut av kassa først...

Jeg forstår heller ikke måleresultatene. F.eks blokk nr3:
-polspenning 5,88V
-pos pol til kasse: 1,27V
-pos pol til kjølevann: fra 1,60 til 2,75V

At det er spenning til kassa er vel et tegn på isolasjonsfeil på denne blokka, eller?
Det overrasker meg at det er spenning til kjølevannskanalene- skal denne være 0 for en blokk som er i orden? 

Har noen tips til gode nettsteder/litteratur ang batterier (med hovedvekt på det praktiske)?
Lånte tidligere "Lindens handbook of batteries" fra biblioteket: sikkert på 2000 sider - men den ga meg lite praktisk kunnskap. Boka dreier seg mest om oppbygning, produksjon, egenskaper, og bruksområder til ulike batterityper og kun litt om hvordan enkeltceller settes sammen til batteripakker og kontroll av disse.

Rav4_EV

Batteripakka di er helt utladet.
Om du lader hver blokk separat eller i serie spiller ingen rolle.
Det viktigste er riktig ladeutstyr.
Thinkladeren kan du glemme. Om du hadde klart å styre den så forlanger den uansett en viss spenning på batteriene for å starte.

En batterilader fra biltema for bly kan nok dra igang blokkene, men slik tilstanden din er nå gjøres ofte mer skade å prøve batteripakka enn å sjekke og bytte eventuelle blokker.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Ben

Hva er det med biltema-laderen som kan gjøre skade på blokkene?
Blir strømmen for stor?
Eller er det fare for overlading? (dette kan vel unngåes ved å måle strømmen i tidsintervaller og multiplisere med tiden - og unngå at dette overskrider 100Ah..??)

Eller har dere tips til en annen lader som er bedre egnet?

Rav4_EV

Ingenting som skader batteriene med Biltema lader. Du vil få blokkene opp på et nivå der bilens lader kan lade videre.
Men dersom du ikke får testet batteriene skikkelig vil de dårligste reversere og ta kvelden rimelig fort.

En nicad blokk ska ha konstant strøm i x antall timer for å fullades. (Strømstyrt)
En blybatterilader uansett merke er som oftest spenningsstyrt.

For å sjekke blokkene skikkelig må de lades opp helt.
Deretter følger belastningstest der kapasiteten måles.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Elmo

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 13. april 2014, klokken 11:47
En nicad blokk ska ha konstant strøm i x antall timer for å fullades. (Strømstyrt)

Med en justerbar strømforskyning (feks denne) kan du lade ett eller to-tre batterier av gangen.

Evt. kan tre standard 48V telekom strømforsyninger seriekobles og lade hele pakken (to eksempel: 10A eller 30A). Ref hvordan bygge hurtiglader. Koster dog en del, og er vel ikke for menigmann, men vi er jo under "Avanserte rep." nå :)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Ben

Takker for råd dere! Nå har jeg et utgangspunkt for litt mer studier (jeg har mye å lære forstår jeg!).
Bl.a. fant jeg mer om reversering her:http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=9486.0

Jeg kommer nok tilbake med flere spørsmål etterhvert;-)

Ben

Til nå har jeg funnet en blokk med lekasje. (Jeg regner med at det er elektrolytten som drypper ut - den er ikke blå, og har en karakteristisk lukt - minner meg om gaffeltruck;-)

Er denne bare å kaste, eller kan den reddes?

arv

Øyvind Lunde 90124427 har komplette batterier til salgs
Arv
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

Ben

Takk for det!
Jeg fant også en tråd (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2773.0.html) hvor det er beskrevet flere metoder for å tette batterier. Tenkte å prøve dette, men jeg vet jo ikke hvor mye av selve elektrolytten (ionene) som er lekket ut... Finnes det metoder for å finne ut dette, og fylle på nytt selv??

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA