Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaringer med i3 leveranse.

Startet av Tore Wold, søndag 12. januar 2014, klokken 15:28

« forrige - neste »

Tore Wold

Denne tråd gjelder for de som har fått levert sin i3 og som har erfaringer og/eller opplysninger i forbindelse med leveransen og perioden etterpå, som kan være verd å dele med de som venter på sin i3.   Jeg ber samtidig de som ikke har kjøpt/bestilt i3 om å være så snill å "ligge unna" denne tråden.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - -
Tidl.: 316i, 2x520i, 120i, Nå: 325iA Cab og i3 m/Wallbox Pure.

magmin

Venter i spenning, -men hvor blir det av dere som har fått levert? Håper dere raskt deler de første erfaringene med oss som må vente noen måneder til.
BMW i3

Tore Wold

Min i3 var produsert uke 51 i fjor. Den fikk status 193 "arrival at port of exit" (i.e. Bremerhafen) den 28.12.2013 Både forhandleren og jeg trodde bilen ble sendt til Drammen før nyttår, men det var nok bare ønsketenking. Bilen hadde fortsatt samme status i går 13.1.  Bilen har også fått  "Earliest possible handover date" satt til 24.1. Min forhandler har purret flere ganger på BMW Group Northern Europe og bedt om svar, men har ennå ikke fått svar på dette. Jeg opplever dette som skuffende og irriterende. 

Min erfaring er nå at:
1. Det kan gå minst en måned fra bilen er ferdig produsert til den blir levert. Dette fordi BMW Group sansynligvis samler opp nok biler i Bremerhafen til de har en full båtlast, før de sendes nordover.  :(
2. BMW Group er lite rensponsive på henvendelser angående leveransestatus og overlater til sine kunde å spekulere i hva som skjer  >:( Jeg ville trodd at de var mere proffe enn som så, men tar sansynligvis feil.
3. Gleden av å være mangeårig BMW kunde har fått seg en knekk.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - -
Tidl.: 316i, 2x520i, 120i, Nå: 325iA Cab og i3 m/Wallbox Pure.

Vind

#3
Jeg har snakket med BMW om dette - og de har sendt inn bestillingene i forhold til ventelister (gjelder bestilt før ca 20/12 2013), men både produksjonen og leveranse videre har de ikke full kontroll på.  I produksjonen vil forskjellig valg av utstyr og farge også kunne påvirke produksjonstid, men har ikke fått helt klarhet i hvilke valg som gir raskere leveranse - tror det har litt med "hvor man treffer" med produksjonen.  Etter ca 20/12-2013 er det kontraktsdato som gjelder, da alle ventelisteplassene da enten hadde signert eller fått tilbud om.

Deretter transporteres bilene - til Bremerhafen, og blir lastet på båt.  Rekkefølgen de blir lastet på båt, og av i Drammen har heller ikke forhandler noe kontroll på, så de vet faktisk bare noen dager før den står på døren deres at den kommer.

Så er det jo selvfølgeøig logistikk i butikken, og der har de påvirkning igjen, og kan prøve å levere ut i rekkefølge.

Jeg føler at informasjon har vært ganske god - jeg har hatt andre nybiler hvor det har vært betraktelig dårligere enn dette. 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Tore Wold

Mens jeg skrev forrige innlegg fikk min i3 endret status til 195 "Shipment from port of Exit"  :) 
Når jeg så går inn på marinetraffic.com og sjekker ut Bremerhafen ser jeg at båten AUTORACER forlater havnen i dag og er forventet å komme til Drammen (Oslo) i morgen tidlig 15.1. kl 09:30

http://www.marinetraffic.com/no/ais/details/ships/9079200/vessel:AUTORACER
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - -
Tidl.: 316i, 2x520i, 120i, Nå: 325iA Cab og i3 m/Wallbox Pure.

Vind

Sitat fra: Tore Wold på tirsdag 14. januar 2014, klokken 09:26
Min i3 var produsert uke 51 i fjor. Den fikk status 193 "arrival at port of exit" (i.e. Bremerhafen) den 28.12.2013 Både forhandleren og jeg trodde bilen ble sendt til Drammen før nyttår, men det var nok bare ønsketenking.
Det virker som du har vært uheldig, og noe har skjedd her.  Min bil ble produsert i uke 52, og ble shipet i uke 1.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Tore Wold

Sitat fra: Vind på tirsdag 14. januar 2014, klokken 10:13
Sitat fra: Tore Wold på tirsdag 14. januar 2014, klokken 09:26
Min i3 var produsert uke 51 i fjor. Den fikk status 193 "arrival at port of exit" (i.e. Bremerhafen) den 28.12.2013 Både forhandleren og jeg trodde bilen ble sendt til Drammen før nyttår, men det var nok bare ønsketenking.
Det virker som du har vært uheldig, og noe har skjedd her.  Min bil ble produsert i uke 52, og ble shipet i uke 1.
Har du fått den levert?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - -
Tidl.: 316i, 2x520i, 120i, Nå: 325iA Cab og i3 m/Wallbox Pure.

Vind

#7
Sitat fra: Tore Wold på tirsdag 14. januar 2014, klokken 10:16
Sitat fra: Vind på tirsdag 14. januar 2014, klokken 10:13
Sitat fra: Tore Wold på tirsdag 14. januar 2014, klokken 09:26
Min i3 var produsert uke 51 i fjor. Den fikk status 193 "arrival at port of exit" (i.e. Bremerhafen) den 28.12.2013 Både forhandleren og jeg trodde bilen ble sendt til Drammen før nyttår, men det var nok bare ønsketenking.
Det virker som du har vært uheldig, og noe har skjedd her.  Min bil ble produsert i uke 52, og ble shipet i uke 1.
Har du fått den levert?
Torsdag 16/1...    8)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Olemann

Hei,

Hvor finner dere informasjon om produksjon etc.  av deres bil?

Mvh Ole

østfolding

Har måttet mase en del på Bavaria Økern for å få oppdatering om leveransen. Fikk i dag bekreftet at den kommer helt i slutten av måneden - og vi har avtalt levering 3. februar.

Synd det ikke finnes et system slik at man kan spore sin i3 fra produksjon til leveranse. Hadde vært helt topp for oss kjøpere - og sikkert også for selgerne som ville sluppet en del mas.

LMOR

Sitat fra: østfolding på tirsdag 14. januar 2014, klokken 14:24
Har måttet mase en del på Bavaria Økern for å få oppdatering om leveransen. Fikk i dag bekreftet at den kommer helt i slutten av måneden - og vi har avtalt levering 3. februar.

Synd det ikke finnes et system slik at man kan spore sin i3 fra produksjon til leveranse. Hadde vært helt topp for oss kjøpere - og sikkert også for selgerne som ville sluppet en del mas.

Har sett kunder i utlandet har fått tilgang til koden, slik at de følger bilen fra dag 1, og ser at den kjører til siste fix og test et sted utenfor fabrikken. Men de vil nok ikke ha arbeidet med å hente ut koden på alle bilene, uten at vi betaler litt for det. Men det kunne vært en "pakke" de kunne selge :-)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Tore Wold

Sitat fra: Tore Wold på tirsdag 14. januar 2014, klokken 09:26
Min i3 var produsert uke 51 i fjor. Den fikk status 193 "arrival at port of exit" (i.e. Bremerhafen) den 28.12.2013 Både forhandleren og jeg trodde bilen ble sendt til Drammen før nyttår, men det var nok bare ønsketenking. Bilen hadde fortsatt samme status i går 13.1.  Bilen har også fått  "Earliest possible handover date" satt til 24.1. Min forhandler har purret flere ganger på BMW Group Northern Europe og bedt om svar, men har ennå ikke fått svar på dette. Jeg opplever dette som skuffende og irriterende. 

Min erfaring er nå at:
1. Det kan gå minst en måned fra bilen er ferdig produsert til den blir levert. Dette fordi BMW Group sansynligvis samler opp nok biler i Bremerhafen til de har en full båtlast, før de sendes nordover.  :(
2. BMW Group er lite rensponsive på henvendelser angående leveransestatus og overlater til sine kunde å spekulere i hva som skjer  >:( Jeg ville trodd at de var mere proffe enn som så, men tar sansynligvis feil.
3. Gleden av å være mangeårig BMW kunde har fått seg en knekk.

I dag fikk jeg en ny telefon fra forhandleren som kunne informere om min i3 blir satt på en biltransport til Trondheim i morgen 15.1. og at jeg vil ha den i hende før helga.  :)  :P 8) 
Gleder meg nå.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - -
Tidl.: 316i, 2x520i, 120i, Nå: 325iA Cab og i3 m/Wallbox Pure.

Vind

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Toralfsen

Jeg venter også på bil som skal komme til Trondheim denne uken. Har du kjøpt på Sulland?

LMOR

Sitat fra: Toralfsen på tirsdag 14. januar 2014, klokken 19:10
Jeg venter også på bil som skal komme til Trondheim denne uken. Har du kjøpt på Sulland?

Jeg kan svare JA på hans vegne, for det står i regnearket:

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AgQNwSINsATNdGQ2eVVWeEQzSTVXMUZZSVV1UEhFeEE&usp=sharing#gid=0

Der står ikke du :-)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA