Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Snu Schuko - Bare bullshit?

Startet av Hyperstress, mandag 13. januar 2014, klokken 09:16

« forrige - neste »

JonI

Betyr det at hvis det har virket med støpsel begge veier engang så er det ingen vits i å prøve å snu neste gang man har problemer.

Kan da like godt bruke de andre tjuvtriksene som:  ta ut / inn UMC. Restarte lader med å slå på bil etc...
::)
Bil: "Gråtass" P+ grå/grå/grå  (P2318)

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Hyperstress

Henter bilen strøm fra hver av lederene og jord, og ikke "mellom" lederne (I IT nett)?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Griffel

#18
Sitat fra: Hyperstress på mandag 13. januar 2014, klokken 11:04
Henter bilen strøm fra hver av lederene og jord, og ikke "mellom" lederne (I IT nett)?
Bilen henter strøm mellom fase-ledere. Spørsmålet er heller hvordan jordfeilovervåkingen er designet.
Støyfilter er derimot ofte bygget mellom N og jord som da i Norge blir mellom en fase og jord.
Dette som en mulig forklaring, jeg kjenner ikke designet så det kan finnes andre forklaringer. Helt uvanlig er det ikke at noen går i denne fella.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

#19
Sitat fra: JonI på mandag 13. januar 2014, klokken 10:41
Betyr det at hvis det har virket med støpsel begge veier engang så er det ingen vits i å prøve å snu neste gang man har problemer.

Kan da like godt bruke de andre tjuvtriksene som:  ta ut / inn UMC. Restarte lader med å slå på bil etc...
::)

Tjah. Det er åpenbart at UMC'en er designet feil, så antakelig er det bare Vårherre (eventuelt han andre, nedenunder) som vet. Men min UMC produserer feil på løpende bånd uansett hvilken vei den er plugget i, så jeg holder en knapp på at det er det å plugge ut og inn som hjelper, ikke det å vende støpselet.

Men når du drar ut pluggen og lukker ladeluka så er det et eller annet subsystem som har med lading å gjøre som resetter seg. Det hjelper ofte. Så lukk luka og åpne den igjen før du prøver på nytt. Man kan også godt få feilmelding elleve ganger og så går det plutselig på den tolvte.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

arnljon

Fikk et svar på UMC-problemet fra Tesla i Trondheim som kan diskuteres vider av de som kan dette godt: UMCen er laget for TN-nett der det finnes en fysisk null-leder. I det norske IT-nettet finnes ikke denne null-lederen. UMCen SIMULERER derfor eksistensen av en nulleder, og måler antakelig spenningen mellom fysisk fasepinne og dette simulerte nullpunktet. I et skjevt belastet nett bærer antakelig dette feil avsted, og UMCen varsler at spenningsavviket mellom fase og "jord" er for stort selv om fasespenningen er OK eller innenfor grensene av hva som normalt skal tolereres (220 +/- 10%)
Model S85, svart, svart skinn, tech, pano, luft, lyd, vinterpakke, park, in production 29. jan, levert 25. Mars 2014

cairnz

Sitat fra: arnljon på mandag 13. januar 2014, klokken 12:40
Fikk et svar på UMC-problemet fra Tesla i Trondheim som kan diskuteres vider av de som kan dette godt: UMCen er laget for TN-nett der det finnes en fysisk null-leder. I det norske IT-nettet finnes ikke denne null-lederen. UMCen SIMULERER derfor eksistensen av en nulleder, og måler antakelig spenningen mellom fysisk fasepinne og dette simulerte nullpunktet. I et skjevt belastet nett bærer antakelig dette feil avsted, og UMCen varsler at spenningsavviket mellom fase og "jord" er for stort selv om fasespenningen er OK eller innenfor grensene av hva som normalt skal tolereres (220 +/- 10%)

Dette er vel kanskje den første forklaringen på hvorfor det er slik det er som jeg har litt tiltro til. Hvis den modifiserte UMC-en for IT-nett skal simulere nullpunktet og gjøre masse mikkmakk er det faktisk plausibelt å anta at det kan være forskjell på hvilken vei i stikket man setter (gitt at det er forskjell i spenning mellom fasene og jord).

Hva skjer om man setter støpslet inn i en kontakt uten jord? :)
Elbilist

arnljon

Jordleder i Schuko og simulert nullpunkt i IT-nettets UMC verden er ikke det samme. Men det kan selvsagt være noe mikkmakk her også. Jeg tror mer at UMCen krever en jordet stikk-kontakt
Model S85, svart, svart skinn, tech, pano, luft, lyd, vinterpakke, park, in production 29. jan, levert 25. Mars 2014

LA-Thing

Jeg syntes også dette hørtes veldig rart ut når jeg leste om det her. Har ikke måttet snu støpselet på noen brødristere, kjøleskap, batteriladere eller annet elektrisk utstyr jeg har kjøpt tidligere.

Eksperimenterte derfor litt hjemme på 400V TN-S nett, men har ingen adaptere og må derfor bruke Schuko i standard 10A jordet stikk (motorvarmerkontakt):

Starte lading når kabel settes i:
'riktig vei' - UMC grønn, sette i kabel, UMC pulser grønt, ladeport pulser grønt. Kan starte og stoppe lading fra App, ingen feilmeldinger når lading er er ferdig.
'feil vei' - som over, men kan ikke starte lading fra App, bare stoppe. 'Charge cable problem' på displayet ved avsluttet lading.

Scheduled charging:
'riktig vei' - UMC grønn, sette i kabel, UMC forblir grønn, ladeport blir blå. Lading starter på angitt tid, da begynner også UMC å pulse grønt.
'feil vei' - som over, men ladeport blir hverken blå eller grønn, men hvit. 'Charge cable problem' kommer på displayet med en gang.

Dette var med forrige SW-versjon, har ikke gjort samme gjennomgang med siste SW.

Har fått rødt lys i ladeport en gang, men da var det 'regnstorm', støpsel var helt vått. Blåste og tørket rent så var det i orden igjen.
Drammen, Tesla Model S #2510

OddB

Interessant... Med TN nett er det jo litt logikk i å snu kontakten da jord og den ene fasen ligger på samme nivå. Det betyr tydeligvis at UMC fortrekker at nullpunktet ligger til en bestemt fase ??
Med IT nett ser jeg ikke gevinsten i dette da jord ideelt ligger midt mellom fasene (115V) ??

Kan ikke noen skrive en mastergradsoppgave på denne kabelen  ?? , her er det mange forskningsutfordringer  ;)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

fredag

Sitat fra: cairnz på mandag 13. januar 2014, klokken 12:47
Hva skjer om man setter støpslet inn i en kontakt uten jord? :)

Da lader den litt, noen minutter kanskje, og så stopper ladingen pga ladefeil.

Sjekk at det er jording i nye stikkontakter som du ikke har ladet i før. Det kan medføre brannfare å lade på kontakter uten jord.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Griffel

Sitat fra: OddB på torsdag 16. januar 2014, klokken 00:11
Med IT nett ser jeg ikke gevinsten i dette da jord ideelt ligger midt mellom fasene (115V) ??
Og det er det ofte den ikke gjør, faktisk kan den ligge hvor som helst.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cowboystrekk

Da jeg slet skikkelig med strømmen den første uke så fungerte det faktisk. Etter FW-en som kom like før jul så har jeg bare hatt ladetrøbbel en gang, om du ser bort ifra at den henger seg ved fullading da...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

OleJA

Sitat fra: arnljon på mandag 13. januar 2014, klokken 12:40
Fikk et svar på UMC-problemet fra Tesla i Trondheim som kan diskuteres vider av de som kan dette godt: UMCen er laget for TN-nett der det finnes en fysisk null-leder. I det norske IT-nettet finnes ikke denne null-lederen. UMCen SIMULERER derfor eksistensen av en nulleder, og måler antakelig spenningen mellom fysisk fasepinne og dette simulerte nullpunktet. I et skjevt belastet nett bærer antakelig dette feil avsted, og UMCen varsler at spenningsavviket mellom fase og "jord" er for stort selv om fasespenningen er OK eller innenfor grensene av hva som normalt skal tolereres (220 +/- 10%)
Høres ut som en troverdig forklaring. Dersom dette er korrrekt så utelukker det vel samtidig at problemet kan fikses med en FW oppgradering - Dersom det da ikke er mulig å laste ned ny software til UMC gjennom ladekabelen?

Griffel

Sitat fra: OleJA på torsdag 16. januar 2014, klokken 09:15
Sitat fra: arnljon på mandag 13. januar 2014, klokken 12:40
Fikk et svar på UMC-problemet fra Tesla i Trondheim som kan diskuteres vider av de som kan dette godt: UMCen er laget for TN-nett der det finnes en fysisk null-leder. I det norske IT-nettet finnes ikke denne null-lederen. UMCen SIMULERER derfor eksistensen av en nulleder, og måler antakelig spenningen mellom fysisk fasepinne og dette simulerte nullpunktet. I et skjevt belastet nett bærer antakelig dette feil avsted, og UMCen varsler at spenningsavviket mellom fase og "jord" er for stort selv om fasespenningen er OK eller innenfor grensene av hva som normalt skal tolereres (220 +/- 10%)
Høres ut som en troverdig forklaring. Dersom dette er korrrekt så utelukker det vel samtidig at problemet kan fikses med en FW oppgradering - Dersom det da ikke er mulig å laste ned ny software til UMC gjennom ladekabelen?
Høres ganske søkt ut for en enfas 230V tilkobling. Men at det har med hvordan UMC overvåker forbindelse til jord er rimlig sikkert.
(Nominell spepenning er forøvrig 230V +5% -10%).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA