Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Deler til lader på Think

Startet av Lynet, torsdag 18. september 2008, klokken 22:26

« forrige - neste »

Lynet

Fikk havari på laderen i helga. Det viser seg at en komponent er brent opp. Legger ved bilde nedenfor.
Er det noen som vet om noen mulighet for å skaffe denne delen?
Ser ut som det er en originaldel fra Actia.....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Betacar

Her er trolig en god link å starte med:
http://www.elektronik-kompendium.de/forum/forum_entry.php?id=44403&page=8&category=Bauelemente&order=time

(Har ikke fått sjekket den så nøye, men det er vel "spesialkondensator" for NiCd ladeagregat). 

Jeg er ikke god i Tysk, men det ser dessverre ut som om linken døde ut før de kom til en konklusjon...

Komponenten er merket ACTIA og det er jo samme gjengen som laget diagnoseapperatet til Thinken.  Hovedkontoret tror jeg er i England (Jeg fikk beskjed om å ta kontakt med de, da jeg forsøker å spore opp diagnoseapperat) Sverige http://www.actia.se/  Englandhttp://www.actia.co.uk/

Ser du hvor mange ben komponenten har? Var ett bilde av det i linken (øverst), men det så ut som om alle bena hang sammen (og det stemmer nok ikke).

Om det bare er en kondensator, så skal det ikke være noe videre problem med å skaffe en uorginal erstatning. 
    Elfa har mange komponenter www.elfa.se
    Og ved NTH i trondheim har de ett komponentusalg (i elektrobygget).

Ikke noen fasit dette, men muligens ett steg i rett retning  ;)
Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

VWspirit

Ser for meg ut til at dette er en spole av et eller annet slag, tror du må prøve å ringe actia i sverige, snakk med teknisk og prøv å få oppgitt data på delen. Er det mange pinner på den?
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

hens

#3
Når et elektronikkomponent brenner, er det som regel en årsak. Dersom denne ikke finnes, og repareres, vil det ikke hjelpe å skifte den brente delen.
Det ser ut til at motstanden i underkant har blitt varm, og brent av ledningen og komponentet som ser ut til å være en innstøpt drossel eller kondensator

Laderen er levert av Actia, og de er ikke særlig meddelsomme med skjema eller deler.
Jeg har tidligerefått reparert en lader, og den er nå i drift igjen i min datters bil etter at hun fikk et lynnedslag.

Hvis det blir nødvendig å skifte lader, ta vare på den gamle.
Det er flere på forumet som forsøker å finne et elektronikkreparasjonsverksted som kan spesialisere seg på disse laderene.  Kjekt å ha en i reserve.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Lynet

Dette var en lader som jeg egentlig hadde i reserve og skulle prøve. Jeg lot den stå på 16A i et par timer, da smalt det!!!!
Laderen var fra en tidlig utgave som ble hugget. Men den tålte tydeligvis ikke varmen fra 16A lading....... Får håpe nyere utgaver er forbedret.
Driftstimer på laderen tipper jeg er under 10 timer!!!

Tror det er en spole / transformator. Ledningen og motstanden som ligger limt sammen med den er også skadet ja. Men det er en enkel sak. Det som er mer usikkert er om andre elektroniske deler er skadet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Som Hens sier, så er det ofte bakenforliggende årsaker til slike branner.

På min lader, hadde en tilsvarende spole doblet som sikring da en halvleder plutselig bestemte seg for å bli hel-leder. Det ble 20A gjennom en spole beregnet på mA.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Boogie

Ta kontakt med Arne Magnus hos Euromatic. Mener han er i stand til å reparere Think ladere uten å påstå det.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

El rayo

Sitat fra: Lynet på lørdag 20. september 2008, klokken 00:59
Jeg lot den stå på 16A i et par timer, da smalt det!!!!

Vet ikke hvor mange ganger det er innprentet har på forumet at man bare skal lade med 10A. Hvordan kan du ha unngått å få med deg det, Lynet?

Tom Roy
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lynet

 :'( Var bare en test på et par timer da..... Med en lader som nesten ikke var brukt..
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Trodde problemet med lading på 16A lå i kablingen til laderen, og ikke selve laderen.

Et annet argument er at batteriene liker høy ladestrøm bedre enn lav strøm. Og batterier er dyrere enn ladere.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hens

Laderen og inntaket på Think er rett og slett underdimensjonert, den tåler ikke pos. 15 A over tid.
Jeg har nå kjørt 89000 kilometer på samme lader, og min datter 80000 da hun fikk et lynnedslag som ødela statistikken. Vi bruker kun 10 A posisjon.

I pos 15A trekker laderen 14A fra nettet, og gir ca 20A til batteriet.
I pos 10A trekker den ca 9,9A og gir                       15A til batteriet.

Når 1,5mm inntaksledningen belastes med 14A vil det bli varmgang i kabelen, og spesielt i overganger til sikring og plugg. Dette fører også til varmgang i inntaksområdet og utgangstilkoblingen i laderen. Dessuten blir hele laderen varmere.  Ved lang kabel fra sikringsskapet vil det også bli øket spenningsfall, som resulterer i lavere utgangsstrøm fra laderen.
Det er derfor lite å spare på å lade på 15A, og levetiden på laderen blir kraftig redusert.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Lynet

Har nå fått loddet inn delen på printet og montert sammen laderen igjen. Men den ene sikringen på 30A var røket.
Biltema har tilsvarende sikring men da som glassikring. Rett amperestørrelse men biltema sin er for 12/24V.

Har spenningen noen betydning for sikringen?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA