Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladedrit

Startet av frskby, søndag 12. januar 2014, klokken 13:30

« forrige - neste »

Nyelbil

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 12. januar 2014, klokken 23:25
Sitat fra: Lunatech på søndag 12. januar 2014, klokken 21:11
Det som skremmer meg (som fortsatt venter på bil) er at de to gangene jeg har "konfrontert" Tesla med dette problemet så har det blitt avblåst som bagateller eller at folk ikke skjønner hva de driver med når de skal lade bilen.

Første gangen var på Alnabru rett over jul hvor jeg sa at jeg bekymret meg for alle problemene som jeg har hørt om. Han sa at det hadde vært mye problemer i begynnelsen på grunn av UMC, men dette var fordi folk satte "kontakten i feil vei" og da "gikks trømmen feil vei" og mente at etter man snudde kontakten i veggen slik at ledningen pekte opp så var 95% av problemene løst...

Andre gangen var på Skøyen for et par uker siden. Problemet ble relativt arrogant avblåst med at alt det som jeg leser på forum må jeg ikke tro på.. "der sitter det kanskje max 50 personer som alle er kommet dit fordi de har problemer imens de som ikke har problemer ikke er på forumene. Nesten alle gangene de hadde hatt folk som hadde hatt problemer så hadde det vært brukerfeil og det ble fortalt eksempler med folk som hadde 20m skjøtekabel i trommel osv. osv...

Bilen min leveres i April og om ikke dette er løst innen den tid kommer jeg til å kreve alternativ UMC.  Heller vel også kanskje imot en Salto løsning hjemme.....

At ansatte i Tesla har ett så lettvint forhold til sannheten (les juger folk opp i trynet) må jeg si bekymrer meg nesten mer enn problemene med lading, for ladeproblemene er jeg rimelig sikker på at en vil finne en fiks på, løgnaktighet er nok mer krevende å fikse.

Det var på Skøyen den langhårete selgeren fortalte meg at han hadde ødelagt 2 batteripakker på Leaf. Den historien er nok alt annet en sann. En slik selger kan ikke jeg kjøpe bil av. Så jeg kjøpte en Leaf.

Venter i spenning på om Tesla klarer å fikse opp i barnesykdommene. I så fall blir det bilbytte. Men Leafen er herlig problemfri, det skal den ha.

BjørnP85

Har brukt autorisert firma til å foreta en komplett innstallasjon i garasjen - 230V IT-nett.  Bestilte EL-tilsynet for å få sjekket at alt var i orden med både bolighus og garasje.   Ved sjekk kom det frem at det i garasjen var dårlig isolasjonsevne på ett eller annet.  Dette forsvant når medfølgende UMC som sto i stikkontakt i garasjen ble tatt ut. Inspektør opplyste at dette ikke var noe unormalt.
Har hatt problemer med at bilen bare blir stående med teksten at lading vil start snart. Det skjedde ikke noe som helst og bilen tok ikke lading.  Etter litt frem og tilbake har jeg funnet en "løsning" som fungerer.  Jeg lar førerdør stå åpen i det jeg kobler til UMC - etter at jeg startet med dette har det fungert 100%.  Sjekker at bilen teller opp til 13A og lukker døren. Har også varslet Tesla sentralt om dette.  Har forsøkt å lukke døren før lading - opplever da at bilen ikke tar lading. 
P85 2013 - solgt
90 D 28.12.2016
TM3 reservert

t0ffluss

Sitat fra: eledille på søndag 19. januar 2014, klokken 00:23
Hver gang det diskuteres et eller annet problem med MS, så styrter det til en åtte-ti stykker som sverger på at de aldri har hatt det problemet.

Jeg ser ikke helt vitsen. Vi får jo håpe og tro at kvalitetskontrollen hadde avdekket et problem som er til stede på hver eneste bil, eller hva?

Problemet blir ikke borte av at den eller den ikke har opplevd det.

Jeg ser for eksempel at noen har hatt problemer med lading fra Type 2-stasjon i kulda, og at andre har hatt problemer med lading i kulda selv om de varmet UMC'en innendørs. Min bil ladet feilfritt med Mennekes-kladden i -16, med både bil og kabel i "dypfryseren". Det gjør det ikke noe mindre sannsynlig at andre opplever problemer, så jeg har ikke nevnt det før akkurat nå.


Jeg synes det er viktig at de som ikke har problemer opplyser om dette. Det gir en fin balanse gang mellom dem som rapporterer problemer og er forståelig nok fly forbanna og dem som ikke har det.

Det er også viktig at vi tar med oss det som ebbrey skrev et par poster over deg: (ebbrey: antar du har IT-nett?)
Sitat fra: ebbrey på lørdag 18. januar 2014, klokken 23:49
Sitat fra: eledille på lørdag 18. januar 2014, klokken 22:21
ebbrey:

Hva var feilen?

For de fleste løser problemet seg også ved å bytte til Mennekes. Hvorfor skal Tesla være mer kresne på strømmen enn andre?

Mennekes er forresten et ekstremt velrenommert og verdensledende firma som har holdt på med slikt i over 70 år. Jeg ser det som ekstremt lite trolig at de er for slappe med sikkerheten, som noen Tesla-folk etter sigende har antydet.


Feilen hos meg var overledning på en kurs til badet. Ble funnet med "megger" med hjelp fra lokal elektrikker. Kursen har jordfeilbryter. Denne slo ikke ut på noe feil.. Men teslaen var sur som bare det.

Før jeg fikset dette bestillte jeg mennekes 16A kabel som kommer til uka. Kan hende den nå blir overflødig med ny software update, vil ha start/stopp til å fungere.


På en måte synes jeg synd på Tesla når det gjelder det særnorske IT-nettet (og Albania må nevnes). Her er det nok mye rart rundt vårt langstrakte land. Jeg vil tro at UMCen ikke er særlig happy med for store spenningsvariasjoner mellom fasene som kan oppstå ved jordfeil i nettet.

SitatI svakere nett med høyere impedans enn referanseimpedansen vil forstyrrelsene og avvikene i spenningen bli større, og undersøkelser viser at dette gjelder for en stor del av det norske lavspenningsnettet. Det norske lavspenningsnettet har i utgangspunktet en ekstra utfordring med stor andel 230 V IT-nett (deltanett), da 3-fase apparater vil måtte trekke vesentlig større strøm for å ha samme effekt som i et TN-nett der linjespenningen er 400 V. Om man konverterer referanseimpedansen som er referert til TN-nett over til IT-nettet i Norge, tilsvarer dette en kortslutningsstrøm på 1172 A, og bare ca. 50 % av det norske lavspenningsnettet ser ut til å være så sterkt.

Øket bruk av varmepumper, lading av elektriske biler, økt bruk av laststyring og innfasing av distribuert produksjon er alle eksempler som kan medfører økte nettinnvesteringer for å oppnå tilfredsstillende spenningskvalitet uten for store spenningsvariasjoner. Beregninger foretatt av norske nettselskap og Energi Norge, og deretter etterprøvet av SINTEF, viser at nødvendige investeringskostnader vil ligge mellom 50 og 100 milliarder kroner om det norske lavspenningsnettet skal forsterkes slik at hele nettet er like sterkt (eller sterkere) som referanseimpedansen tilsvarer.
Utsnitt fra: http://www.energinorge.no/skjulte-paagaaende-prosjekter/spenningskvalitet-i-smarte-nett-spesnett-article9518-560.html

SitatAnslagsvis mellom 40 og 50 % av det norske lavspenningsnettet har en impedans høyere og
til dels mye høyere enn den standardiserte referanseimpedansen (Svake nett).

Utsnitt fra: http://www.ren.no/c/document_library/get_file?uuid=600a668f-b104-4473-9d81-c750133ff751&groupId=10206

Så enden på visa, undersøk med elektriker om du har et skeivt belastet nett eller jordfeil. Tror mye er løst bare her.
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

JWinterburn

Bilen har ladet i hele natt ! Den reduserte til 10 amp utover natten ser jeg, mulig på grunn av begrensede kabler fram til kontakten ? :)
Dette var første ladingen min,s er det er litt triks med det, som feks ikke låse opp og så låse igjen mens den lader, da faller ladingen ut. En annen ting jeg lurer litt på. Ladekabelen løser ikke helt ut, så jeg må inn i bagasjerommet å løse den ut med spaken, erd et en lett måte å justered ette på , eller må jeg på tesla ?
Pg bare så det er sagt, jeg har hatt MYE biler, mye topp biler, som nyere 7 serie, a8 og touareg, men teslaen tar kaka!! For en bil!!!!!!!


Sent from my iPad using Tapatalk
Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

hkaspenberg


Sitat fra: Muffinman på onsdag 15. januar 2014, klokken 16:31
Merkelig at media ikke har fanget opp dette. Det er kanskje på tide slik at Tesla får en wakeup call.

Forsiden av DN lørdag.

// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Amoss

Sitat fra: JWinterburn på søndag 19. januar 2014, klokken 07:51
En annen ting jeg lurer litt på. Ladekabelen løser ikke helt ut, så jeg må inn i bagasjerommet å løse den ut med spaken, erd et en lett måte å justered ette på , eller må jeg på tesla ?

Du må vel låse opp bilen først...

Ps: Gratulerer med ny bil :)
Model S 85D

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

ebbrey

#277
Sitat fra: t0ffluss på søndag 19. januar 2014, klokken 07:28
(ebbrey: antar du har IT-nett?)

Ja, IT nett hjemme. Jeg hadde bilen først til lading på TN, leid parkeringsplass til jeg fikk garasjen klar. Var da jeg flyttet doningen hjem problemene dukket opp her. 12V batteriet mitt hadde 3V igjen når ranger skiftet det :P

Tesla kunne sikkert økt toleransen for skjevbelastning og vært kvitt mye problemer. Men de har sikkert en grunn.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Bjørn

Sitat fra: ebbrey på søndag 19. januar 2014, klokken 10:41
Sitat fra: t0ffluss på søndag 19. januar 2014, klokken 07:28
(ebbrey: antar du har IT-nett?)

Ja, IT nett hjemme. Jeg hadde bilen først til lading på TN, leid parkeringsplass til jeg fikk garasjen klar. Var da jeg flyttet doningen hjem problemene dukket opp her. 12V batteriet mitt hadde 3V igjen når ranger skiftet det :P

Tesla kunne sikkert økt toleransen for skjevbelastning og vært kvitt mye problemer. Men de har sikkert en grunn.

Ok.. da stemmer ikke det jeg ble fortalt på Tesla Lade at bilen kobler fra 12V bat. ved for lav spenning tydeligvis.. 12V batteriet blir da så å si ødelagt..  ???

Sjøhyene

Et spørsmål:
Ser at når jeg måler på mitt IT nett så har jeg ca 70V på en fase og ca 160V på den andre fasen (målt mot jord). Er det dette dere mener med skjevt belastet nett? Er det primært dette som gir UMC`en problemer?

Har jo aldri opplevd problemer med noe som helst annet elektrisk noen gang så lenge vi har bodd i dette huset. Så er jo litt rart da at det skal være så innmari vanskelig for tesla dette her.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

ebbrey

Sitat fra: Bjørn på søndag 19. januar 2014, klokken 12:14
Sitat fra: ebbrey på søndag 19. januar 2014, klokken 10:41
Sitat fra: t0ffluss på søndag 19. januar 2014, klokken 07:28
(ebbrey: antar du har IT-nett?)

Ja, IT nett hjemme. Jeg hadde bilen først til lading på TN, leid parkeringsplass til jeg fikk garasjen klar. Var da jeg flyttet doningen hjem problemene dukket opp her. 12V batteriet mitt hadde 3V igjen når ranger skiftet det :P

Tesla kunne sikkert økt toleransen for skjevbelastning og vært kvitt mye problemer. Men de har sikkert en grunn.

Ok.. da stemmer ikke det jeg ble fortalt på Tesla Lade at bilen kobler fra 12V bat. ved for lav spenning tydeligvis.. 12V batteriet blir da så å si ødelagt..  ???

Joda, bilen kobler fra 12V batteriet. Det er DET som er problemet med 12v low. Du kobler til lading.. Lading starter og du forlater bilen.. Laderne merker at her er det grums i strømmen. Så de kobler ut 12v batteriet fra hovedbatteriet som fortsetter å ta imot strøm. Vedlikeholdsladingen av 12v er dermed slått ut og det er feilmelding på systemet. 12v systemet begynner å sende meldinger til Tesla at det er problemer/feil på bilen. Dette fortsetter til 12v systemet er tomt. Eller du plugger ut kabelen og skrur på bilen som da fjerner feilmeldingen og åpner vedlikeholdsladingen til 12v systemet igjen.

Antageligvis så har de nok fjernet denne sikkerhetsfunksjonen de har lagt inn i neste software update, slik at ikke 12v kuttes fra hovedbatteriet selv om det er krøll med strømtilførselen.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

ebbrey

#281
Sitat fra: Sjøhyene på søndag 19. januar 2014, klokken 12:23
Et spørsmål:
Ser at når jeg måler på mitt IT nett så har jeg ca 70V på en fase og ca 160V på den andre fasen (målt mot jord). Er det dette dere mener med skjevt belastet nett? Er det primært dette som gir UMC`en problemer?

Har jo aldri opplevd problemer med noe som helst annet elektrisk noen gang så lenge vi har bodd i dette huset. Så er jo litt rart da at det skal være så innmari vanskelig for tesla dette her.

Ja dette var akkurat det jeg hadde. Og det som skapte store problemer hos meg. Viste seg å være en 4 meter lang kabel som lagde dette krøllet på hele nettet mitt. Bare 100/150 ca målt mot jord (hadde dårlig multimeter). Nå etter at trikker har fiksa har jeg 132/136 målt med skikkelig FLUKE sak som jeg har fått låne til å påse at det holder seg. (130 skal det være) og bilen er smørblid.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Sjøhyene

Sitat fra: ebbrey på søndag 19. januar 2014, klokken 12:31
Sitat fra: Sjøhyene på søndag 19. januar 2014, klokken 12:23
Et spørsmål:
Ser at når jeg måler på mitt IT nett så har jeg ca 70V på en fase og ca 160V på den andre fasen (målt mot jord). Er det dette dere mener med skjevt belastet nett? Er det primært dette som gir UMC`en problemer?

Har jo aldri opplevd problemer med noe som helst annet elektrisk noen gang så lenge vi har bodd i dette huset. Så er jo litt rart da at det skal være så innmari vanskelig for tesla dette her.

Ja dette var akkurat det jeg hadde. Bare 100/150 ca. Nå etter at trikker har fiksa har jeg 132/136. (130 skal det være) og bilen er smørblid.

ok, var det omfattende/dyrt å fikse?
Vet du noe om hva det typisk kommer av at det blir skjevt på den måten?

takk for svar :)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

ebbrey

#283
Sitat fra: Sjøhyene på søndag 19. januar 2014, klokken 12:34
Sitat fra: ebbrey på søndag 19. januar 2014, klokken 12:31
Sitat fra: Sjøhyene på søndag 19. januar 2014, klokken 12:23
Et spørsmål:
Ser at når jeg måler på mitt IT nett så har jeg ca 70V på en fase og ca 160V på den andre fasen (målt mot jord). Er det dette dere mener med skjevt belastet nett? Er det primært dette som gir UMC`en problemer?

Har jo aldri opplevd problemer med noe som helst annet elektrisk noen gang så lenge vi har bodd i dette huset. Så er jo litt rart da at det skal være så innmari vanskelig for tesla dette her.

Ja dette var akkurat det jeg hadde. Bare 100/150 ca. Nå etter at trikker har fiksa har jeg 132/136. (130 skal det være) og bilen er smørblid.

ok, var det omfattende/dyrt å fikse?
Vet du noe om hva det typisk kommer av at det blir skjevt på den måten?

takk for svar :)

Nei det var ikke dyrt å fikse. 1 time med trikker. Ledningen som det var feil på koblet han fra. Denne er åpen hos meg og kan enkelt fikses med en ny kabel til få hundrelapper. Nå har jeg bare dette frakoblet for jeg skal pusse opp området strømmen går til.

Nå er ikke jeg proff på strøm. Men har forstått det slik at overledning/jordfeil er strøm som går/lekker til jord og skaper skjevbelastning. Hos meg trodde trikkeren det var en feil på kabelen fra installasjonstidspunktet eller at det var en slitasje/knekk et sted. Når jeg målte mellom fasene hos meg var det 234v noe det er enda idag.. Men med skjevbelastning så ble umc/ladere rimelig muggen.

Hvis du skulle ha denne skjevbelastningen hos deg anbefaler jeg på det sterkeste å få trikker til å komme hjem og megge. Han vil da koble ut kursen som der er feil på. Slik at du kan teste lading. Han vil også avdekke om problemet kommer utenifra eller bare hos deg. (siste er best). Hvis det er utenifra sender han beskjed til netteier om utbedrelse. Det kan fort ta noen uker. Da de skal karlegge hvilken abonnent som har spredt feilen videre ut på nettet. Og be om utbedrelse med tidsfrist.

Er du heldig finner han en kurs evt et utstyr som lager dette krøllet hos deg.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Bjørn

Sitat fra: ebbrey på søndag 19. januar 2014, klokken 12:30
Sitat fra: Bjørn på søndag 19. januar 2014, klokken 12:14
Sitat fra: ebbrey på søndag 19. januar 2014, klokken 10:41
Sitat fra: t0ffluss på søndag 19. januar 2014, klokken 07:28
(ebbrey: antar du har IT-nett?)

Ja, IT nett hjemme. Jeg hadde bilen først til lading på TN, leid parkeringsplass til jeg fikk garasjen klar. Var da jeg flyttet doningen hjem problemene dukket opp her. 12V batteriet mitt hadde 3V igjen når ranger skiftet det :P

Tesla kunne sikkert økt toleransen for skjevbelastning og vært kvitt mye problemer. Men de har sikkert en grunn.

Ok.. da stemmer ikke det jeg ble fortalt på Tesla Lade at bilen kobler fra 12V bat. ved for lav spenning tydeligvis.. 12V batteriet blir da så å si ødelagt..  ???

Joda, bilen kobler fra 12V batteriet. Det er DET som er problemet med 12v low. Du kobler til lading.. Lading starter og du forlater bilen.. Laderne merker at her er det grums i strømmen. Så de kobler ut 12v batteriet fra hovedbatteriet som fortsetter å ta imot strøm. Vedlikeholdsladingen av 12v er dermed slått ut og det er feilmelding på systemet. 12v systemet begynner å sende meldinger til Tesla at det er problemer/feil på bilen. Dette fortsetter til 12v systemet er tomt. Eller du plugger ut kabelen og skrur på bilen som da fjerner feilmeldingen og åpner vedlikeholdsladingen til 12v systemet igjen.

Antageligvis så har de nok fjernet denne sikkerhetsfunksjonen de har lagt inn i neste software update, slik at ikke 12v kuttes fra hovedbatteriet selv om det er krøll med strømtilførselen.

Ah.. jeg mente ikke koblet fra h.batteri.. :) slik jeg ble fortalt det skulle 12V bli koblet fra *alt*.. altså at det ikke skulle bli belastet mer v feks 10V (fikk ikke oppgitt grense volt)
men siden du målte 3V så er altså ikke denne funksjonen til stede.. :) ved en slik feil blir 12V bat fullstendig nedtappet.. mao en slik funksjon finnes ikke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA