Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladedrit

Startet av frskby, søndag 12. januar 2014, klokken 13:30

« forrige - neste »

Muffinman

En UMC er ment å vare lenger enn to år, så den har du fem års reklamasjonsrett på (hvis du ikke har kjøpt som bedriftskunde). Ved omlevering begynner nye fem år å løpe.

Høgis

Følgene står vedr. regn og UMC i egen manual:
Do not use the Mobile Connector when either you, the vehicle or the Mobile Connector is exposed to severe rain, snow, electrical storm or other inclement weather.
When transporting the Mobile Connector, handle with care and do not subject it to strong force or impact or pull, twist, tangle, drag or step on the Mobile Connector to protect from damage to it or any components.
Protect the Mobile Connector from moisture, water and foreign objects at all times. If any exist or appear to have damaged or corroded the Mobile Connector, do not use the Mobile Connector.
Do not touch the Mobile Connector's end terminals with sharp metallic objects, such as wire, tools or needles.
If rain falls during charging, do not allow rainwater to run along the length of cable and wet the electrical outlet or charging port.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

tkjoerlaug

Sitat fra: Høgis på onsdag 02. september 2015, klokken 18:32
Følgene står vedr. regn og UMC i egen manual:
Do not use the Mobile Connector when either you, the vehicle or the Mobile Connector is exposed to severe rain, snow, electrical storm or other inclement weather.
When transporting the Mobile Connector, handle with care and do not subject it to strong force or impact or pull, twist, tangle, drag or step on the Mobile Connector to protect from damage to it or any components.
Protect the Mobile Connector from moisture, water and foreign objects at all times. If any exist or appear to have damaged or corroded the Mobile Connector, do not use the Mobile Connector.
Do not touch the Mobile Connector's end terminals with sharp metallic objects, such as wire, tools or needles.
If rain falls during charging, do not allow rainwater to run along the length of cable and wet the electrical outlet or charging port.

Høres ut som Amerikansk helgardering... Supercarging går nå bra i regn, og da eksponeres ladeluka for regn.

LA-Thing

Sitat fra: Cato76 på onsdag 02. september 2015, klokken 12:18
Min UMS (ladekabel) kobler ut når det regner. Noen som vet om det er en fix på nye UMC'er?

Min første UMC tok også tidlig kvelden. Amerikaner på Skøyen viste meg at det ikke er noen pakninger i kabelgjennomføringene inn til 'kladden'. Foretok customizing med duct-tape på UMC nr. 2, den har fungert siden (1,5 år hittil). Men jeg pakker den også inn i plastposer når Yr sier det kommer regn, la ut et bilde i en gammel tråd.

En skikkelig fix hadde vært å konstruert den for regn, dvs. med ordinære kabelnipler. Men da hadde ikke designet blitt så smooth.
Drammen, Tesla Model S #2510

E_S

Hmm, en særdeles usexy, men kanskje brukbar løsning: Isboks? Den kvadratiske typen isboks tror jeg skal være stor nok til å romme "kladden" og samtidig tynn nok til at varme lar seg avlede ganske greit. At den ikke tåler å ligge ute i regnvær er jo ganske sjanseløst..
:)

nortrahof

Jeg ser at UMCen til TM er godkjent etter europeiske IEC-normer (sikkert IEC 60529) - ellers ville den ikke være tillatt omsatt eller brukt i Europa?
Det skulle vært artig å se testpapirene på denne og om den kun har en konformitetserklæring utstedt av TM - eller er sendt til 3.part for godkjenning?

Er UMCen tillatt brukt utendørs, skal den ha relevant IP-grad etter området den brukes i. For slikt utstyr er dette minimum IP44 utendørs. Etter det jeg kan se, tilfredsstiller UMCen dette minimumskrav. IP44-kapsling er ikke  beregnet for å holde tett dersom UMCen blir liggende i en vanndam - eller blir neddykket på noen måte, så dette burde vært høyere ut fra bruken. - IP44 er kun sprutvannsikker.
- Mener at kravet til IP-grad skal være ut fra bruken av utstyret og at styrken på kapslingen skal tåle normal bruk som slag ol. uten å ødelegges (har ikke normen tilgjengelig). Således burde UMCen til TM ha både høyere IP-grad og være mer slagbeskyttet.

UMCen til VW var også for dårlig slagbeskyttet i originalutførelse og fikk i sin tid en ekstra gummistrømpe som forbedrer styrken og øker IP-graden. - Slikt burde man også forvente av TM.




VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

RaBalder


Cato76

Igjen har ladekabelen tatt kvelden etter å fått litt regn på seg...
Var i Stavanger i helgen og ladet utendørs på kommunal parkeringsplass. Ladingen stoppet på 220 km, som heldigvis var nok til å komme seg til Lyngdal igjen. Men da jeg kom hjem i går (Telemark) ville ikke bilen starte å lade, heller ikke i dag på jobben (LED blinker rødt på kabel).

Jeg kontakter Tesla Service og kommer i kontakt med en nederlender som sier at dette trolig ikke dekkes av garanti, da ladekablen ikke tåler regn...  ???

Er det noen som har forsøkt å legge selicon rundt ledningen for å tette kabelen, eller blir denne for tett da, slik at en får kondens inne i elektronikken?

Det må jo være mulig å lade bilen i regnvær!!!
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

ctr46

Så Tesla forventer at bilen lades enten innendørs eller kun når det er fint vær? Helt fantastisk!

Øyner et marked her.. Badehette til Tesla sin UMC. Perfekt julegave som alle TMS eiere trenger ;D
.

nortrahof

Ved en "minimumskapsling" utendørs på IP44, er denne kun tett mot vannsprut som renner av og ikke om UMCen blir liggende i en vannpytt. Testing for vanninntrenging er kun i 5 minutter, så holder den vannsprut i den korte tiden, så er den IP44! Regnbygene må altså være meget kortvarige!

Dette er meget kort tid, så slike UMCer bør ha en høyere ingress protection for å være brukbare i Norge (og ikke California).
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

VL

Cato:

Har selv hatt problemer med kabelen. Er på min 3 kabel nå. Og har konkludert med at regnet har tatt knekken på de 2 andre.. Det er jo helt utrolig at man ikke skal kunne bruke denne i regnvær  >:(
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Cato76

Sitat fra: VL på mandag 21. desember 2015, klokken 10:42
Cato:

Har selv hatt problemer med kabelen. Er på min 3 kabel nå. Og har konkludert med at regnet har tatt knekken på de 2 andre.. Det er jo helt utrolig at man ikke skal kunne bruke denne i regnvær  >:(

Dette er min 4 eller 5 kabel. Fikk ny sist i oktober... Jeg leste gjennom user manualen til bilen, og der står det ingen ting om at bilen ikke tåler lading i regnvær. Her må Tesla komme med en ny kabel, som tåler regn! >:(

Ser jo ikke så bra ut med en diger isboks tapet på laderen heller...
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

RaBalder

putt ladekladden i en plast-pose og legg/heng den slik at det ikke renner vann inn i posen.

funker fett....  :)

nortrahof

Egentlig er TM sin UMC i strid med NEK 400 §1 dersom UMCen ikke har tilstrekkelig IP-grad for normalt bruk.
NEK 400 angir kun minimumskapsling utendørs. Det er øvrig bruk som avgjør om UMCen trenger tilleggskapsling utover dette.
NEK §1 definerer elsikkerhet,  etter det jeg husker. Elsikkerhet omfatter personsikkerhet, beskyttelse mot termiske virkninger, driftssikkerhet, mulige helseskader for å nevne det viktigste. Her er punktet som omhandler driftsikkerhet kanskje det viktigste i denne sammenhengen? §37 sier at alt elektrisk utstyr skal tilpasses installasjonens formål og funksjon. §16 sier at utstyret skal være egnet for forutsatt bruk.

- Er IP 44 ikke tilstrekkelig for å kunne oppnå ønsket driftssikkerhet, må man øke IP-graden. - Så "enkelt" er det etter forskriftene! Det skulle ikke være nødvendig med "tilleggskapsling etter Reodor felgen-metoden" for å kunne bruke UMCen som normalt utendørs i Norge.

(Nå skal det sies at undertegnede kun har brukt UMC en gang som funksjonsprøve etter jeg fikk TMS.)
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

fonberg

Hvis det er for lading på schuko så har denne bedre værtetting enn Teslas UMC: http://www.salto.no/ladeprodukter/ladekabler/portabel-ladestasjon-type-2
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA