Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladedrit

Startet av frskby, søndag 12. januar 2014, klokken 13:30

« forrige - neste »

Roger (NO)

Sitat fra: JWinterburn på lørdag 18. januar 2014, klokken 16:57
Fikk akkurat beskjed om at ladingen skal bli ordnet etter oppdateringen som kommer i morgen.. :) har akkurat motatt bilen, og har prøvd å lade for første gang i dag. Et rent helvette. Sitter på en hutta pg skal kjøre langt i morgen..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Oppdatering i morgen?
Siste jeg hørte var at neste (6.0) kommer ila "de føste mnd i 2014"...
Snakker vi samme oppdatering, eller kommer det en 5.8.5?

turfsurf

Sitat fra: Roger (NO) på lørdag 18. januar 2014, klokken 19:22
Oppdatering i morgen?
Siste jeg hørte var at neste (6.0) kommer ila "de føste mnd i 2014"...
Snakker vi samme oppdatering, eller kommer det en 5.8.5?

Fikk og beskjed på fredag at 5.8.6 kommer på mandag.

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Muffinman

Hvor ble det av tråden på TMC om norske kunder som opplever umc-problemer forresten? Linken fungerer ikke lenger.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/26086-Many-Norwegian-car-owners-report-UMC-problems-specially-during-cold-weather


tk74

Sitat fra: jgilberg på lørdag 18. januar 2014, klokken 10:17
Jeg har problemer med lading i minus grader, og jeg bruker IKKE UMC, men Slimbox type2 400v....

Hvilken problemer har du?
Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

JWinterburn


Sitat fra: Roger (NO) på lørdag 18. januar 2014, klokken 19:22
Sitat fra: JWinterburn på lørdag 18. januar 2014, klokken 16:57
Fikk akkurat beskjed om at ladingen skal bli ordnet etter oppdateringen som kommer i morgen.. :) har akkurat motatt bilen, og har prøvd å lade for første gang i dag. Et rent helvette. Sitter på en hutta pg skal kjøre langt i morgen..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Oppdatering i morgen?
Siste jeg hørte var at neste (6.0) kommer ila "de føste mnd i 2014"...
Snakker vi samme oppdatering, eller kommer det en 5.8.5?
hei, har hatt store problemer i kveld med lading, da vi er på en hytta og avhengig av og komme oss hjem i kveld, men jeg må bare si, all kudos til tesla for en service som laaaaangt utenom det vanlige.
De overvåker bilen min hvert 15. Minutt for og følge med at ladingen fungerer som den skal. Han ringer meg tvert det skjer noe feil. Sitter tyrligvis på et dårlig strømnett her. Men han sier at i morgen dyttes opdateringene ut til de norske brukerene, dette skal ordne de fleste problemene det refereres til her inne, de leser også mye her inne på forumene til opplysning :)


Sent from my iPad using Tapatalk
Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

jgilberg

#261
Når det blir kaldt får jeg "charged stopped", "charging problem, contact Tesla service" når jeg skal starte lading, enten manuelt eller via appen.

Dette er som sagt med type2 slimbox. På jobben bruker jeg UMC (rød adapter", og har aldrig noen problemer. Skal sies at det er 20 grader pluss i garasjen der.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

eledille

#262
Sitat fra: Muffinman på lørdag 18. januar 2014, klokken 14:15
Nå har Tesla byttet ut skrytemail med overglatting som til dels inneholder direkte løgn. Her prøver man å gjøre bugs til features. Se hva som dumpet inn i innboksen min nettopp:

SitatHvis Model S fremdeles ikke vil lade er problemet i de fleste tilfeller relatert til strømmen som tilføres bilen, ikke ladekabelen.

Andre elbiler har ikke disse problemene, og de fleste problemene med Model S løser seg ved å bruke en tredeparts UMC.

Hestkuker.

Det er nok litt egoistisk av meg, men jeg klarer ikke annet enn å være inderlig fornøyd med at det ikke lenger er bare meg som sitter med denne følelsen. Det er ikke morsomt når de prøver å dytte ansvaret for sitt eget manglende forarbeid og elendige design over på meg.

Jeg er også utrolig glad i bilen og angrer ikke et sekund på at vi kjøpte den. Selve bilen (i hvert fall vår) er fantastisk. Men jeg blir mektig sur av at Tesla prøver å vri seg unna ansvaret for ladeproblemet. Har de solgt en bil i Norge, så bør den helst kunne bruke norsk strømnett.

Det samme gjelder pisspreiket de serverer om branntilløpene i adapterne i USA. Der også er det selvsagt alltid kontakten i veggen som er problemet, selv om den er helt uskadd mens adapteren har smeltet.

De skrur jo ikke ned ladefarten til alle kundene sine fordi en og annen veggkontakt er feil installert. De gjør det fordi de har innsett at ladejuggelet deres er underdimensjonert og at de risikerer erstatningsansvar og mediestorm hvis et hus brenner ned, og så later de som at de bare er føre var.

Vi trenger en ny UMC som håndterer både norsk og europeisk strømnett korrekt, og den må ha temperaturovervåkning i adapteren i stedet for å forsøke å analysere spenning. Temperaturovervåkning er garantert å virke, spenningsovervåkning er garantert å gi masse falske alarmer og gå glipp av mange farlige situasjoner.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

ebbrey

Hos meg stemmer det hvertfall at det var strømnettet og ikke UMC som var problemet. Tviler ikke på at det er en feil med mange UMC'er alt fra start/stopp lading og feil i kulde. Når ranger var hos meg sa han at alt ville løse seg når strømnettet mitt ble fiksa (etter at han målte). Jeg ble først sur fordi avvikene hos meg var "innenfor" ifølge elektrikker. Men etter at feilen ble utrettet har alt fungert. Og det med kabel hengendes ute i minusgrader kald når jeg kommer hjem fra jobb. La også merke til at når jeg hadde strømproblemer virket heller ikke knappen på UMC. Den fungerer igjen hver gang. Kan være tilfeldig. Og kortvarig glede. Spent på om alle nå får ny UMC eller om dette bare gjelder de som reklamerer.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

eledille

#264
ebbrey:

Hva var feilen?

For de fleste løser problemet seg også ved å bytte til Mennekes. Hvorfor skal Tesla være mer kresne på strømmen enn andre?

Mennekes er forresten et ekstremt velrenommert og verdensledende firma som har holdt på med slikt i over 70 år. Jeg ser det som særdeles lite trolig at de er for slappe med sikkerheten, som noen Tesla-folk etter sigende har antydet (at Mennekes-kladden ikke sjekker noe som helst).
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

mgarm

Sitat fra: ebbrey på lørdag 18. januar 2014, klokken 22:17
Hos meg stemmer det hvertfall at det var strømnettet og ikke UMC som var problemet. Tviler ikke på at det er en feil med mange UMC'er alt fra start/stopp lading og feil i kulde. Når ranger var hos meg sa han at alt ville løse seg når strømnettet mitt ble fiksa (etter at han målte). Jeg ble først sur fordi avvikene hos meg var "innenfor" ifølge elektrikker. Men etter at feilen ble utrettet har alt fungert. Og det med kabel hengendes ute i minusgrader kald når jeg kommer hjem fra jobb. La også merke til at når jeg hadde strømproblemer virket heller ikke knappen på UMC. Den fungerer igjen hver gang. Kan være tilfeldig. Og kortvarig glede. Spent på om alle nå får ny UMC eller om dette bare gjelder de som reklamerer.

Hva var feilen på strømnettet hos deg?

ebbrey

#266
Sitat fra: eledille på lørdag 18. januar 2014, klokken 22:21
ebbrey:

Hva var feilen?

For de fleste løser problemet seg også ved å bytte til Mennekes. Hvorfor skal Tesla være mer kresne på strømmen enn andre?

Mennekes er forresten et ekstremt velrenommert og verdensledende firma som har holdt på med slikt i over 70 år. Jeg ser det som ekstremt lite trolig at de er for slappe med sikkerheten, som noen Tesla-folk etter sigende har antydet.

Feilen hos meg var overledning på en kurs til badet. Ble funnet med "megger" med hjelp fra lokal elektrikker. Kursen har jordfeilbryter. Denne slo ikke ut på noe feil.. Men teslaen var sur som bare det.

Før jeg fikset dette bestillte jeg mennekes 16A kabel som kommer til uka. Kan hende den nå blir overflødig med ny software update, vil ha start/stopp til å fungere.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

gbzdoc

Tenkte bare å nevne en episode vi opplevde da det regnet sidelengs og vinden ulte rundt veggene her.

Da sleit vi bigtime med ladingen, og endte til slutt med å ha UMC inne, tilkoblet uttaket til vask/tørk, og strupet ned manuet til 10A. Det ble 01:00 før ladingen gikk uten å stoppe opp etter kun kort tid, og vi skulle til fjells. Bilen var omtrent tom.

La morgenen etter merke til at også "ladekladden" til Leafen som henger fast på veggen også hadde koblet ut med den røde "feil" lampen aktivert.

Tesla kjørte diagnose på bilen remote morgenen etter, og alle feilene i loggen på bilen gikk på jordfeil. Etter praten med Tesla tok jeg UMC ut og plugget i den vanlige utekontakten og økte til 13A. Funka på første forsøk, og har ikke hatt problemer senere.

Virket rett og slett som uværet skapte jordfeil i hele huset, eller i det minste stort nok avvik til at både Tesla og Nissan var enige om at det var uegnet til lading.

Første gangen jeg har sett denne lampen lyse på "kladden" til Leifern forøvrig, og den står plugget i døgnet rundt.

Lanber

Jeg har 2 stk S og ingen har noengang hatt ladeproblemer av den art som beskrevet.
Ja det har skjedd 1, kanskje 2 ganger at jeg har måtte sette inn kontakten på nytt. Men det er alt.
Forrige natta reduserte den ladehastighet til 24A når varmeren til traktoren koblet inn. Perfekt, så gikk ikke sikringen.

Den ene har stått i -15 og ladet som bare det. Den andre plugget jeg akkurat i, det er møkkavær av bibelske proposjoner. Måtte blåse snø ut av både UMC (som står ute 24/7) og plugghullet på bilen, lader som bare det.

eledille

#269
Hver gang det diskuteres et eller annet problem med MS, så styrter det til en åtte-ti stykker som sverger på at de aldri har hatt det problemet.

Jeg ser ikke helt vitsen. Vi får jo håpe og tro at kvalitetskontrollen hadde avdekket et problem som er til stede på hver eneste bil, eller hva?

Problemet blir ikke borte av at den eller den ikke har opplevd det.

Jeg ser for eksempel at noen har hatt problemer med lading fra Type 2-stasjon i kulda, og at andre har hatt problemer med lading i kulda selv om de varmet UMC'en innendørs. Min bil ladet feilfritt med Mennekes-kladden i -16, med både bil og kabel i "dypfryseren". Det gjør det ikke noe mindre sannsynlig at andre opplever problemer, så jeg har ikke nevnt det før akkurat nå.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA